اخبار خراسان جنوبی / کتابخانه تخصصی نابینایان و ناشنوایان در بیرجند راه‌اندازی می‌شود

 

 

تیم هندبال زغال سنگ طبس بازی امروز را به حریف واگذار کرد

تیم هندبال زغال سنگ طبس بازی امروز خود را با تیجه ۲۴ بر ۳۰ به ذوب آهن اصفهان واگذار کرد.

هندبالیست‌های زغال سنگ طبس در آخرین بازی دور رفت از مرحله سوم مسابقات تیم هندبال زغال سنگ طبس بازی امروز را به حریف واگذار کردلیگ برتر هندبال کشور بازی را به حریف قدرتمند خود ذوب آهن اصفهان واگذار کردند.

نیمه اول این بازی با نتیجه ۱۴ بر ۱۲ به پایان رسید و در نیمه دوم که با اخراج‌های پی در پی همراه بود این تیم ذوب آهن اصفهان بود که نهایتا بازی را ۳۰ بر ۲۴ به نفع خود به پایان رساند.
با نتایج امروز زغال سنگ طبس در جایگاه چهارم ماندگار شد.
سه بازی باقی مانده از دور رفت نیمه‌ی آذر برگزار خواهد شد که برنامه بازی‌ها توسط سازمان لیگ اعلام خواهد شد.

 

 

در قالب کاروان مهر با نشاط؛ ارسال تجهیزات ورزشی و بهداشتی به نقاط مختلف خراسان جنوبی

اقلام مختلف ورزشی و بهداشتی جمعا به ارزش ۸۵۰ میلیون تومان در قالب کاروان مهر با نشاط به آموزش و پرورش سراسر استان خراسان جنوبی ارسال شد.

به منظور کیفیت بخشی به اجرای درس تربیت بدنی و برقراری عدالت و توازنارسال تجهیزات ورزشی و بهداشتی به نقاط مختلف خراسان جنوبی آموزشی و همچنین اجرای طرح های حوزه تربیت بدنی، صبح امروز از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان کاروان مهر بانشاط به شهرستان های استان ارسال شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان در مراسم ارسال کالاهای ورزشی و بهداشتی گفت: کاروان مهر نشاط امسال در قالب ۶۴هزار بسته ورزشی و بهداشتی جمعا به ارزش ۸/۵ میلیارد ریال به سراسر استان ارسال شد.

واقعی افزود: کالا‌های ارسالی شامل تجهیزات ورزشی همچون میز تنیس، فوتبال دستی، تاتامی، انواع توپ به ارزش ۷ میلیارد ریال است.

وی گفت: علاوه بر اقلام ورزشی؛ اقلام بهداشتی شامل ۲۰ هزار عدد ماسک، ۵۰ عدد ترازوی دیجیتال، ۲  هزار و ۵۰۰ بسته بهداشتی فردی و ۵۰ جلد کتاب راهنمایی جامع آموزشی در قالب این کاروان به نقاط مختلف استان ارسال شد.

 

 

 

امام جمعه اهل سنت بیرجند: افراطی‌گری بهانه‌ای برای اسلام‌هراسی است

بیرجند – ایرنا – امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: دشمنان اسلام خشونت‌ها و افراطی‌گری‌ها را بهانه‌ای برای تبلیغ علیه اسلام، اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی قرار دادند.

مولوی “غلام حیدر فاروقی” روز دوشنبه در دیدار جمعی از علمای اهل تسنن و تشیع خراسان جنوبی با حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند که در آستانه هفته وحدت انجام شد، افزود: این در حالی است اسلام به ذات خود عیبی ندارد و هر عیبی هست از مسلمانی ماست.

وی گفت: همه ما شاهد هستیم که امروز امت اسلامی بدترین دوران حیات خود را سپری می‌کند و خشونت‌ها، افراطی‌گری‌های دینی، کشتار بی‌رحمانه انسان‌های بی‌گناه و همه این جنایت‌ها توسط انسان‌های جاهل و نادانی انجام می‌شود که منتسب به اسلام هستند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند تصریح کرد: این جنایت‌ها سبب شده که بهانه‌ای برای جلوگیری از گسترش اسلام در غرب قرار دهند و اگر این مسائل نبود همانطور که آمارها در گذشته نشان می‌داد روزانه ۲۰ هزار نفر فقط در آمریکا به اسلام می‌پیوستند.

وی افزود: اسلام تنها دینی است که به مدارا و رعایت حقوق بشر توصیه کرده و رعایت حقوق بشری که در آن تجاوز به حقوق دیگران، ظلم و تبعیض قطعا حرام است.

مولوی فاروقی گفت: ما خیلی از این قوانین حقوق بشری را در اسلام داریم که متاسفانه دشمنان ما به حقوق بشر اسلامی توجهی ندارند.

وی بیان کرد: ریختن خون مسلمان، تجاوز به آبرو و حیثیت مسلمان، تجاوز به مال و ثروت مسلمان حرام است.

امام جمعه اهل سنت بیرجند با اشاره به اینکه مسلمان برادر مسلمان است افزود: وقتی مسلمان برادر مسلمان است نباید به او ظلم کند، در جایی که نیاز دارد او را تنها رها کند و نباید با نظر تحقیر و حقارت به برادر مسلمان خود نگاه کند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام (ص) که “اذیت مسلمان را خداوند دوست ندارد و حرام کرده است گفت: پیامبر در روایتی فرمودند حتی کسی که غیرمسلمانی را اذیت کند من پیامبر خدا را اذیت کرده و کسی که پیامبر را اذیت کند، خدا را اذیت کرده و اینها قوانین حقوق بشری اسلام است.

مولوی فاروقی اظهار داشت: تعجب می‌کنم کسانی که دم از اسلام می‌زنند اما انسان‌های بی‌گناه را در خانه خدا به شهادت می‌رسانند و این جای بسیار تاسف است.

وی افزود: باید مسلمانان بیدار باشند و یکی از علت‌هایی که امروز این ناآرامی‌ها و کشتارهای بی‌رحمانه در جهان ادامه دارد، همان تفرقه و اختلاف است.

امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: امروز اگر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مسلمان با هم متحد و منسجم بودند آیا جرثومه فساد یعنی اسراییل می‌توانست در برابر مسلمانان مقاومت کند؟

وی بیان کرد: متاسفانه همان سیاست “تفرقه بینداز و حکومت کن” که نه تنها سیاست انگلیس که سیاست فرعون است را دشمنان اسلام با تمام نیرو و هزینه‌های هنگفت پیاده می‌کنند و در کشورهای اسلامی عواملی دارند به هر نامی که باشد تا اینکه بتوانند بر آتش تفرقه دامن بزنند.

مولوی فاروقی با تاکید بر اینکه ما مسلمانان باید بیدار باشیم افزود: اگر امروز سران کشورهای اسلامی در کنار یکدیگر بودند و از آرمان‌های فلسطین و مظلومان جهان حمایت می‌کردند همانطور که جمهوری اسلامی حمایت می‌کند آمریکا و کشورهای غربی با همه سلاح‌های پیشرفته خود جرات نگاه کردن به مسلمانان را هم نداشتند همانطور که روزی مسلمانان در جهان حرف اول را می‌زدند و کسی جرات تعرض به آنان را نداشت.

وی گفت: اولین کاری که برای تسلط بر کشورهای اسلامی و منابع سرشار آنها انجام دادند این بود که کشور عظیم اسلامی را به ۴۶ کشور تقسیم و تجزیه کردند و امروز این وضع را به وجود آوردند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند افزود: به همین هم اکتفا نکردند و امروز در داخل کشورهای اسلامی عواملی را برای ایجاد تفرقه و اختلاف و کشتن برادران مسملان دارند تا اینکه بتوانند علیه اسلام و مسلمانان و بدنام کردن اسلام بهانه‌ای داشته باشند.

وی گفت: یکی از علت‌ها این است که از قرآن و سیره پیامبر اسلام (ص) دور شدیم و اگر به قرآن و سیره پیامبر برگردیم و به ریسمان الهی چنگ بزنیم اختلافی باقی نمی‌ماند، دشمنان هم جرات نمی‌کنند به هر کشوری که بخواهند حمله کنند و ثروت آنها را به یغما ببرند، هر کشوری را پایگاه نظامی قرار دهند یا متاسفانه کشورهایی را وادار کنند با رژیم غاصب و جنایتکار اسراییل ارتباط برقرار کنند.

وحدت مسلمانان از مهمترین واجبات است

امام جمعه اهل سنت شهر اسدیه هم در این نشست گفت: وحدت مسلمانان از مهمترین واجبات است زیرا دشمنان اسلام حربه تفرقه و اختلاف را به عنوان گزینه برتر انتخاب کرده‌اند.

