اخبار خراسان جنوبی /

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
کار تولیدکنندگان جهاد اقتصادی است
حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به اینکه کار تولیدکنندگان هنری است که با پشتکار کلمه ما می توانیم را به عمل درآورده اند، گفت: کار بر اساس قرآن و روایات نوعی جهاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «غلامحسین نوفرستی» امروز (۲ مرداد) در بازدید از خط تولید کارخانه کاشی فرزاد بیرجند با عرض تبریک دهه امامت و ولایت و فرارسیدی عید بزرگ غدیر اظهار کرد: امام علی علیه السلام در اوج عبادت به فکر بندگان خدا بود، لذا کار برای خلق خدا بسیار فضیلت دارد.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: داشتن دنیا در اسلام نهی نشده است بلکه آنچه نهی شده است حب دنیا است، لذا باید برای کار دنیا تلاش کردن بسیار ثواب نیز دارد.

 

حجت الاسلام نوفرستی با تأکید بر اینکه کار تولیدکنندگان هنری است که با پشتکار معنای واقعی کلمه ما می توانیم را انجام می دهند، افزود: کار بر اساس آیات قرآن کریم و روایات جهاد است.

 

وی بیان کرد: ما نیز در حد بضاعت کمک می کنیم که در سال حمایت از تولید مشکلات سر راه تولید کنندگان مرتفع شود چراکه کار تولید کنندگان جهاد اقتصادی است.

 

 

روایت فرماندار شهیدی که به صورت ناشناس راهی جبهه می‌شد

شهید «حسن‌رضا ماژانی» از جمله شهدایی بود که هنگام اعزام، خود پیشاپیش بسیجیان عازم جبهه می‌شد و وقتی به او می‌گفتند: شما بهتر است در شهر بمانید و برای جبهه نیرو آماده و اعزام نمایید، می‌گفت: «وقت آن است که ما مسئولان در جبهه حضور یابیم و با عمل خود دیگران را جذب جبهه و جنگ نماییم».

روایت فرماندار شهیدی که به صورت ناشناس راهی جبهه می‌شد

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ عشق به امام حسین و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و تشکیل مجالس و محافل مذهبی و مراسم سینه‌زنی و روضه‌خوانی و توسل به ائمه اطهار داشت. به امام (ره) و روحانیت متعهد عشق می‌ورزید و قبل از انقلاب مقلد امام بود و علاقه و دلبستگی شدیدی به امام و اسلام و پاسداری از انقلاب و ارزش‌های انقلاب داشت.

پیروی از ولایت فقیه را واجب می‌دانست و عامل به واجبات و تارک محرمات الهی بودند در رابطه با انجام صله رحم و دیدار با اقوام و بستگان با مشکلات کاری و مسئولیتی که بر عهده‌اش بود ملزم به رعایت انجام آن بود و انجام می‌داد.

پدر و مادرش را آن قدر محترم می‌شمرد که همه جهات اخلاقی و اسلامی را در خصوص والدین مراعات می‌کردند و خدمت کردن در جهاد را خدمت به مستضعفین و بندگان خدا و عبادتی بزرگ می‌دانست و در انجام خدمات مربوطه که شامل قشر مستضعف و مورد توصیه حضرت امام بود سر از پا نمی‌شناخت‌.

شهیدی که عاشق خدمت به محرومان بود

از ریاکاری و تزویر متنفر بود و اگر کسانی را در این جهت مشاهده می‌کرد روی خوشی با آنان نداشت، طالب منصب و مقام نبود و دوست داشت در مناطق محروم خدمت کند چون مورد توجه امام بود و وقتی هم که به سمت فرمانداری شهرستان بجنورد برگزیده شد با استاندار وقت در میان گذاشته بود به شرطی فرمانداری را می‌پذیرم که محدودیتی در رفتن به جبهه و جنگ نباشد.

بعد از قبولی سمت فرمانداری موفق و مردمی بود. قبل از شروع کار اداری به اداره می‌رفت و دیرتر از همه کار را رها می‌کرد و کار و خدمت ایشان وقت به خصوصی نداشت و شبانه‌روزی بود.

چون خود روستازاده‌ای رنج کشیده بود با درک صحیح از مشکلات روستاها تمام هم و غم خود را متوجه خدمت کرده بود، شب و روز نمی‌شناخت و تمام وقتش را در خدمت به مناطق محروم می‌گذراند

چون خود روستازاده‌ای رنج کشیده بود با درک صحیح از مشکلات روستاها تمام هم و غم خود را متوجه خدمت کرده بود، شب و روز نمی‌شناخت و تمام وقتش را در خدمت به مناطق محروم می‌گذراند. انسانی پشتکار دار و خادم به محرومین بود و سعی داشت طرح‌ها و برنامه‌هایی که به نتیجه نهایی می‌رسید بهره عام‌المنفعه آن را تقدیم محرومین کند.

گوشه‌ای از زندگی شهید «حسن‌رضا ماژانی»

شهید «حسن‌رضا ماژانی» فرزند اکبر در سال ۱۳۳۳ در روستای مختاران از توابع شهرستان بیرجند در خانواده‌ای متدین و مذهبی دیده به جهان گشود.

شهید «حسن‌رضا ماژانی» با جدیت و پشتکار دیپلم گرفت و پس از انجام خدمت سربازی با شرکت در کنکور دانشگاه صنعتی شریف در رشته مکانیک با گرایش حرارت و سیالات پذیرفته شد

دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی تا کلاس چهارم را در مختاران گذراند و برای ادامه تحصیل روانه بیرجند شد. با جدیت و پشتکار دیپلم گرفت و پس از انجام خدمت سربازی با شرکت در کنکور دانشگاه صنعتی شریف در رشته مکانیک با گرایش حرارت و سیالات پذیرفته شد.

شروع تحصیلات دانشگاهی او مصادف با اوج‌گیری انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بود. او که رنج ظلم و ستم رژیم ستم‌شاهی را لمس کرده بود، فعالانه در مبارزه با رژیم پهلوی شرکت کرد و با همکاری تعدادی از دانشجویان بیرجند در تهران با تشکیل جلسات هفتگی به بحث و تحلیل سیاسی می‌پرداخت و ضمن فعالیت در جریان‌های سیاسی دانشگاه در انتقال بحث‌ها به بیرجند نقش مؤثری داشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز انقلاب فرهنگی که منجر به تعطیلی دانشگاه‌ها شد به شهر بیرجند آمد و در نهادهای مختلف به خدمت مشغول شد و در این فرصت بنا به فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل جهادسازندگی به سازماندهی و تشکیل جهادسازندگی بیرجند اقدام و به عنوان عضو شورای مرکزی جهاد مشغول خدمت به مردم محروم منطقه شد.

نقش‌آفرینی شهید ماژانی در فعالیت‌های فرهنگی

در این فرصت با همسری وفادار و متدین ازدواج کرد که ثمره این ازدواج ۲ دختر و ۲ پسر است که از او به یادگار مانده است. با شروع جنگ تحمیلی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور یافت و دوباره به خدمت در جهاد سازندگی بیرجند ادامه داد.

 وقتی در جلسات شورای نهادها شرکت می‌کرد، با صراحت نظرات سازنده‌اش را ارائه می‌کرد. با توجه به اینکه دوران خدمت سربازی را گذرانده بود و با فنون نظامی آشنایی داشت در برنامه‌هایی که در ماه رمضان برای خودسازی جهادگران می‌گذاشت، به آموزش نظامی آن‌ها می‌پرداخت.

تنها وقتش را صرف کلاس درس نکرد بلکه بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و صنفی دانشجویی می‌پرداخت و فعالیت‌های فرهنگی وی در جلوگیری از انحراف فکری جوانان تا حدی مؤثر بود

وی با تشکیل جلسات تحلیلی مسائل انقلاب، در بالا بردن سطح آگاهی‌های فرهنگی و سیاسی اعضای جهادسازندگی فعالیت می‌‌کرد و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها برای تکمیل درسش عازم تهران شد. او در این مدت تنها وقتش را صرف کلاس درس نکرد بلکه بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و صنفی دانشجویی می‌پرداخت با توجه به جو دانشگاه‌ها و حضور اندیشه‌های مختلف در دانشگاه، فعالیت‌های فرهنگی وی در جلوگیری از انحراف فکری جوانان تا حدی مؤثر بود.

خوابگاهی که با همت شهید راه‌اندازی شد

شهید ماژانی با پشت کار و جدیت توانست با همکاری بنیاد مستضعفان ساختمانی را برای خوابگاه متأهلین راه‌اندازی کند و این خوابگاه در محلی خارج از شهر بود و هیچگونه امکانات نداشت و با پیگیری‌هایی که وی کرد، توانست امکاناتی را برای آن مهیا کند.تشکیل این خوابگاه باعث شد تا خانواده‌های دانشجویان هم به فعالیت‌های فرهنگی در خوابگاه بپردازند.

شهیدی که منشأ حماسه شد

شهید ماژانی پس از اتمام درس دانشگاهی به سمت فرماندار بجنورد منصوب شد و تحولی بزرگ در این شهر به وجود آورد و با فعالیتی که او در این شهر آغاز کرد، آمار اعزام به جبهه به حدی رسید که رتبه دوم را در بین شهرهای استان خراسان به خود اختصاص داد.

