حاشیه ‌های اولین جلسه علنی مجلس دهم از “فرش قرمز” مجلس دهم تا ” تذکر”هایی برای رئیس


نخستین جلسه علنی مجلس دهم که امروز با حضور ۲۶۵ منتخب ملت آغاز شد با حاشیه‌‌هایی همراه بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بالاخره زنگ نخستین جلسه علنی مجلس دهم، امروز به صدا درآمد و وکلای ملت ماموریت ۱۴۶۰ روزه خود را آغاز کردند.
بهارستان، صبح امروز میزبان مقامات بلند پایه لشکری و کشوری بود و با چشم‌ پوشی از برخی موارد، حق میزبانی را به خوبی ادا کرد.
«فرش قرمز»، بهترین راهنمای منتخبان جدیدالورود مجلس دهم بود و اصحاب رسانه هم از راهنمایی این «راهنما» بی نصیب نماندند، البته در گوشه و کنار هم بنرهایی خودنمایی می‌کرد، با این عبارت: « مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی».
در راهروهای ورودی مجلس شورای اسلامی عکس‌هایی از نمایندگان دوره‌های مختلف ۹ گانه مجلس به دیوارها نصب شده بود و تصاویر شهدای نمایندگان ادوار نیز در مقابل جایگاه هیئت رئیسه قرار داشت.
طبق معمول، اصحاب رسانه قبل از شروع مراسم در جایگاه خبرنگاران حاضر شده بودند، هرچند گفته شده بود ۳۵۰ خبرنگار، عکاس،تصویربردار و عوامل خبری برای پوشش این مراسم حضور خواهند داشت اما بیش از این رقم به نظر می‌رسیدند.
ارکستر سمفونیک ۵۵ نفره صدا و سیما هم برای اجرای سرود ملی در جایگاه هئیت رئیسه در حال تمرین بود.
حاشیه ‌های اولین جلسه علنی مجلس دهم

فضای داخلی مجلس مملو از صندلی شده بود، ردیف نخست مختص مقامات تراز اول، سمت چپ مختص مهمانان خارجی و سمت راست نیز به مهمانان غیرسیاسی تعلق داشت و اکثر وکلای مجلس دهم نیز نخستین بار به صندلی های سبز پارلمان تکیه کرده بودند.
روی میز هر یک از منتخبان ملت نیز یک جلد قرآن کریم قرار داشت و تریبون اصلی پارلمان با گل‌تزئین شده بود.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی و آیت‌الله جنتی زودتر از سایر مقامات و ارد صحن علنی مجلس شدند، البته با همراهی غلامعلی‌ حدادعادل رئیس مجلس هفتم.
رئیس جمهور، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و تولیت حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز پس از امضای تمبر یادبود مجلس دهم به اتفاق وارد صحن علنی مجلس شدند.
از
ساعت ۹ و ۳۹ دقیقه در حالی که رئیس جدید مجلس خبرگان در حال خوش و بش با قاضی‌القضات بود، مراسم افتتاحیه مجلس دهم با اجرای سرود ملی آغاز شد و معاون قوانین مجلس اسامی هیئت رئیسه سنی را اعلام کرد تا اداره جلسه را برعهده بگیرند.
آقای عبدالرضا هاشم‌زائی رئیس موقت جلسه شد و خانم‌ها فاطمه حسینی و سمیه محمودی نیز دبیران اول و دوم هیئت رئیسه موقت شدند.
نخستین کار رئیس موقت جلسه، به صدا درآوردن زنگ آغاز مجلس دهم بود، زنگی که در مجلس نهم ۴۲۶بار نواخته شد.
پس از گزارش معاون اجرایی مجلس، نوبت به قرائت پیام رهبر معظم انقلاب رسید که قرار بود حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌ گلپایگانی رئیس دفتر رهبر انقلاب آن را قرائت کند اما رئیس جلسه به اشتباه گفت: « در این مرحله از آیت‌الله محمدی‌گیلانی دعوت می‌کنیم تشریف بیاورند…»همین جمله کافی بود تا فضای سکوت صحن علنی با همهمه مهمانان درهم بشکند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی قبل از قرائت پیام رهبری گفت: «خدا رحمت کند مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی را، حالا چگونه می‌خواهد از آنجا تشریف بیاورد من اطلاع ندارم».
البته این جنس سوتی‌ها صرفا به رئیس موقت جلسه ختم نشد بلکه وزیر کشور نیز از لفظ مجرم به جای مجری استفاده کرد و دبیر هیئت رئیسه موقت نیز اسم آقای سیامک مره‌صدق منتخب جامعه کلیمیان را به اشتباه تلفظ کرد.
پس از گزارش وزیر کشور از روند برگزاری انتخابات، نوبت به مراسم تحلیف رسید و منتخبان مجلس دهم به استناد اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند یاد کردند.
از
سخنان رئیس جمهور آخرین بخش مراسم افتتاحیه بود که حدود نیم ساعت به طول انجامید و آقایان علی لاریجانی، ناطق‌نوری، محمدی‌گلپایگانی، آملی‌لاریجانی، جنتی، هاشمی‌رفسنجانی و موحدی‌کرمانی به ترتیب و در ردیف اول، پای سخنان روحانی نشسته بودند، البته صندلی خالی روحانی، بین آقایان جنتی و هاشمی‌رفسنجانی فاصله انداخته بود.
پس از سخنان رئیس جمهور، رئیس موقت جلسه از مهمانان درخواست کرد صحن علنی را به صرف پذیرایی ترک کنند و وکلای مجلس دهم به ادامه دستور کار مجلس که اقتراع شعب بود، ادامه دادند.
برخی منتخبان که خواستار ارائه تذکر بودند، رئیس موقت جلسه خطاب به آنها گفت:تذکرها را نگه دارید برای رئیس دائم، من ۲ ساعت بیشتر رئیس نیستم».
سرانجام ساعت ۱۱ و ۳۷ دقیقه زنگ پایان نخستین جلسه علنی مجلس نهم نواخته شد، البته آقای هاشم‌زائی با علم بر اینکه شاید دیگر فرصت ریاست جلسه مجلس حتی به صورت موقت را نداشته باشد، باردیگر صدای زنگ پایان جلسه امروز را به صدا درآورد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*