مولوی سید احمد عبداللهی افزود: صفات رئوف و رحیم از مهمترین صفات خداوند است که به پیامبر اسلام (ص) نسبت داده شده و حرمت مومن از حرمت کعبه هم بالاتر است لذا زمانی که مومنین اتحاد و انسجام خود را حفظ کنند اعتصام به حبل الله می‌کنند و کسانی که بر طبل تفرقه می‌کوبند از حبل الله دور می‌شوند.

وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل هفته وحدت را معین کردند تا زمینه‌ای برای اتحاد مسلمین باشد که از شاهکارهای امام بود و اثرات آن را امروز در جامعه مشاهده می‌کنیم.

امام جمعه اهل سنت اسدیه تصریح کرد: در خراسان جنوبی علما سعی بر این دارند که اتحاد شیعه و سنی حفظ شود و مهمترین هنر علما این است که وحدت را در جامعه نهادینه کنند و اختلافی که باعث ضعف می‌شود را از جامعه بردارند.

وی افزود: مسوولان نیز با عملکردشان می‌توانند وحدت را عملا در جامعه ایجاد کنند و در شهرستان مرزی درمیان آبرسانی و گازرسانی به روستاهای دورافتاده عملکرد خوبی است که تاثیر مهمی در وحدت دارد.

مولوی عبداللهی اظهار داشت: امروز متاسفیم که دشمنان اسلام افرادی را تربیت کنند که در عبادتگاه مسلمین و روز جمعه به نام اسلام، مسلمانان را به شهادت برسانند.

وی گفت: با اتفاقات ناگوار ۲ هفته گذشته در افغانستان می‌طلبد جوامع دینی و حوزه‌های علمیه وارد میدان شوند و این آفت را از چهره پاک اسلام بزدایند، این مصیبتی برای اسلام است و امت پیامبر نباید هنگام نماز قطعه قطعه می‌شدند.

وحدت مسلمانان فتنه دشمنان را ناکام می‌کند

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی هم گفت: وحدت مسلمانان، فتنه دشمنان اسلام را ناکام می‌کند و دشمنی که انتظار داشت آتش فتنه را ببیند با تدبیر پیامبر گونه امام راحل نظر شومشان ناکام ماند.

حجت الاسلام محسن مشرفی افزود: در این سال‌ها به خوبی آسیب تفرقه و اختلاف را درک و راهکار آن را تجربه کرده‌ایم همچنین به سایر کشورهای جهان اسلام صادر کردیم که چهار دهه گذشته از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر آن گواهی می‌‎دهد.

وی گفت: این زیبایی و همدلی در کشور نمود یافته و مفتخریم که ۵۰ شهید اهل سنت را استان خراسان جنوبی به نظام مقدس جمهوری اسلامی اهدا کرده و اهل سنت مشارکت معناداری در پیشبرد اهداف نظام و انقلاب در گام دوم انقلاب داشته‌اند.

امام جمعه موقت بیرجند اظهار داشت: امروز استمرار صدور راهبردهای وحدت به امت مسلمان ضرورت دارد و همه موظفیم در این عرصه تلاش کنیم که امیدواریم تحقق وعده الهی هرچه زودتر صورت گیرد و ما هم در تحقق آن سهیم باشیم.

 

 

قیمت زرشک در راستای حمایت از کشاورزان بازنگری شود

 استاندار خراسان جنوبی گفت: تعاون روستایی با کارشناسی مجدد، قیمت زرشک را در راستای حمایت از کشاورزان استان، افزایش دهد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ حمید ملانوری با بیان این مطلب در جلسه برنامه‌ریزی خرید حمایتی محصولات کشاورزی زرشک و زعفران استان خاطرنشان کرد: این بازنگری قیمت و کارشناسی مجدد باید به گونه‌ای باشد که کشاورزان ما حاصل دسترنج خود را به معنای واقعی به دست آورند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت محصولات زرشک و زعفران و دغدغه‌ها و نگرانی‌های کشاورزان در بحث تولید و بازار فروش، جلسات متعددی برگزار شده و پیگیری‌هایی نیز در سطح استانی و ملی صورت گرفت.

به گفته وی؛ این جلسه در ادامه نشست‌های قبلی برگزار شد تا در خصوص خرید محصولات زرشک و زعفران کشاورزان که به فصل برداشت آن‌ها رسیده‌ایم، تصمیم‌گیری شود.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: تعاون روستایی که متولی خرید زرشک است، مراکزی را در مناطق مختلف تعبیه کرده و در حال تحویل گرفتن زرشک کشاورزان است.

ملانوری افزود: در این جلسه در خصوص تأمین زمین در حریم و محدوده روستاها برای احداث بارگاه‌های زرشک، توجه به صنعتی شدن روند فرآوری، راهکارهای ایجاد ارزش افزوده و… نیز تصمیم‌گیری شد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این جلسه در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفت، توجه به تولید محصول با برداشتن گام‌های اساسی در قالب افزایش سطح زیر کشت و برداشت در واحد سطح بود.

به گفته وی؛ هدف از این اقدام، حاصل شدن عوائد بیشتر برای کشاورزان است.

استاندار خراسان جنوبی به کشاورزان توصیه کرد؛ با مراجعه به مراکز خرید تعاونی روستایی نسبت به فروش محصول زرشک خود اقدام نمایند.

ملانوری گفت: بخش خصوصی که به جهت صادرات، تمایل به خرید زرشک کشاورزان دارند، از تسهیلات ویژه برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: برای افرادی که به منظور تأمین بازارهای داخلی نسبت به خرید زرشک اقدام می‌کنند نیز از محل منابع بانکی، سرمایه در گردش در نظر گرفته شد.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه زرشک محصولی منحصر به فرد است، اظهار داشت: آینده زرشک استان، مدیریت صحیح علمی و فنی نیاز دارد.

ملانوری متذکر شد: قیمت گذاری و برنامه‌ریزی برای فروش زرشک باید در داخل استان صورت گیرد و هیچکس نباید در خارج از این منطقه برای زرشک تصمیم‌گیری نماید.

پیش بینی ۵ مرکز خرید زعفران در استان

وی در ادامه از عنایت دولت به محصول زعفران گفت و تصریح کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع اعتباری برای خرید زعفران کشاورزان در نظر گرفته شده که از طریق صندوق حمایت بخش کشاورزی توزیع خواهد شد.

به گفته وی؛ صندوق حمایت بخش کشاورزی مراکزی را در ۵ نقطه استان برای خرید زعفران در نظر گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خرید زعفران از ابتدای آبان ماه آغاز می‌شود و به مدت سه ماه ادامه خواهد یافت.

ملانوری با تأکید بر اینکه قیمت گذاری خوبی برای زعفران صورت گرفته، اظهار داشت: بر اساس کیفیت و نوع محصول از ۱۱ میلیون تا ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر کیلو زعفران تعیین شده است.

به گفته وی؛ وجه تمام شده ۵ روز بعد از تحویل زعفران به کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی متذکر شد: توصیه ما به کشاورزان این است که با دقت نظر نسبت به تولید محصولی کیفی و عاری از بار میکروبی اقدام نمائیم که قابلیت رقابت در بازار جهانی را داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه از برنامه استان برای راه اندازی تعاونی تولید کنندگان محصولات کشاورزی گفت و اظهار داشت: این تعاونی به زودی سهام خود را عرضه خواهد کرد.

ملانوری ادامه داد: توصیه ما به کشاورزان و تولید کنندگان زرشک، زعفران و عناب این است که سهامدار این تعاونی شوند.

وی تأکید کرد: این تعاونی در قالب اقدامات تخصصی و فنی با ورود به تمام مراحل کاشت، داشت، برداشت، فرآوری و فروش محصولات کشاورزی ارزش افزوده ایجاد کرده و عوائد بیشتری را نصیب کشاورزان می‌کند.

 

 

پراید مسروقه از خراسان شمالی در “فردوس” کشف شد

فرمانده انتظامی شهرستان”فردوس” از کشف خودروی سرقتی ازخراسان شمالی دراین شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه ۳ سارق سابقه دار دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “علیرضا فولادی” در تشریح این خبر اظهار داشت : ماموران کلانتری ۱۱ “امام خمینی” هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی به یک سواری پراید با پلاک غیر بومی مشکوک شدند که جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی بیان داشت: ماموران پس از متوقف نمودن سواری پراید نسبت به استعلام پلاک خودرو از سامانه اقدام کردند که مورد خاصی مشخص نگردید که با عنایت به حالات روحی و روانی راننده و سرنشینان خودرو از شماره تنه و پلاک استعلام گردید که مشخص شد خودرو از شهرستان بجنورد به سرقت رفته است لذا سریعا راننده و ۲ سرنشین آن دستگیر و به مقر انتظامی دلالت داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس افزود: در بررسی بیشتر مشخص شد متهمان سابقه دار می باشند و با شگرد سرقت پلاک خودرو، به مشخصات خودروی سرقتی که متعلق به فرزند یکی از آنها بوده و درخصوص آن اعلام سرقت نگردیده بود نسبت به تعویض پلاک اقدام کرده و با این روش قصد فریب ماموران را داشتند.

