اخبارعلمی

با ویتامین ب میل خوردن شیرینی را مهار کنید

یک متخصص تغذیه گفت: دریافت مقدار مناسبی از ویتامین ب می‌تواند در متابولیزه کردن چربی به بدن کمک کرده و احساس رضایت‌مندی و انرژی بیشتری به شما بدهد.

محمد حسین عزیزی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: هوس خوردن خوراکی‌های شیرین، یکی از مشکلاتی است که می‌تواند جدی ‌ترین افرادی که رژیم های سر سخت برای لاغری می‌گیرند را  وسوسه کرده و تمام تلاش های فرد را یک شبه بر باد دهد.

 

وی اظهار داشت: راه‌های مختلفی برای مقابله با این وسوسه غذایی وجود دارد که یکی از آن‌ها، استفاده از ویتامین‌ها، به ویژه ویتامین‌های گروه B است. دریافت کردن مقدار مناسبی ویتامین‌های B می‌تواند به کاهش میل به خوردن شیرینی‌جات منجر شود.

 

عزیزی تصریح کرد: قند نوعی کربوهیدرات است و همراه با نان و ماکارونی که شیرینی کمتری دارند، در یک گروه قرار می‌گیرد. ویتامین (بیوتین) می‌تواند احساس رضایت‌مندی نسبت به مصرف کربوهیدرات‌های خوراکی را افزایش دهد و از طرفی تمایل به پرخوری را تا حد مطلوبی کاهش دهد.

 

وی ادامه  داد: سطح بیوتین موجود در بدن به‌ راحتی از طریق مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، استرس و بیماری‌های گوارشی پایین می آید. بنابراین، دریافت بیوتین کافی به‌طور منظم می‌تواند میزان مصرف کربوهیدرات‌ها را در سطح استاندارد نگه دارد.

 

این متخصص تغذیه بیان کرد: ویتامین ریبوفلاوین به بدن کمک می‌کند تا چربی را به‌ درستی هضم کرده و منبع مناسبی برای تامین انرژی به حساب می‌آید. اگر بدن کالری کافی برای تولید انرژی نداشته باشد هوس مصرف بیش از اندازه شیرینی در وی افزایش پیدا می‌کند.

 

وی گوشت موز، لبنیات قرمز، تخم ‌مرغ و ماهی، منابع مهمی از ریبوفلاوین خواند و افزود: دریافت مقدار مناسبی از ویتامین B می‌تواند در متابولیزه کردن چربی به بدن کمک کند و احساس رضایت‌مندی و انرژی بیشتری به افراد دهد.

 

 

 

توصیه کارشناسان تغذیه؛

فواید آب سبزه گندم برای درمان اگزما و کاهش وزن

شناسهٔ خبر: ۳۷۹۵۲۵۹ – شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ – ۰۶:۰۱

سلامت > تغذیه

به گفته محققان گندم سبز شده حاوی مواد معدنی و ویتامین های متعددی است که برای سلامت مفید است.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان حدود ۳۰ گرم گندم سبزشده حاوی ۱۲۰ کالری، ۸ گرم فیبر رژیمی و ۸ گرم پروتئین است. همچنین این گیاه دارای ۲۰ درصد ویتامین A، ۹۳ درصد ویتامین C، ۳۵۶ درصد آهن، و ۱۲ درصد کلسیم است.

خوردن آن به هرشکلی برای سلامت بدن ارزشمند است. اگر آب آن به سختی قابل خوردن است می توانید آن را به اسموتی های خود استفاده کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

ویتامین ها و مواد معدنی

در یک پیمانه آب سبزه گندم، میزان معینی ویتامین و مواد معدنی وجود دارد به همین دلیل بسیار منطقی است که افراد این نوشیدنی را بخورند. انرژی حاصل از این نوشیدنی بلافاصله بعد از مصرف، روش ایده آلی برای آغاز یک روز پرانرژی است.