از ویژگی‌های او این بود که در هنگام اعزام، خود پیشاپیش بسیجیان عازم جبهه می‌شد و وقتی به او می‌گفتند: شما بهتر است در شهر بمانید و برای جبهه نیرو آماده و اعزام نمایید، می‌گفت: «وقت آن است که ما مسئولان در جبهه حضور یابیم و با عمل خود دیگران را جذب جبهه و جنگ نماییم». او مثل دیگر بسیجیان ساکش را در دست می‌گرفت و به صورت یک بسیجی ناشناس به جبهه می‌رفت.

شهید ماژانی خدمت کردن در جهاد را خدمت به مستضعفین و بندگان خدا و عبادتی بزرگ می‌دانست و در انجام خدمات مربوطه که شامل قشر مستضعف و مورد توصیه حضرت امام(ره) بود سر از پا نمی‌شناخت. طالب منصب و مقام نبود و دوست داشت در مناطق محروم خدمت کند.

توصیه شهید به جهادگران

برادران و خواهران جهادگرم؛ نیت‌ها را خالص کنید و درون‌ها را پاک و تزکیه کنید. با هم صادق و مهربان باشید هرچه بیشتر امام را بشناسید و پیرو او باشید و بدانید که می‌دانید ما تاریخ را داریم و می‌سازیم و در آینده تاریخ نشانگر عمل ما خواهد بود.

انقلاب اسلامی ما پر از نعمت است و نیاز به ایثار و فداکاری دارد و چه نعمتی از این بالاتر که انسان فدای انقلاب اسلامی و تثبیت جمهوری اسلامی شود

انقلاب اسلامی ما پر از نعمت است و نیاز به ایثار و فداکاری دارد و چه نعمتی از این بالاتر که انسان فدای انقلاب اسلامی و تثبیت جمهوری اسلامی شود. زیباترین زندگی و انسانیت و حرکت به سوی خدا زمانی است که انسان بتواند به عزیزترین‌هایش برای رضای خدا حرکت کرده و به تکلیف الهی‌اش عمل کند.

مگر می‌شود از پیروی خط امام دست برداشت. وای بر ما اگر ذره‌ای از او غافل شویم و چگونه می‌شود تحمل کرد گرسنگان آفریقا را که از گرسنگی پوست شکمشان به پشت چسبیده و ظلم و فساد و آدم‌کشی استکبار جهانی را مشاهده کرد و ساکت نشست و قیام ننمود.

بخشی از وصیت‌نامه شهید

خدایا چه بگویم بنده گناهکار تو، خطاکار تو، سر تا پا معصیت که در محضر تو گرفتار و اسیر نفس و شیطان گردید و از تو غفلت نمود خدایا اگر امید و رجائم به درگاه تو و رحمت تو و لطف تو نباشد با این همه بار سنگین چه کنم.

خدایا، چهارده معصوم را شفیع قرار مى‌دهم و معصومین کمک خواستن و توسل جستن به شما اگر نباشد چگونه مى‌شود این همه بار سنگین گناهان را تحمل نمود گرچه من در حق شما ظلم‌ها کردم، در بسیارى از مکان‌ها و جاهایى که موجب شادى قلب شما نمى‌شد حاضر مى‌شدم، واى بر من که زنده بودم و فرزند شما زهر نوشید، واى بر من که زنده بودم و آنچه که خواست شما بود عمل نمى‌شد.

شهید «حسن‌رضا ماژانی» در آخرین اعزام در تاریخ دوم مردادماه سال ۱۳۶۷ در منطقه سومار در سن ۳۴ سالگی به فیض شهادت نایل گشت و پیکر پاکش با شکوه فراوان در شهرستان بجنورد بر دوش مردم شهیدپرور این شهر تشییع گردید و سپس به شهرستان بیرجند انتقال و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

 

تشنگی خراسان‌جنوبی را دریابیم/کلیدهایی برای حل معضل کم آبی/۷

تشنگی خراسان‌جنوبی را دریابیم/کلیدهایی برای حل معضل کم آبی

 اتصال روستاها به شبکه آب، اصلاح الگوی مصرف، استفاده از کشت‌های جایگزین در بخش کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت آب راهکارهای کارشناسان برای کاهش بحران کم آبی در خراسان‌جنوبی است.

به گزارش مهر دیگر کسی در این نکته و مسئله شک و تردیدی ندارد که خشکسالی سال جاری عطش مردم خراسان‌جنوبی و به ویژه روستاییان این دیار را تشدید کرده است و اگر به صورت ویژه به آن نگاه نشود، بی شک با یک بحران و چالش جدی رو به رو خواهیم شد.

برای حل مشکل آب خراسان‌جنوبی راهکارهای متعددی توسط مسئولان و متولیان و کارشناسان پیشنهاد شده که می‌توان آن را از زاویه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد.

به عنوان مثال عباس خاشعی، عضو هیئت مدیره انجمن آبیاری و زهکشی ایران و معاون آموزشی دانشکده کشاورزی و دانشکده محیط زیست و منابع طبیعی دانشگاه بیرجند در یک نشست رسانه‌ای که اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برگزار شد، در زمینه طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان‌جنوبی گفت: به نظر من انتقال آب از دریای عمان به واسطه آنکه تقاضای مصرف آب را کاهش نمی‌دهد، ما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند و شبیه فردی خواهیم شد که مرتب ثروتش را هدر می‌دهد و مطمئن است از جایی برای او دارایی و پول خواهد رسید.

عضو هیئت مدیره انجمن آبیاری و زهکشی ایران با بیان اینکه از نظر من به عنوان یک استاد دانشگاه مدیریت تقاضای آب از اهمیت بیشتری تا مدیریت عرضه برخوردار است، اظهار کرد: برای یک شهر کم آب بیش از آنکه از جای دیگری یک لوله آب به آنجا بیاوریم، آموزش شیوه مصرف آب از اهمیت بالایی برخوردار است.

خاشعی یادآور شد: به راستی آیا انتقال آب از دریای عمان برای استانی که هنوز منابع آبی خود را به درستی مصرف نمی‌کند، کار پسندیده و عقلانی است؟

تشنگی خراسان‌جنوبی را دریابیم/کلیدهایی برای حل معضل کم آبی

شرط مقرون به صرفه بودن انتقال آب از دریای عمان

وی ادامه‌داد: هر وقت راندمان مصرف آب در خراسان‌جنوبی و استان‌های مشابه به حد مطلوبی رسید، آن زمان انتقال آب از دریای عمان برای آن منطقه جهت مصارفی چون صنعت و گلخانه و … مقرون به صرفه خواهد بود و در غیر این صورت در چنین شرایطی انتقال آب از دریای عمان پرمصرف‌ها را مصرف کننده‌تر خواهد کرد چرا که نسبت به آب مورد نیاز خود از اطمینان خاطر برخوردار خواهند شد.

وی همچنین در رابطه با راهکارهای مقابله با معضل کم آبی در استان علاوه بر آموزش مدیریت مصرف آب بر اصلاح مصرف آب در بخش کشاورزی و کشت‌های جایگزین و کم آب بر چون گیاهان دارویی و جلوگیری از هدر رفت آب تأکید کرد و یادآور شد: غصه من این است که همین آب موجود را نیز به واسطه شبکه لوله کشی فرسوده و … هدر می‌دهیم.

از طرف دیگر سلمان اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از مسائل خراسان‌جنوبی مشکل آب است، گفت: هرچند در مورد طرح انتقال آب سخن‌های بسیار گفته شده است اما باید به این نکته توجه داشت که انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس بسیار گران است.

وی با بیان اینکه هر کیلومتر انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس میلیاردها تومان هزینه دارد، افزود: از این جهت بیشتر متقاضی این نوع آب بخش خصوصی صنعت است در حالی که اکنون مردم برای آب شرب مشکل دارند و باید برای این امر چاره اندیشی کنیم و به همین واسطه پیشنهاد تأسیس قرارگاه آب را از ماه‌ها قبل دادم.

کاهش ۳۸ درصدی حجم سدهای خراسان‌جنوبی

سعید سروری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: حجم کلی سدهای خراسان جنوبی ۵۸ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ۱۵ میلیون متر مکعب آب دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد حجم سدهای خراسان‌جنوبی آب دارد و ۷۵ درصد نیز خالی است، بیان‌کرد: سال گذشته در این مقطع حجم سدهای خراسان جنوبی ۲۴ میلیون متر مکعب بود که در مقایسه با آمار امسال در می‌یابیم که حجم آب سدهای خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی ادامه داد: به طور معمول ظرفیت سفرهای آب زیرزمینی در دشت‌های خراسان‌جنوبی مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر اساس میزان افت آب سفره‌ها دشت‌ها به ممنوعه، بحرانی و آزاد تقسیم می‌شوند.

سروری با بیان اینکه بر اساس این تقسیم بندی‌ها ما در دشت‌ها تکالیف و وظایفی داریم تا اضافه برداشت از چاه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی به حداقل برسد، افزود: یکی از این اقدامات بحث نصب کنتورهای هوشمند است.

