هشدار قطع آب در روستاهای بیرجند

احتمال قطعی آب در روستاهای بیرجند بالاست و فقط با رعایت الگوی مصرف و صرفه جویی می‌توان از قطعی آب جلوگیری کرد.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی بیرجند با اشاره به تبعات خشکسالی و خشک شدن برخی منابع آبی روستاها گفت: تعداد روستاهای نیازمند آبرسانی سیار در بیرجند همچنان در حال افزایش است.

۱۲ رشته قنات خشک شده و در روستاهای شهرستان با خطر قطعی آب مواجه هستیم ، خطری که فقط با الگوی مصرف و صرفه جویی می‌توان از بروزآن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد : با خشک شدن این قنات ها ، ۶ روستای دیگر هم  به چرخه آبرسانی سیار اضافه شده آبدهی چاه های این شهرستان نیز حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مهروی با اشاره به افزایش تعداد روستاهای نیازمند آبرسانی سیار از ۹۶ به ۱۰۲ روستا عنوان کرد: پیش بینی می‌شود با روند فعلی گرمای هوا و مشکلات آبدهی منابع آبی روستاها این تعداد به ۱۲۰ روستا افزایش یابد.

وی با اذعان به اینکه علی رغم خشکسالی های و لزوم صرفه جویی در مصرف آب میزان مصرف آب در روستاهای استان افزایش یافته است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در تابستان ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن میزان مصرف آب مشترکین روستایی ۱۸ درصد افزایش داشته است.

صفوی نژاد با بیان اینکه انشعاب آب فقط برای مصارف شرب و بهداشتی به مشترکین واگذار شده است، گفت: متاسفانه شاهد هستیم علی رغم مشکلات در تامین آب اما روستاییان از آب شرب برای آبرسانی باغات استفاده می‌کنند.

وی به یکی دیگر از علل افزایش میزان مصرف آب در روستاها اشاره کرد و افزود: با کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌ها میزان مهاجرت‌ها افزایش یافته اما بنیاد مسکن در روستاها همچنان نسبت به واگذاری زمین اقدام می‌کنند که افراد واحد مسکونی فصلی را احداث می‌کنند و این موجب می‌شود تا میزان مصرف برای ساخت این واحدها افزایش یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*