سرهنگ فولادی تصریح کرد: در تحقیقات بعمل آمده متهمان به بزه ارتکابی خود اعتراف کردند که در این رابطه پرونده تشکیل و سارقان جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

نشست جمعی از علمای اهل تسنن و تشیع خراسان جنوبی

مذهب عامل اختلاف نیست

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: مذهب عامل اختلاف نیست و آنچه مهم است و عنوان ذاتی دارد دین است.

نماینده ولی فقیه در استان در دیدار با جمعی از علمای اهل تسنن و تشیع با تبریکمذهب عامل اختلاف نیست هفته وحدت گفت: مذهب عامل اختلاف نیست و عنوان ذاتی ندارد، آنچه مهم است و عنوان ذاتی دارد ، دین است.

آیت الله عبادی افزود: باید در هر کاری راه کارشناسی آن پیدا شود و نباید به دشمن اجازه سوء استفاده داد.

وی گفت: وصول به وحدت در هر امری یک مسئله تجربه شده است و راه وصول به وحدت التزام به قانون است.

نماینده ولی فقیه در استان با توجه به اینکه فطرت انسان حق طلب است، افزود: اگر جامعه بشری باطنش را درست کند، همه امور ظاهری درست می شود و پایبند بودن به قانون مساویست با اصلاح امور.

آیت الله عبادی افزود: اگر همه مسلمانان ملتزم به قانون باشند دشمن جرات نمی کند که چپ نگاه کند.

وی گفت: آگاهی و التزام و یکی شدن مسلمانان می تواند دهان دشمنان را ببندد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند هم در این جلسه گفت: امروز در جامعه شاهد هستیم که امت مسلمان ،  بدترین دوران حیات خود را سپری می کند و خشنوت‌ها، افراط گری‌های دینی و کشتار بی رحمانه انسان‌های بیگناه توسط انسان‌های جاهل و نادانی انجام می شود که منتسب به اسلام هستند.

مولوی فاروقی افزود: دشمنان اسلام هم این خشنوت‌ها را بهانه‌ای برای تبلیغ ، علیه اسلام قرار داده اند.

وی با اشاره به اینکه همین جنایت‌ها باعث شده تا از پیشرفت اسلام در غرب جلوگیری شود، گفت: اسلام تنها دینی است که در آن به مدارا و رعایت حقوق بشر توصیه شده است و در دین اسلام ظلم و تبعیض حرام است.

امام جمعه اهل سنت بیرجند افزود: ریختن خون و تجاوز به آبرو و حیثیت و مال مسلمان در این دین حرام و مسمانان نباید به یکدیگر ظلم کنند.

وی گفت: من تعجب می کنم از آنانی  که دم از اسلام می زنند اما مسلمانان را در خانه خدا به شهادت می‌رسانند و مسلمانان باید بیدار باشند که یکی از علت‌هایی که امروز این نا آرامی‌ها و کشتار‌های بی رحمانه در جهان ادامه دارد همان تفرقه و اختلاف است.

فاروقی افزود: امروز مسلمانان باید با هم متحد و منسجم شوند و باید بیدار باشند و نگذارند تا دشمنان بینشان تفرقه بیندازند

امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: اگر امروز همه سران کشور‌های اسلامی در کنار هم بودند و از آرمان‌های فلسطین و مظلومین حمایت میکردند آمریکا و تمام کشور‌های غرب با تمام صلاح‌های پیشرفته‌ای که دارند جرات نگاه کردن به مسلمانان را نداشتند.

مولوی فاروقی افزود: امروز شاهد هستیم که در داخل کشور‌های اسلامی، دشمنان عواملی دارند برای ایجاد اختلاف و تفرقه و برای کشتن برادران مسلمان تا بر علیه اسلام و بدنام کردن مسلمانان بهانه‌ای داشته باشند.

وی گفت: علت این تفرقه این است که از قرآن و از سیره پیامبر دور شدیم و اگر ما به قرآن و سیره پیامبر برگردیم اختلافی باقی نمی‌ماند و دشمنان اسلام هم جرات نمی کنند هر کشوری که بخواهند اشغال و منابع و ثروت آن را به یغما ببرند.

امام جمعه اهل سنت اسدیه هم گفت: در روایات آمده که حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است و باید مومنین اتحاد و انسجام خود را حفظ کنند.

مولوی عبدالهی افزود: کسانی که برای وحدت مسلمین قدم برمی دارند اعتصام به حب الله می کنند و کسانی که بر طبل تفرقه و اختلاف می‌کوبند آن‌ها با خدا رابطه‌ای ندارند و از حب الله دور هستند.

وی گفت: امروز وحدت مسلمین از اوجب واجبات است و آنچه واضح و آشکار است این است که دشمنان اسلام امروز حربه تفرقه و اختلاف را به عنوان حربه برتر انتخاب کردند و به صورت‌های مختلف در صفوف مسلمین شکاف ایجاد می کنند تا بتوانند به آرزو‌های پستشان برسند و ما با اتحاد نباید بگذاریم به این آرزویشان برسند.

امام جمعه اهل سنت اسدیه با اشاره به اتفاقات ناگواری که اخیرا در کشور افغانستان رخ داده است، گفت: می طلبد که مسلمانان عالم برای این اتحاد کنند و مجامع دینی و علمای اسلام حوزه های علمیه باید وارد میدان شوند و این آفت را از چهره پاک اسلام بزدایند.

رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت هم گفت: دشمن در این کشور انتظار داشت آتش فتنه و اختلاف راه بیندازد اما با اتحاد مسلمین به هدفش نرسید.

حجت الاسلام مشرفی افزود: در استان خراسان جنوبی حدود ۵۰ شهید اهل سنت داریم و مشارکت معنا داری در پیشبرد اهداف نظام و اسلام و تحقق گام دوم و تمدن عظیم اسلامی وجود دارد.

وی گفت: برای حفظ این انسجام و اتحاد در داخل کشور استمرار و ارتقا بخشیدن به این مسئله ارزشمند باید این تحلیل ها به همه جوانان کشور برسد و متوجه نقشه دشمن شوند.

رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت افزود: امروز که مرزها از نظر اطلاع رسانی و تبلیغات برداشته شده است تک تک ما می توانیم و موظفیم در این عرصه ایفای نقش کنیم.

 

 

 

 

تزریق دز سوم واکسن کرونا به ۱۶۶ نفر در خراسان جنوبی/۷

تاکنون ۱۶۶ نفر در خراسان جنوبی دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: در حال حاضر دز سوم واکسن در استان به کادر درمان و بیماران خاص و سرطانی تزریق می‌شود.

شریف زاده افزود: دریافت کنندگان دو دز واکسن سینوفارم دز سوم را سینوفارم یا آسترازنکا، دریافت کنندگان اسپوتنیک آسترازنکا، دریافت کنندگان برکت سینوفارم یا آسترازنکا و دریافت کنندگان آسترازنکا نیز آسترازنکا را در نوبت سوم تزریق می کنند.

 

وی گفت: گذشت ۶ ماه از دز دوم واکسن کرونا از شرایط دریافت دز سوم است.

 

 

شهرداران نیمی از شهر های خراسان جنوبی منصوب نشده اند/۲-۳

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مشکل خاصی برای معرفی شهرداران نداریم و این موضوع طبق روال در حال انجام است.

فرهادی با بیان اینکه مشکلی برای معرفی شهرداران نداریم گفت: از ۳۱ شهرداری که مشکل خاصی برای معرفی شهرداران نداریمدر استان باید انتخاب شوند ۱۷ شهردار احکامشان امضا شده و در مرحله معرفی شهرداران توسط شورای اسلامی شهر هستند.
وی افزود: دو شهردار امروز پرونده کاریشان تکمیل شده و برای امضا به دست استاندار رسیده و امروز و فردا احکام شان امضا خواهد شد.
معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: نه شهردار مراحل کار اداری شان طی میشود تا استعلامات لازم گرفته شود و برای سه شهر هم شهردارانی که معرفی شدند فاقد سوابق لازم بودند که مجدداً باید توسط شورای اسلامی شهر شان فرد جدیدی معرفی شود.
فرهادی در مورد تاخیر به وجود آمده برای معرفی رسمی شهرداران و بلاتکلیف ماندن شهر گفت: این موضوع مسئله خاصی نیست و طبق روال عادی اداری کار انتخاب شهرداران در حال انجام است.

گفتنی است اولین جلسه شوراهای اسلامی ۱۴ مرداد ماه برگزار شده و شوراها می بایست ظرف مدت یک ماه پس از اولین جلسه شهرداران را معرفی می کردند، اما هنوز شهرداران ۱۴ شهر استان معرفی نشده است.