کاهش چربی

طبق مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۶، میتوکندری کبد موش هایی که آب سبزه گندم مصرف کرده بودند، دارای کاهش در میزان لیپیدها یا چربی ها بود. این ویژگی موجب می شود یک پیمانه سبزه گندم بتواند به کاهش وزن کمک کند.

درمان بیماری پوستی

اگرچه در این رابطه مطالعات بالینی انجام نشده است اما چندین مورد نمونه درمان خانگی نشان داده که سبزه گندم برای درمان اگزما و پسوریازیس مثمرثمر بوده است. روش درمانی با این گیاه اینگونه است که یک فنجان آب سبزه گندم در وان آب داغ ریخته شده و به مدت ۳۰ دقیقه مورد استفاده قرارگیرد. روش دیگر ریختن آب سبزه گندم در ظرف یخ و انجماد آن است. سپس مکعب های یخی بر روی لکه ها، زخم و پوست آسیب دیده مالیده شود.

Facebook Twitter Google+ اشتراک

مکمل‌های کلسیم به قلب آسیب می‌زنند

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که مضرات مصرف مکمل‌های کلسیم به ویژه برای قلب از فوائد آن بیشتر است.

به گزارش ایسنا، در این بررسی آمده است افرادی که به طور مرتب از مکمل‌های کلسیم بدون نسخه مصرف می‌کند حدود ۲۲ درصد بیشتر احتمال دارد دچار “کلسیفیکاسیون عروق کرونر” شوند که فاکتور خطرزایی در سفت شدن رگ‌ها به حساب می‌آید و نشانه‌ ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

“ارین میچو” محقق ارشد این مطالعه از دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز گفت: وقتی از مکمل‌های معدنی و ویتامین‌ها بخصوص مکمل‌های کلسیم صحبت می‌شود بسیاری از مردم آمریکا تصور می‌کنند مصرف آن همیشه خوب است. اما نتایج این مطالعه حاکی از آن است که مصرف بیش از حد کلسیم به شکل مکمل‌ها ممکن است به قلب و سیستم عروقی آسیب جدی وارد کند.

دمنوش قوی برای رفع استرس و اضطراب/ با بو کردن این رایحه نمره بیست بگیرید

زندگی پرهیجان روزمره، استرس و سردردهای مزمن را می‌توان با استفاده از این دمنوش خانگی پرخاصیت کاملاً برطرف کرد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ مخلوط آب لیمو ترش و عصاره اسطوخدوس یک معجزه برای درمان فوری سردرد و ایجاد آرامش در افرادی است که در معرض هیجان و دلهره قرار دارند یا کیفیت زندگی‌شان به دلیل ناتوانی در مهار استرس افت کرده است.

 

در پایان یک روز کاری پرفشار می توانید به روشی ساده استرس و سردرد را ازخود دور کنید. به منظور تهیه این دمنوش خانگی که می توان آن را قبل از خواب مصرف کرد، به یک قطره عصاره گل اسطوخودوس، یک فنجان عسل طبیعی، شش فنجان آب، سه عدد لیمو ترش تازه و مقداری برگ اسطوخودوس نیاز دارید.

 

تمامی این مواد را با هم مخلوط کرده و در یک تابه آن را حرارت ملایم دهید تا یک ترکیب یکدست درست شود. می توانید آن را حتی در یخچال هم نگهداری کنید.

 

اسطوخودوس دارای خواص درمانی فراوانی است و کارشناسان بیش از ۱۵۰ ترکیب فعال را در آن شناسایی کرده اند برای سلامت بدن بسیار مفید است.

 

خاصیت ضد افسردگی، ضد میکروبی، التیام بخش زخم و درد، سم زدایی از بدن، آرام بخشی گرفتگی عضلات بدن، خواص ضد باکتری، ضد قارچی و برطرف کنندگی التهاب بدن از جمله مهم ترین فواید استفاده از اسطوخودوس است.

 

حتی بو کردن اسطوخودوس می تواند باعث رفع استرس و اضطراب در افراد شود، کارشناسان با بررسی دانش آموزان قبل و بعد از بوییدن اسطوخودوس، دریافتند که میزان راندمان درسی دانش آموزان و نمرات درس ریاضی در آنها، پس از بو کردن رایحه اسطوخودوس بالاتر رفته است.

