معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اعلام کرد : فعالیت ۳۰۰ خبرنگار را در استان نه تایید می کنم نه تکذیب

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از فعالیت ۸۳ نشریه ، روزنامه و پایگاه خبری در استان خبر داد و گفت: تعداد سرپرستی نشریات در استان ۲۲ مورد ، تعداد سرپرستی خبرگزاری ۱۳ مورد و تعداد خبرنگاران عضو خانه مطبوعات ۳۰۰ نفر می باشد و در سال جاری نیز ۵ نشریه مکتوب و پایگاه خبری توانسته اند مجوز فعالیت اخذ کنند .

رشد کمی نشریات و خبرگزاری ها در استان

عباسعلی بهاری در گفت و گو با خبرنگار ما در آستانه روز خبرنگار در برآورد وضعیت کمی و کیفی نشریات در استان اذعان داشت: بلحاظ کمی وضعیت خوبی را در استان شاهد هستیم که این روند با توجه به راه اندازی سامانه جامع رسانه ای کشور روند رو به رشدی داشته است. وی ادامه داد: با توجه به راه اندازی این سامانه ،کلیه مراحل صدور مجور فعالیت نشریات از طریق سامانه انجام می شود که این امر باعث سرعت بخشیدن در روند اجرای کار شده و از طرف دیگر شاهد رشد کمی نشریات و خبرگزاری ها در استان نیز بوده ایم .

کسب نمره ۲۰ تا ۶۴ نشریات و خبرگزاری های استان در ارزیابی وزارت ارشاد

وی با اشاره به ارزیابی صورت گرفته توسط معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مطبوعات فعال در سراسر کشور بر اساس ضرایب تعریف شده گفت: مطبوعات و خبرگزاری ها و نشریات در خراسان جنوبی در این ارزیابی ها از ۱۰۰ امتیاز بین ۲۰ تا ۶۴ امتیاز را کسب کرده اند .

مطبوعات استان بلحاظ کیفی شرایط مطلوبی ندارند

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه بلحاظ کیفی شرایط مطلوبی را در بین مطبوعات و نشریات و خبرگزاری های استان شاهد نیستیم ، گفت: ما تلاش کرده ایم تا با برگزاری حداقل یک دوره آموزشی در طول سال بلحاظ کیفی ضرایب نشریات را در استان بالا ببریم که طی چند سال اخیر بیش از ۲۵۰ خبرنگار در این کلاس های آموزشی شرکت کرده اند که نتایج راضی کننده ای حاصل شده است. بهاری با تاکید بر اینکه بلحاظ محتوایی نقایصی را در نشریات استان شاهد هستیم ، افزود: برای بالا بردن ضرایب تعریف شده در وزارت ارشاد برای نشریات با ارسال نامه به این مجموعه ها خواسته ایم ضرایب خود را بر اساس فاکتورهای تعریف شده بالا ببرند تا پایین ترین سقف در امتیاز دهی به نشریات استان ۵۰ باشد. وی در ادامه به حمایت های مادی از نشریات اشاره کرد و اذعان داشت: برخی از این حمایت ها متمرکز و از سطح وزارتخانه صورت می گیرد که اعطای یارانه به نشریات و خبرگزاری ها براساس کسب ضرایب و نمره در ارزیابی های کیفی از جمله این حمایت هاست که بصورت مستقیم به حساب نشریات واریز می شود و ما برآورد دقیقی از این مبالغ نداریم . وی از مساعدت های مالی به خانه مطبوعات استان در قالب برگزاری کارگاه های آموزشی و جشنواره های مطبوعات به عنوان دیگر این حمایت ها یاد کرد و افزود: بیمه خبرنگاری که در سایت جامع رسانه ای انجام می شود و صدور کارت حرفه ای خبرنگاری از دیگر این حمایت هاست.

فعالیت ۳۰۰ خبرنگار را در استان نه تایید می کنم نه تکذیب

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه به فعالیت ۳۰۰ خبرنگار بر اساس اطلاعات خانه مطبوعات در استان اشاره کرد و گفت: من فعالیت این تعداد خبرنگار را نه استان در تایید می کنم نه تکذیب چرا که بر اساس اطلاعات خانه مطبوعات این تعداد شناسایی شده اند و عده ای خبرنگار حسابدار ، خبرنگار موزع ، خبرنگار تایپیست و …. هستند و ممکن است بصورت حرفه ای کار خبری نداشته باشند .

۷۷ خبرنگار در استان بیمه هستند

بهاری در مورد وضعیت بیمه خبرنگاران در استان بیان کرد: ۷۷ خبرنگار بیمه شده در استان داریم که اداره کل ارشاد در زمینه حقوق پرسنلی و بیمه خبرنگاران هیچ وظیفه ای ندارد و پرداخت این حق و حقوق بر عهده مدیران مسئول روزنامه ها و خبرگزاری هاست و اگر اجحافی هم در این زمینه صورت گرفته مسئولیتش بر عهده مدیران مسئول است هر چند که ما عقیده داریم خبرنگاران اگر حقوق پایینی دریافت می کنند بخاطر این است که کار کمتری انجام داده اند .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*