اخبار خراسان جنوبی/ ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی به رنگ قرمز و نارنجی درآمدند

بیرجند، پیشرو در شمار ثبت نام کنندگان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها 

دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی گفت: شمار داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها و تیره های عشایری استان در شهرستان بیرجند بیش هز دیگر مناطق استان بوده است.
به گزارش امروزخراسان جنوبی؛ قهرمانی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: بیشترین آمار ثبت نام کنندگان در انتخابات شوراهای روستایی و عشایری با ۱۴۳ مورد به بخش مرکزی بیرجند اختصاص دارد.
وی ادامه داد: شهرستان سربیشه با ۱۴۲ نفر در جایگاه دوم قرار دارد.
دبیر ستاد انتخابات استان گفت: طی این سه روز ۸۱۵ نفر ثبت نام خود را در سامانه نهایی کرده اند.
قهرمانی تأکید کرد: آمار ثبت نام کنندگان در روز سوم دوره پنجم ۱۶۷ نفر بوده است.
وی متذکر شد: از مجموع افرادی که در سامانه نام نویسی کرده اند، ۷۵۹ نفر مرد و ۵۶ نفر زن می باشند.
دبیر ستاد انتخابات استان درخصوص میزان استقبال داوطلبان از روش های ثبت نام، گفت: طی این سه روز ۶۸۲ نفر معادل ۸۱ درصد از داوطلبان از طریق مراجعه حضوری به بخشداری ها ثبت نام کرده اند.
قهرمانی تصریح نمود:۷۰ نفر از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، ۳۱ نفر از طریق اپلیکیشن موبایلی و ۳۲ نفر نیز از طریق رایانه شخصی، ثبت نام نموده اند.
وی یادآور شد: ۶۸ درصد افراد سابقه حضور و عضویت در شورا را ندارند.
دبیر ستاد انتخابات استان بر ثبت نام داوطلبان از طریق شیوه های غیرحضوری تأکید کرد.

 

 

 صاحبان خانه باید اطلاعات ملک خود را ثبت کنند

جزئیات مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی

جزئیات مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی 

از فردا (۱۹ فروردین) باید تمامی مالکان خانه اطلاعات مربوط به املاک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند که وضعیت سکونت آنها از نظر خالی یا دارای سکنه بودن برای اعمال مالیات مشخص شود. در این زمینه صاحبخانه‌ها باید با شرایط، شمولیت، معافیت و چگونگی محاسبه مالیات بر خانه‌های خالی آشنا شوند.

طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان به‌عنوان «واحد خالی» شناسایی شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره به شرح زیر خواهند شد:

سال دوم- معادل یک دوم مالیات متعلقه

سال سوم- معادل مالیات متعلقه

سال چهارم و به بعد- معادل یک و نیم (۱.۵) برابر مالیات متعلقه

در این راستا، وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی واحدهای خاالی سامانه املاک و اسکان که اطلاعات واحدهای مسکونی کشور در آن درج می‌شود را از بهمن ماه ۱۳۹۸ رونمایی و مردادماه ۱۳۹۹ اجرایی کرد و به این سامانه وظیفه‌ دیگری هم علاوه بر شناسایی خانه‌های خالی محول شد که شناسایی محل سکونت خانوار است و طبق قانون هر خانواری می‌تواند یک اقامتگاه دائمی در شهر محل سکونت و یک اقامتگاه فرعی در شهری غیر از محل سکونت داشته باشد که این موارد مشمول مالیات نمی‌شوند اما مازاد بر آن اگر هر واحدی داشته باشد مشمول مالیات می‌شود.

همچنین، اگر این افراد واحدهای بیشتری داشته باشند اما خالی نباشند مشمول مالیات نخواهد شد.

از آنجا که در سال گذشته سامانه‌های مرتبط برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی آماده شد، طبق اعلام رئیس کل سازمان امور مالیاتی نخستین مالیات از خانه‌های خالی در مرداد امسال و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن دریافت خواهد شد.

طبق آخرین آمار تاکنون ۳۰۰ هزار واحد مسکونی برای اخذ مالیات خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده که براساس قانون ۵۴ مکرر که بخشی از قانون مالیات‌های مستقیم است، همه خانوارها اعم از شهری، روستایی، مالک و مستاجر، مکلف هستند اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ظرف دو ماه ثبت کنند.

آغاز ثبت اطلاعات ملک در سامانه املاک و اسکان از فردا 

در این زمینه، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، تمامی مردم باید از روز پنجشنبه (۱۹ فروردین ۱۴۰۰) نسبت به ثبت املاک تحت تملک خود در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir اقدام کنند.

بنابراین، از فردا تمامی مالکان باید اطلاعات مربوط به املاک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند که وضعیت سکونت آنها از نظر خالی یا دارای سکنه بودن برای اعمال مالیات مشخص شود؛ در این بین لازم است تا با جزئیات اخذ مالیات از خانه‌های خالی آشنا شوید.

