اخبار کوتاه استان/ معدوم سازی ۱۱ هزاردام و تله زنده گیری هوبره در استان/توزیع ۴ هزار جلد کتاب در مناطق عشایری استان

بازدید دانشجویان از آزمایشگاه های استاندارد  استان
تعدادی از دانشجویان دانشکده کشاورزی بیرجند بمنظور آشنایی بیشتر با استاندارد از آزمایشگاههای اداره کل استاندارد استان دیدار کردند. در این بازدید ضمن آشنایی بازدیدکنندگان با وسایل آزمایشگاهی و مشاهده آزمون حضوری ، کارشناس آزمایشگاه ، اطلاعاتی در خصوص وظایف سازمان ملی استاندارد را عنوان کرده و به سوالات بازدید کنندگان پاسخ داد . همچنین در پایان بازدید اقلام ترویجی تقدیم بازدیدکنندگان شد.

معدوم سازی ۱۱ هزاردام و تله زنده گیری هوبره در استان
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از کشف، جمع آوری و معدوم سازی حدود ۱۱ هزار دام و تله زنده گیری هوبره در استان خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی مسعود مستقیم گفت: با حضور فعال و همت ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی در سطح مناطق تحت مدیریت و مناطق آزاد استان و باهمکاری مسئولین استانی و شهرستانی ، فرماندهی مرزبانی ، فرماندهی انتظامی، یگان حفاظت جنگلها و مراتع ، مشارکت فعال جوامع محلی و اهالی بومی منطقه ، دهیاران و روسای شوراهای اسلامی و …. این تعداد از تله ها جمع آوری و معدوم شد. وی جریمه شکار هر قطعه پرنده هوبره را ۲۰۰ میلیون ریال عنوان کرد.

 افزایش یک میلیون تنی بارگیری سنگ آهن در راه آهن شرق
با بهره برداری از ایستگاه و نخستین خط فرعی بارگیری در معدن سنگان یک میلیون تن به ظرفیت بارگیری سنگ آهن در راه آهن شرق اضافه شد.  مدیر کل راه آهن شرق گفت: سهم شبکه ریلی از ۱۰ درصد حمل بار در سال ۹۲ به حدود ۴۰ درصد در سال ۹۵ رسیده است. محمد ابراهیم اقبالی افزود: خط فرعی بارگیری در ایستگاه سنگان به صورت مشترک با شرکت احیای سپاهان  به طول ۳۶۰ متر و هزینه ۳۰۰ میلیون تومان ساخته شده است.

سومین همایش ملی باستان شناسی ایران برگزار می شود
دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه بیرجند گفت: سومین همایش ملی باستان شناسی ایران روزهای ۲۴ و ۲۵ آذر ماه جاری در تالار همایش های دانشگاه پیام نور تهران برگزار می شود. حسن هاشمی زرج آباد افزود: مهمترین محورهای تخصصی همایش حوزه های باستان شناسی و علوم میان رشته ای، مطالعات و پژوهش های باستان شناسی دوران پیش از تاریخ، مطالعات باستان شناسی دوران تاریخی و مطالعات و پژوهش های باستان شناسی دوران اسلامی است. وی گفت: پژوهشگران، استادان و دانشجویان می توانند از ۱۵ آذرماه امسال با مراجعه به وب سایت دایمی همایش به آدرس www.birjand-arc.ir در همایش یاد شده ثبت نام و مقاله های خود را ارسال کنند. هاشمی اظهار کرد: علاقه مندان به شرکت در این همایش می توانند چکیده مقاله خود را تا ۱۵ بهمن ماه امسال و اصل مقاله را تا ۳۱ فروردین ماه سال ۹۶ ارسال کنند. وی ادامه داد: مقاله های پذیرفته شده در پایگاه های اطلاعاتی علمی معتبر کشور مانند SID، ISI و سیلیویکا به نمایش گذاشته خواهد شد.

فرماندار:محصولات معدنی زیرساخت‌ توسعه و اشتغال در طبس است
فرماندار ویژه طبس گفت: بر اساس سند توسعه برنامه ششم کشور درباره محصولات معدنی می‌توانیم تولید، فرآوری و بهره‌برداری محصولات معدنی را در طبس انجام دهیم و اینگونه زیرساخت‌های توسعه و اشتغال در این شهرستان مهیا می‌شود. سیدمهدی طلایی‌مقدم در جلسه شورای اداری شهرستان طبس اظهار داشت: اگر بتوانیم گامی برای شهرستان برداریم بدون شک این امر در پرتو همدلی ائمه جمعه، مسئولان و مردم خواهد بود.
وی ضمن تقدیر از تلاش فرمانداران و بخشداران گذشته شهرستان طبس در تبیین سند چشم‌انداز توسعه طبس تاکید کرد: سند چشم‌انداز توسعه باید بر‌اساس مطالعات و تحقیق به‌طور مستدل و مستند تکمیل شود و سند فعلی نیاز به بازنگری دارد. فرماندار ویژه طبس تصریح کرد: سند توسعه شهرستان باید براساس سند توسعه برنامه ششم کشور باشد که در این برنامه صادرات تولیدات معدنی ممنوع می‌شود و همین امر کمک ارزشمندی به شهرستان طبس می‌کند.
طلایی‌مقدم افزود: بر اساس سند توسعه برنامه ششم کشور درباره محصولات معدنی می‌توانیم تولید، فرآوری و بهره‌برداری محصولات معدنی را در طبس انجام دهیم و اینگونه زیرساخت‌های توسعه و اشتغال در این شهرستان مهیا می‌شود.

