منع واردات زعفران ایرانی به چین صحت ندارد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ممنوعیت واردات زعفران ایران به چین صحت ندارد بلکه تعرفه واردات زعفران ایران به چین افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان رضوی، سیدهاشم نقیبی اظهار کرد: کشورهایی مانند چین و هند، تعرفه واردات محصولات کشاورزی برخی کشورها از جمله زعفران ایرانی به کشور خود را افزایش داده اند.
این مسئول با اشاره به این که تعرفه واردات محصولات کشاورزی به چین برای برخی کشورها نزدیک به صفر است، گفت: تصمیم چین برای واردات محصولات کشاورزی از ایران و بالا بردن تعرفه باعث شده که برخی افراد سودجو به قاچاق زعفران به کشورهای واسط روی آورده و سپس از طریق آن کشور با تعرفه هایی نزدیک به صفر این محصول را به چین صادر کنند.
نقیبی تاکید کرد: یکی از راهکارها برای سهولت در صادرات زعفران به این کشورها استفاده از تعرفه های ترجیحی است که به همین منظور رایزنی های لازم توسط مسئولان در سطح وزارت صورت می گیرد که امید است در روند صادرات اثربخش باشد.
وی با بیان اینکه حدود ۹۵ درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود، بیان کرد: برای جلوگیری از قاچاق زعفران و هچنین پیاز زعفران به خارج از کشور پیگیری های لازم صورت پذیرفته است.
۷۵ هزار هکتار از کشتزارهای خراسان رضوی زیر کشت زعفران است و متوسط کنونی برداشت این محصول در هر هکتار چهار کیلوگرم است که به این ترتیب پارسال ۲۸۰ هزار تن تولید محصول ثبت شده است.
۱۱۷ هزار خانوار در استان خراسان رضوی به کشت زعفران مشغول هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*