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، هر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول مالیات می‌شود.

خانه‌های خالی شهرهای کوچک و روستاها مشمول مالیات نمی‌شود

همچنین، مالک دو واحد مسکونی در شهر محل سکونت خود، مالک بیش از دو واحد مسکونی و اگر یک یا چند واحد بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد، جز مشمولان این نوع مالیات هستند اما مالک دو واحد مسکونی؛ یکی در شهر محل سکونت و یکی در شهر یا روستایی دیگر از این مالیات معاف هستند.

علاوه براین، خانه‌های واقع در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاها مشمول مالیات نخواهد شد اما باید در سامانه ثبت شوند.

از سوی دیگر، میزان مالیات برای‌ خانه‌های خالی اشخاص حقیقی در سال‌های اول، دوم و سوم به ترتیب ۶، ۱۲ و ۱۸ برابر است و جرائم مالیاتی برای خانه‌های خالی اشخاص حقوقی و دستگاه‌های دولتی دو برابر مالیات اشخاص حقیقی است به گونه‌ای مالیات این افراد در سال‌های اول، دوم و سوم به تربیت معادل ۱۲، ۲۴ و ۳۶ برابر ارزش اجاره واحد محاسبه می‌شود.

برای روشن شدن چگونگی محاسبه مالیات خانه‌های خالی بحث را با یک مثال به پایان می‌بریم، به این صورت که اگر یک واحد مسکونی با ودیعه ۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهیانه دو میلیون تومان بیش از چهار ماه خالی بماند در سال اول مشمول ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

 

 

ایران یکپارچه غرق در کرونا

استان‌ها- ایرنا- این روزها که طبیعت در اوج زیبایی و طراوات قرار گرفته را باید فرصتی برای گشت و گذار و لذت بردن از این نعمت الهی دانست این در حالی است که گسترش ویروس کرونا و وخامت اوضاع به واسطه رعایت نشدن پروتکل ها در سراسر کشور امانمان را بریده و مجالی برای درک درست از فصل بهار باقی نگذاشته است.

ازدحام جمعیت و شلوغی مراکز خرید در روزهای پایانی سال گذشته و افزایش سفرها در ایام نوروز بهانه‌ای شد تا کرونا بار دیگر یکه تازی کرده و در روزهای رنگارنگ بهار، با رنگ قرمز در نقاط مختلف کشور جولان دهد که ثمره این خودنمایی بالارفتن شمار مبتلایان و سه رقمی شدن فوتی‌ها بوده است.

اخبار و گزارش‌ها از سراسر کشور حکایت از آن دارد که موج چهارم کرونا قدرتمندتر از گذشته در حال چرخش است و بنابر آن‌چه نرم‌افزار ماسک درج کرده ۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استانها و کلانشهرها امروز ۱۸ فروردین در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند و ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند.

نقشه رنگ‌بندی شهرهای کشور از نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد که به جز مناطق کوچکی در شرق کشور، تقریبا همه کشور و به خصوص همه مراکز استانها و کلانشهرهای کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته اند.

با شدت گرفتن شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور وزارت بهداشت امروز در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرد: ضروری است ستاد ملی کرونا بلافاصله دو هفته تعطیلی کامل سراسری (شامل تمامی ادارات دولتی، شرکتها و اصناف غیر ضروری)، منع کامل سفر (شامل خودروهای شخصی و وسایل نقیله عمومی)، بیرون بر شدن تمام رستورانها و غذاخوری هتل‌ها، محدودیت جدی تردد شامگاهی و اعمال جرایم سنگین برای هرگونه مراسم یا تجمعات در سراسر کشور وضع کند. در غیر این‌ صورت، باید منتظر فوت حداقل ۲۰ هزار نفر از هم میهنان و آمار روزانه فوت بالای ۶۰۰ نفر باشیم.

در رنگ بندی جدید کرونایی شهرهای کشور، همه مراکز استانها شامل اردبیل، تبریز، ارومیه، سنندج، همدان،کرمانشاه، اهواز، بندرعباس، بوشهر، شهرکرد، یزد، رشت، گرگان، ساری، سمنان، مشهد، زاهدان، کرمان، یاسوج، بیرجند، بجنورد، قروین و قم که تا دیروز نارنجی یا زرد بودند به جمع شهرهای قرمز اضافه شدند. بسیاری از این شهرها در رنگ بندی ایام نوروز آبی بودند.

پایتخت نیز چند روزی است که در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و آمار ابتلا به شدت بالاتر رفته است به گونه ای که در مدت  ۲ روز در هر ۲۴ ساعت حدود هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تهران بستری شده اند.