 

 

 

 

تلاش در سنگر تولید بزرگترین واحد صنعتی خراسان جنوبی به روایت تصویر

تلاش در سنگر تولید بزرگترین واحد صنعتی خراسان جنوبی به روایت تصویر

اینجا خط تولید کارخانه کویر تایر است که با همت بلند و دستان پرتوان کارکنان والاهمت ۲۰ درصد از تایر سواری کشور از رینگ ۱۳ تا ۲۰ در این کارخانه تولید می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، ۲۳ سال با افتخار در مسیر پیشرفت نام کویر تایر در عرصه تولید تایرهای سواری بر تارک صنعت ایران می درخشد.

هر چند مجموعه کویرتایر با سرمایه ای اندک و با دست خالی حرکت خود را آغاز کردد اما با عنایات الهی و تلاش جوانان این مرز و بوم، مسیر موفقیت آنچنان طی شد که اکنون نام کویر تایر در عرصه تولید تایرهای سواری بر تارک صنعت ایران می درخشد و این شرکت پیشرو تولید تایرهای شاسی بلند در کشور محسوب می شود.

سهم ۲۰ درصدی از تولید تایرهای سواری و ۱۷ درصد کل تایرهای  تولیدی کشور گوشه ای از این افتخارات وصف نشدنی است.

گزارش تصویری خط تولید این کارخانه را بیننده باشید…..

کم

 

 

 

 

واژگونی تانکر حامل سوخت در محور طبس به دیهوک/۴

یک دستگاه تانکر حامل سوخت در جاده طبس به دیهوک واژگون شد.

 افراسیابی مسئول آتش نشانی شهرستان طبس گفت: دقایقی قبل یک تانکر حامل سوخت در کیلومتر ۱۰ جاده طبس به دیهوک واژگون شد.

 

 

سواری پژو حامل تریاک در سربیشه توقیف شد/۴

 

جانشین فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۰۵ کیلو تریاک در شهرستان”سربیشه” خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم  دستگیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: مأموران انتظامی پاسگاه”کلاته سلیمان” سربیشه هنگام گشت زنی در محورهای فرعی این شهرستان به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و به راننده خودرو با علائم هشدار دهنده دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: مأموران خودرو را متوقف و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از سواری پژو، ۱۰۵ کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه ای جاساز شده بود کشف کردند.

 

 

کارگاه آموزشی چگونه قصه بگوییم برگزار شد/۲-۳

کارگاه آموزشی «چگونه قصه بگوییم» با حضور مربی قصه‌گوی استان، ویژه کتاب‌داران نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی استان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در راستای اجرای ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک و با هدف ترویج فرهنگ قصه گویی، کارگاه آموزشی چگونه قصه بگوییم با مشارکت  کانون و نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی استان به مرحله‌ی اجرا درآمد.

در این کارگاه آموزشی ،مرضیه فکری مربی مسول مرکز فرهنگی هنری شماره ۲بیرجند درمورد فنون قصه گویی و اهداف آن، نحوه انتخاب و پرداخت متن قصه، کاربرد فن بیان و زبان بدن در قصه‌گویی به تدریس پرداخت.

گفتنی است در این کارگاه که به صورت مجازی برگزار شد  بیش از ۷۰نفر از کتابداران کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی حضور داشتند.

 

 

دعوت دانشجوی دانشگاه بیرجند به اردوی تیم ملی /۷

دانشجوی وزرشکار دانشگاه بیرجند به اردوی تیم ملی بانوان جودوکار کشور راه یافت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مرضیه سبزکار، دانشجوی رشته روان‌شناسی دانشگاه بیرجند و بانوی جودوکار استان خراسان جنوبی به تیم ملی راه یافت.
مرضیه سبزکار با شرکت در مسابقات کشوری و انتخابی تیم ملی یادواره شهید علی لندی که در تهران برگزار شد، توانست با درخشش در این مسابقات به تیم ملی بانوان جودو بانوان جمهوری اسلامی ایران راه یابد.
وی دانشجوی دانشگاه بیرجند است و با افتخار آفرینی در مسابقات کشوری به اردوی تیم ملی راه یافت.
وی پیش از این در دو دوره از مسابقات کشوری شرکت نموده و تاکنون سه مقام اول استانی کسب کرده است.

 

 

 

امضای تفاهم نامه همکاری‌ دانشگاه بیرجند و مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم /۳-۷

تفاهم ­نامه همکاری‌ بین دانشگاه بیرجند و مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به امضاء طرفین رسید.

موضوع این تفاهم­ نامه «همکاری‌های مشترک در حوزۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری» است که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند تهیه و تنظیم شده ­است.

 از جمله مفاد این تفاهم­ نامه می­ توان به “تعریف و اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک در حوزه مأموریت‌های دانشگاه و مؤسسه؛ مشارکت در برگزاری نشست‌های تخصصی، نشریه مشترک و همایش‌های علمی؛ مشارکت در تشکیل هسته ­ها و گروه ­های پژوهشی، کارگروه‌ها، شوراها، میزهای تخصصی مشترک؛ مشارکت در برنامه بین‌المللی شدن دانشگاه بیرجند و مؤسسه؛  مشارکت در تثبیت آینده‌پژوهی وضعیت مرجعیت علمی دانشگاه بیرجند؛ شناسایی مسائل و موضوعات دانشجویان دانشگاه بیرجند؛ انجام پژوهش‌های مشترک درخصوص سهم کنشگران علمی (استادان، دانشجویان و کارمندان) دانشگاه و مؤسسه در تولید و توسعه علم و فناوری؛ انجام پژوهش‌های مشترک درخصوص مسئولیت اجتماعی دانشگاه؛ انجام مطالعات و پژوهش ‏های مشترک فرهنگی و اجتماعی درحوزه مأموریت‌های دانشگاه و مؤسسه؛ مهیاکردن زمینه حضور و مشارکت پژوهشگران و اجتماعات علمی ایرانی و غیر ایرانی در برنامه‌های مشترک؛ نشر مشترک آثار پژوهشی، ترجمه منابع علمی از زبان‌های مختلف و داوری و ارزیابی آثار ترجمه شده؛ مشارکت در ارزیابی تولیدات علمی و داوری طر‌ح‌های تحقیقاتی مصوب دو طرف” اشاره کرد.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قاین خبر داد؛
ثبت ۱۳ وقف جدید از ابتدای سال جاری تاکنون در قاین
حجت الاسلام رمضان پور گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳ وقف جدید به ارزش ۲۰ میلیارد ریال با نیات مختلف از جمله امور خیریه، مراسم عزاداری و مسجد در شهرستان قاین ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام«علی رمضان پور» امروز (۲۶ مهر) در جمع خبرنگاران به مناسبت دهه وقف اظهار داشت: اسلام بر سنت حسنه وقف به عنوان یکی اهرم‌های مؤثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیازهای مادی و معنوی جامعه تاکید کرده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قاین با بیان اینکه با گسترش فرهنگ وقف در جامعه، بستر مناسبی برای رشد ارزش‌های معنوی و الهی ایجاد می شود، گفت: سنت وقف همواره و برای همه اقشار جامعه قابل دسترس است و در انحصار یک طبقه خاص نبوده و نیست.

وی با اشاره به تعداد موقوفات شهرستان قاین عنوان کرد: در این شهرستان ۶۸۰ موقوفه وجود دارد که بیشترین نیات مربوط به برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه داری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است.

حجت الاسلام رمضان پور با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳ وقف جدید در قاین ثبت شده است، ادامه داد: ارزش این موقوفات ۲۰ میلیارد ریال است که با نیات مختلف از جمله امور خیریه، مراسم عزاداری و مسجد ثبت شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قاین در ادامه تاکید کرد: شهرستان قاین نیازمند وقف هایی با نیات تسهیل ازدواج جوانان، امورات قرآنی، کارهای پژوهشی، برگزاری برنامه های فرهنگی، کمک به بیماران خاص و دانش آموزان بی بضاعت است.

وی در پایان گفت: طی دهه وقف نیز برنامه هایی مختلفی از جمله مراسم افتتاحیه زائرسراهای امامزاده مسعود شندان عرب، همایش یاوران وقف، دیدار با فرماندهی انتظامی شهرستان، نشست تخصصی با طلاب حوزه علمیه و غبارروبی و عطر افشانی گلزار شهدای امامزاده زید بن موسی بن جعفر (ع)روستای آفریز و امامزاده زید بن محمد (ع)قاین در دستور کار قرار داشت.

 

 

بهره مندی نابینایان و کم بینایان از عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی

کتابخانه تخصصی نابینایان و ناشنوایان در بیرجند راه‌اندازی می‌شود/۲-۳

 

کتابخانه تخصصی نابینایان و ناشنوایان در بیرجند راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: کتابخانه تخصصی نابینایان و ناشنوایان مطابق استانداردهای لازم در محل کتابخانه محمدتقی کریم‌پور بیرجند راه‌اندازی می‌شود.

