ترکیب ۹ به ۳ صدرنشینان موقت بهارستان/ هیئت رئیسه موقت یا دائم؟

آرای نمایندگان منتخب در جلسه امروز ترکیب اعضای هیئت رئیسه و جناح های متبوع آنها را مشخص کرد.
ترکیب 9 به 3 هیئت رئیسه موقت مجلس دهم

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی صحبت از ریاست مجلس دهم و رقابت لاریجانی و عارف برای تصدی صندلی سبز بهارستان در رسانه ها پررنگ تر شد.

روزها که می گذشت بحث تشکیل فراکسیون های مجلس دهم و یارکشی های سیاسی نمود بیشتری پیدا می کرد که از همان ابتدا دو فراکسیون فراگیر و امید به نمایندگی از دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب مجلس در تکاپو برای جذب نمایندگان بودند و جلساتی جسته و گریخته برگزار می شد، البته در کنار این دو فراکسیون مطرح، مستقیلن مجلس نیز گاه ندایی از تشکیل فراکسیونی سوم می دادند که به جایی نرسید.

هر چه به جلسه افتتاحیه مجلس دهم نزدیک تر می شدیم جلسات فراکسیون های مطرح مجلس جدی تر می شد، به طوری که شب قبل از نخستین جلسه مجلس دهم فراکسیون ۱۸۸ نفره فراگیر که نهایتا نام ولایت به خود گرفته بود، لاریجانی را به عنوان رئیس فراکسیون انتخاب کردند و در جلسه عصر همان روز محمد دهقان نماینده منتخب چناران و طرقبه و حمیدرضا حاجی بابایی منتخب نماینده همدان را به عنوان نامزدهای این فراکسیون برای حضور در هیئت رئیسه معرفی کردند.

در مقابل فراکسیون امید نیز محمدرضا عارف برای برای ریاست و آقایان مسعود پزشکیان و علی مطهری را برای تصدی پُست نواب مجلس دهم معرفی کردند.

رقابت های جناحی برای کسب کرسی های صدرنشین بهارستان امروز با برگزاری انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس به خط آخر رسید و آرای نمایندگان منتخب ترکیب اعضای هیئت رئیسه و جناح های متبوع آنها را مشخص کرد، ترکیبی که احتمال تغییر آن با برگزاری انتخابات هیئت رئیسه دائم چندان نخواهد بود هر چند اختلاف کم آرا در برخی پست ها احتمال تغییر ترکیب را بالا می برد.

شمارش آرا و اعلام آن از تریبون رسمی خانه ملت حکایت از آن داشت که از ۱۲ کرسی هیئت رئیسه ۹ کرسی به کاندیداهای فراکسیون ولایت و اصولگرایان و ۳ کرسی به نامزدهای فراکسیون امید و اصلاح طلبان اختصاص یافته است.
به طور کلی آرای امروز نمایندگان به انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم ترکیبی ۹ به ۳ برای اصولگرایان و اصلاح طلبان چیده است.

هیئت رئیسه موقت مجلس دهم به ریاست لاریجانی، رئیس فراکسیون ولایت و نماینده منتخب قم در حالی شکل گرفت که یک نایب آن مسعود پزشکیان نماینده منتخب تبریز از جناح اصلاح طلبان و فراکسیون امیدی است و دیگری محمد دهقان منتخب طرقبه و چناران از طیف اصولگرایان و فراکسیون ولایت است.

از بین ۶ دبیر منتخب این هیئت رئیسه نیز ۵ نماینده از طیف اصولگرایان و یک نفر از اصلاح طلبان هستند به طوری که آقایان غلامرضا کاتب، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، اکبر رنجبرزاده، سیدناصر موسوی لارگانی، احمد امیرآبادی فراهانی از اصولگرایان و عبدالکریم حسین‌زاده اصلاح طلب و از اقلیت های مذهبی سنی هستند.

در بین ناظران منتخب نیز محمدقسیم عثمانی از اصلاح طلبان و جزو لیست فراکسیون امید بوده و بهروز نعمتی و محمد آشوری تازیانی از اصولگرایان هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*