در جلسه شورای شهر بیرجند مطرح شد : قفل سرمایه گذاری در بیرجند سرمایه گذار در استان متهم به زدو بند می شود

یکصدو نودو یکمین جلسه شورای شهر بیرجند روز گذشته به بررسی ۱۳ مصوبه کمیسیون بودجه، ۴ مصوبه کمیسیون عمران و ۱۱ مصوبه کمیسیون خدمات سپری شد.
از جمله مصوبات و نامه های کمیسیون بودجه که در این جلسه مطرح شد نامه استانداری بنا به تاکید وزارت کشور به شورا برای ارائه سند راهبردی شهرداری بود که رئیس کمیسیون بودجه شورا در این زمینه گفت: نامه ای به شهرداری ابلاغ کرده ایم تا در اسرع وقت سند راهبردی ۵ ساله  را به استانداری تقدیم کنند .
از دیگر مصوبات کمیسیون بودجه تعیین تکلیف اخذ تسهیلات ده میلیارد تومانی شهرداری از بانک شهر بود که مهندس سلیم در این زمینه اذعان داشت: با توجه به مصوبه شورای شهر بیرجند در مورخه ۲۵/۵/ ۹۵ برای اخذ تسهیلات توسط شهرداری در راستای اجرای پروژه های عمرانی در این کمیسیون مقرر شد استعلامات لازم از سایر بانک ها نیز اخذ شود تا در صورت سود کمتر از این تسهیلات بجای تسهیلات ۱۸ درصدی بانک شهر استفاده شود. دکتر بهترین بعنوان یکی از مخالفان این مصوبه کمیسیون بودجه گفت: تامین وثایق سایر بانک ها برای شهرداری دشوار است و این در حالی است که بانک شهر بدون وثیقه با چک شهرداری تسهیلات را پرداخت می کند و این به نفع شهرداری است.
بدهی های شهرداری از ادارات به روز رسانی شود
از دیگر مصوبات کمیسیون عمران که در ادامه جلسه مطرح شد، تعیین وضعیت طلبکاری های شهرداری از ادارات دولتی  و مشخص کردن میزان این بدهی ها بود چرا که بیش از ۴۲ اداره دولتی به شهرداری بدهی هایی دارند که باید به روز رسانی شود. هم چنین در این جلسه مقرر شد بنا به درخواست فرمانداری، ریز پروژه های اجرایی شهرداری از محل اعتبار ۲ میلیارد تومانی سازمان همیاری شهرداری ها به این مجموعه ابلاغ شود که شهردار بیرجند اینگونه عنوان کرد که احداث پارکینگ طبقاتی و سرد خانه در اولویت قرار خواهد داشت .
ابراز تاسف عضو شورا از عدم فعالیت یکساله ورزشی در شورا و شهرداری
ارسال نامه ای به کمیسیون بودجه شورای شهر از سوی  دو مکان مذهبی و دینی برای مساعدت، موضوع دیگری بود که در شورا مطرح شد که بنا به مصوبه کمیسیون بودجه با توجه به اتمام اعتبارات کمیسیون فرهنگی این مساعدت منتفی اعلام شد از طرف دیگر با مساعدت شهر داری برای چاپ کتاب مجموعه مقالاتی با همکاری دانشگاه نیز مخالفت شد که سلیم عضو شورا در این زمینه گفت: با نام شورا و شهرداری باید کار فرهنگی صورت گیرد نه در قالب همکاری و با نام سایر ارگان ها .شهردار بیرجند در ادامه افزود: شورا بودجه فرهنگی مصوب نکند تا ما هم در این حوزه معرفی نامه ای نداشته باشیم .
طاهری از اعضای شورا اینگونه عنوان کرد که باید اینگونه کمک های شورا و شهرداری در قالب مشخصی ساماندهی شود و سقف آن نیز در نظر گرفته شود چرا که در کمیته تطبیق رد خواهد شد. قالیبافان نائب رئیس شورا در ادامه اذعان داشت: ۵۰۰ میلیون تومان بودجه فرهنگی و یا بودجه ورزشی که شورا در نظر گرفته جنبه دکوری دارد و طی یکسال گذشته هیچ فعالیت ورزشی در شورا صورت نگرفته و ۱۷ زمین روباز  ورزشی تعطیل شده که جای تاسف دارد. شهردار بیرجند در پاسخ به این اظهارات اذعان داشت: شورا مصوب کرد که باشگاه ورزشی شهرداری دوباره بازفعال شود که ۲۰ میلیون تومان برای این موضوع تخصیص یافت ولی تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته بنابراین شما این اعتبار را صفر کنید تا مبالغ دیگری به حوزه ورزش تزریق شود. مدیح اینگونه ادامه داد: درآمد شهرداری کم شده بنابراین به اندازه تحقق بودجه می توانیم برنامه اجرا کنیم.
همکاری با انجمن ام اس برای دراختیار گذاشتن مکانی موقت برای این مجموعه و موافقت با درخواست شهرداری برای واگذاری واحد جی ای اس شهرداری به مشاور از دیگر مصوبات کمیسیون بودجه در این جلسه بود .