محمود حاجی افزود: این بخش به امکانات و تجهیزات روز کشور مجهز شده و درخصوص معیارهای استاندارد مورد نیاز با اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

وی بیان کرد: برای کتابخانه نابینایان و ناشنوایان ۱۰۰ متر مربع زیربنا را اختصاص دادیم که با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست و با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان در هفته کتاب و کتابخوانی آبان‌ امسال افتتاح می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: نابینایان زیادی در مناطق مختلف استان داریم که دسترسی به کتابخانه تخصصی مرکز استان را ندارند و به دنبال راه‌اندازی پیک کتاب برای این افراد با همکاری اداره کل پست هستیم.

وی افزود: پست قانونی دارد که ارسال مرسولات تا هفت کیلوگرم برای نابینایان رایگان است و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای را با اداره کل پست خراسان جنوبی امضا خواهیم کرد که نابینایان کتاب‌های مورد نیاز خود را از طریق تماس تلفنی به ما اعلام می‌کنند و ما از طریق پست کتب درخواستی نابینایان را برایشان ارسال خواهیم کرد.

حاجی اظهار داشت: هدف ما از اجرای طرح این است که خدمت را به درب خانه نابینایان ببریم تا آنان هم از ظرفیت کتابخانه تخصصی مرکز استان بهره‌مند شوند.

حاجی گفت: تمامی نابینایان، کم بینایان و معلولین جسمی و حرکتی و ناشنوایان خراسان جنوبی می توانند با مراجعه حضوری به تمامی کتابخانه های عمومی استان از عضویت رایگان یک ساله بهره مند شوند.

حاجی ادامه داد: در این راستا جانبازان، ایثارگران، همسر و فرزندان آن ها، بازنشستگان دولت و سالمندان بالای ۶۰ سال، افراد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره) و بهزیستی، کودکان ۰ تا ۷ سال و والدین آن ها و اعضای فعال بسیج با (ارائه کارت) می توانند تنها با پرداخت هزینه کارت عضویت و بدون هیچ هزینه دیگر از خدمات کتابخانه ها به شکل یک ساله بهره مند شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در پایان عنوان کرد: کتابخانه ها به عنوان امن ترین سنگر فرهنگی، آماده ارائه خدمات به کلیه اقشار جامعه هستند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان دارای ۸۱ کتابخانه عمومی و ۹۹۱ هزار و ۹۵۷ نسخه کتاب است.

 

 

 

سربیشه سردترین شهر کشور/۲

سربیشه با کمینه دمای ۳ درجه زیر صفر سردترین شهر کشور ثبت شد.

کارشناس هواشناسی استان گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی شرایط جوی در اغلب مناطق استان پایدار و یکنواخت خواهد بود.

زارعی افزود: به لحاظ دمایی هم به تدریج از امروز تا چهارشنبه شاهد افزایش محسوس دما خواهیم بود و دما بین ۳ تا ۵ درجه گرمتر خواهد شد.

وی گفت: از روز پنج شنبه در نیمه شمالی استان افزایش ابر دور از انتظار نیست و به تدریج از روز پنج شنبه کاهش دمای هوا آغاز خواهد شد.

کارشناس هواشناسی استان افزود: سربیشه با کمینه دمای ۳ زیر صفر سردترین ایستگاه استان و کشور ثبت شد و  دهسلم و طبس با بیشینه دمای ۳۱ درجه سلسیوس گرمترین نقاط استان بودند.

 

 

 

 

همزمان با سراسر کشور؛

برگزاری مرحله نیمه نهایی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن/۲-۳

۹ نماینده از خراسان‌جنوبی در مرحله نیمه نهایی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کشور به رقابت پرداختند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه این مسابقات در رشته‌های قرائترقابت ۹ نماینده از خراسان‌جنوبی در مرحله نیمه نهایی چهل‌وچهارمین مسابقات قرآن تحقیق، ترتیل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن و رشته اذان (ویژه آقایان) برگزار می‌شود، افزود: نمایندگان خراسان‌جنوبی برای شرکت در این مرحله ۹ نفر شامل پنج نفر آقا و چهار نفر بانو هستند.

حجه الاسلام بخشی پور با بیان اینکه در این مرحله، آثار منتخبان استانی در استان‌ها ضبط شده و برای داوری متمرکز به تهران ارسال می شود، افزود: در واقع این دوره، مرحله نیمه نهایی مسابقات کشوری است و اگر افراد انتخاب شوند در مسابقات نهایی که دی‌ماه امسال در تهران برگزار می‌شود، راه می‌یابند.

وی با بیان اینکه مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم طی روز‌های ۲۵ و ۲۶ شهریورماه با حضور ۱۴۵ نفر از نخبگان قرآنی استان شامل ۷۴ نفر خانم و ۷۱ نفر آقا برگزار شد، گفت: در حفظ پنج جزء، ۱۴ نفر، حفظ ۱۰ جزء ۱۴ نفر، حفظ ۲۰ جزء ۱۱ نفر، حفظ کل ۱۶ نفر، قرائت تحقیق ۱۷ نفر، قرائت ترتیل ۲۱ نفر، اذان ۱۵ نفر، دعاخوانی ۳۷ نفر و در مجموع ۱۴۵ نفر در این مسابقات شرکت کردند.

 

 

 

۷۶ طرح هادی روستایی در خراسان جنوبی بازنگری می‌شود

۷۶ طرح هادی روستایی در خراسان جنوبی بازنگری می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: امسال هفت میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است که در صورت تخصیص کامل، ۷۶ طرح هادی روستایی در استان بازنگری خواهد شد.

قاسم تنها روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان خراسان جنوبی وجود دارد که تاکنون ۱۰۰ درصد طرح هادی این روستاها تهیه شده و برای ۱۶۷ روستا نیز بازنگری طرح انجام شده است.

وی گفت: برای ۱۹۳ روستای زیر ۲۰ خانوار جمعیت نیز طرح تعیین محدوده انجام شده و مجموع اعتبارات هزینه شده در این خصوص ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی به مشارکت این نهاد در اجرای طرح‌های ساخت مسکن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۳۳۱ واحد پروژه بنیادساز طرح اقدام ملی مسکن در استان با پیش‌بینی اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در دست اجرا است.

وی گفت: از مجموع واحدهای بنیادساز استان اکنون ۵۶ واحد در شهرستان طبس ۴۰ درصد و ۸۸ واحد شهرستان فردوس ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تنها اظهار داشت: همچنین برای ۱۸۷ واحد مسکن بنیادساز بیرجند انعقاد قرارداد با پیمانکاران منتخب انجام شده و در حال تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی است.

وی افزود: تاکنون سه هزار و ۶۶ قطعه زمین برای ساخت پنج هزار و ۸۹۸ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن از طرف اداره کل راه و شهرسازی شناسایی و تحویل داده شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی از شناسایی و اختصاص ۳۱۴ قطعه زمین برای ساخت ۳۲۹ واحد مسکونی طرح اقدام ملی توسط بنیاد مسکن در شهرهای شوسف، درح، دیهوک، اسفدن، طبس مسینا و قاین خبر داد.

وی با اشاره به پروژه ۱۸۷ واحدی بیرجند (در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان) تصریح کرد: هفت هزار و پنج متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان ثبت‌نام کرده‌اند.

تنها گفت: در فاز اول، یک هزار و ۳۱۹ نفر، فاز دوم چهار هزار و ۲۸۳ نفر، فاز سوم ۵۵۲ نفر و فاز چهارم ۶۴۵ نفر و ۲۰۶ نفر در بیرجند ثبت‌نام کردند.

وی از احراز هویت و تایید اولیه و نهایی ۲ هزار و ۹۳۶ نفر خبر داد و افزود: تاکنون ۲ هزار و ۹۰۷ نفر مبلغ ۱۳۱ میلیارد تومان وجه لازم را واریز کرده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۲ هزار و ۸۹۹ نفر در سامانه ثبت و برای تسهیلات ۴۸۸ واحد انعقاد قرارداد شده همچنین هزار و ۶۱۳ پروانه ساختمانی اخذ و عملیات اجرایی هزار و ۶۰۱ واحد آغاز شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۸۴۴ واحد در مرحله فنداسیون، ۳۲۳ واحد در مرحله اجرای اسکلت، ۱۳۰ واحد اجرای سقف و ۵۶ واحد در مرحله سفت‌کاری است.

 

 

 

 

 

 

 

خرید زرشک تازه نیازمند اعتبار / ظرفیت فراوری ۳۱۰۰ تن از محصول/۲-۳

خرید زرشک تازه نیازمند اعتبار / ظرفیت فراوری ۳۱۰۰ تن از محصول

 معاون تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: برای خرید محصول زرشک کشاورزان نیازمند سرمایه در گردش هستیم.

