افزایش ۷ تا ۱۰ درصدی نرخ لوازم خانگی در استان

چند هفته ای است با  افزایش قیمت دلار، شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار کشور و به تبع آن استان خراسان جنوبی  بودیم و به نظر میرسد این افزایش همچنان ادامه دارد. علاوه بر لوازم خانگی خارجی برخی از تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی نیز از این بازار، سوء استفاده کرده و قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. برخی از شهروندان با بیان این که افزایش قیمت لوازم خانگی خارجی به دلیل افزایش نرخ دلار قابل قبول است، خواستار شفاف‎‎ سازی افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی هستند.این افزایش قیمت نه تنها لوازم اصلی خانگی بلکه ظروف و لوازم پلاستیکی  را هم متاثر کرده و برخی از کسبه عقیده دارند در شرایطی که باید به هر نحوی که شده اجناس خود را بفروشند، افزایش قیمت ها، مشتریان محدود را نیز فراری خواهد داد. البته برخی از کسبه هم معتقدند این افزایش قیمت ها در بازار تحرک ایجاد کرده و مردم با این تفکر که شاید اجناس گران تر شود بیشتر خرید می کنند.
سخن مردم و فروشندگان
وقتی در سطح شهر به سراغ شهروندان و فروشندگان لوازم خانگی می روی و از آنها در مورد قیمت ها میپرسی بدون استثنا همه از افزایش نرخ ها میگویند. دختر جوانی که به گفته خودش حدود ۲۰ روز پیش یک دست مبلمان را به قیمت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریده به خبرنگار ما گفت: همین امروز وقتی این مبلمان را قیمت گرفتم حدود ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود. وی ادامه می دهد: من در حال خرید جهیزیه هستم و تا الان برخی از لوازم خانگی و برقی مورد نیاز خود را خریداری کرده ام و الان برای تکمیل لوازم وقتی به مغازه ها مراجعه می کنم متاسفانه شاهد افزایش قابل توجه لوازم خانگی وهمچنین لوازم پلاستیکی هستم که به نظر من این افزایش قیمت ها منطقی نیست.
یکی از فروشندگان لوازم خانگی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به گران شدن لوازم خانگی ناشی از افزایش نرخ دلار،گفت: دولت باید بازار لوازم خانگی را مدیریت کند چراکه افزایش قیمت قطعاً بازار را دچار بحران خواهد کرد و قدرت خرید مردم به حدی پایین است که تنها از روی اجبار یا برای تهیه جهیزیه عروس، به سراغ مغازه‎‎های لوازم خانگی می‌آیند. وی می‌افزاید: البته افزایش قیمت برای برندهای خارجی، با توجه به افزایش نرخ دلار، پذیرفتنی است. قطعاً اگر نرخ دلار بازگشت کند، قیمت‎ها نیز به نرخ‎‎های قبل باز خواهد گشت؛ اما باید مشخص شود که چرا برخی تولیدکنندگان داخلی نیز از این بازار بهره گرفته و اجناس خود را گران کرده‌اند. دیگر فروشنده لوازم خانگی در بیرجند به خبرنگار ما گفت: شرکت های تولید کننده اجاق گاز بین ۴ تا ۸  درصد ، الکترو استیل بین ۳ تا ۴ درصد، ال جی و سامسونگ تا ۴ درصد و پارس خزر تا ۷ درصد طی ماه ها و روزهای اخیر قیمت محصولاتشان را افزایش داده اند. وی با بیان اینکه درمجموع افزایش قیمت ها بیش از ۱۰ درصد نبوده است، افزود: برخی ازشرکت ها از ابتدای سال افزایش قیمتی نداشته اند که در حال حاضر با افزایش نرخ ارز نرخ محصولات خود را افزایش داده اند که طبیعی است. وی اذعان کرد: بیشتر شرکت ها دیگر محصولاتشان را نمی فروشند و بدنبال ثبات نرخ ارز و قیمت ها هستند برای همین بازاریان اجناسی را که دارند گران تر می فروشند. وی ادامه داد: حتی برخی از فروشندگان اجناسی که در انبار دارند و از گذشته خریداری شده را با نرخ جدید به بازار عرضه می کنند.
 افزایش ۱۰ درصدی نرخ لوازم خانگی و برخی محصولات کشاورزی
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ما از افزایش ۷ تا ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی وارداتی و برخی از محصولات کشاورزی مانند حبوبات، بعد از افزایش نرخ ارز در استان خبر داد و گفت: قیمت لوازم خانگی وارداتی و لوازمی که مواد اولیه آن از خارج وارد می شود با افزایش نرخ ارز رشد داشته است و با توجه به اینکه تولید کنندگان این نرخ ها را تغییر داده اند اصناف و بازاریان نیز مجبورند به تبع نرخ ها را افزایش دهند ولی اصناف همیشه متهم به افزایش قیمت می شوند .
مرتضی یزدان شناس در پاسخ به سوال خبرنگار ما درمورد شناسایی و برخورد با تخلفات احتمالی فروشندگان در افزایش نرخ ها افزود: با فروشنده ای که خلاف فاکتور خرید افزایش قیمتی داشته باشد و یا اینکه فروشنده ای اجناس خریداری شده ازقبل را با نرخ الان به فروش برساند برخورد خواهد شد هر چند در استان و شهر بیرجند انبار عمده لوازم خانگی وجود ندارد و معمولا فروشندگان برای یک ماه خرید می کنند نه بیشتر .
بانک مرکزی قیمت ارز را کنترل کند
وی ادامه داد: برخی از لوازم خانگی مانند مبل نیز چون پارچه ممکن است از خارج وارد شده باشد افزایش قیمت داشته اند و بهترین راه برای کنترل قیمت ها کنترل قیمت ارز توسط بانک مرکزی است و نمی توان به افزایش نرخ ارز ایراد گرفت .
وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری  لوازم خانگی افزایش قیمتی نداشته اند. وی یادآور شد : از یک هفته گذشته در سطح بازار بررسی ها برای شناسایی و کنترل بازار در دستور کار اتاق اصناف قرار گرفته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*