معاون نظارتی بانک مرکزی: بانک‌ها حق بلوکه کردن مبلغی از تسهیلات به عنوان سپرده را ندارند

یزد ـ معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به مسائل مطرح شده از سوی بخشی خصوصی یزد در مورد تسهیلات پرداخت بانک‌ها گفت: بانک‌ها حق بلوکه کردن مبلغی از تسهیلات به عنوان سپرده را ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، فرشاد حیدری عصر امروز در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور رئیس کل بانک مرکزی در استانداری یزد در پاسخ به سؤوالات و موارد مطرح شده در مورد تسهیلات پرداختی توسط بانکها اظهار داشت: بانکها حق ندارند مبلغی از تسهیلات را به عنوان سپرده بلوکه کنند و این اقدام تخلف است و حتی اگر بانکی به بهانه نظیر گردش حساب پایین بخشی از تسهیلات اعطایی را بلوکه کنند، تخلف انجام داده اند.

حیدری گفت: دریافت هر وجهی به عنوان سپرده از محل تسهیلات اعطایی تخلف است و تنها در صورتی که بانکها با مشتری برای نگاه داشتن بخشی از پول به جای بخشی از وثیقه و ضمانت توافق کنند، بلامانع است.

وی در مورد درخواست پیش‌فاکتور توسط برخی بانکها نیز بیان کرد: فقط در مواردی که درخواست تسهیلات برای خریدا مواد اولیه و تسهیلات در گردش باشد، بانکها می توانند پیش فاکتور مطالبه کنند در غیر اینصورت نیازی به پیش فاکتور نیست.

حیدری تاکید کرد: بانکها ابتدا شرایط مشتریان خود را مورد برسی قرار دهند و سپس دوره بازپرداخت را تعیین کنند زیرا دوره بازپرداخت باید متناسب با گردش مالی متقاضیان و میزان فروش آنها در بازار باشد.

معاون نظارتی بانک مرکزی در مورد نرخ سود تسهیلات نیز عنوان کرد: نرخ سود تسهیلات اعطایی ۱۸ درصد است و اگر مشخص شود بانکی در این زمینه تخلف کرده و با هر فرمولی، سود تسهیلات را بیش از ۱۸ درصد محاسبه کرده، برخوردهای قانونی انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*