تشنگی خراسان‌جنوبی را دریابیم/کلیدهایی برای حل معضل کم آبی

تعدیل پروانه چاه‌های مجاز راهی برای حفظ آب در بخش کشاورزی

وی ادامه‌داد: ما در طول هشت سال گذشته در خراسان‌جنوبی حدود هزار چاه غیر مجاز را پرکرده‌ایم و اکنون نیز بحث اصلاح و تعدیل پروانه‌های چاه‌های مجاز کشاورزی را در دست اقدام داریم تا قدمی و راهکاری در جهت حفظ پایدار آب در بخش کشاورزی قدم برداریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی یادآور شد: به عنوان مثال اگر بر اساس پروانه کسی مجاز به برداشت ۲۰ لیتر آب بر ثانیه داشته است این مقدار تعدیل و کمتر خواهد شد تا آب به کشاورزان حاشیه دشت‌ها و همچنین همین کشاورزان عزیز در سال‌های آتی برسد و آب پایداری را داشته باشیم.

سروری گفت: اگر این اقدامات را در خراسان‌جنوبی انجام ندهیم در سال‌های آتی دشت‌های ما خشک خواهند شد و کشاورزان با مشکلات جدی رو به رو می‌شوند.

۴۳۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود

حمید ملأ نوری، استاندار خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به کاهش میانگین بارندگی‌ها ما از قبل پیش بینی شرایط حاکم از نظر تأمین آب را داشتیم و از این نظر قرارگاه آب استان با مسئولیت معاونت عمرانی را راه‌اندازی کردیم.

وی بیان‌کرد: در حال حاضر حدود ۴۳۰ روستای خراسان‌جنوبی با تانکر آب رسانی می‌شود و برای تسهیل آبرسانی تعدادی تانکر خریداری کرده و بسیاری از تجهیزات مورد نیاز برای این امر را نیز به روز رسانی کرده‌ایم.

تشنگی خراسان‌جنوبی را دریابیم/کلیدهایی برای حل معضل کم آبی

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه خشکسالی امسال در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده و میانگین بارندگی به کمتر از ۶۰ میلی متر رسیده است، گفت: توصیه من بر این بوده است که دستگاه‌ها امکانات خود را در حوزه آبرسانی در اختیار این امر قرار دهند و در حال حاضر برای آبرسانی با تانکر به روستاها مشکل خاصی وجود ندارد.

اتصال روستاها به شبکه راهکار دسترسی آنان به آب پایدار است

ملانوری درباره راهکاری‌های حل مشکل آب با تأکید بر اینکه آبرسانی با تانکر مربوط به شرایط خاص و بحرانی است و نمی‌تواند به صورت طبیعی و مستمر بر آن تکیه کرد، اظهار کرد: تلاش و راهکار ما بر این بوده که بسیاری از روستاها چاه حفر و به شبکه متصل شوند که برای بسیاری از روستاها این امر صورت گرفته است.

وی بیان کرد: حدود ۱۲ روستا نیز تا یک ماه آینده به شبکه متصل می‌شوند.

استاندار خراسان‌جنوبی یادآور شد: مردم عزیز در روستاهای خراسان‌جنوبی نیز البته مطالبات خود در این حوزه را از طریق دهیاری‌ها به گوش ما می‌رسانند و ما نیز نهایت تلاش خود را برای رفع مشکل آنان انجام می‌دهیم.

با جمع بندی سخنان مطرح شده به نظر می‌رسد که به واسطه گران بودن انتقال آب از دریای عمان نمی‌توان برای مصرف آب شرب بر روی آن تکیه کرد و این آب برای مصرف صنعت لازم و ضروری خواهد بود.

در زمینه آب شرب نیز اصلاح الگوی مصرف و آموزش رسانه‌ها در این زمینه به خانواده‌ها، توجیه کشاورزان برای استفاده از کشت‌های کم آب چون گیاهان دارویی و اتصال روستاها به شبکه آب برای بهره‌مندی آنان از آب شرب و پایدار و بهسازی شبکه فرسوده انتقال آب راهکارهایی است که برای کاهش بحران کم آبی در خراسان‌جنوبی پیشنهاد می‌شود.

۲ طرح احیای قنات در شهرستان خوسف به بهره‌برداری رسید

۲ طرح احیای قنات در شهرستان خوسف به بهره‌برداری رسید

۲ طرح احیا و مرمت قنوات روستاهای نوغاب خور و دستگرد شهرستان خوسف با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

مسوول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی روز شنبه در آیین افتتاح این طرح‌ها که فرماندار خوسف و جمعی از مسوولان نیز حضور داشتند، گفت: مرمت این ۲ رشته قنات با ۶۰۰ متر حجم عملیات اجرایی و ۷۰۰ میلیون تومان کمک اعتباری دولت و مردمی انجام شد.

مهدی هنری بیان کرد: یکی از برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی اجرای پروژه‌های عمرانی محرومیت‌زدایی است و با توجه به اینکه خراسان جنوبی درگیر خشکسالی‌های چندین ساله است پروژه‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی در زمینه آب اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: پروژه‌های تامین منابع آب کشاورزی، احیا و مرمت قنوات ۱۰ ساله است که در اولویت پروژه‌های بسیج سازندگی قرار دارد و با همیاری و همکاری مردم و تعامل با سازمان جهاد کشاورزی در تمامی شهرستان‌ها در حال انجام است.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه‌های مختلفی در راستای مرمت قنوات در شهرستان‌ها داشتیم که امروز شاهد افتتاح ۲ پروژه قنات در خوسف هستیم.

وی افزود: همکاری و همیاری مردم در اجرای پروژه‌های منابع آب کشاورزی بسیار مهم است و مناطقی که مردم پای کار هستند در اولویت قرار دارد.

هنری اظهار داشت: تعدادی از قنات‌های استان که در سیل اردیبهشت امسال آسیب دید در مرحله اجرایی احیا و مرمت است که امیدواریم با تامین اعتبار در سال جاری و همراهی جهاد کشاورزی بتوانیم نسبت به احیا و مرمت این قنوات اقدام کنیم.

 

 

 

 

 

هنر در خانه/

طرز تهیه روغن دنبه

طرز تهیه روغن دنبه

این روغن خیلی برای بدن مفید است و با مصرف آن به مرور از کبد چرب و چاقی و امراض دیگر نجات پیدا می کنید.

این روغن خیلی برای بدن مفید است و با مصرف آن به مرور از کبد چرب و چاقی و امراض دیگر نجات پیدا می کنید.

مواد لازم برای تهیه روغن دنبه گوسفندی:

  •  دنبه گوسفندی ۴ کیلوگرم
  •  ماست ۲ لیوان
  • سرکه  ۱ لیوان
  •  هل سبز ۱۴ عدد
  • پیاز۱ عدد
  • زردچوبه۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه و دستور پخت روغن دنبه گوسفندی:

۱. دنبه را ریز خورد کنید و بهتر است چرخ کنید تا تمام روغن آن یکدست از دنبه ها خارج شود.

۲. دنبه آماده را در قابلمه بزرگ ریخته و مواد بالا به غیر از زردچوبه را اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آرام آرام آب شود.

۳. وقتی که به رنگ طلایی رسید یک قاشق زردچوبه را اضافه کنید و یک دقیقه که زردچوبه تفت خورد زیر گاز را خاموش کنید.

۴. بعد از اینکه کمی خنک شد از صافی رد کنید. و وقتی از حرارت کاملا افتاد در یخچال در ظرف در بسته قرار دهید.

فوت و فن ها:

– حرارت در تمام مراحل باید ملایم باشد چون با حرارت بالا کف می کند و نمی توانید کنترل کنید و روغن از دست می رود. باید در تهیه این روغن صبر و حوصله داشت و خیلی راحت می باشد.

– علت اضافه کردن زردچوبه گرفتن بوی زخم دنبه و رنگ زیبای روغن می باشد.

– قرار دادن دنبه در ظرف دربسته در یخچال بوی زخم دنبه را می گیرد و ماندگاری روغن را بیشتر می کند و دیگر روغن شما اصلا بویی نخواهد داشت. البته بنده در ظرف شیشه ای روغن را نگه می دارم.

«چای ترش» محصولی ارزآور اما مغفول/ اشتغال و ثروتی که بر باد می‌رود

چای ترش می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد چرا که قطعا مورد استقبال سایر کشورهای قرار می‌گیرد، اما متأسفانه برای این محصول به خوبی بازاریابی بین‌المللی نشده ضمن اینکه هنوز سرمایه‌گذاری کافی برای فرآوری و بسته‌بندی مناسب این محصول صورت نگرفته است.

«چای ترش» محصولی ارزآور اما مغفول/ اشتغال و ثروتی که بر باد می‌رود

به گزارش فارس گل جامائیکا (Roselle) گیاهی است یک ساله از نوع «گیاه بامیه» از خانواده‌ «پنیرکیان» با بوته‌هایی به ارتفاع ۲–۳ متر برگ‌های ۳–۵ وجهی سبز مایل به زرد و گل‌های زرد با کاسبرگ‌های سبز که بعد از رسیدن میوه، کاسبرگ‌ها برنگ قرمز در می‌آید.

موطن اصلی این گیاه غرب آفریقا گزارش شده و امروزه در سطح وسیعی از غرب آفریقا، آسیا و استرالیا و بسیاری از کشورهای گرمسیری کشت می‌شود و نام دیگر آن چای مکی است زیرا به صورت گسترده‌ای در شبه جزیره عربستان نیز کشت و مورد استفاده است و با نام‌های چای قرمز یا چای روزل هم شناخته می‌شود.