آنفولانزای فصلی را با این ترکیب خانگی دلچسب درمان کنید

اگر همزمان با تغییر فصل دچار آنفولانزا یا سرماخوردگی شده اید می توانید در کنار درمان های دارویی از یک ترکیب خانگی فوق العاده اثربخش استفاده کرده و در مدتی کوتاه گلو درد و سرفه را ریشه‌کن کنید.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  آنفلوآنزا بیماری ویروسی است که در فصول سرد سال شیوع بیشتری دارد. حال که در فصل پاییز به سر می‌بریم بد نیست به منظور درمان آنفلوآنزای فصلی با یک معجون دارویی آشنا شویم.

 

برای تهیه این داروی خانگی معجزه آسا به مواد زیر نیاز دارید:

 

یک دوم پیاز متوسط خرد شده

۵ حبه سیر

۲ عدد فلفل قرمز تند خرد شده

یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه

عسل طبیعی

افشره یک عدد لیمو ترش تازه

 

دستورالعمل تهیه این داروی معجزه‌آسا به این صورت است که پیاز، سیر و فلفل را ابتدا با هم مخلوط کرده سپس زنجیل را رنده می‌کنید. عسل به مقدار چند قاشق غذاخوری و آب لیمو ترش را به آنها اضافه کنید و  در دستگاه مخلوط کن ریخته تا تبدیل به یک محلول یکدست شود.

 

ترکیب نهایی را در یک بطری قرار دهید. می‌توانید آن را به مدت یک هفته در مکان خنک و تاریک نگهداری کنید و روزانه ناشتا قبل از صبحانه یک قاشق از آن را مصرف کنید.

 

تنها با چند روز مصرف این داروی خانگی، اثرات منحصربفرد آن را بر سلامت بدنتان خواهید دید. در واقع ۲ ماده اصلی تشکیل دهنده این ترکیب (عسل و سیر) به این معجون دست‌ساز خواص درمانی فراوانی را می‌بخشند.

 

خوردن سیر بویژه از نوع خام آن برای پیشگیری از انواع بیماری ها مفید است. این ماده غذایی نقش بسزایی در کاهش فشارخون، کنترل کلسترول خون، جلوگیری از بیماری گرفتگی عروق کرونرقلب، بروز حملات قلبی، رفع مشکلات گوارشی چون اسهال، درمان آنفلوآنزا و کنترل علائم آن، کاهش قند خون، برطرف کردن عفونت های قارچی و در نهایت پایین آوردن قند خون دارد.

 

از جمله دیگر خواص سیر می‌توان به تقویت سیستم ایمنی و سم زدایی بدن اشاره کرد به طوری که کارشناسان توصیه می کنند افراد خوردن سیر را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند.

 

عسل نیز ماده‌ای مغذی و بسیار مفید برای بدن محسوب می‌شود که حاوی ترکیبات ضد عفونی کننده و ضد التهابی بوده و هنگام ابتلا به سرما خوردگی و آنفولانزا می تواند حلق و گلو را ضد عفونی کند.

 

از چه سنی به فرزندم پول توجیبی دهم؟ والدین صرفه‌جو و کودکان مقتصد دو روی سکه

یک مشاور کودک و خانواده گفت: والدین باید از سنین پنج تا شش سالگی فرزندشان زمینه آشنایی کودک را با مفهوم سرمایه‌گذاری و پس‌انداز فراهم آورند.

زهرا عراقی دکتری روانشناسی و مشاوره کودک و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: از سنی که کودک احساس استقلال پیدا می کند (حدود ۱ سالگی) باید با صرفه جویی آشنا شود ولی یاد دادن مفهوم پس انداز مالی به کودک از سنین ۲ تا ۳ سالگی صورت می گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه والدین اصلی ترین الگوی آموزشی و تربیتی محسوب می شوند؛ اظهار داشت: پدر و مادر می توانند از سنین ۲ تا ۳ سالگی فرزندشان در مورد شغلشان با وی صحبت کنند و با توجه به شرایط سنی کودک مفهوم درآمد را برایش توضیح دهند.