مهدی جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه خراسان جنوبی تولید کننده ۹۸ درصد زرشک کشور است، بیان داشت: ظرفیت ۳ هزار و ۱۰۰ تن فرآوری زرشک در استان وجود دارد.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد در زمینه بازاریابی و فروش محصولات استراتژیک استان از جمله زرشک عنوان کرد: قراردادهایی برخی فروشگاه های بزرگ زنجیره ای داشته‌ایم و توزیع زرشک خشک در این فروشگاه‌ها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: مجموع خریدی که این فروشگاه‌ها در زمینه محصول زرشک استان به صورت سالانه دارند حدود ۵۲ تن است و این گره‌ای از مشکلات زرشک استان را با توجه به حجم تولیدی که داریم باز نمی‌کند.

صادرات تنها ۳۰۰ تن زرشک

معاون تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۲ هزار تن زرشک خشک در استان تولید می‌شود، گفت: از این میزان تنها ۳۰۰ تن سالانه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۳ مجوز برای بسته بندی زرشک در استان صادر کرده‌ایم، گفت: این واحدها ظرفیت بسته بندی ۸ هزار و ۸۹۰ تن زرشک خشک را دارند که باید وارد گود شوند.

جعفری تعداد مجوزهای بارگاه‌های زرشک را نیز ۴۱ مورد اعلام کرد و افزود: ظرفیت این بارگاه‌ها سه هزار تن زرشک تازه است که معادل ۶۷۷ تن زرشک خشک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بالقوه‌ای که داریم بالفعل نمی‌شود، افزود: اینکه اعلام می‌کنند زرشک پفکی سال ۹۸ در انبارها مانده است را من رد می‌کنیم زیرا ما متقاضی خرید بودیم اما محصولی ارائه نشد.

معاون تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه زرشک تازه باید در اولویت قرار گیرد، بیان داشت: باید سرمایه در گردش برای خرید زرشک تازه به سازمان تعاون روستایی بدهند.

 

 

 

 

رئیس ورزش و جوانان سرایان خبر داد:
اجرای ۸۰ برنامه ورزشی در سرایانرئیس ورزش و جوانان سرایان گفت: ۸۰ برنامه ورزشی همزمان با هفته تربیت بدنی در سطح شهرستان سرایان اجرا می شود.

«راضیه رمضانی» با تشریح فعالیت‌های پیش بینی شده در هفته تربیت بدنی در شهرستان سرایان به خبرنگار شبستان گفت: برگزاری مسابقات ورزشی فوتسال، هندبال، والیبال، اسکیت، دارت، فوتبال دستی، پرواز بادبادک ها، طناب کشی، طناب زنی، پینگ پنگ، کوهنوردی، تیراندازی، تیر و کمان و همچنین همایش پیاده روی و بازی‌های بومی محلی از اهم این برنامه ها در حوزه شهری و روستایی در سطح آقایان و بانوان، ادارات و آزاد است.

رئیس ورزش و جوانان شهرستان سرایان از افتتاح چمن مصنوعی۱۵۰۰ متری روستای بسطاق با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان  خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری چمن مصنوعی در دو روستای دوست آباد و دوحصاران به بهره برداری خواهند رسید.

وی بیان کرد: با افتتاح این پروژه ها، مجموع چمن مصنوعی روستایی در سطح شهرستان سرایان به پنج پروژه افزایش خواهد یافت.

رمضانی ادامه‌ بیان کرد: در هفته تربیت بدنی زمین ورزش ساحلی روستای بغداده در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.

رئیس ورزش و جوانان سرایان با بیان اینکه تمامی روستاهای سطح شهرستان سرایان مجهز به تجهیزات و امکانات کامل خانه ورزش شدند، اظهار کرد: حتی کم جمعیت ترین روستاهای این شهرستان از تجهیزات خانه ورزش برخوردار شدند.

رمضانی با اشاره به اینکه سرانه ورزشی شهرستان سرایان ۸۳ سانتی متر مربع است،‌ گفت: این شهرستان بالاترین سرانه ورزشی در سطح استان خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است.

وی به احداث سالن ورزشی بانوان شهر آیسک اشاره کرد و گفت: تاکنون چهار میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده و تکمیل آن نیازمند چهار میلیارد تومان اعتبار دیگر است که با تامین اعتبار امید می‌رود تا پایان سال جاری در مدار بهره برداری قرار گیرد.

این مقام مسئول در ادامه به ظرفیت های مهیا شده در حوزه ورزش طی دو سال اخیر در شهرستان سرایان اشاره کرد و گفت: احداث سالن ورزشی بانوان، سالن ورزشی نشاط شهر سرایان، احداث چمن هشت هزار متری شهر سرایان، اجرای چمن مصنوعی ۱۵۰۰ متری روستای زنگویی و احداث چمن ۱۵۰۰ متری شهر سه قلعه از جمله پروژه های ورزشی مورد بهره برداری در دو سال اخیر در شهرستان  است.

به گفته رمضانی تامین اعتبار تکمیل سالن ورزشی بانوان آیسک، اجرای برج نوری چمن ملت سرایان، برق رسانی به پیست موتور سواری سرایان و تکمیل گود باستانی شهر سه قلعه از پروژه های اولویت‌ دار و در دست پیگیری اداره ورزش و جوانان در آینده است.

 

 

 

 

 

غربالگری بینایی ۱۳۰۷۱ کودک در خراسان جنوبی/۲-۳

۱۳ هزار و ۷۱ کودک ۳ تا ۶ سال از ابتدای سال تا نیمه مهرماه در استان تحت غربالگری بینایی قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: به منظور پیشگیری از معلولیت بینایی معاونت امورغربالگری بینایی ۱۳۰۷۱ کودک در خراسان جنوبیتوسعه‌ پیشگیری بهزیستی برنامه‌ غربالگری بینایی کودکان را در طول سال و در ماه‌های آبان تا اسفندماه به صورت ویژه انجام می دهد.

عرب نژاد افزود: ۱۱ هزار و ۸۶۵ نفر از کودکان ۳ تا ۶ سال در شش ماهه اول سال غربالگری شده اند که این تعداد تا ۱۵ مهرماه که برنامه به صورت ویژه آغاز شده است به ۱۳ هزار و ۷۱ کودک رسیده است.

وی گفت: از این تعداد کودک غربال شده حدود ۵۰۰ کودک مشکوک به ضعف بینایی و تبلی چشم بوده اند که به مرحله‌ تشخیص و درمان ارجاع شده اند تا مراحل تجویز عینک و سایر روش‌های درمانی را طی کنند.

وی گفت: والدین محترم می‌توانند با در دست داشتن شناسنامه‌ کودک به مراکز غربالگری دائمی و پایگاه‌های غربالگری بینایی در بهزیستی شهرستان محل سکونت مراجعه کنند.

لازم به ذکر است که بهترین زمان تشخیص و درمان کم بینایی کودکان بین ۳ تا ۶ سال است که هر ساله در آبان ماه برنامه‌ غربالگری بینایی به صورت سراسری و کشوری در استان‌ها آغاز می‌شود اما بدلیل شرایط کرونایی امسال این برنامه از شهریور ماه آغاز شده و تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت.

 

 

 

 

گرد پیری بر چهره خراسان جنوبی/آژیر خطر سالمندی به صدا در آمد

گرد پیری بر چهره خراسان جنوبی/آژیر خطر سالمندی به صدا در آمد

بیرجند- زنگ خطر پیری جمعیت مدتی است در خراسان جنوبی به صدا در آمده و روز به روز بر جمعیت سالمند استان افزوده می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ایام مانند برق و باد می‌گذرند و روزهای پیری جمعیت پیش رو است. پیر جمعیتی هم مختص خراسان جنوبی نیست و پدیده‌ای است که بر اساس آمار مرکز ایران تا ۳۰ سال آینده فاجعه جمعیتی را برای کشور رقم خواهم زد و بیش از ۳۰ میلیون نفر در کشور که بیش از ۳۰ درصد جمعیت را شامل می‌شود پا به دوران سالمندی می‌گذارند.

برای بررسی وضعیت در خراسان جنوبی که از دیرباز جز استان‌های پیر جمعیت کشور محسوب می‌شود سرکی به آمارهای استانی داریم.

گزارش‌ها حاکی است در کلان کشور تدوین سند ملی سالمندان که ارتقای فرهنگی جامعه و توانمندسازی سالمندان از اهداف آن به شمار می‌رود در حال پی‌ریزی است اما از آنجا که مشکل همیشگی برای یک برنامه و طرح این است که چندین دستگاه حاکمیتی متولی هستند تا به سرانجام رسیدن چنین برنامه‌هایی راه پر طول و درازی در پیش است.

