در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان مطرح شد:راهکارهای معاون وزیر برای رفع مشکل ۱۲ ساله طرح فرزان

جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری خراسان جنوبی روز گذشته با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایمان و به ریاست استاندار برگزار شد.
موظف به رسیدگی به وضعیت این استان فرهنگی هستیم
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران هم در این جلسه گفت: در بازدید بخشی از بافت تاریخی شهر بیرجند، نمونه های بی بدیل از فرهنگ غنی ایران را دیدم و این شهر را گواه فرهنگ غنی ایران زمین مشاهده کردم و دانستم که این استان به لحاظ فرهنگی خیلی غنی است و ما موظف به رسیدگی به وضعیت این استان فرهنگی هستیم و قطعا ظرف یکماه آینده از شهرهای قاین، طبس و فردوس هم دیدن خواهیم کرد و مسایل این شهرها را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. دکتر ایزدی با بیان اینکه در شهر بیرجند دو مسیر دنبال شده است، افزود: یک مسیر توانمندسازی و سازماندهی با نظر و مشارکت مردم بوده که در محله های هدف و سکونتگاههای غیر رسمی این شهر دنبال شده و در راستای ایجاد زیر ساخت ها و تقویت ظرفیت ها مسیر درستی بوده و باید همین مسیر را برای ۶ شهر دارای بافت تاریخی و ناکارآمد استان طی کنیم.
انتقاد معاون وزیر از طی مسیر اشتباه و مبتنی بر نگاه از بالا و دولت محور در طرح فرزان
وی اضافه کرد: مسیر دوم که عمدتا در محدوده فرزان دنبال شده، کارآمد نبوده و شامل تخریب املاک مبتنی بر نگاهی از بالا و دولت محور می شده است. من وقتی با معترضین ساکن در محدوده فرزان  گفتگو کردم متوجه شدم که چقدر نجیب و قانع هستند و لذا ما باید نگاه مبتنی بر حذف مردم را کنار بگذاریم و به جای شرکت عمران و مسکن سازان، سازمانی مردم نهاد و مورد اعتماد مردم را ایجاد نماییم و با جلب اعتماد و مشارکت مردم، طرح را به سرانجام برسانیم.
راهکارهای معاون وزیر راه برای رفع مشکل ساکنین محله فرزان
به گفته دکتر ایزدی، ساکنین محدوده طرح فرزان می توانند یکی از این دو راه پیشنهادی را دنبال کنند یا املاک خود را با املاک با واحدهای نوسازی شده در همان محل تهاتر نموده، وام نوسازی و پروانه رایگان نوسازی دریافت کرده و پس از نوسازی به محل، نقل مکان نمایند و یا اینکه در همان زمین خودشان با استفاده از تسهیلات نوسازی و پروانه رایگان نوسازی اقدام به ساخت و ساز نمایند. وی افزود: چنانچه بنای ملکشان ارزشمند است هم می توانند از تسهیلات قرض الحسنه مقاوم سازی(به ازای هر واحد ۲۰ میلیون تومان) استفاده کنند.
همدلی و همگرایی بین دستگاه ها در استان بی نظیر است
وی همدلی و همگرایی بین دستگاه های استان را بی نظیر دانست و گفت: برای کمک به ایجاد خانه گفتمان شهری و معماری در بیرجند آمادگی کامل داریم. ضمن اینکه جداولی را برای تک تک شهرهای استان و بیرجند ترسیم کرده ایم که بیانگر برنامه های مشارکتی ما برای سال های آینده است.
استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه بر ضرورت مشارکت دادن مردم در طرح ها تاکید کرد و گفت: مطمئناً طرح هایی که با مشارکت مردم دنبال شود موفق تر خواهد بود و لذا مردم باید نقش اصلی را داشته باشند. پیشنهادات ارائه شده نیز به گونه ای بررسی و ویرایش خواهد شد که شامل شهرهای دیگر استان هم بشود.