این شرایط ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران را بر آن داشته که پیشنهاد تعطیلی یک هفته تا ۱۰ روزه استان تهران را به معاون اول رییس جمهوری، وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را ارائه کند.

 

 

 

 

طرز تهیه بامیه؛ به استقبال ماه رمضان برویم

طرز تهیه بامیه؛ به استقبال ماه رمضان برویم

کمتر از دو هفته دیگر به ماه رمضان مانده و همه هیجان خریدن شیرینی‌ها و خوراکی‌های مخصوص این ماه به خاطر کرونا از بین رفته است. از طرفی خانه‌نشینی برای خیلی‌ها ادامه دارد و می‌توانیم دست به کار شویم و هیجان درست‌کردن و خوردن را در خانه تجربه کنیم. یکی از این شیرینی‌ها بامیه است که به راحتی می‌توانیم در خانه درست کنیم.

کمتر از دو هفته دیگر به ماه رمضان مانده و همه هیجان خریدن شیرینی‌ها و خوراکی‌های مخصوص این ماه به خاطر کرونا از بین رفته است. از طرفی خانه‌نشینی برای خیلی‌ها ادامه دارد و می‌توانیم دست به کار شویم و هیجان درست‌کردن و خوردن را در خانه تجربه کنیم. یکی از این شیرینی‌ها بامیه است که به راحتی می‌توانیم در خانه درست کنیم.

مواد لازم برای تهیه بامیه:

  • آرد: ۱ لیوان
  • آب: ۱ لیوان
  • تخم مرغ درشت: ۲ عدد
  • کره: ۵۰ گرم
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • مواد لازم برای شربت:
  • شکر: ۲ لیوان
  • آب: ۱ لیوان
  • گلاب: ۱/۲ لیوان
  • زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه و دستور پخت بامیه:

۱. آب و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش بیاید و تمام شکر حل شود؛ سپس زعفران، گلاب و آبلیمو را اضافه کنید و پس از ۱۰ دقیقه که جوشید شربت را از روی حرارت بردارید (در زمان افزودن بامیه شربت باید ولرم باشد).

۲. آب و کره را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به‌جوش بیاید. سپس آرد و شکر را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا خمیر جمع شود. در ادامه ۲ قاشق غذاخوری شربت به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کامل به خورد خمیر برود.

۳. حدود ۱۰ دقیقه خمیر را با حرارت ملایم تفت دهید و مدام هم بزنید تا خمیر بپزد. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و پس از اینکه خمیر خنک شد تخم مرغ‌ها را به نوبت اضافه و خوب مخلوط کنید تا خمیری نرم و لطیف بدست بیاید.

۴. داخل قابلمه مقدار زیادی روغن بریزید. خمیر را داخل قیف با سر ماسوره دار بریزید و در روغن قیچی کنید. سپس روی حرارت ملایم قرار دهید. بامیه‌ها را در حین سرخ شدن مرتب به هم بزنید تا به هم نچسبند و یکدست سرخ شوند. این مرحله حدود ۲۰-۳۰ دقیقه طول می‌کشد. پس باید کمی صبر و حوصله به خرج دهید.

۵. قابلمه را خیلی پر نکنید تا بامیه‌ها حسابی پف کنند و داخلشان پوک شود. با کم نگه داشتن دمای روغن شیرینی فرم صاف‌تر و قشنگ‌تری پیدا می‌کند. قبل از ریختن سری دوم، بگذارید روغن از دما بیافتد و کمی خنک شود.

۶. آنها را روی دستمال حوله‌ای بچینید تا روغن اضافه گرفته شود. سپس به همان صورت داغ به شربت ولرم اضافه کنید تا شربت را به خود جذب کنند (حدود ۳ دقیقه قرار دادن بامیه در شربت کافی است).

فوت و فن‌ها:

–  در زمان ریختن خمیر داغ داخل شربت، شربت باید خنک شده باشد.

– موقعی که خمیر را داخل روغن می‌ریزید، روغن نباید داغ شده باشد. در غیر این صورت بامیه فرصت پف کردن پیدا نمی‌کند و ترد نمی‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اعلام کرد

رشد ۱۰۰ درصدی کشته شدگان دانش آموز خراسان جنوبی در تصادفات

رشد ۱۰۰ درصدی کشته شدگان دانش آموز خراسان جنوبی در تصادفات

خراسان جنوبی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی کشته شدگان دانش آموز استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، گفت: باید با افرادی که وسایل نقلیه موتوری را در اختیار دانش آموزان فاقد گواهینامه می‌گذارند، برخورد قانونی شود.

محمد علی واقعی، در دیدار با سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان، تصریح کرد: متأسفانه در نخستین روزهای سال جدید شمسی بیش از ۵ دانش آموز بر اثر سانحه دلخراش رانندگی از دست داده ایم که در اغلب موارد دانش آموز نوجوان ما راکب و یا ترک نشین بوده است.