توزیع ۴ هزار جلد کتاب در مناطق عشایری استان
۴ هزار جلد کتاب در مناطق عشایری خراسان جنوبی توزیع شد. به گزارش امروز خراسان جنوبی، رئیس آموزش و پرورش امورعشایری استان گفت: با توزیع ۴ هزار جلد کتاب در مناطق عشایری ،  ۱۰ هزار و ۶۰۰ دانش آموز از این کتاب ها بهره مند شدند. علی اصغر بیجاری افزود: ارزش این کتاب ها ۳۰ میلیون تومان است که با موضوع علمی و مذهبی برای استفاده در کتابخانه های کلاسی، مدرسه ای و سیار توزیع شده است.  گفتنی است ۱۰ هزار و ۶۰۰ دانش آموز عشایر در ۱۱ منطقه آموزشی خراسان جنوبی تحصیل می کنند. همچنین این کتابها را دفاتر مراجع تقلید، نهاد کتابخانه ها، فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا کردند.

جریمه ۱۱۶ میلیارد ریالی قاچاقچیان کالا در قاین
قاچاقچیان کالا در شهرستان قاین به پرداخت ۱۱۶ میلیارد و ۲۹۵ میلیون ریال جریمه محکوم شدند. به گزارش امروز خراسان جنوبی، مدیر کل تعزیرات حکومتی استان گفت: این میزان جریمه برای ۵ فقره پرونده قاچاق در شعبه ویژه قاچاق کالا و ارز شهرستان قاین صادر شده است.
انصاری افزود: کالاهای قاچاق شده شامل برنج، پارچه، شکلات و چرخ خیاطی است.

طرح کاهش سن و وزن کشتار مرغ گوشتی در خراسان جنوبی آغاز شد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی از اجرای طرح کاهش سن و وزن کشتار مرغ گوشتی دراستان از اول آذرماه همزمان با سراسر کشور خبرداد. به گزارش تسنیم، سید جلال مدرسی با بیان اینکه  طرح کاهش سن و وزن کشتار مرغ گوشتی استان با هدف اجرایی کردن دستورالعمل ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه اجرا شد، افزود: مهمترین هدف ازاجرای این طرح، افزایش بهره‌وری، کاهش ضایعات، توسعه صادرات، افزایش کیفیت گوشت مرغ و بهبود شرایط بهداشتی فرایند تولید تا عرضه گوشت مرغ است. وی گفت: در فاز اول مرغ قابل بسته بندی به صورت کامل با میانگین وزن ۱٫۸ کیلوگرم و حداکثر وزن لاشه ۲٫۲ کیلوگرم امکان پذیر بوده است و وزن‌های بالاتر باید به صورت قطعه‌بندی عرضه شود و حداکثر سن کشتار ۴۲ روزه است. وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود تعداد ۶۴۵ واحد پرورش مرغ گوشتی در استان، با اجرای طرح کاهش سن پرورش، تعداد دوره‌های جوجه‌ریزی در طول سال افزایش پیدا کرده است و باعث رونق اقتصادی درتمامی حلقه‌های صنعت طیور استان  می‌شود.

 مدیر امور عشایری درمیان خواستار خرید تضمینی دام عشایر شد
مدیر امور عشایری شهرستان مرزی درمیان پیشنهاد کرد که خرید تضمینی دام مازاد عشایر به منظور حمایت از آنان به عنوان فعالان اقتصادی در این عرصه در دستور کار دولت قرار گیرد، که عملی شدن این موضوع به بهبود وضعیت معیشتی عشایر کمک می کند. سید علی حسینی نسب در گفت و گو با ایرنا با ذکر لزوم جلوگیری از هدر رفتن تلاش دامداران، خواستار انجام تمهید و یا اجرای برنامه ای از سوی نهادهای متولی برای خرید تضمینی دام زنده عشایر شد. وی بیان کرد: به دلیل نبود خرید تضمینی دام عشایر، این قشر زحمتکش ناچار به فروش دام مازاد بر نیاز خود به دلالان با قیمت پایین هستند که این موضوع باعث ضرر و زیان زیادی به عشایر می شود. وی ادامه داد: گاهی دلالان علاوه بر خرید دام عشایر با قیمت پایین، چک های بلند مدت به آنان می دهند، این مساله باعث متضرر شدن عشایر می شود. به گفته وی از ابتدای سال جاری ۴۰۰ کیلومتر از ایل راه‌های عشایر شهرستان با اعتبار ۱۲۰ میلیون ریال مرمت شده است. وی با بیان اینکه هم اکنون به ۶۵ محله عشایری شهرستان با تانکر آبرسانی می شود، گفت: امسال از محل منابع مختلف ۹۰۰میلیون ریال اعتبار برای آبرسانی سیار به عشایر مصوب شده است. وی ادامه داد: آب ارسالی، نیاز آبی عشایر و دام آنان را تامین نمی کند و برای افزایش حجم آبرسانی باید اعتبار این بخش افزایش یابد. وی فرسودگی ناوگان آبرسانی را یکی دیگر از مشکلات امور عشایری شهرستان ذکر کرد و گفت: نوسازی ناوگان نیازمند اعتبار است.

بازارچه خیریه معلولان و کم توانان ذهنی در بیرجند گشایش یافت
بازارچه خیریه معلولان و کم توانان ذهنی به مناسبت گرامیداشت ۱۲ آذرماه روز جهانی معلولان در محل نگارخانه شهر بیرجند گشایش یافت. در این نمایشگاه هنرهای صنایع دستی معلولان از توانبخشی علی اکبر(ع) ، موسسه خیریه صدف و دستان پرتوان در زمینه های مختلف به نمایش گذاشته شده است. هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی مردم با توانمندی های معلولان و حمایت از آثار تولیدی این قشر است. این نمایشگاه تا ۱۶ آذر ماه برای بازدید عموم دایر است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*