استاندار در مراسم روز دانشجو :دانشگاهیان با ارائه ایده های خلاقانه در جهت توسعه استان کمک کنند

استاندار خراسان جنوبی درجمع دانشجویان دانشگاه بیرجند به مناسبت روز دانشجو گفت: دانشگاه دارای جایگاه ویژه ای است که همه مسئولین در هر رده و سطحی به آن احترام می گذارند.مهندس سیدعلی اکبر پرویزی، دانشگاه و دانشجویان را سرمایه بزرگ کشور دانست و بر ضرورت توجه به مطالبات دانشجویان که لازمه پیشرفت کشور است، تأکید کرد.
رسیدن به شاخص های توسعه، نیازمند عزمی ملی و تلاشی همه جانبه در سطح استان است
وی در پاسخ به سؤالات دانشجویان درخصوص نگاه توسعه ای به استان، خراسان جنوبی را استانی در حال توسعه دانست و افزود: رسیدن به شاخص های توسعه، نیازمند عزمی ملی و تلاشی همه جانبه در سطح استان است و دانشگاه می تواند با ارائه پیشنهادهایی نو و ایده هایی خلاقانه، مسئولین را در جهت رسیدن به توسعه کمک کند.
وی با بیان اینکه مسئولین باید از همه امکانات برای رفع مشکلات استفاده کنند، گفت: در صورتی که تلاش آنان به نتیجه نرسیده و یا با امکانات ، منابع و اعتبارات موجود امکان تحقق درخواست ها وجود ندارد، مسئولین باید صادقانه آن را با مردم در میان بگذارند. وی به شرایط مالی نامناسب دولت اشاره کرد و افزود: پروژه های نیمه تمام عمرانی فراوان در کنار بدهی های مالی، دولت را در شرایط نامناسبی قرار داده است؛ اما به رغم این تنگناها، دولت در زمینه های مختلف، خدمات و اقدامات بی نظیری را به انجام رسانده که قابل تقدیر است. استاندار خراسان جنوبی، ادامه داد: تأمین آب شرب روستایی از طریق مجتمع های آبرسانی روستایی، ساخت و توسعه مدارس، خانه های بهداشت روستایی، اورژانس جاده ای، بهسازی راه های روستایی و شهری و… از مهم ترین اقدامات در این زمینه است.
با تکیه صرف بر اعتبارات دولتی نمی توان به اهداف توسعه ای دست یافت
وی با بیان اینکه با تکیه صرف بر اعتبارات دولتی نمی توان به اهداف توسعه ای دست یافت، گفت: بیکاری، معضل و دغدغه کل نظام جمهوری اسلامی ایران است که رسیدن به اهداف موردنظر در این زمینه نیازمند توسعه سرمایه گذاری داخلی و حمایت از سرمایه گذاری خارجی است.
وی تأمین آب را یکی از ضرورت های استان دانست و افزود: با توجه به خشکسالی های چندین ساله در استان و محدودیت هایی که در این زمینه وجود دارد، بهره وری از منابع آب و استفاده بهینه از منابع آبی در بخش کشاورزی باید به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار مسئولین قرار گیرد.
توسعه صنایع کم آب بر باید در دستور کار قرار گیرد
وی با بیان اینکه توسعه صنایع کم آب بر باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: استفاده مناسب از منابع آبی ذخیره سازی شده در سدهای استان نیز از دیگر برنامه های کاری دولت تدبیر و امید است. وی فعال سازی بازارچه های مرزی استان را از دیگر برنامه های کاری دولت دانست و افزود: در ۹ ماهه اول سال جاری، بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار صادرات از بازارچه مرزی ماهیرود به انجام رسیده که امیدواریم این رقم تا پایان سال جاری به یک میلیارد دلار برسد.
۵۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان
مقام عالی دولت در استان، با بیان اینکه دولت در سال جاری ۵۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان درخصوص اصلاح شبکه های آبیاری و توسعه کشاورزی مدرن به انجام رسانده است، گفت: درصورت وجود متقاضی، آماده ارائه کمک های بیشتر به کشاورزان هستیم.
دستگاه ها باید ۲۰ درصد از برق موردنیاز خود را از طریق انرژی های نو تأمین کنند
استاندار خراسان جنوبی، استفاده از انرژی های نو را مورد تأکید قرار داد و افزود: با توجه به ظرفیت هایی که از این حیث در استان وجود دارد، امسال و سال آینده دستگاه ها باید ۲۰ درصد از برق موردنیاز خود را از طریق انرژی های نو تأمین کنند که در این زمینه نیز آماده دریافت ایده ها و پیشنهادات دانشگاهیان هستیم.
وی به ضرورت انجام مطالعات دقیق سرزمینی درخصوص احداث پروژه های عمرانی در هر منطقه تأکید کرد و افزود: متاسفانه در گذشته، به دلیل نادیده گرفتن این امور، پروژه هایی در سطح استان اجرایی شده که نه تنها موردنیاز آن منطقه نبوده، بلکه بعد از مدتی به حال خود رها شده است که این اقدامات هزینه های جبران ناپذیری را به بدنه دولت تحمیل کرده است. وی با بیان اینکه صداقت در رفتار و گفتار باید به عنوان مهم ترین ویژگی اخلاقی مورد توجه مسئولین قرار گیرد، گفت: نهادینه سازی فرهنگ کار و تلاش و تأکید و توجه به وجدان کاری، باید به عنوان مهم ترین خصوصیات اخلاقی که در ابتدای انقلاب نیز مورد تأکید بود دوباره احیا و مورد توجه قرار گیرد.
ارائه تسهیلات کم بهره دانشجویی
مقام عالی دولت دراستان، به مسائل و مشکلات دانشگاه بیرجند اشاره کرد و ادامه داد: توسعه فضاهای آموزشی و مطالعه خصوصاً در کنار خوابگاه های دانشجویی باید در دستور کار قرار گیرد این در حالی است که در خصوص ارائه تسهیلات کم بهره دانشجویی ویژه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی آماده کمک و مساعدت لازم هستیم. مهندس پرویزی، ارائه خدمات پزشکی در دانشگاه بیرجند را مورد تاکید قرار داد و افزود: فعالیت تشکل های دانشجویی باید در یک فضای آرام و با احترام به تمامی تفکرات و علایق سیاسی به انجام برسد این در شرایطی است که توسعه فضای مذاکره در دانشگاه ها موجب توسعه این امر در جامعه نیز خواهد بود.
وی حمایت از شرکت های دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد وافزود: در خصوص خرید تجهیزات آزمایشگاهی اولویت دار برای آزمایشگاه های مختلف در دانشگاه بیرجند نیز آماده ارائه کمک های لازم هستیم.
در این دیدار که دکتر خلیل خلیلی رئیس دانشگاه بیرجند، سید محمدحسینی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، مهندس علی ناصری فرماندار شهرستان بیرجند، اسماعیل حسین پور مشاور و مدیرکل دفتر استاندار و معاونین و رؤسای دانشکده های دانشگاه بیرجند حضور داشتند، نمایندگان تشکلها، کانونها و نهادهای دانشجویی، نظرات، پیشنهادات و مطالبات دانشجویان را بیان کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*