وی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی کشته شدگان دانش آموز استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، بیان کرد: متأسفانه در طول سال ۹۹ تعداد ۹ دانش آموز و یک معلم در سوانح مختلف رانندگی کشته شده‌اند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که آمار فوتی ها بر اثر کرونا در ۱۷ روز نخست سال ۱۴۰۰ بسیار کمتر از آمار تلفات دانش آموزی در سوانح مختلف است، اظهار کرد: از اسفند ماه سال  گذشته تا کنون بیش از ۱۲دانش آموز در دوره های مختلف تحصیلی بر اثر سوانح رانندگی و حوادث دیگر مانند پرت شدن از کوه، غرق شدن در آب و بیماری‌های مختلف به غیر از کرونا فوت کرده‌اند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، سهل انگاری و بی توجهی به توانمندی‌های کودکان، نوجوانان و جوانان دانش آموز را از جمله دلایلی دانست که اولیا و یا دیگر افراد، وسایل نقلیه موتوری را در اختیار دانش آموزی قرار دهند که نه به سن قانونی رسیده و نه مهارت و شایستگی استفاده از وسایل نقلیه را دارد، می گذارند، و باعث از دست رفتن سرمایه‌های انسانی، نیروی کار و خدشه دار شدن عواطف انسانی می‌شود.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان اینکه هیچ دانش آموزی در استان به دلیل کرونا از ابتدای شیوع این بیماری فوت نکرده است، ادامه داد: اما غیر حضوری شدن کلاس های درس و عدم حضور دانش آموزان در محیط امن مدرسه تلفات رانندگی و سایر سوانح را افزایش داده است.

واقعی ادامه داد: بسیاری از اولیا بی توجه به مهارت‌های حرفه‌ای مورد نیاز و شایستگی‌های لازم، فقط به صرف این که فرزند دلبندشان علی رغم سن کم توانایی سوار شدن بر وسیله نقلیه و هدایت غیر علمی آن را که بر اساس تجربه بدست آورده، دارد؛ وسایل نقلیه به ویژه موتور سیکلت‌ها را در اختیار وی قرار می‌دهند و گاهاً به این عمل افتخار می‌کنند؛ غافل از این که عدم تجربه، سن جوانی و علاقه وافر نوجوانان به سرعت حوادث تلخی را رقم می‌زند که هم خانواده را داغدار کرده وهم عواطف دوستان، معلمان و هم کلاسی‌ها را جریحه دار می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از فرمانده پلیس راه استان خواست، مجموعه پلیس راه و راهور استان، بر اساس نص صریح قانون، تدابیری اتخاذ کنند تا با اعمال قانون افرادی که وسایل نقلیه موتوری را در اختیار دانش آموزان فاقد مهارت، شایستگی رانندگی و گواهینامه از تکرار این حوادث دلخراش جلوگیری شود.

 

متخصص عفونی: ساده‌انگاری باعث گسترش کرونا شده است

بیرجند – ایرنا – مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ساده‌انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر قدرت سرایت ویروس کرونا را بسیار بالا برده است.

مسعود ضیایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آنجایی که مبتلایان به کرونای انگلیسی هم در حال افزایش هستند، تشخیص زودهنگام بیماری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی گفت: قدرت سرایت ویروس به حدی بالا رفته است که فرصت را برای مراقبت افراد از همدیگر ایجاد نمی‌کند و اعضای یک خانواده و افراد در تماس با هم بلافاصله یکی پس از دیگری مبتلا می‌شوند.

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به قبل دوچندان شده و این در حالی است که برخی افراد هنوز به باشگاه‌های ورزشی و تالارها رفت و آمد دارند.

وی افزود: وضعیت به جایی رسیده که باید بین جان و مال یکی را انتخاب کرد زیرا با واکسینه شدن عمومی فاصله زیادی وجود دارد بنابراین باید نسبت به حفظ جان خود و دیگران اقدام کرد.

ضیایی گفت: اگر وضعیت با همین روال ادامه داشته باشد تا ۲ هفته دیگر بیمارستان‌ها تختی برای پذیرش نخواهند داشت و مجبور به افزایش بخش‌های کرونایی خواهیم بود.

وی تاکید کرد: علایم کرونا باید خیلی سریع کنترل شود و فرد در صورت داشتن علایم سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند تا درمان موثر انجام شود.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با توجه به گسترش دامنه ویروس کرونا مردم از خود درمانی و درمان‌های خودساخته خودداری کنند و به محض داشتن علایم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه با ادامه این روند باید منتظر مرگ و میر بالا باشیم گفت: دامنه بیماری در استان گسترش یافته است و مردم نسبت به حفظ جان خود و همنوعانشان توجه بیشتری داشته باشند.