اتلاف وقت شورا بوسیله مسائل کوچک و جزئی
از دیگر نامه های مطرح شده در شورا اتمام قرارداد سرمایه گذار احداث نانوایی در پارک سرو بیرجند و تعیین تکلیف آن بود که بر اساس مصوبه کمیسیون بودجه مقرر شد بنا به صرفه و صلاح شهرداری در این مورد اقدام شود که دکتر بهترین در این مورد گفت: احداث نانوایی در پارک ها با توجه به اقبال مردمی دارای اهمیت است و از طرف دیگر  اعتراض صنف نانوایی ها را در پی داشته  که چرا این مکان در اختیار بقیه نباید قرار گیرد بنابراین باید فراخوان برای ادامه کار برگزار شود.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالرزاق نژاد نیز در این مورد اذعان داشت: برای احداث نمازخانه در سطح پارک ها نیز باید شهرداری تلاش کند و از طرف دیگر به ورود سرمایه گذار به احداث نانوایی در پارک سرو شبهه وارد است و بلحاظ قانونی باید وضعیت مشخص شود. سلیم بعد از این اظهار نظرات عنوان کرد که نباید وقت ما ۱۱ عضو شورا به چنین مسائل کوچکی معطوف شود به نظر این عضو شورا با ادامه بحث در اینگونه موارد وقت شورا تلف می شود.
سرمایه گذار در استان متهم به زدو بند می شود
شهردار بیرجند نیز با تاکید بر اینکه من به شدت با برگزاری فراخوان موافق هستم، گفت: یک نفر برای سرمایه گذاری به شهرداری مراجعه می کند و بعد شروع کار ، ده ها نفر مراجعه می کنند که ما هم می خواهیم در این زمینه ورود پیدا کنیم ولی باید توجه داشت که ایده طرح متعلق به سرمایه گذار اولیه است مانند سرمایه گذار نانوایی پارک سرو. مدیح ادامه داد: من موافق هستم که این سرمایه گذار به کارشناس رسمی دادگستری برای برآورد سرمایه گذاری معرفی و بعد فراخوان برگزار شود. وی با انتقاد از سخنان عبدالرزاق نژاد افزود: تا سرمایه گذاری وارد استان می شود سریع متهم به زد و بند می شود و این درست نیست و ما تاکنون در ده ها پارک نمازخانه احداث کرده ایم و قول می دهیم در پارک سرو نیز احداث شود. وی با بیان اینکه تاکنون بدون مصوبه شورا، شهرداری اقدامی نکرده و نخواهد کرد ، افزود: تمام کارها بویژه در حوزه سرمایه گذاری با اینگونه رویکردها در شهر قفل می شود بنابراین جرات مشارکت و سرمایه گذاری را از ما نگیرید.
ارسال نامه به شهرداری برای اجرا بدون مصوبه شورا خلاف است
دکتر بهترین در ادامه جلسه با انتقاد از ارسال نامه هایی برای کارهای اجرایی به شهرداری بدون اینکه مصوبه شورا را داشته باشد و یا ارسال مصوباتی بدون عنوان آرای مخالف اذعان داشت: ارسال نامه از شورا به شهرداری باید قانونی باشد و هر آنچه در شورا بحث می شود باید در قالب مصوبات به کمیته انطباق ارسال شود و من چندین نامه دارم که بدون مصوبه به شهرداری ارسال شده است و در مورد نانوایی مذکور نیز باید عدالت اجتماعی رعایت شود. وی تصریح کرد: هیات رئیسه باید در انتقال آرا رعایت امانت را داشته باشد.
نباید بنای بی اعتمادی به شهردار را پیشه کنیم
سلیم بعد از این اظهار نظرات اینگونه عنوان کرد که شهردار باید قدرت اجرایی داشته باشد و ما نباید به هر کاری که شهردار می کند ایراد وارد کنیم و بنای بی اعتمادی بگذاریم بلکه باید نظارت کنیم و چه اشکالی دارد که خود شهردار به صلاح شهر اقدامی را انجام دهد و ما حمایت کنیم. قالیبافان نیز اینگونه عنوان کرد که اختلاف نظر ما باعث می شود سرمایه گذار از شهر برود و همین گونه شده که شهر ما قفل شده است. طاهری در ادامه افزود: برای همینگونه مسائل است که سرمایه گذار رغبت حضور پیدا نمی کند. در ادامه جلسه شورا ، مصوبات کمیسیون عمران مطرح شد که از جمله این موارد بخشودگی ۳۰۰ میلیون تومانی مرکز بیماری های خاص استان به شهرداری بعد از پرداخت تخلفات کمیسیون ماده ۱۰۰ بود که بهترین در ادامه اذعان داشت: این مرکز فقط از یک طبقه از ۵ طبقه ساخته شده استفاده می کند و مابقی فضا در اختیار سایر مجموعه ها در قالب اجاره قرار گرفته بنابراین نباید این بخشودگی از سوی شورا مصوب شود بلکه باید در اختیار همراهان بیمار قرار می گرفت.
طاهری و نیک از اعضای شورا در پاسخ اینگونه عنوان کردند که از آمفی تئاتر مرکز بعنوان مکان آموزشی برای خانواده های بیماران استفاده می شود و مابقی فضا برای کمک به این مرکز خیریه در اختیار مجموعه هایی مانند علوم پزشکی قرار گرفته است. هم چنین در ادامه جلسه، مصوبات کمیسیون خدمات عنوان شد که از جمله این موارد مکاتبه با پلیس راهور برای برخورد با مسافرکش های شخصی با توجه به اعتراض تاکسیرانی و ارسال اساس نامه و مجوزهای سرمایه گذار برای نگهداری و ساماندهی سگهای ولگرد و عقیم سازی آنها بنا به درخواست کمیته تطبیق بود .
در حاشیه: مهندس سلیم عضو شورا بعد از اعتراض دکتر بهترین به مصوبه استعلام شهرداری از سایر بانک ها بغیر بانک شهر برای اخذ تسهیلات ۱۰ میلیاردی اینگونه پاسخ داد که : من تسهیلاتی با رقم بالا از بانک صادرات با سود ۱۳ درصد گرفته ام که دکتر بهترین در واکنش به این مساله گفت: بعد از جلسه من را هم ببرید تا بتوانم از این وام ها بگیرم که پاسخ مثبت سلیم را در پی داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*