چای ترش یا همان مکی یکی از بی‌نظیرترین محصولات خاص کشاورزی است. چای ترش که در زبان محلی به آن چای مکی نیز می‌گویند سالیان پیش توسط زائرین مکه مکرمه به ایران آورده شد و برای اولین بار در کشور در شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان کشت شد.

سوغات عربستان در دل زمین‌های ایران

این گیاه به صورت عمده معمولا در کشورهای چین و تایلند کشت می‌شود و تا پیش از کشت آن در ایران از این کشورها و کشور عربستان وارد می‌شد که خوشبختانه در سال‌های اخیر با توجه به آب و هوای مناسب قسمت‌های وسیعی از کشورمان کشت این گیاه را در دستور کار خود قرار دادند.

چای ترش چند سال گذشته به‌صورت آزمایشی در شهرستان خوسف کشت شد که به‌دلیل عملکرد و سازگاری با شرایط اقلیمی، کشاورزان شهرستان استقبال خوبی از کاشت آن شد

«سید حسن رضوی» مدیر جهادکشاورزی خوسف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خوسف، اظهار داشت: چای ترش چند سال گذشته به‌صورت آزمایشی در شهرستان خوسف کشت شد که به‌دلیل عملکرد و سازگاری با شرایط اقلیمی، کشاورزان شهرستان امسال هم استقبال خوبی از کاشت آن دارند.

وی از آغاز کشت گیاه چای ترش برای چهارمین سال متوالی در سطح زمین‌های کشاورزی شهرستان خوسف خبر داد و بیان داشت: امسال بیش از یک هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان به کشت چای ترش اختصاص داده شده است.

مدیر جهادکشاورزی خوسف با بیان اینکه چای ترش در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری قابلیت رشد دارد، مطرح کرد: چای ترش اواخر اردیبهشت کشت و گل‌دهی این گیاه نیز از مهرماه شروع و زمان برداشت کاسبرگ‌ها در آبان‌ماه تا دی‌ماه است.

«چای ترش» ظرفیتی مغفول در دل کویر

رضوی با تأکید بر اینکه چای ترش در این شهرستان به‌صورت نشایی و دیم کشت می‌شود، تصریح کرد: عملکرد چای ترش در هر هکتار ۷۰۰ کیلو گرم غنچه خشک چای ترش است و با توجه به درآمد نسبتا خوبی که دارد امیدواریم در توانمندسازی زنان روستایی نقش به‌سزایی داشته باشد.

باید سرمایه‌گذاری و تحقیقات بیشتری روی این محصول صورت گیرد تا به یک درآمد پایدار برای روستاییان تبدیل شود

وی از توزیع ۲۶ هزار نشاء چای ترش بین زنان روستایی شهرستان خوسف خبر داد و گفت: باید سرمایه‌گذاری و تحقیقات بیشتری روی این محصول صورت گیرد تا به یک درآمد پایدار برای روستاییان تبدیل شود.

«مهدی میرقیصری» یک کارشناس تولیدات گیاهی گفت: چای ترش سرشار از آهن، مس، اسید سیتریک، آنتوسیانین، ویتامین  c و دارای خواص مفید دارویی است و موجب کاهش فشار خون، کنترل کلسترول، رفع اختلالات کبدی، صفرا و کاهش استرس نیز می‌شود.

فواید شگفت‌انگیز چای ترش برای سلامتی

وی با بیان اینکه این گیاه منبع غنی از آهن است و بر خلاف چای معمولی سرشار از آهن است، مطرح کرد: این گیاه در رفع بسیاری از بیمارها و در نتیجه افزایش طول عمر مؤثر است.

استفاده از دمنوش چای ترش برای درمان ناراحتی‌های قلبی و تسکین درد افرادی است که به عارضه تپش قلب و فشارخون بالا دچارند مؤثر است

کارشناس تولیدات گیاهی استفاده از دمنوش چای ترش را برای درمان ناراحتی‌های قلبی و تسکین درد افرادی است که به عارضه تپش قلب و فشارخون بالا دچارند مؤثر دانست و تبیین کرد: این دمنوش به دلیل طبع سردی که دارد در زمستان استفاده نمی‌شود اما در تابستان استقبال زیادی از آن می‌شود.

قیصری با تأکید بر اینکه مصرف این چای برای افرادی که فشارخون پایینی دارند نیز توصیه نمی‌شود، اضافه کرد: اگر فردی فشارخون دارد و طبعش هم خیلی گرم است می‌تواند در زمستان از این چای استفاده کند از فواید دیگر این گیاه ارزشمند می‌توان به تقویت کننده سیستم ایمنی بدن اشاره کرد این چای غنی از ویتامین C است که در برابر عفونت و سرماخوردگی مقاومت ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این چای برای افراد دیابتی نیز به علت داشتن مواد شبه انسولینی بسیار مؤثر است، بیان داشت: چای ترش در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش، روند کاهش وزن را تسهیل می‌کند یعنی حاوی ماده‌ای است که تولید آمیلاز را مهار و در نهایت جذب کربوهیدرات‌ها کم‌تر می‌شود.

و اما…

چای ترش می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد چرا که قطعا مورد استقبال سایر کشورهای قرار می‌گیرد، اما متأسفانه برای این محصول به خوبی بازاریابی بین‌المللی نشده ضمن اینکه هنوز سرمایه‌گذاری کافی برای فرآوری و بسته‌بندی مناسب این محصول صورت نگرفته است.

این محصول علاوه بر قابلیت فرآوری فراوانی که دارد بر کسب درآمدهای کلان برای پدیدآورندگان آن در زمینه اشتغال نیز می‌تواند کمک شایانی برای هر منطقه و افراد باشد ولی آنچه مسلم است اینکه این روزها جای خالی صنایع‌ تبدیلی به‌شدت احساس می‌شود.

با ایجاد واحد‌های فرآوری و بسته‌بندی می‌توان از خام‌فروشی این محصول جلوگیری و هم اشتغال مناسبی در این بخش ایجاد کرد و هم درآمد خوبی نصیب کشاورزان کرد تا از حاصل زحمات خود نتیجه مطلوب بگیرند.

 

 

 

 

 

کمک ۶.۷ میلیاردی مردم خراسان‌جنوبی در طرح «نذر قربانی»

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی از کمک ۶ میلیارد و ۷۷۱ میلیونی مردم استان در طرح «نذر قربانی»خبر داد و گفت: از این مبلغ ۵ میلیارد و ۶۰۶ میلیون تومان نذورات قربانی کمک شده به کمیته امداد و یک میلیارد ۱۶۵ میلیون تومان نذورات کمک شده به بهزیستی است.

کمک ۶.۷ میلیاردی مردم خراسان‌جنوبی در طرح «نذر قربانی»

رضا سلم‌آبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با اشاره به اجرای طرح «نذر قربانی» همزمان با عید سعید قربان در استان خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: ۳۰۶ پایگاه جمع‌آوری نذرهای قربانی مردم نیکوکار جهت جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی در استان برپا شد.

وی بیان داشت: همچنین مراکز نیکوکاری نسبت به جذب و جمع‌آوری نذورات مردم و خیران هم استانی به صورت نقدی و غیرنقدی (به ویژه گوشت قربانی) در سطح استان تهران فعال بودند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی از جمع‌آوری ۵ میلیارد و ۶۰۶ میلیون تومان نذورات قربانی در استان خبر داد و افزود: از این رقم ۲ میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان در پایگاه‌های کمیته امداد و ۲۹۸ میلیون تومان در پایگاه‌های بهزیستی استان جمع‌آوری شد.

اهدای ۲۸۲۳ أس دام سبک و سنگین

سلم‌آبادی به تشریح کمک‌های مردمی و خیرین پرداخت و توضیح داد: در روز عید قربان ۲ هزار و ۳۷۱ رأس دام سبک و سنگین اهدایی به کمیته امداد استان و ۲ رأس گاو و ۴۵۰ رأس گوسفند اهدایی به بهزیستی استان به عنوان نذورات قربانی به نیازمندان جمع‌آوری شد.

وی با اشاره به اینکه ۴۴ هزار و ۹۱۹ کیلوگرم گوشت قربانی به ارزش ۵ میلیارد و ۱۵۸ میلیون تومان از کشتار این تعداد دام استحصال شد، افزود: همچنین در روز عید قربان مردم ۳ هزار و ۸۷۶ کیلوگرم گوشت قربانی به ارزش ۴۴۸ میلیون تومان به نیازمندان اهدا کردند.

وی همچنین به کمک‌های جمع‌آوری شده توسط بهزیستی پرداخت و گفت: با کشتار ۲ رأس گاو و ۴۵۰ رأس گوسفند ۹ هزار و ۷۱۴ کیلو گرم گوشت قربانی به ارزش یک میلیارد ۱۶۵ میلیون تومان استحصال و عاید جامعه‌ هدف بهزیستی شده است.

آغاز توزیع گوشت‌های قربانی

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی یادآور شد: در عید قربان سال گذشته مردم نیکوکاران خراسان‌جنوبی بیش از ۴ میلیارد و ۷۶۱ میلیون تومان کمک نقدی و غیرنقدی، نذر‌های قربانی به نیازمندان اهدا کردند.

