اتحاد ابررسانه با بوم سیاست / پدیده ای نوظهور در خراسان جنوبی مردم را به فضای مشارکتی بی سابقه جذب می کند، تولد ١٠ هزار شهروند_خبرنگار؛ یک معجزه در این استان است

حصان-سه روزنامه و ۶ خبرگزاری مطرح کشور به علاوه تعداد قابل توجهی از نشریات محلی در خراسان جنوبی فعالیت می کند، روزانه اخبار و گزارش های متعددی از مشکلات مردم و برای پی گیری خواسته ها و نیازها مخابره می شود و البته شاید آن طور که مورد انتظار است به نتیجه نمی رسد. تجربه فعالیت در رسانه دلایل بسیاری برای این خلاء دارد، که مهمترین آن می تواند بی تفاوتی جامعه هدف مربوط به یک گزارش یا خبر پی گیرانه باشد، فعالیت رسانه ای انجام شده است اما به دلیل عبورخنثی شهروندان از کنار موضوع عقیم می ماند و قدرت تاثیر گذاری در کانون پذیرش یک مشکل در پایتخت را به دست نمی آورد. به طور حتم بسیاری از مدیران رسانه ها در استان وجود این خلاء را تایید می کنند و برای یک رسانه ای کمبودی دردناک تر از بی تفاوتی مخاطبان نسبت به تلاشی که برای رفع مشکل آن ها انجام می شود، نیست. رسانه برای زنده ماندن نیاز به مشارکت مردم دارد و اظهار نظر های مردمی شامل انتقاد ها، پیشنهاد ها و در خواست ها برای پی گیری یک سوژه مانند خون در رگ های رسانه است.

در پس گذر سال ها از چنین شرایطی ، زمانی که گویی رسانه در خراسان جنوبی می رفت که بپذیرد غالب بافت شهروندی منطقه، روحیه پویای مشارکت در فضای رسانه ای را ندارد، اتفاق امیدوارکننده ای شکل می گیرد که نیازمند تحلیل و واکاوی دقیق برای دستیابی به شناخت بهتر از رفتار شهروندان بومی در حوزه ارتباط با رسانه است.پدیده ای نوظهور در استان، مردم را به فضای مشارکتی بی سابقه برای تاثیرگذاری بر حل برخی مشکلات چون جاده ها جذب می کند. در این جریان ها ۱۰ هزار خبرنگار-شهروند متولد می شود؛ این یک معجزه در استانی چون خراسان جنوبی است.

این رویداد به سرعت به خبر تبدیل می شود، بخش مهم خبری صدا و سیمای مرکز، صدای مردم را از کمپینی ۵ هزار نفری در فضای اجتماعی منعکس می کند تا توجه مسئولان پایتخت نشین به بخشی از جاده های شرق کشور جلب شود. شهروند -روزنامه نگاران خبرهای خوبی از دل جاده ها در این فضا منتشر کردند، حوادثی که دیده بودند یا برای خودشان رخ داده بود، رویدادهایی که ذهن شهروندان را در فعالیت تخصصی واژه سازی برای نام گذاشتن بر این راه ها هدایت می کرد؛ جاده های مرگ، جاده های خونین و … ؛ نام هایی که در ذهن مردم ساخته و در فضای مجازی ثبت می شد.

تلاقی زمانی تولد این جریان در استان با روزهای نخست فعالیت استاندار جدید و انتشار خبری به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی مبنی بر شروع پی گیری های پرویزی با مشکل راه ذهن را متوجه سیاستی موثر در استفاده اصولی از این جریان می کند و این سوال را به وجود می آورد که ممکن است مشاورانی در خدمت تیم جدید مدیرتی استان هستند که هدایت کننده چنین رویکردی برای شروعی متکی به مطالبه مردم بوده اند یا این اقدام صرفا استفاده ای هوشمندانه و البته منطقی از جریانی است که منشا ظهوری دیگر دارد؟ پاسخ هرچه باشد، هدف، روشن است چراکه پی گیری برای حل مشکلی که به مطالبه ای جدی تبدیل شده و مردم برای شنیدن خبری راهگشا درباره آن لحظه شماری می کنند، نیاز دیرینه خراسان جنوبی است.

۸s1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*