گرچه آمارها در خراسان جنوبی وضعیت ولادت بهتری را در مقایسه با سایر استان‌های کشور نشان می‌دهد اما پدیده سالمندی و پیر جمعیتی هم در این سرزمین کویری قابل چشم‌پوشی نیست و می‌طلبد تا دستگاه‌های ذیربط برای سرو سامان دادن به سالمندان و پدیده پیری جمعیت استان گامی اساسی بردارند و برای تأمین زیرساخت‌ها اقدامی به جا داشته باشند.

کاهش ولادت در خراسان جنوبی

مدیرکل ثبت و احوال خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: ولادت‌ها سالانه در حال کاهش و در ۶ ماهه ابتدای سال هم ولادت با کاهش ۳.۴ درصدی مواجه بوده است.

علیرضا مهرآور بیان کرد: میزان ولادت در خراسان جنوبی طی ۶ ماه اول امسال، هفت هزار و ۵۱۰ واقعه بوده است.

وی با بیان اینکه جمعیت سالمند استان بر اساس سرشماری‌ها در حال افزایش است، بیان کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ درصد جمعیت استان سالمند هستند.

با توجه به آسیب پذیر بودن این جامعه باید اهتمام جدی برای صیانت از این قشر و سامان دهی آنها داشته باشیم یک جامعه شناس هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیری جمعیت به عنوان یک پدیده اجتماعی که هم می‌تواند فرصت و هم تهدیدی برای جامعه باشد، گفت: با توجه به آسیب پذیر بودن این جامعه باید اهتمام جدی برای صیانت از این قشر و سامان دهی آنها داشته باشیم.

علی یزدان پناه اظهار کرد: جمعیت علاوه بر تأثیر منفی در روند توسعه موجب افزایش هزینه‌ها و خدمات می‌شود و می‌طلبد برای تجمیع و سامان دهی و خدمات رسانی مطلوب برنامه‌ریزی صحیحی انجام شود.

به گفته یزدان پناه با پیری جمعیت و کاهش جمعیت جوان ابتکار و پیشرفت و پویایی جامعه کاهش می‌یابد.

گرد پیری بر چهره خراسان جنوبی/آژیر خطر سالمندی به صدا در آمد

زنگ خطر افزایش سالمندی در خراسان جنوبی

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ۷ مرکز نگهداری سالمندان در سطح استان از نگه داری ۱۶۰ سالمند شامل ۶۵ مرد و ۹۵ زن خبر داد و بیان کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت سالمند استان ۷۵ هزار و ۲۵ نفر است که ۹.۷ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

علی عرب نژاد جمعیت سالمند کشور را بیش از هفت میلیون نفر اعلام و نسبت جمعیت سالمند استان را در مقایسه با کشور ۱.۱ درصد اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در مقایسه با میانگین کشوری استان سالمندی هستیم، ادامه داد: خدمات به سالمندان به صورت چند بخشی و مشترک با دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از این خدمات توسط بهزیستی ارائه می‌شود و دبیرخانه سامان دهی سالمندان در بهزیستی قرار دارد.

وی گفت: آنچه که در بهزیستی برای سالمندان انجام می‌شود با توجه به اینکه وضعیت سالمندی در کشور روند رو به رشدی دارد و نسبت سالمندان به نسبت به بقیه جمعیت رو به افزایش و جمعیت رو به سالمندی می‌رود بنابراین تعادل جمعیت بر هم خورده است و پیر جمعیتی را در پیش داریم.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است برنامه‌ریزی ها و سیاست‌های بجایی برای این موضوع در نظر گرفته شود، بیان کرد: طبق روال اگر از سال ۱۳۵۵ شروع به مقایسه کنیم همان طور روند افزایش سالمندی را داریم و در حال حاضر حدود ۱۰ درصد جمعیت ایران درصد سالمندی ما است و نسبت به دنیا آمار بالایی است و در دنیا هم سالمندی فردی در حال افزایش است اما سالمندی جمعیتی به سرعتی که ایران پیش می‌رود نیست.

وی تصریح کرد: در ایران نسبت جمعیتی به هم خورده است و اگر به همین روند ادامه پیدا کند در سال ۲۰۵۰ درصد سالمندی استان در کشور به ۳۰ درصد می‌رسد و این زیاد است و باید برنامه‌ریزی اساسی داشت.

گرد پیری بر چهره خراسان جنوبی/آژیر خطر سالمندی به صدا در آمد

بومی سازی سند سالمندی

وی در ادامه با بیان اینکه در استان ما هم نسبت به میانگین جمعیت سالمندی کشور (۹.۲ درصد) میانگین سالمندی بیشتر است (۹.۷ درصد) از برنامه‌ریزی برای مواجهه به چالش سالمندی جمعیت گفت و بیان داشت: شورای سامان دهی سالمندان در کشور و متولی اصلی وزارت کشور و وزارت بهداشت است و بهزیستی به عنوان دبیرخانه است و در استان‌ها بهزیستی به عنوان دبیرخانه سندی را طراحی کرده‌اند که می‌خواهیم آن را در استان خود بومی سازی کرده که هر دستگاهی وظیفه خود را برای کمک به سالمندان بداند و انجام دهد.

وی بیان داشت: حدود ۸۱ درصد سالمندان کشور مستقل هستند و حدود ۱۳ درصد آنها وابستگی نسبی دارند و ۵ درصد آنها کاملاً وابسته هستند و زندگی غیر مستقل دارند.

وی با بیان اینکه بهزیستی خدمات برای ۱۸ درصد وابسته ارائه می‌کند، گفت: این خدمات برای ۵ درصد وابسته شامل نگهداری در مراکز شبانه روزی سالمندان است که در استان به ۶ مرکز نگهداری و یک خانه حمایتی می‌رسد.

به گفته وی حدود ۱۶۰ نفر در خراسان جنوبی در این مراکز نگهداری می‌شوند.

وی بیان کرد: مراکز روزانه آموزشی توانبخشی هم به ۵ مرکز می‌رسد که ۱۱۵ نفر هم از خدمات آن بهره می‌گیرند و بابت آنها توسط بهزیستی یارانه پرداخت می‌شود.

عرب نژاد گفت: خدمات در مراکز مراقبتی و توانبخشی به صورت مراقبت درمانْ گفتار درمان فیزیوتراپی و … است و بر اساس نیاز هر سالمند خدمات ارائه می‌شود.

گرد پیری بر چهره خراسان جنوبی/آژیر خطر سالمندی به صدا در آمد

لزوم تدوین سیاست‌های حمایتی

کارشناس امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی هم در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه میانگین سنی جمعیت استان بالاتر از کشوری است و اگر چه در مقایسه با برخی استان‌ها وضعیت بهتری داریم اما باز هم استان به نسبت پیری به شمار می‌رویم و ادامه این روند سالمندی جمعیت را در پیش داریم.

به گفته رضازاده پیری جمعیت سبب کاهش نیروی کار در جامعه شده و به دنبال آن پویایی و نشاط را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از سویی کاهش ولادت‌ها و سوق جامعه به جمعیت پیر، نیروی وابسته را افزایش داده و به دنبال کاهش نیروی مولد مشکلات اقتصادی امنیتی و … رقم خواهد خورد.

یک کارشناس جمعیت شناسی هم در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: متأسفانه سیاست‌های اشتباه گذشته سبب کاهش شدید فرزند آوری در جامعه شده است.

محمد رضایی با بیان اینکه لازم است اکنون لازم است اکنون دولت برنامه‌های ویژه در زمینه تحولات جمعیتی برنامه‌ریزی کند، گفت: البته تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفتن هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی گامی مؤثر بود.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های حمایتی باید در دستور کار دولت قرار گیرد، عنوان کرد: مشکلات اقتصادی عامل کاهش ازدواج‌ها در جامعه شده و در کنار بالا رفتن سن ازدواج تمایل به فرزند آوری نیز کاهش یافته است.

وی بیان کرد: زندگی مدرنیته موجب شده تا خانواده‌ها به جای افزایش فرزندان سطح رفاه زندگی را افزایش دهند.

پیر جمعیتی علاوه بر تأثیر منفی در روند توسعه، موجب افزایش هزینه‌ها و خدمات تأمین اجتماعی می‌شود زیرا سرانه خدمات در جمعیت سالخورده به مراتب بیشتر از جمعیت جوان است. در این راستا کاهش تبعات آسیب پذیری سالمندان باید محور مهم برنامه‌ریزی های مسئولان مرتبط و مورد توجه مردم و خانواده‌ها قرار گیرد.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس خبرداد؛

کارشناسی مجدد بنیاد مستضعفان برای قیمت گذاری اراضی روستای«موسویه»

کارشناسی مجدد بنیاد مستضعفان برای قیمت گذاری اراضی روستای«موسویه»

بیرجند- نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس از قول بنیاد مستضعفان برای کارشناسی مجدد قیمت اراضی روستای «موسویه» و تجدید نظر در نحوه واگذاری زمین ها به روستائیان خبر داد.