سلم‌آبادی عنوان کرد: هم‌اکنون ۴۳ هزار و ۵۲۳ خانوار زیرپوشش این نهاد هستند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، نذر‌های قربانی خیران با اولویت خانوار‌های سالمند، زنان سرپرست خانوار، ایتام، کودکان بد سرپرست و خانوار‌های دارای بیمار صعب‌العلاج توزیع خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مقدار گوشت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بسته‌بندی شده و در قالب طرح رزمایش «کمک مؤمنانه» طی هفته جاری بین جامعه هدف توزیع خواهد شد.

 

 

 

 

 

اختصاص ۵۰ میلیاردریال اعتبار برای اصناف آسیب دیده از کرونا/۲-۳

۵۰ میلیارد ریال اعتبار ملی به اصناف به شدت آسیب دیده از کرونا در خراسان جنوبی احتصاص یافت.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: ایاختصاص ۵۰ میلیاردریال اعتبار برای اصناف آسیب دیده از کرونان اعتبار برای به عنوان تسهیلات قرض الحسنه به اصنافی که در دوران بحران کرونا همکاری کردند و نسبت به تعطیلی اماکن کسب و کار خود کردند پرداخت می‌شود.

زنگنه افزود: این تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال با نرخ سود ۴ درصد و بازپرداخت ۳ ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی گفت: این تسهیلات با معرفی اتاق اصناف شهرستان‌ها به صندوق به متقاضیان پرداخت می‌شود.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان همچنین از اختصاص اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی صندوق کارآفرینی امید کشور به اشتغال استان خبر داد و گفت: هفته گذشته پیرو سفر به همراه استاندار به تهران این اعتبار برای استان ابلاغ شد که به زودی به استان ابلاغ می‌شود.

 

 

 

پیدا شدن دو فرد مفقود شده در ارتفاعات فردوس/۴

دو فرد مفقود شده در ارتفاعات شمالی شهرستان فردوس با تلاش نیرو‌های امدادی هلال احمر پیدا شدند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت:  با اعلام مردمی خبر مفقودی دو نفر در ارتفاعات شمالی شهرستان فردوس سریعا تیم پایگاه سیار باهماهنگی مراجع ذیربط به منطقه اعزام شد.

محمد حمزه اسعد زاده افزود: با توجه به موقعیت و گستردگی منطقه با درخواست تیم حاضر در منطقه سه تیم پشتیبان از هلال احمر شهرستان و تیم واکنش سریع از استان به محل حادثه اعزام شدند.

وی گفت: با تقسیم بندی منطقه و تیم بندی نیرو‌ها پس از پیماش حدود ۲۸ کیلومتر در مناطق صعب‌العبور یکی از مفقودین حوالی ساعت ۱۴ توسط نیرو‌های امدادی و بومی منطقه پیدا شد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: فرد دوم که پسر بچه‌ای ۱۴ ساله بود، سرانجام حوالی ساعت ۱۸:۴۰ توسط تیم گشت موتوری در ارتفاعات رویت و پس از ارزیابی با حال عمومی پایدار به محل امن انتقال یافت.

 

 

 

 

 

فعالیت ۱۴ واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی/۲-۳

معاون منطقه ویژه اقتصادی بیرجند از فعالیت ۱۴ واحد تولیدی در این مجموعه خبر داد.

زارعی معاون منطقه ویژه اقتصادى بیرجند در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: در منطقه ویژه اقتصادی استان، ۶۴ واحد تولیدی مجوز فعالیت گرفته اند.

او افزود: از مجموع این ۶۴ واحد، کار تولید در ۱۴ واحد در جریان است.

زارعی اظهار کرد: سایر واحد‌های تولیدی که مجوز فعالیت دارند، بین ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در شرف افتتاح هستند و می توانند به زودی افتتاح شوند.

معاون منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با اشاره به فعالیت یک واحد مینی پالایشگاه در این مجموعه تصریح کرد: در این واحد که مواد اولیه آن از چاه‌های نفت و پالایشگاه‌های جنوب کشور تأمین می‌شود، مواد پالایش شده به کشور افغانستان صادر می‌شود.

 

 

 

 

توزیع بیش از ۵هزار تُن نهاده خشبی بین دامداران خراسان جنوبی/

بیش از ۵هزار تُن نهاده‌های دامی خشبی بین دامدارن استان در سه ماهه ابتدایی امسال تهیه و توزیع شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر تعاون روستایی استان گفت: پیرو کاهش شدید نزولات آسمانی و تشدیدتوزیع بیش از ۵ هزار تن نهاده خشبی بین دامداران خراسان جنوبی خشکسالی‌های چندین ساله اخیر در سال جاری و متعاقب آن فقر شدید مراتع، دامداران استان نیز همانند دامداران سایر نقاط کشور در تأمین علوفه مورد نیاز دام‌های سبک و سنگین خود با مشکلات و تنگنا‌های فروانی مواجه شده اند.

ضیائیان احمدی افزود: برای حمایت از این قشر تولید کننده همچنین تحقق شعار سال مبنی بر تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، با همکاری اتحادیه‌ها و شرکت تعاونی شبکه تعاون روستایی استان در مجموع از ابتدای سال موفق به تامین و توزیع بیش از ۵ هزار تُن نهاده دامی بین دامداران و اعضاء شرکت‌های تعاونی در استان شد.

وی از پیگیری و برنامه ریزی تشکل‌های تحت نظارت سازمان تعاون روستایی برای تامین و توزیع مناسب نهاده‌های دامی برای پشتیبانی و حمایت از تولید یاد کرد. 

مدیر تعاون روستایی استان گفت: خرید و توزیع نهاده دامی با کمترین قیمت ممکن در دستور کار شبکه تعاون روستایی و تمامی تشکل‌های مرتبط قرار دارد.

ضیائیان احمدی افزود: این نهاده‌ها بیشتر شامل کاه، یونجه، جو، و ضایعات میوه بوده که توسط اتحادیه‌های استانی و شهرستانی خرید حمل و بین دامداران استانی توزیع شده است ضمن اینکه این مقدار نهاده توزیع شده افزون بر نهاده‌هایی است که توسط تشکل‌های تخصصی دام استان خرید حمل و توزیع شده که با احتساب نهاده‌های توزیع شده توسط تشکل‌های دام فقط در سه ماهه نخست این مقدار بیش از ۳۴هزار تُن است.

وی گفت: یکی از تشکل‌های این مدیریت اقدام به حمل و توزیع گسترده کاه نیشکر برای اولین بار برای دام‌های سبک و سنگین در استان کرده و تا کنون نتایج موفقی را به بار داشته است و در صورت قطعیت این نتایج با توجه به ارزان بودن این نهاده نسبت به سایر نهاده‌ها قطعا پیگیری و خرید گسترده این نهاده نیز صورت خواهد پذیرفت.

 

 

 

 

برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآنی در بیرجند+تصاویر

 

برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآنی در بیرجند+تصاویر

گروه استان‌ها-رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند گفت: چهل و چهارمین دوره از مسابقات قرآن کریم در رشته‌های آوایی با حضور ۲۹۸ نفر از شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف با میزبانی شهرستان بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، چهل و چهارمین دوره از مسابقات قرآن کریم در رشته‌های آوایی در تاریخ ۳۱ تیرماه و یکم مردادماه با حضور متسابقین شهرستا‌‌نهای بیرجند، درمیان و خوسف با میزبانی شهرستان بیرجند برگزار شد.

در این راستا مسابقات خواهران در محل امام زادگان باقریه و مسابقات برادران در محل هیأت محبان الزهرا(س) بیرجند برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادخدا خدایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند صبح امروز در حاشیه برگزاری این دوره از مسابقات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این مسابقات در رشته‌های آوایی به جز دعاخوانی و تفسیر برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این مسابقات ۲۹۸ از متسابقین بیرجند، درمیان و خوسف شرکت کردند افزود: از این تعداد ۶۶ نفر آقا و مابقی خانم بودند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، این دوره از مسابقات قرآن کریم با رعایت کامل دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

تصاویر این مسابقه را در ادامه بیننده باشید…

 

 

 

 

 

 

در پی خشکسالی روی داد؛

کاهش ۷۹ درصدی حجم ذخیره آب در سازه‌های خراسان جنوبی/۷

کاهش ۷۹ درصدی حجم ذخیره آب در سازه‌های خراسان جنوبی

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال آبی – زراعی جاری، حجم ذخیره آب در سازه‌های آبخیزداری استان تاکنون ۷۹ درصد کاهش یافته است.

علیرضا نصرآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از پاییز سال گذشته تاکنون در مجموع ۱۶ میلیون و ۲۴۸ هزار متر مکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیزداری استان جمع‌آوری و ذخیره شده است.

وی اظهار داشت: میزان ذخیره‌سازی و کنترل روان‌آب پشت سازه‌های آبخیزداری استان در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۳۹۸، معادل ۷۶ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۵۶۰ متر مکعب بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۵۳ سازه آبخیزداری با ظرفیت ۸۰ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۲۶۹ متر مکعب در این استان وجود دارد.

وی عنوان کرد: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری سال گذشته در مجموع ۱۹۱ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال مصوب شد که ۱۴۵ میلیارد و ۱۳۵ میلیون ریال به استان تخصیص یافت.