تاکید بر ایجاد منفعت برای تمامی ساکنین محلات هدف
مهندس پرویزی افزود: برای اجرای برخی طرح ها می توان با تغییر کاربری، ارزش افزوده ایجاد کرد به طوری که برای تمامی مالکینی که املاکشان در مسیر اجرای طرح است منفعت ایجاد شود تا خودشان در نوسازی و بهسازی مشارکت کنند.
وی با بیان اینکه نباید در شهرهایی که بافت فرسوده دارند، جلوی راه تنفس و رشد مردم را بگیریم، گفت: پس از بازگشایی و نوسازی و بهسازی محل نیز مکلف به ارائه خدمات زیربنایی به ساکنین هستیم و این کار مردم نیست. استاندار همچنین گفت: هماهنگی و همدلی بین دستگاهی با هدف ارائه خدمات بیشتر به مردم بیش از اینها هم امکان پذیر می باشد و به عنوان مثال در بعضی نقاط که مثلاً راه و شهرسازی زمین ندارد می توان با اراضی سایر دستگاه ها جابجایی هایی صورت داد و راه و شهرسازی استان باید این اجازه را داشته باشد.
برای اجرای طرح ها با اعتبارات دولتی عمر طبیعی ما جواب نخواهد داد!
وی تصریح کرد: چنانچه برای اجرای طرح ها منتظر اعتبارات دولتی باشیم، عمر خدمتی ما که هیچ عمر طبیعی ما هم جواب نخواهد داد و لذا باید با هماهنگی های بین دستگاهی و مشارکت دادن مردم پیگیر امور شویم و ما هم آمادگی داریم تا برای رفع مسایل و موانع همکاری نماییم و نگاه وزیر راه و شهرسازی هم به استان، نگاهی مثبت است و وزارتخانه اعلام کرده که تمامی اختیارات را تا حد امکان به استان داده ایم و راه و شهرسازی هم باید فراتر از اختیارات پیگیر مسایل باشد.
در ابتدای این جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان به عنوان دبیر ستاد گزارشی از اقدامات صورت گرفته در محلات هدف باز آفرینی پایدار شهری در بیرجند و سایر شهرهای استان ارائه داد و گفت: در مجموع از ابتدا تاکنون ۶۸۰ میلیارد ریال در بحث باز آفرینی پایدار شهری در سطح استان هزینه شده که۷۱ درصد آن توسط دستگاههای دولتی ذیربط و با مشارکت شهرداری ها، نوسازی مدارس و … تأمین گردیده است.
ضرورت تأمین منابع مالی تملک اراضی باقیمانده در مسیر طرح فرزان
مهندس جعفری با اشاره به طرح احیای محور بهارستان – چهار درخت در بافت تاریخی شهر بیرجند،گفت: فاز دوم این طرح در مساحت ۷ هزار متر مربع به صورت مشارکتی توسط راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری اجرا خواهد شد که راه و شهرسازی برای سال جاری در این راستا ۶۷۰ میلیون تومان اختصاص داده که با توجه به سهم میراث فرهنگی و شهرداری فاز دوم این طرح امسال بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار دارد. وی در ادامه به طرح خواسته هایی برای تصویب در ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان پرداخت که مهمترین آنها تأمین منابع مالی برای تملک اراضی باقیمانده در مسیر طرح فرزان و اجرای طرح احداث خانه گفتمان شهری و معماری بود.
وی افزود: با توجه به تصویب طرح ایجاد بندر خشک برای استان در ستاد  ملی بازآفرینی پایدار شهری، نسبت به اجرای این مصوبه در منطقه ویژه اقتصادی استان اقدام شود.
منطقه ویژه اقتصادی استان؛ بهترین مکان برای ایجاد بندر خشک
فرماندار شهرستان بیرجند نیز با اشاره به مصوبه خردادماه ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری مبنی بر ایجاد بندر خشک در استان، گفت: با توجه به ظرفیت ها و مزایای منطقه ویژه اقتصادی در حمل و نقل پس کرانه ای، بهترین مکان برای ایجاد بندرخشک را در استان منطقه ویژه اقتصادی دیدیم. مهندس ناصری افزود: برای یک مرکز آموزشی در محله هدف موسی بن جعفر (ع) نیز ما امسال از محل اعتبارات تملک حدود ۳ میلیارد تومان گذاشتیم و امیدواریم که ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری نیز برای تکمیل پروژه به ما کمک کند. قرائی رئیس شورای اسلامی استان نیز خواستار توجه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان به سایر شهرهای خراسان جنوبی شد و گفت: تقریبا همه مصوبات این ستاد مربوط به بیرجند است.