سلمان اسحاقی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مشکلاتی که مردم در روستاهای چاهک و موسویه و محمد آباد در حوزه زمین‌های متعلق به بنیاد مستضعفان دارند در بسیاری دیگر از نقاط استان نیز وجود دارد که در این زمینه با مسئولان و مدیران بنیاد مذاکراتی داشته ایم.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس بیان‌کرد: من در این زمینه‌ها با جناب آقای فتاح گفت و گو داشتم و ایشان تصریح کردند که ما می‌خواهیم در نهایت مردم محروم و مستضعف به حقشان برسند و کسی سوء استفاده نکند و اگر مشکل خاصی برای مردم رخ داده است باید کار کارشناسی مجدد صورت گیرد.

اسحاقی گفت: اگر بعد از انقلاب اسلامی بنیاد مستضعفان در موضوع زمین‌هایی که تحت تملک نخست وزیر ملعون رژیم پهلوی (اسدالله علم) بوده، ورود پیدا نمی‌کرد، این احتمال وجود داشت که در همان منطقه موسویه برخی سوء استفاده کرده و باز شرایط ارباب – رعیتی را بر مردم حاکم می‌کردند اما بنیاد تلاش کرده که شرایط را برای واگذاری زمین‌ها به مردم را فراهم کند.

وی اظهار کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته، در نهایت تصمیم گرفته شد در مورد قیمت‌گذاری زمین‌ها کار کارشناسی مجدد صورت گیرد و همچنین در مورد چگونگی واگذاری نیز تجدید نظر شود.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس گفت: باور ما بر این است که همه درآمدهای بنیاد خرج مردم محروم در نقاط مختلف کشور از جمله در زمینه ساخت درمانگاه و مدرسه و سالن ورزشی می‌شود و در این موضوع شکی نیست.

اسحاقی گفت: اما با توجه به درآمدهایی که در منطقه موسویه و چاهک از منابعی چون فروش پسته وجود دارد، درخواست ما این است که بخشی از درآمد بنیاد از این روستاها در خود منطقه هزینه شود تا مردم نیز برای کار بیشتر انگیزه داشته باشند.

 

 

 

 

اجرای طرح منابع آب ژرف خراسان جنوبی،در انتظار اعتبار/۲-۳

اجرای طرح منابع آب ژرف خراسان جنوبی در انتظار اختصاص اعتبار است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر عامل آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت:به موجب توافق نامه سه جانبه اجرای طرح منابع آب ژرف خراسان جنوبی،در انتظار اعتباربین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، وزارت نیرو و استانداری خراسان جنوبی مقرر شد ۲۵ درصد پروژه توسعه و بومی سازی فناوری های پیشرفته برای شناسایی موقعیت ظرفیت منابع آب ژرف استان خراسان جنوبی توسط استانداری خراسان جنوبی، ۲۵ درصد پروژه توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و ۵۰ درصد پروژه توسط وزارت نیرو تامین و پرداخت شود.

سروری افزود: تحقیقات هزار و ۶۰۰ ایستگاه تحقیقاتی با ۱۳۱ میلیارد ریال اعتبار انجام شده و گزارش شناسایی منابع آب ژرف به تایید دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت رئیس جمهوری رسیده است.

 

وی گفت: برای ادامه پروژه شناسایی ظرفیت منابع آب ژرف استان باید چاه گمانه‌ای حفر شود؛ که استانداری، سازمان برنامه و بودجه و شرکت آب منطقه‌ای پیگیر تامین اعتبار آن هستند.

 

 

 

سرما به محصولات زراعی و باغی سربیشه ۲ میلیارد تومان خسارت زد

 

سرما به محصولات زراعی و باغی سربیشه 2 میلیارد تومان خسارت زد

گروه استان‌ها- در اثر سرمای هفته اخیر به ۳۰ هکتار باغ ذرت و ۱۷۵ هکتاز باغات زرشک در شهرستان سربیشه خسارت دو میلیاردی وارد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، با هزار امید و آرزو محصولی به ثمر رسانده که در سال قبل درختانش ثمره‌ای نداشت و اما امسال شاخه‌های تیغ دارش پر بار شده‌اند و منتظر چیدن شاخه‌های سنگین هستند.

تابستان را پشت سر گذاشتند و تا اینجا همه چی خوب پیش می‌رفت و زرشک‌کاران منتظر اواخر مهر و زمان برداشت محصول استراتژیک بودند.

اما ناگهان با سرد شدن هوا نان سفره زرشک‌کاران در برخی نقاط استان از جمله شهرستان سربیشه آجر شد و کشاورزان این روزها حال و روز خوشی ندارند چرا که سرما به جان محصولاتشان افتاده است و دسترنج یک ساله کشاورزان سربیشه‌ای دچار خسارت سرمازدگی شد و این حجم بالای خسارت بر مزارع زرشک سربیشه در حالی وارد  شده که بیشتر این کشاورزان به دلیل نداشتن انبار و یا سردخانه و از سوی دیگر آغاز فصل برداشت محصولشان دچار سرمازدگی شد.

حالا برای کشاورزان آه و حسرت و کوهی از محصولات سرمازده باقی مانده است سرمازدگی که تنها مختص به زرشک نبوده که بر جان ذرت علوفه‌ای هم افتاده است.

سال زراعی جاری یکی از کم باران‌ترین سال‌های پیش روی استان بوده به گونه‌ای که میزان بارش‌ها حدود ۵۰ درصد کمتر از سال‌های قبل بوده است و این موضوع کشاورزان را در چالشی بزرگ قرار داده است.

آغاز عملیات بیمه کردن محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی

معاون خدمات صندوق بیمه کشاورزان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تعرفه بیمه به شرایط مختلف بستگی دارد و در شهرستان‌های مختلف تابع عوامل گوناگونی است، گفت: عملیات بیمه کردن محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی آغاز شده است.

غلامرضا بخشی با درخواست از کشاورزان خراسان جنوبی مبنی بر بیمه محصولات افزود: کشاورزان هرچه سریعتر برای بیمه محصولات خود اقدام کنند  چرا که زمان برداشت محصولات راهبردی استان از جمله زرشک، انار و زعفران در فصل سرد است.

وی ادامه داد: کشاورزان تا پایان آذرماه برای بیمه کردن محصولات خود مهلت دارند که لازم است با توجه به سرمای اخیر، هرچه زودتر برای بیمه کردن اقدام کنند تا خسارت‌های احتمالی سرمازدگی تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

بخشی از بیمه ۱۷ هزار و ۷۹۰ هکتاری محصولات زراعی استان در سال زراعی ۱۴۰۰-۹۹ خبر داد و افزود: ضریب نفوذ بیمه در محصول زرشک استان بیش از ۲۵ درصد برآورد می‌شود که با توجه به افزایش تعرفه‌های بیمه ای انتظار داریم این میزان سطح بیمه شده در امسال افزایش قابل توجهی داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم از خسارت دو میلیاردی خسارت زراعی و باغی در چند وقت اخیر در شهرستان سربیشه خبر دداد.

غلامرضا قوسی افزود: در سربیشه ۳۰ هکتار ذرت و ۱۷۵ هکتار باعات زرشک دچار خسارت سرمازدگی شده است.

 

 

 

برگزاری مسابقات چوب کشی به مناسبت هفته تربیت بدنی/ ۷

رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام شهرستان بیرجند از برگزاری مسابقات چوب کشی در این شهرستان به مناسبت هفته تربیت بدنی خبر داد.

کهنسال  گفت: هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی شهرستان بیرجند با همکاری هیئت بدنسازی و پرورش اندام شهرستان، به میزبانی یکی از باشگاه‌های بیرجند، مسابقات چوب کشی برگزار می‌کند.

کهنسال ادامه داد: مسابقه چوب کشی در دو بخش آقایان و بانوان و در سالن ورزشی ۲ هزار و ۵۰۰ نفری شهیدین قاسمی برگزار می‌شود.

رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام شهرستان بیرجند تصریح کرد: زمان برگزاری مسابقه در بخش آقایان ۲۹ مهر ماه ساعت ۱۵ و بانوان ۳۰ مهرماه ساعت ۹ صبح است و در پایان به نفرات برگزیده جوایز نفیسی اهداء می‌شود.

 

 

 

https://cdn.yjc.news/files/fa/news/1400/7/26/14944247_775.jpg

 

https://img9.irna.ir/d/r2/2021/10/16/4/169128918.jpg

 

 

https://birjand.iribnews.ir/files/fa/news/1400/7/26/7130389_665.jpg

 

 

 

http://media.shabestan.ir/Original/1400/07/26/IMG09041116.jpg

 

 

https://cdn.yjc.news/files/fa/news/1400/7/26/14947062_231.jpg

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*