نصرآبادی افزود: از این میزان از محل اعتبارات استانی ۴۱ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال مصوب شد و ۱۵ میلیارد و ۷۳۵ میلیون ریال تخصیص یافت، از محل اعتبارات ملی نیز ۱۵۰ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال مصوب و ۱۲۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: سازه‌های آبخیزداری استان که سال قبل تا ۸۵ میلیون متر مکعب روان‌آب را ذخیره کردند امسال با کمبود بارندگی‌ها با افت شدید مواجه شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه تاثیر آبگیری این سازه‌ها از یک تا سه سال خوب خواهد بود لذا در مناطقی که سازه وجود دارد، اثرات شدید خشکسالی کمتر است.

تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به خراسان جنوبی از سال ۹۷ آغاز و به سایر استان‌های کشور تعمیم داده شد.

اعتبارات آبخیزداری استان خراسان جنوبی در سه سال اخیر از محل اعتبارات ملی ۱۶ برابر رشد را نشان می‌دهد به گونه‌ای که این اعتبار اختصاصی حتی از ۴۰ سال گذشته نیز بیشتر بوده است.

از محل این اعتبارات ملی حجم عملیات اجرای انواع سازه‌ها بیش از ۴۵۰ هزار متر مکعب بوده که در این مدت ۸۶ هزار هکتار از حوزه آبخیز استان زیر پوشش عملیات قرار گرفت.

همچنین از این محل ۲۷۰ روستا در قالب ۲۸ هزار خانوار با جمعیت بیش از ۷۵ هزار نفر بهره‌مند شدند و تاکنون ۳۱۶ سازه آبخیزداری در سطح ۲۴ حوزه آبخیز ۱۱ شهرستان استان اجرا شده است.

 

 

 

 

 

۲۲ منطقه خراسان جنوبی، تحت تأثیر فرسایش بادی / خسارت فرسایش به طبیعت و انسان وارد می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۲۲ منطقه در استان تحت تأثیر فرسایش بادی است.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،گفت: طبق مطالعات انجام شده در سال ۹۷، بیش از یک میلیون و ۱۴۴ هزار هکتار از اراضی استان، کانون بحرانی فرسایش بادی است و بیشترین میزان فرسایش در شهرستان طبس است.

او افزود: این میزان نسبت به مطالعات سال ۸۹، پنجاه و پنج درصد افزایش داشته است.

نصرآبادی با اشاره به مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی در استان اظهار کرد: ۵ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۹۶ هکتار از اراضی استان طی مطالعات سال ۹۷ تحت تأثیر فرسایش بادی شناسایی شده است و شهرستان خوسف بیشترین مناطق تحت تأثیر را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: در استان، ۲۹ منطقه کانون بحرانی و ۲۲ منطقه، تحت تأثیر فرسایش بادی است.

او ادامه داد: میزان خسارت وارده از فرسایش بادی به استان، بیش از ۸۲۸ هزار میلیون ریال در هر سال است.

نصرآبادی عنوان کرد: این خسارت‌ها در حوزه‌های منابع زیست انسانی، خطوط مواصلاتی، اراضی کشاورزی، منابع زیست محیطی، چاه‌ها و قنوات، تأسیسات صنعتی، واحد‌های صنعتی، واحد‌های تولیدی و ایستگاه‌های راه آهن است.

از نهالکاری تا مالچ پاشی برای مقابله با فرسایش بادی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: پارسال، ۸۵۰ هکتار نهالکاری در استان انجام شده است و در حوزه مدیریت هرزآب و آبیاری و مراقبت سنواتی ۷ هزار و ۵۸۵ هکتار کار انجام شده است.

او گفت: اجرای سیستم چرایی و قرقر در ۲ هزار هکتار، ساماندهی و کنترل چرای دام در مراتع ممیزی شده در ۹ هزار هکتار و مالچ پاشی در ۳۰۰ هکتار از اراضی استان، از دیگر اقدامات مقابله‌ای در برابر کانون‌ها و مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی است که پارسال انجام شده است.

نصرآبادی تصریح کرد: مجموع اعتبارات سال ۹۹ این اداره کل، ۴۳۳ هزار و ۴۸۸ میلیون ریال بوده است.

 

 

 

 

 

صنوف خراسان‌ جنوبی به شرط رعایت پروتکل‌ها اجازه فعالیت دارند

استاندار خراسان جنوبی: هیچ محدودیتی برای فعالیت واحدهای صنفی اعمال نمی‌شود

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای فعالیت واحدهای صنفی اعمال نمی ‌شود، گفت: اعمال محدودیت‌ها، تبعات اجتماعی به همراه دارند.

 حمید ملانوری ظهر امروز در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اظهار کرد: محدودیت فعالیت، صرفاً برای واحدهای صنفی متخلف استان است.

وی با بیان اینکه واحدهای صنفی به واسطه خسارت‌های جدی که در ایام کرونا دیده اند و با اشتغال، درآمد و معیشت مردم ارتباط مستقیم دارند، برای ما خیلی مهم هستند، گفت: درخواست استان مبنی بر تجدید نظر در گروه بندی مشاغل در جریان محدودیت‌های کرونایی است.

استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: در شرایط فعلی بدون لحاظ رنگ بندی‌ها، همه صنوف مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اجازه فعالیت دارند.

ملانوری تصریح با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای فعالیت واحدهای صنفی اعمال نمی کنیم اما تخلف ها را نادیده نمی گیریم، بر تشدید نظارت ها تأکید کرد و گفت: همچنان تأکیدمان بر رعایت دستورالعمل‌هاست، لذا واحدهایی که کارکنان و مشتریان آنها ماسک نمی زنند، تجمع دارند و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنند، متخلف شمرده شده و اجازه فعالیت نخواهند داشت.

وی با تأکید بر این که در اعمال محدودیت‌ها، هیچ ملاحظه ای نداریم، اظهار داشت: بارها عنوان کرده ایم، در هر تصمیم و برنامه ای، سلامت مردم در اولویت است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ما به دنبال برخورد سلبی نیستیم، بلکه می خواهیم رفتاری ایجاد کنیم که نتیجه آن، مقاومت مردم در مقابل بیماری است و هر اقدامی هم که انجام می دهیم صرفاً برای حفظ سلامت مردم است.

ملانوری با اشاره به وضعیت شیوع بیماری در برخی استان‌های همجوار، گفت: در چنین شرایطی، خراسان جنوبی خود را مدیریت کرد و اگر چه در روند ابتلای افراد، شیب صعودی داریم اما با توجه به تلاش‌هایی که در زمینه واکسیناسیون ، بیماریابی و درمان بیماران صورت گرفته، شرایط استان نسبتاً مطلوب ارزیابی می شود.

وی اظهار داشت: ما باید به گونه ای تصمیم بگیریم که هم بیماری را مدیریت کنیم، هم مردم را در امان نگهداریم و هم این که آثار و خسارت‌های بیماری را به حداقل برسانیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان این که محدودیت‌ها، تبعات اجتماعی به همراه دارند، خاطرنشان کرد: با این وجود با فعالیت‌های مکان‌های سربسته که تجمع و دورهمی را به همراه دارند و سلامت مردم را به خطر می اندازند، مخالف هستیم.

ملانوری ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد کرونا، همچنان تأکید بر تعطیلی پارک‌ها، مکان‌های تفریحی، تالارها، رستوران‌ها، فضاهای ورزشی، استخرها و باشگاه‌ها است.

وی با تأکید بر این که مهمترین وسیله برای مدیریت بیماری، فرهنگ سازی و اقناع سازی مردم است، گفت: مردم باید به این نتیجه برسند که سلامت شان در گرو این است که پروتکل‌ها را رعایت کنند.

به گفته وی؛ حضور افراد در زمین‌های ورزشی روباز با رعایت ضوابط بهداشتی و استفاده از ماسک مانعی ندارد اما اداره کل ورزش و جوانان به عنوان دستگاه متولی باید بر روند فعالیت در این اماکن نظارت کند و چنانچه تخلفی در این راستا صورت گرفت، اعمال محدودیت کند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

روند بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی افزایشی است/۳

روند بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی افزایشی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: روند شناسایی موارد مثبت و بستری بیماران کرونایی استان خراسان جنوبی در خیز پنجم بیماری همچنان افزایشی است.

 “محمد دهقانی”  افزود: هفته گذشته ۲۰۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند که از نظر تعداد از مرز خیز چهارم هم گذشته است.

وی گفت: در ارتباط با شاخص‌های متوسط روزانه بستری هم موارد مثبت روند افزایشی و سیر صعودی دارد و از نظر تحلیل سرعت شیوع بیماری هنوز بستری‌ها در حال افزایش است و به ثبات نرسیدیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: نمودار بیماری کووید ۱۹ براساس شاخص‌ها در خراسان جنوبی عمودی و در حال افزایش است که زنگ خطری برای وضعیت قرمز در سراسر استان است.

وی افزود: با وجود اینکه آمار بیماران و افراد بستری افزایش داشته است اما در شمار فوتی‌ها روند کاهشی را داریم.

دهقانی واکسیناسیون کرونا را در کاهش موارد مرگ و میر موثر دانست و گفت: از هفته گذشته میزان ورودی واکسن کرونا به کشور و به طبع آن استان افزایش یافته و واکسیناسیون در ۲ مرکز تجمیعی غدیر و مدیریت بحران خیابان نرجس که هفته گذشته راه‌اندازی شد، ادامه دارد.