 

این مشاور کودک و خانواده با بیان اینکه کودک باید با نیازهای خودش و اولویت‌بندی آنها آشنا شود؛

عنوان کرد: برخی از کودکان از سن پنج تا شش سالگی مفهوم پول و ارزش مالی را درک می کنند بنابرین والدین می توانند از این سنین مبلغی را به عنوان پول توجیبی به فرزندشان بدهند. همچنین برخی از کودکان پس از ورود به مدرسه و آشنایی با اعداد و ارقام، ارزش پول را متوجه می شوند.

 

عراقی افزود: اختصاص دادن قلک قفل‌دار برای پس انداز این امکان را به فرزند می دهد که مقداری از پول پس انداز شده را خرج کند. زیرا کودک باید لذت خرج کردن را نیز بچشد. همچنین جمع آوری پس اندازهای ماهانه کودک در این قلک، ضروری است. والدین باید ابتدا پول توجیبی را روزانه، سپس هفتگی و هر ۱۵ روز یک بار و در نهایت ابتدای هر ماه به کودک پرداخت نمایند.

 

وی توصیه کرد: والدین باید همراه با فرزندشان به بانک بروند و پس از افتتاح حساب برای وی کل مبلغ حاصل از پس اندازهایش را به حسابش انتقال دهند. این امر حس خوشایندی را در کودکان شکل می دهد.

 

عراقی یادآور شد: کودکان باید افزون بر خرج و پس انداز روزانه مبلغی از پول توجیبی شان را برای هدیه دادن به نیازمندان در نظر بگیرند. این موضوع سبب پی‌ریزی روحیه خیرخواهانه و انسان دوستانه در کودکان می شود. از این گذشته والدین باید توجه داشته باشند که اگر پول توجیبی ماهانه کودک پیش از اتمام ماه تمام شد از دادن مبلغ اضافی به وی باید خودداری کرده و این گونه مدیریت پول را به فرزندشان آموزش دهند.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد، مراقب اندازه دور کمر خود باشید

تهران– ایرنا- یک مطالعه جدید نشان می دهد که به ازای هر ۵٫۰۸ سانتی متر افزایش اندازه دور کمر، حدود ۱۰ درصد خطر ابتلا به سرطان کبد افزایش می یابد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از نشریه تلگراف، بررسی داده های مربوط به یک میلیون و ۵۷۰ بزرگسال آمریکایی نشان می دهد که به ازای هر ۵ واحد افزایش در شاخص توده بدن (BMI)، مردان و زنان به ترتیب حدود ۳۵ و ۲۵ درصد با افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد روبرو هستند.
در دهه اخیر بیش از ۵۰ درصد به آمار مبتلایان به سرطان کبد افزوده شده است؛ این سرطان به واسطه نداشتن علائم اولیه و در نتیجه، ناممکن بودن تشخیص در مرحله درمانی، بسیار خطرناک تلقی می شود.
محققان داده های مربوط به ۱۴ تحقیق مختلف را بررسی کردند که شرکت کنندگان در آنها، جزئیات پرسش نامه هایی را در زمینه قد، وزن و سایر فاکتورها مانند مصرف دخانیات و مصرف الکل تکمیل کرده بودند؛ این افراد در مرحله ثبت نام هیچ علامتی از ابتلا به سرطان نداشتند اما با گذشت زمان ۲ هزار و ۱۶۲ نفر به سرطان کبد مبتلا شدند.
به گفته محققان، مبتلایان به دیابت نوع ۲ که عمدتا با چاقی ارتباط دارد، ۲٫۶۱ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد بودند و با بالا رفتن شاخص توده بدن، این خطر افزایش یافت.
نتایج این مطالعه موید آن است که سرطان کبد در فهرست سرطان های مرتبط با چاقی است و مصرف الکل و عفونت هپاتیت ویروسی از دیگر عوامل آن هستند.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*