روند استفاده از چک اشتباه است

رشد صعودی آمار چکهای بلا محل وبه دنبال آن بالا رفتن شمار تعداد چکهای برگشتی در شعب بانکی و هم چنین تب دار شدن اکثر چکهای صادره، ترس مردم را از دریافت چک در معاملات تجاری افزایش داده و جوی نامطلوب بوجود آورده است جوی که شاید دلیل اصلی آن معیوب بودن سیستم بانکی در کشور باشد . مسئولان بانک مرکزی آماری از میزان چک های برگشتی در کشور ارائه کرده اند که قابل تامل  است و باید برای آن فکری اندیشید. با  وجود اعلام این آمار  مسئولان بانکی در خراسان جنوبی آمار درستی از چک های برگشتی در سطح شعب خود ندارند و یا اینکه از ارائه آن سر باز می زنند .خبرنگار ما در این زمینه گفت و گویی با  مدیر شعب بانک مسکن در خراسان جنوبی داشته و نظرش را در مورد وضعیت چک های برگشتی و علل آن جویا شده است. پور قربانی علت اصلی افزایش روند چک های برگشتی را وضعیت اقتصادی نابسامان کشور اعلام کرد و گفت: این مشکل گریبانگیر بخش های مختلف جامعه شده و گریزی از آن نیست. وی افزود: این شرایط باعث شده نقدینگی دست مردم کاهش یابد و بیشتر به استفاده از چک روی آورند. وی با بیان اینکه روند استفاده از چک در کشور اشتباه است، ادامه داد: در حوزه بانکداری کمتر به سمت آسیب شناسی و ارائه راهکار حرکت کرده ایم و  می توان در این زمینه از کشورهای پیشرفته جهان الگو برداری کرد. مدیر شعب بانک مسکن در خراسان جنوبی اذعان داشت: در این کشورها چک تضمین شده به افراد از سوی بانک داده می شود و در واقع تعریف چک عوض شده و بجای پول ، برگه یا حواله معتبر به افراد می دهند .
پور قربانی تصریح کرد: در این کشورها حساب افراد توسط کارشناس اعتبار سنجی ریالی و اجتماعی می شود و اگر طرف بطور مثال ملکی دارد در رهن بانک می رود و در صورت صدور چک تضمین می دهد که اگر پرداخت نکند بانک موظف است از طریق ملک چک را نقد کند. وی با بیان اینکه در چنین شرایطی دیگر چک برگشتی معنا و مفهومی نخواهد داشت ، افزود :این در حالی است که در کشور ما اگر فردی در حسابش پولی هم نباشد می تواند از چک استفاده کند. وی با تاکید بر ابنکه سیستم بانکی در کشور ما نیاز به خانه تکانی دارد، گفت: با الگو برداری از کشورهای دیگر می توان بانکداری نوین را در کشور رایج کرد. وی با اشاره به اینکه قوانین حاکم بر بانک مرکزی ایراداتی دارد، اذعان داشت: قوانین چک در کشور باید سفت و سخت تر در نظر گرفته شود . وی تاکید کرد: قانون چک برگشتی باید در کشور بازنگری شود چرا که بیش از ۲۰ سال است تغییری نکرده است و باید بر اساس استانداردها تدوین شود .
وی افزود: در کشورهای پیشرفته سود سپرده ها منفی ۷۵ درصد و سود تسهیلات ممکن است یک درصد باشد. وی ادامه داد : در این کشورها بانک ها باید ۷۰ تا ۹۰ درصد هزینه ساخت مسکن را تقبل کنند و تسهیلات نیز فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد یک کارمند را بطور مثال درگیر می کند اما در کشور ما طولانی ترین تسهیلات ۱۰ تا ۱۲ ساله می باشد. وی تصریح کرد : وضعیت نابسامان بانکی در کشور نیاز به آسیب شناسی جدی دارد. خبرنگار ما برای ارائه آماری از میزان چک های برگشتی در شعب بانکی بعد از مکاتبه با مدیریت شعب بانک ملی در استان به پاسخی نرسیده و عنوان شده باید برای پاسخ به سوالات از تهران استعلام صورت گیرد که بعد از گذشت یک هفته پیگیری خبرنگار ما بدون پاسخ ماند .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*