وی اظهار داشت: مرکز سوم واکسیناسیون کرونا در بیرجند فردا در سالن ورزشی پردیس دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی خواهد شد که در افزایش سرعت واکسیناسیون موثر است.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا با بیان اینکه مراکز تجمیعی در شهرستان‌های فردوس، طبس و قاینات هم فعال هستند گفت: تاکنون ۱۳۹ هزار دز واکسن کرونا وارد استان شده که نسبت به تزریق ۹۶ هزار دز اقدام کردیم.

وی از واکسینه شدن ۳۳.۵ درصد افراد بالای ۶۰ تا ۶۴ سال در استان خبر داد و افزود: این آمار برای گروه هدف ۶۵ تا ۶۹ سال ۴۴.۵ درصد، ۷۰ تا ۷۴ سال ۷۵ درصد، ۷۵ تا ۷۹ سال ۷۵ درصد و ۸۰ سال به بالا ۸۴ درصد رسیده است.

دهقانی بیان کرد: ازدحام جمعیت هفته گذشته در مراکز تجمیعی برگرفته از اختلال در سامانه ثبت‌نام بوده است که در یک روز برای پنج هزار نفر پیامک ارسال شده بود و مدیریت شد.

وی گفت: متاسفانه برخی افراد نوبت دریافت می‌کنند اما به مراکز برای دریافت واکسن مراجعه نمی‌کنند در حالی که ظرفیت برای واکسینه شدن پنج تا ۶ هزار نفر در روز وجود دارد و در یک روز توانستیم هشت هزار و ۸۷۰ دز واکسن را تزریق کنیم که یک رکورد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: افراد بالای ۷۰ سال نیاز به نوبت ندارند و می‌توانند هر زمان به مراکز مراجعه کنند لذا درخواست داریم برای مدیریت بهتر واکسیناسیون مردم همراهی لازم را داشته باشند.

وی همچنین از بازدید ۲ هزار و ۳۳۵ واحد صنفی در هفته گذشته خبر داد و گفت: رعایت بهداشت در صنوف ۹۳ درصد، پروتکل‌های بهداشتی ۸۳ درصد و استفاده از ماسک ۸۹ درصد بوده است که به ۱۳۲ صنف اخطار و سه مورد پلمب شده است.

دهقانی بیان کرد: در این مدت ۹۸ درصد پروتکل‌ها در ادارات رعایت شده و رعایت تهویه مناسب ۹۷ درصد و استفاده از ماسک ۹۸ درصد بوده است.

وی گفت: در تعطیلات گذشته برخی پروتکل‌ها اعم از بازار دام، کشتارگاه‌ها، آرامستان‌ها، مراسم عزا و عروسی و نماز عید رعایت نشد و این مهم در ارتباط با باشگاه‌های ورزشی و پمپ بنزین‌ها همچنان به قوت خود باقی است.

 

 

 

هدیه رهبر معظم انقلاب به کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری بیرجند/۲-۳

زمین مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند به عنوان هدیه رهبر معظم انقلاب از محل املاک بنیاد مستضعفان به کانون واگذار شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: زمین مرکز فرهنگی و هنری شماره یک و فراگیر بیرجن واقع در میدان شهدا، خیابان شهید کوشه‌ای با متراژ  ۱۳۸۹ متر مربع و با ارزش تقریبی در کاربری فرهنگی ۲۰ میلیارد ریال از طرف رهبر معظم انقلاب و از محل املاک بنیاد مستضعفان استان به کودکان ونوجوانانخراسان جنوبی اهدا شد.

حمیدی افزود: زمین این مرکز که به عنوان اولین مرکز فرهنگی و هنری کانون در بیرجند از ابتدای تاسیس تاکنون به عنوان املاک بنیاد مستضعفان بوده است با پیگیری‌های انجام شده از طرف کانون و اداره کل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان در تملک کانون قرار گرفت.

وی گفت: طرح بهسازی و توسعه این مرکز فرهنگی و هنری که از ابتدای فعالیت همواره مورد استقبال کودکان و نوجوان قرار گرفته است در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

خراسان جنوبی

جمع آوری بیش از ۵ میلیارد تومان نذورات قربانی/۲-۳

خیران داخل و خارج از استان ، ۵ میلیارد و ۶۰۶ میلیون تومان نذورات قربانی به نیازمندان خراسان جنوبی اهدا کردند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ه) استان گفت: خیران دو هزار و ۳۷۱ رأس دام سبک و سنگین در روز عید قربان به پایگاه‌های جمع آوری نذورات قربانی اهدا کردند.

احمد رفیعی افزود : ۴۴ هزار و ۹۱۹ کیلوگرم گوشت قربانی به ارزش ۵ میلیارد و ۱۵۸ میلیون تومان از کشتار این تعداد دام استحصال شد.

وی گفت : همچنین علاوه بر این دام های اهدایی، در روز عید قربان مردم ۳ هزار و ۸۷۶ کیلوگرم گوشت قربانی به ارزش ۴۴۸ میلیون تومان به نیازمندان استان اهدا کردند.

در روز عید سعید قربان ۳۰۶ پایگاه جمع آوری نذر‌های قربانی مردم نیکوکار در خراسان جنوبی برپا شد.

هم اکنون ۴۳ هزار و ۵۲۳ خانوار زیر پوشش این نهاد هستند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، نذر‌های قربانی خیران با اولویت خانوار‌های سالمند، زنان سرپرست خانوار، ایتام، کودکان بد سرپرست و خانوار‌های دارای بیمار صعب‌العلاج توزیع خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان نیز ضمن قدردانی  از مردم استان گفت: در روز عید قربان تا امروز شنبه جمعا ۲ رأس گاو و ۴۵۰ رأس گوسفند در سطح استان توسط مؤسسات خیریه تحویل و ذبح شده است که از این تعداد ۹ هزار و ۷۱۴ کیلو گرم گوشت به ارزش ۱ میلیارد ۱۶۵ میلیون تومان عاید جامعه‌ی هدف بهزیستی شده است.
عرب نژاد افزود : تا پایان دهه‌ ولایت و امامت کمک‌های مردم استان و خیران برای اطعام روز عید غدیر برای معلولان و جامعه‌ی هدف نیازمند بهزیستی توسط ادارات بهزیستی و موسسات خیریه تحت نظارت جمع آوری و توزیع خواهد شد.
وی گفت: همچنین شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۹۹۳۹۴۴۸ بنام هدایای خاص بهزیستی استان آماده دریافت کمک‌های نقدی هم استانی‌ها است.

زمینه شکوفایی استعداد نخبگان باید فراهم شود/۲-۳

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: باید برای افرادی که زمینه‌های نبوغ دارند برنامه ویژه‌ای تهیه شود تا مطابق استعدادشان رشد کنند.

 آیت الله عبادی در دیدار با خانواده نخبه هشت ساله قرآنی خانم عطیهزمینه شکوفایی استعداد نخبگان باید فراهم شود عزیزی از شهرستان زیرکوه ضمن تبریک دهه امامت و ولایت، گفت: حضور حافظ قرآن کریم و خردسال هم استانی ما بسیار لذت بخش بود.
وی افزود: این فرزند مرا به یاد یک روایت انداخت که شخصی محضر امام صادق (علیه السلام) بسیار هوشیارانه درخواست دعایی داشت و آرمانش را مشخص نکرد، چراکه بعضی آرزو‌ها در دل انسان وجود دارد که برای انسان جذاب است، اما خیر انسان در آن نیست، لذا از امام صادق (علیه السلام) درخواست دعای خیر کرد، امام صادق (علیه السلام) نیز در حق آن فرد دعا کرد که فرزند خوب نصیب شما گرداند، چرا که فرزند صالح در دنیا و آخرت سبب خیّر است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: حالا آن دعای امام صادق (علیه السلام) نصیب شما خانواده محترم شده و البته که پروردگار به شما توفیقی داده که فرزندتان را اینگونه پرورش دهید، ولی این اول کار است، بنده نیز پیامی برای آموزش و پرورش دارم که این دختر عزیز که دختر خراسان جنوبی و ایران اسلامی است، لذا ایشان و از قبیل ایشان هر چند تعداد که هستند و ظرفیت نبوغ در آن‌ها احساس می‌شود برنامه‌ای ویژه برایشان ریخته شود و شرایطی فراهم شود که مانع از رشد آن‌ها نباشیم و مطابق با استعدادشان رشد کنند.
خانم عطیه عزیزی هشت ساله از شهرستان زیرکوه حافظ کل قرآن کریم است و ایشان از سن سه سالگی در زمینه حفظ قرآن فعالیت خودشان را شروع کرده اند.

استقبال از بانوان افتخارآفرین مچ انداز استان در مسابقات قهرمانی کشور/۷

دو بانوی مچ انداز خراسان جنوبی مدال آور در چهارمین دوره مسابقات قهرمانی کشور با استقبال مسئولان و پیشکسوتان وارد استان شدند.

مسئولان استان و جمعی از پیشکسوتان و ورزشکاران از آرزو حسینی و مهسا خواجه استقبال از دو بانوی مچ انداز خراسان جنوبی در چهارمین دوره مسابقات قهرمانی کشورعبداللهی، دو بانوی مدال آور در چهارمین دوره مسابقات قهرمانی کشور استقبال کردند.