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی از اوایل هفته دوم فروردین امسال آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است به طوری که هفته گذشته بعد از مدت‌ها در وضعیت نارنجی و از امروز در وضعیت قرمز قرار گرفت.

روز گذشته اولین بار پس از پاییز سال گذشته و پشت سر گذاشتن پیک سوم کرونا در خراسان جنوبی، آمار مبتلایان روزانه در این استان سه رقمی شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و براساس آخرین رنگ‌بندی که امروز – چهارشنبه ۱۸ فروردین – اعلام شد، شهرستان‌های بیرجند، قاینات و فردوس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های طبس، نهبندان، زیرکوه، سرایان، بشرویه، سربیشه و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان خوسف هم در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند. در حال حاضر هیچ شهر آبی (کم خطر) در این استان وجود ندارد.

 

 

 

 

 

اتوبوس آمبولانس از فردوس تا نهبندان

بیرجند – ایرنا – انتقال اتوبوس آمبولانس مستقر در فردوس به شهرستان نهبندان که با هدف مدیریت حوادث انجام شده در داخل استان خراسان جنوبی با واکنش‌هایی همراه بوده است.

به گزارش ایرنا شهرستان‌های فردوس و نهبندان به لحاظ موقعیت جغرافیایی از مسیرهای پرتردد خراسان جنوبی محسوب می‌شوند و در تمامی روزهای سال جاده‌های این ۲ شهرستان پهناور با حجم بالای تردد خودرو از داخل استان و سایر استان‌ها مواجه است.

در این میان شهرستان فردوس با توجه به همجواری با خراسان رضوی و مسیر ارتباطی چند استان به سمت مشهد مقدس نیازمند زیرساخت‌ها و امکانات ویژه درمانی از قبیل پایگاه‌های اورژانس و امدادی همچنین اتوبوس آمبولانس و باند امداد و نجات هوایی است.

تجهیزات درمانی و متخصصان از ضروریات این شهرستان بوده و تامین تجهیزات و نیروهای متخصص در این حوزه می‌تواند فردوس را به قطب درمانی استان بعد از بیرجند تبدیل کند.

بتازگی تنها اتوبوس آمبولانس مستقر در فردوس که اواخر سال ۱۳۹۵ از سوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به طور موقت در اختیار این شهرستان قرار گرفت و از نیازهای ضروری منطقه بوده، به شهرستان نهبندان منتقل شد و بازتاب‌هایی به همراه داشته است.

در حالی که راه‌های شهرستان مرزی نهبندان هم پرتردد و حادثه‌خیز است، شنبه هفته جاری برخورد یک دستگاه نیسان با خودرو رانا در محور بشرویه – فردوس ۶ کشته بر جا گذاشت.

این تصادف در کیلومتر ۱۸ محور بشرویه – فردوس روی داد که سه نفر در محل حادثه کشته شدند و سه مصدوم پس از انتقال به بیمارستان جان باختند.

عصر دیروز نیز بر اثر برخورد ۲ دستگاه تریلی با یک دستگاه پراید در کیلومتر پنج جاده بیرجند – زاهدان پنج نفر کشته شدند.

در این حادثه پنج نفر جان باختند و مصدوم حادثه نیز به بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند منتقل شد. همه فوتی‌ها و مصدوم این حادثه، راننده و سرنشینان پراید هستند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردوس در این باره گفت: این اتوبوس آمبولانس متعلق به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بوده و به صورت موقت در اختیار شهرستان فردوس قرار گرفته است.

احمد نگهبان افزود: دانشگاه علوم پزشکی تصمیم گرفته که این اتوبوس به طور موقت در اختیار شهرستان نهبندان قرار گیرد و شبکه بهداشت و درمان فردوس نیز تابع دستورات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است.

اما فرماندار فردوس گفت: این انتقال بدون هماهنگی و اطلاع فرمانداری شهرستان صورت گرفته است.

حمید حلاج مقدم افزود: پیگیر بازگرداندن اتوبوس آمبولانس یا تامین اتوبوس دیگری برای شهرستان فردوس هستیم که از ضروریات حوزه درمانی به ویژه امداد جاده‌ای است.

وی اظهار داشت: فردوس در مسیر جاده ترانزیتی است و تردد بسیار بالایی در راه‌های این شهرستان وجود دارد.

فرماندار فردوس گفت: با توجه به تردد بالا در محورهای مواصلاتی شهرستان فردوس و نیاز به امدادرسانی در حوادث احتمالی جاده‌ها، زلزله‌خیز بودن فردوس و وجود خطر سیل در منطقه تجهیزاتی از این قبیل در منطقه کاملا ضروری است.

وی اظهار داشت: این شهرستان به عنوان قطب درمانی، امدادرسانی به شهرهای همجوار را نیز در دستور کار دارد.