حلاج مقدم شهردار فردوس هم گفت: قبول داریم که ۴۰ تا ۴۲ درصد بافت ناکارآمد شهری استان در بیرجند قرار دارد و این نیازمند توجه است اما ما انتظار داریم که چتر حمایتی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سایر شهرهای استان را هم تحت پوشش قرار دهد.
ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری تنها مکلف به رسیدگی به شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر است
مدیرکل راه و شهرسازی استان در این باره گفت: تنها شهر بیرجند سکونتگاه غیر رسمی مصوب دارد ضمن اینکه ما برای بشرویه پروژه مصوب داریم و برای قاین و فردوس هم پروژه پیشنهاد داده ایم.
مهندس روستا از معاونین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران هم اظهار کرد: رسیدگی به شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بر عهده استانهاست و ستاد ملی باز آفرینی پایدار شهری تنها مکلف به رسیدگی به وضعیت شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر می باشد که در خراسان جنوبی تنها شهر بیرجند این شرط را دارد.
استاندار خراسان جنوبی در این باره گفت: اجرای  اینگونه طرح ها با اعتبارات ملی بسیار زمان بر می شود و لذا باید با راهکارهایی از جمله تغییر کاربری ها، اعطای تسهیلات و … مردم را به بهسازی و نوسازی املاکشان تشویق و ترغیب نموده و اجازه دهیم که مردم در اجرای این طرح ها مشارکت کنند.
میراث فرهنگی، اوقاف و بنیاد مستضعفان با ترمز اجرای طرح های شهری!
مهندس پرویزی با اشاره به اینکه تصویب مناطق فرسوده، امتیاز نیست، اظهار کرد: میراث فرهنگی و اوقاف معمولاً برای اجرای این طرح ها ترمز هستند ضمن اینکه بنیاد مستضعفان هم در این استان مشکل ساز شده است.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم با اشاره به اینکه برای واگذاری تمامی بناهای تاریخی در تملک میراث فرهنگی به بخش خصوصی یا دستگاهها از سوی صندوق حفظ و احیای میراث فرهنگی آگهی داده ایم، گفت: در این راستا در بافت تاریخی شهرهای بیرجند، بشرویه و خوسف پیگیر انجام امور مشارکتی هستیم.
تبدیل محله تاریخی سردشت فردوس به دامداری ! …
رمضانی با بیان اینکه در محله تاریخی سردشت فردوس که تنها محله تاریخی برجا مانده قبل از زلزله این شهر است در حال حاضر مالکین مجددا املاک را تملک کرده اند، گفت: البته این تملک برای سکونت نبوده و به عنوان محل نگهداری دام ها مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر معضلات بهداشتی و زیست محیطی به منظر محله سردشت که شناسنامه شهر فردوس است آسیب می رساند و از آنجا که تملک این املاک از توان ما خارج است تمهیداتی اندیشیده شود تا حدود ۳۰ واحد تملک نشده در این محدوده با انتقال دامداری ها در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد. رمضانی هچنین خواستار تحت پوشش قرار دادن شهر خوسف از سوی شرکت بازآفرینی پایدار شهری ایران شد. وی از اقدامات شهرداری بیرجند در راستای حفظ و احیای بافت تاریخی این شهر قدردانی کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و هیات همراه پیش از این جلسه از پروژه هایی شامل خانه محله بلوار شعبانیه، محله فرزان، بافت تاریخی چهار درخت، دفتر نهاد توسعه محله، قلعه تاریخی بیرجند و محله ۱۷ شهریور دیدن کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*