در مسابقات مچ اندازی قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی، آرزو حسینی در وزن ۶۵ کیلوگرم در دست راست و چپ دو مدال طلا و عضویت در تیم ملی را کسب کرد.

 

مهسا خواجه عبداللهی نیز در وزن ۸۰ کیلوگرم، در دست راست به مقام چهارم و در دست چپ عنوان سوم کشوری را به دست آورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اعلام نفرات برتر اولین مسابقه ثبت رکوردهای ورزشی/۷

اخبار ورزشی | برترین رکورد زنان‌ خراسان‌جنوبی معرفی شدند

اولین مسابقه ثبت رکورد آقایان و بانوان با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی اعلام نفرات برتر اولین مسابقه ثبت رکورد آقایان خراسان جنوبیشهرداری بیرجند به مناسبت دهه امامت و ولایت در ۵ آیتم مختلف در پارک کاجستان بیرجند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

در این مسابقه در رشته شنا سوئدی علی خسروی، عادل بهرامیان و حمید خاتمی؛ در پرش جفت عادل بهرامیان، خشایار ایزدی و محمد علیزاده در بارفیکس -مرتضی جلالی و مسعود رحیمی، شهاب محتشمی، ایمان آتش افراز، محمدمهدی مختاری، علی فوداجی؛ در طناب زنی محمد جنگی، خشایار ایزدی و محسن چکی؛ در روپایی بهنام آهنی، ایمان آتش افراز و سید مجتبی باقری اول تا سوم شدند.

در آیتم پلانک نخستین دوره ثبت رکورد بانوان خراسان‌جنوبی گرامیداشت دهه امامت و ولایت «الینا مشهدی، فرزانه رجب‌زاده و سمیه فلاحی‌نسب» حائز رتبه‌های برتر شدند.

در ماده پرش جفت این رویداد ورزشی «عالیه موذن، سمانه استانستی و افسانه سبزه‌کار» مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در رشته بارفیکس اصلاح شده بانوان این ماراتن استانی «هدا قاسمی، سمیه فلاحی‌نسب و سپیده طاهری» مقام‌های اول تا سوم را بدست آوردند.

در ماده طناب‌زنی نخستین دوره ثبت رکورد بانوان خراسان‌جنوبی «فاطمه شمس‌آبادی، سمانه استانستی و سپیده طاهری» بر سکوی قهرمانی این دوره از رقابت‌ها ایستادند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جریمه ساختمان های متخلف، مهمترین ایراد کمیسیون ماده ۱۰۰/ کمیسیون نیاز به اصلاحیه دارد/۲-۳

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری باید هر ۵ سال اصلاح شود و اکنون نیازمند اصلاحیه است.

تقی زاده رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اساس اختیاراتی که ماده ۱۰۰ کمیسیون شهرداری در ۱۱ تبصره دارد، تخلفات ساختمانی در حریم شهری با حضور نماینده وزارت کشور، مقام قضایی و نماینده شورای شهر در این کمیسیون رسیدگی شده و رأی نهایی داده می‌شود.

او افزود: ساختمان‌هایی که بدون مجوز، اضافه بر بنا و یا به صورت تغییر کاربری تخلف می‌کنند در این کمیسیون به آن‌ها رسیدگی و در پایان مشمول جریمه می‌شوند که صاحب ملک ظرف مدت سه ماه می‌تواند نسبت به رأی اعتراض و تقاضای اصلاح نظر کند.

تقی زاده ادامه داد: کمیسیون ماده ۱۰۰ بر طبق قانون باید هر ۵ سال اصلاح شود که الان ۱۳ سال است بدون تغییر مانده و اصلاحیه‌ ای از آن تهیه شده و منتظر مطرح شدن در مجلس و تأیید نهایی است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال به تأیید نهایی برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین ایرادات این ماده، جریمه‌ها برای ساختمان‌های متخلف است که این موضوع باعث می‌شود سازنده ملک را غیر قانونی بسازد و دلخوش به این شود که در کمیسیون جریمه اش را می‌پردازد و ساختمانش همچنان پابرجاست.

او عنوان کرد: تخریب‌ها و پیشگیری از ساخت و ساز‌های غیر قانونی بر عهده شهرداری و جریمه‌ها مربوط به کمیسیون است؛ بنابراین اگر شهرداری متوجه ساختمان متخلف نشود و به کمیسیون برود در بین این دو قرار می‌گیرد و از آنجایی که کمیسیون فقط می‌تواند جریمه کند، شهرداری نیز چون پرونده به کمیسیون رفته است گاهی به پرداخت جریمه از سمت متخلف اکتفا می‌کند.

تقی زاده بیان کرد: در موردی که ساختمانی غیر قانونی ساخته شده باشد و شاکی داشته و یا پارکینگ نداشته باشد، اقدام به تخریب می‌شود اما در غیر این صورت به جریمه اکتفا شده و جریمه‌ها نیز بر اساس ارزش منطقه و ملک مشخص می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند اظهار کرد: با این که در این دوره جریمه‌ها سه برابر شده است اما باز هم انگار ساخت و ساز غیر قانونی و پرداخت جریمه سه برابری هم برایشان به صرفه است که امیدواریم کمیسیون ماده ۱۰۰ شامل تغییرات شده و ساختمان‌های متخلف فقط تخریب شوند.

 

 

 

 

کمبود ۱۳۰متخصص و فوق تخصص در استان/۲-۳

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای تامین ۱۳۰متخصص و فوق تخصص در رشته‌های مختلف پزشکی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نیاز کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هم اکنون مشکل اصلی بیمارستانهای استان کمبود تعداد متخصص بویژه متخصص داخلی و عفونی مخصوصا در شهرستانهای استان است.

احمدی با بیان اینکه درخواست تامین متخصص بارها به وزارت بهداشت اعلام شده است افزود: معمولا متخصصان پزشکی در ماههای مهر و آبان هر سال در سظح استانها توزیع می شوند و مشخص نیست امسال سهم خراسان جنوبی چه تعداد است ولی درخواست تامین ۱۲۰پزشک متخصص و حدود ۱۰فوق تخصص در رشته های مختلف به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است.

وی گفت:هم اکنون به دلیل نبود متخصص، اغلب آنها بویژه متخصصان داخلی و عفونی در این روزهای سخت کرونایی فشار کار بالایی را تحمل می کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سال گذشته سهم خراسان جنوبی ۸۱نفر متخصص بود که از این تعداد ۱۲نفر در استان حضور نیافتند.  

 

 

 

 

تحویل ۱۲دستگاه سامانه خورشیدی به عشایر بخش دستگردان و دیهوک طبس

۱۲دستگاه سامانه خورشیدی به عشایر بخش دستگردان و دیهوک شهرستان طبس تحویل داده شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، با حضور حجت الاسلام نصیرایی نماینده شهرستانهای فردوس، طبس، سرایان و بشرویهتحویل 12 دستگاه سامانه خورشیدی به عشایر بخش دستگردان و دیهوک طبس در مجلس شورای اسلامی: به صورت نمادین تعداد ۷دستگاه سامانه خورشیدی به عشایر دهستان کوه یخاب در بخش دستگردان طبس و تعداد ۵دستگاه به عشایر بخش دیهوک تحویل شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در این مراسم با بیان اینکه در خراسان جنوبی در فاز اول تعداد ۱۲۰۰دستگاه سامانه خورشیدی توزیع می شود که قیمت هر سامانه ۹میلیون و ۸۱۰هزار تومان است گفت: این سامانه ها با اعتبار ۱۱میلیارد ۷۷۲میلیون تومان تحویل عشایر خواهد شد.

دادگر افزود: ۹٠درصد مجموع مبلغ هزینه خرید سامانه‌های مذکور به ارزش ۱۰میلیارد و ۵۹۴میلیون ۸۰۰هزار تومان توسط شرکت برق و از محل منابع حاصل از عوارض برق در قانون بودجه تامین و پرداخت شده  و ۱٠درصد سهم عشایر به ارزش یک میلیارد و ۱۷۷میلیون و ۲٠٠هزار تومان آورده نقدی خانوارهای عشایری اخذ شده و در وجه سازنده پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با بیان اینکه از این تعداد سامانه که در فاز اول تحویل می شود بیش از نیمی از تعداد برابر لیست تنظیمی اداره کل عشایر استان مربوط به شهرستانهای طبس، فردوس، بشرویه و سرایان است گفت: این سامانه ها پس از هماهنگی با شرکت توزیع نیروی برق و ادارات عشایری شهرستانها تحویل خانوارهای خواهد شد.

دادگر اظهار امیدواری کرد در فاز دوم هم از ظرفیتهای قانون بودجه سال۱۴۰۰ بتوانیم تعداد دیگری سامانه خورشیدی قابل حمل تهیه و در اختیار خانوارهای عشایری قرار دهیم.

مهرور رئیس اداره امور عشایری طبس هم گفت: از این تعداد دستگاه سامانه  خورشیدی ۲۰درصد سهم طبس در نظر گرفته شده که تعداد ۲۳۱دستگاه به مبلغ کل ۲میلیارد و ۳۱۰میلیون تومان به عشایر بخش دستگردان و دیهوک تحویل می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*