حلاج مقدم گفت: مکاتباتی از گذشته مبنی بر تحویل اتوبوس آمبولانس به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام می‌شد که باید اتوبوس را تحویل دهیم و انجام ندادیم.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شوراس اسلامی هم گفت: به دور از سیاسی کاری پیگیر موضوع و بررسی اطلاعات درست هستیم.

حجت الاسلام مجید نصیرایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با جدیت پیگیر موضوع هستیم و نمی‌گذاریم حقی از مردم شهرستان ضایع شود.

افزایش حوادث ترافیکی در محور بیرجند – نهبندان – زاهدان موضوعی است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آن را یکی از دلایل انتقال اتوبوس آمبولانس از فردوس به این شهرستان ذکر کرد و گفت: ما در استان خراسان جنوبی ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس داریم که یک دستگاه در مرکز استان و یک دستگاه در شهرستان فردوس مستقر بوده است.

جلال احمدی افزود: به دلیل افزایش حوادث ترافیکی در محور بیرجند – نهبندان – زاهدان همچنین کمک به اورژانس بیمارستان شهید آتشدست نهبندان که فضای محدودی دارد، تصمیم بر این شد که یک دستگاه اتوبوس آمبولانس تا اطلاع ثانوی برای پوشش حوادث در شهرستان نهبندان مستقر باشد و اتوبوس آمبولانس شهرستان فردوس به شهرستان نهبندان منتقل شد.

وی اظهار داشت: در تعطیلات نوروزی متاسفانه برخلاف سال گذشته شاهد افزایش سوانح و حوادث ترافیکی بودیم؛ بر همین اصل برای مدیریت این گونه حوادث امکانات و تجهیزات طبق روال گذشته براساس نیاز بین شهرستان‌های استان جابه‌جا می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: امکانات درمانی موجود متعلق به کل استان است و در سنوات گذشته هم این اتفاق افتاده که با توجه به نیاز امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و حتی نیروهای متخصص را جابه‌جا کردیم و بر همین اساس اتوبوس آمبولانس جابه‌جا شده است.

وی افزود: ضمن اینکه ما در استان کمبود آمبولانس و اتوبوس آمبولانس داریم و پیگیری‌های لازم در حال انجام است که با رفع این کمبودها در سایر شهرستان‌ها هم به اندازه کافی آمبولانس و اتوبوس آمبولانس مستقر خواهیم کرد.

فاصله بین شهرها در خراسان جنوبی به دلیل پهناور بودن این استان طولانی بوده و هنوز برخی جاده‌ها دوطرفه و حادثه‌خیز است که سالانه شاهد حوادث فوتی و جرحی در راه‌های استان هستیم.

حضور به موقع نیروهای امدادی و اورژانس در صحنه تصادفات نقش حیاتی در کاهش تلفات انسانی این گونه حوادث دارد و رفع کمبودهای این حوزه نیز از اولویت‌های بهداشت و درمان خراسان جنوبی است.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از ابتدای طرح نوروزی امداد و نجات (۲۵ اسفند ۹۹ تا ۱۵ فروردین امسال) در ۶۴ حادثه جاده‌ای استان امدادرسانی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۶ درصد افزایش داشته است.

محمدرضا رضایی اظهار داشت: نیروهای امدادی در ۸۱ مورد حادثه امدادرسانی کردند که ۷۹ درصد مربوط به حوادث جاده‌ای بوده است.

وی گفت: ۲۶۹ حادثه‌دیده در این مدت از خدمات امدادی بهره‌مند شدند که ۲۱۳ نفر مربوط به حوادث جاده‌ای بودند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه دارد و با ۶ استان کشور همجوار است.

 

 

 

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا در خراسان جنوبی ۲۵۳ مصوبه داشت

بیرجند – ایرنا – مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا خراسان جنوبی گفت: از ۲۵ فروردین ۹۹ تا پایان سال گذشته ۶۰ جلسه کمیته اطلاع‌رسانی با ۲۵۳ مصوبه با توجه به ابعاد مختلف بیماری و پیک‌های متعدد کرونا در این استان برگزار شد.

ناصر نبی‌زاده روز سه‌شنبه در شصت و یکمین نشست کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات شورای اطلاع‌رسانی استان خراسان جنوبی و کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی این کمیته در سال گذشته را ارائه کرد و افزود: بیش از ۸۶۸ محتوا در قالب متون آموزشی، پوستر، کلیپ و عکس‌نوشته تولید شد.

وی گفت: همچنین بیش از ۲۴ هزار و ۶۰۰ خبر، سرمقاله و گزارش تولیدی در چهار روزنامه، سه پایگاه خبری و یک خبرگزاری در استان منتشر شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از چاپ ۲۲۹ متن آموزشی در قالب رپرتاژ در چهار نشریه استان خبر داد و گفت: ۶۱۶ بنر در سطح شهرهای استان درخصوص ابعاد مختلف بیماری با هماهنگی کمیته اطلاع‌رسانی نصب شده است.

