تهیه بانک اطلاعاتی خراسان جنوبی برای جذب سرمایه گذار خارجی

معاون امور استان های اتاق بازرگانی ،صنایع ، معادن و کشاورزی ایران از تهیه بانک اطلاعاتی زمینه های سرمایه گذاری در خراسان جنوبی با همکاری اتاق بازرگانی بیرجند برای ارائه و پیشنهاد به سرمایه گذاران خارجی خبر داد. سیدجواد زمانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خراسان جنوبی به لحاظ موقعیت طبیعی جغرافیایی توان فعالیت در حوزه کشاورزی و صنایع آب بر را ندارد ، گفت: کشت محصولات کم آب بری مانند زرشک و زعفران می تواند ظرفیت مناسبی برای استان باشد ازطرف دیگر مرز افغانستان و استفاده ازظرفیت صادرات آن برای خراسان جنوبی نقطه عطف دیگری است. وی با اشاره به مشکلات و رکود اقتصادی که در تمام کشور وجود دارد ، افزود: برای استفاده از ظرفیت های موجود استان باید زیرساخت های لازم فراهم شود و برنامه ریزی روشن و درستی نیز صورت گیرد بطور مثال برای استفاده از ظرفیت محصولات استراتژیک باید برنامه ریزی دقیقی از سوی مسئولان در استان صورت گیرد. وی ادامه داد: حفظ بازارهای خارجی بلحاظ کیفیت و نوع بسته بندی این محصولات باید مورد توجه قرار گیرد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد پیگیری های اتاق ایران و تحقق جوایز صادراتی اذعان داشت: اتاق ایران همواره در جلسات مختلفی که با حضور مسئولان مختلف برگزار می شود مانند شورای گفت وگوی استان ها و نشست وزرا با اتاق همواره پیگیر تحقق جوایز صادراتی بوده است اما تاکنون به رغم اینکه مسئولان دراین جلسات قول مساعد و پیگیری را داده اند عملا شاهد تحرکی در این زمینه نبوده ایم.
رانت های دولتی مانعی برای فعالان اقتصادی
وی در ادامه ازوجود ۴ رانت در بخش دولتی کشور بعنوان مانعی برسر راه فعالان اقتصادی وتجار وبازرگانان یاد کرد و افزود: بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی  که می توان گفت حتی به بیش از ۲۰ درصد هم می  سد، دریافت مالیات ، اختلاف بین ارز آزاد و دولتی که به ضرر تولید کننده است و بروکراسی های اداری وکارشکنی های زیاد باعث شده فعال اقتصادی ما به اهداف خود نرسد ، یا اینکه در وسط کار همه چیز را رها کرده و یا اینکه در نهایت از مشکلات فرار کرده و  یا اینکه بخاطر بدهی روانه زندان شود.
بروکراسی اداری و عدم رغبت به صدور کارت بازرگانی
معاون امور استان های اتاق بازرگانی با ابراز رضایت از عملکرد اتاق بازرگانی بیرجند با توجه به نوپابودنش در پاسخ به دیگر سوال خبرنگاران در مورد کارت های بازرگانی و مشکلات آنها، ادامه داد: اتاق ایران خواستار افزایش صدور کارت های بازرگانی است و هیچ مشکلی در این زمینه مربوط به اتاق نیست بلکه بروکراسی های اداری و اخذ مالیات ها رغبت را از تجار گرفته و کسی بدنبال صدور کارت نمی رود. زمانی در مورد صدور کارت بازرگانی صنایع بزرگ استان که شرکتشان در تهران و یا سایر نقاط کشورفعالیت دارد و پرداخت هزینه هایی ازاین طریق به سایر استان ها گفت: این روند قانونی است و چاره ای جز اجرای آن وجود ندارد و از طرف دیگر الزامی هم در قانون  برای صدور این کارت ها در محل فعالیت وجود ندارد. وی در انتها با طرح یک سوال از دولت اینگونه اذعان داشت که : با توجه به جمعیت میلیونی بیکار در کشور چاره ای جز تقویت بخش خصوصی برای اشتغالزایی وجود ندارد بنابراین دولت نباید آدرس را غلط برود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی بیرجند نیز در این نشست از تکمیل طرح توسعه ساختمان اتاق تا دوماه آینده خبر داد و گفت: اتاق ایران برای این طرح یک میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده است. محسن احتشام ادامه داد: برگزاری جلسات  و نشست های آموزشی برای فعالان اقتصادی از جمله اهداف اجرای این طرح بوده است. وی در ادامه به حمایت های اتاق ایران از استان اشاره کرد و افزود: موافقت و پذیرش  برای ورود هیات های تجاری بیشتر به استان و یا اعزام تجار استان  به خارج کشور  وحمایت از دو کار پژوهشی و فعال تر کردن معاونت برنامه ریزی استراتژی اتاق بیرجند از جمله این حمایت ها بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*