وی تعداد جلسات کمیته اطلاع‌رسانی در شهرستان‌ها را ۱۶۲ جلسه با ۵۵۵ مصوبه عنوان کرد و افزود: ۱۳۰ پویش هم در شکل‌های مختلف اعم از فرهنگی، هنری، قرآنی و اجتماعی با همکاری کمیته اطلاع‌رسانی درخصوص پیشگیری از بیماری در استان راه‌اندازی شد.

نبی‌زاده به وضعیت دشواری که حوزه درمانی کشور و استان در آن قرار گرفته است، اشاره و تصریح کرد: با افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی و گسترش دامنه بیماری روبه‌رو هستیم.

وی از مهمترین دلایل گسترش بیماری را افزایش دورهمی‌ها، مسافرت‌ها و کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی دانست و گفت: همه‌گیری وسیع و امکان انتقال بیشتر ویروس کرونای انگلیسی نیز موجب افزایش بیماری شده است.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی شهرستان‌های بیرجند، قاینات و فردوس دارای وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان‌ها زرد رنگ هستند افزود: در صورتی که نتوانیم راه‌ها و مسیرهای شایسته‌ای را برای مقابله با بیماری پیدا کنیم، روزهای سختی را پیش رو خواهیم داشت.

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا اظهار داشت: طبق آمارها رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به کمتر از ۶۰ درصد رسیده و وضعیت خطرناکی را ایجاد می‌کند.

وی خواستار افزایش میزان حساسیت‌ها و استمرار رعایت پروتکل‌ها تا زمان قرار گرفتن واکسن در اختیار تمامی مردم کشور شد و گفت: از تجربیاتی که تاکنون در زمینه اطلاع‌رسانی کسب کرده‌ایم برای کنترل بیماری استفاده کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

افزایش پنج برابری موارد ابتلا به کرونا در فردوس

بیرجند – ایرنا -رییس شبکه بهداشت و درمان فردوس از افزایش پنج برابری موارد ابتلا به کرونا در ۲ هفته ابتدایی سال جاری نسبت به ۲ هفته پایان سال ۹۹ در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا احمد نگهبان روز چهارشنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا شهرستان فردوس افزود: در ۲ هفته پایانی اسفند ماه ۹۹ تنها ۱۳ مورد تست پی سی آر مثبت داشتیم در حالی که در ۲ هفته ابتدایی امسال این میزان به ۶۵ مورد رسیده است.

وی گفت: میزان ابتلا در روش تست سریع کرونا نیز افزایش ۵.۵ برابری در این شهرستان داشته و از ۱۵ مورد مثبت ابتلا در این روش، به ۸۷ مورد در ۲ هفته ابتدایی امسال رسیده‌ایم.

نگهبان افزود: میزان مراجعات مردم به مراکز درمانی ۲ برابر شده است، به طوریکه در ۲ هفته ابتدایی امسال بیش از ۲۱۵ مورد نمونه‌گیری انجام شده است.

وی اظهار داشت: در ۲ هفته پایانی سال گذشته فقط سه مورد بستری کرونا مثبت در فردوس داشتیم در حالی که اکنون ۱۵ بیمار کرونا مثبت در بیمارستان‌های ما بستری شده‌اند.

وی با بیان اینکه شهرستان فردوس از ۲۵ بهمن ماه گذشته تا ۱۰ فروردین ماه امسال فوتی نداشته است، گفت: سال گذشته میانگین سنی ابتلا معمولا میانسال بوده اما در حال حاضر رده سنی نوجوانان و کودکان بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند.

رییس شبکه بهداشت و درمان فردوس با بیان اینکه امروز در نوبت چهارم واکسیناسیون، ۸۱ نفر واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، افزود: تاکنون و طی سه مرحله ۱۸۵ دُز واکسن به شهرستان وارد شده و طبق دستور وزارت بهداشت، کادر درمان، بیماران دیالیزی، بنیاد شهید و افراد واجد شرایط ان را دریافت کرده‌اند.

رییس مرکز بهداشت شهرستان فردوس نیز در این نشست گفت: ۴۰ نفر از مسافرانی که به شهرستان وارد شده‌اند موجب ورود کرونای انگلیسی به شهرستان شده‌اند.

محمود حسین زاده افزود: این ویروس جهش یافته نسبت به قبلی ۷۰ درصد مرگ و میر بالاتری داشته و این امر هشداری جدی به تمامی دستگاه‌های اجرایی است.

وی بر نظارت جدی‌تر و کافی فرمانداری در رعایت پروتکل‌های هوشمند بهداشتی تاکید کرد.

وی ضمن گلایه از برخی صنوف که در سال گذشته و امسال علیرغم اینکه مشاغل پرخطر داشتند، اما استفاده از ماسک را کنار گذاشتند، افزود: اکثر پرونده‌هایی که به تعزیرات معرفی می‌شوند صنوف گروه یک هستند که آگاهانه ماسک نمی‌زنند و شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

حسین زاده گفت: متاسفانه در شهرستان کسانی که تست کرونای آنها مثبت می‌شود قرنطینه خانگی را رعایت نکرده که این امر نظارت بیشتر بسیج و مرکز بهداشت را می‌طلبد.

فرماندار شهرستان فردوس هم در این نشست گفت: ۱۳ درصد افرادی که در پیک چهارم درگیر بیماری شدند، قشر نوجوان و جوان هستند.

حمید حلاج مقدم با بیان اینکه متاسفانه در تعطیلات نوروز باید ضوابط سختگیرانه‌تری را اجرا می‌کردیم، افزود: در شروع پیک جدید هستیم و اگر به خوبی مدیریت کنیم می‌توانیم خیلی سریع از انتشار هرچه بیشتر این ویروس در شهرستان جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید طرح شهید سلیمانی با جدیت تمام مجدد فعال شود، یادآور شد: با توجه به اینکه شهرستان فردوس در شرایط قرمز کرونایی قرار دارد و طبق دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی ستاد کرونای کشور، تمامی مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار باید تعطیل شوند.

حلاج مقدم تصریح کرد: به اصناف ۲۴ ساعت زمان داده می شود تا اقلام فاسد شدنی خود را ظرف این مدت مصرف کنند و از شنبه واحد صنفی خود را تعطیل کنند.

وی تاکید کرد: مدیران ادارات دولتی باید نظارت کافی داشته باشند، کارکنانی که دورکاری می‌روند به معنای واقعی در سطح جامعه هم تردد نکنند و این دورکاری سبب نشود دورهمی‌های خانوادگی و تردد در سطح شهر افزایش یابد.

فرماندار فردوس گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام مبارک رمضان، مردم نذورات خود را در قالب بسته‌های کمک معیشتی بین نیازمندان تقسیم کرده و از مراسمات دورهمی و ولیمه دادن خودداری کنند.

حلاج مقدم از مردم خواست تا زمان تولید واکسن داخلی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا در پاییز و زمستان جاری دغدغه این ویروس را نداشته باشیم.

 

 

 

 وضعیت قرمز کرونایی در فردوس / تعطیلی برخی گروه های شغلی

فردوس- فرماندار فردوس از قرمز شدن این شهرستان از امروز خبر داد و گفت: از امروز برخی از گروه های شغلی تعطیل می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید حلاج مقدم در جلسه ستاد کرونای این شهرستان تصریح کرد: با قرمز شدن فردوس باید دستورالعمل ویژه شهرهای قرمز درشهرستان اجراء و خدمات و اماکنی که مشمول شهرهای قرمز می شود از امروزتعطیل می شود.

وی از تمام مردم و دستگاههای اجرایی خواست در خصوص رعایت کامل دستورالعمل های مربوطه با ستاد کرونای شهرستان همکاری تا شاهد کاهش و تغییر رنگ فردوس در آینده نزدیک باشیم.

حلاج مقدم از فعال شدن مجدد طرح شهید سلمیانی در این شهرستان خبر داد و افزود: در ماه رمضان مردم از افطاری دادن خودداری تا حداقل در شب های قدر با کاهش مبتلایان بتوانند از فیوضات معنوی لیالی قدر در اماکن مذهبی استفاده کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان فردوس نیز با اشاره به آمار ۵ برابری مبتلایان به نسبت دو هفته پایانی سال گذشته گفت: در حال حاضر ۱۵ بیمار کرونا مثبت در بیمارستان بستری هستند.

احمد نگهبان قرمز شدن فردوس را نتیجه دید و بازدیدهای عید نوروز و مسافرت فردوسیهای غیر مقیم به این شهردانست و تاکید کرد: از امروز تمام اماکن ورزشی، مذهبی، نمازهای جمعه و جماعات و برخی صنوف مشمول شهرهای قرمز تعطیل و با کسانی که دستورالعمل های مربوطه را رعایت نکنند برخورد جدی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: واگیری کرونا به سنین جوان و نوجوان رسیده و از ۱۵ اسفند ماه سال گذشته تا کنون ۱۰ دانش آموز تست کرونایشان مثبت بوده است.

نگهبان تاکید کرد: تمام صنوف موظف هستند علاوه برماسک زدن از خدمات به افراد فاقد ماسک خودداری کنند در غیر اینصورت اوضاع بدتر خواهد شد و از امروز گروههای شغلی ۳،۲، و ۴ تعطیل می شوند.

وی با بیان اینکه فقط در ایام تعطیلات نورزوی ۴۰ مسافر کرونا مثبت داشتیم افزود: متاسفانه در یک مورد، عضو خانواده ای که کرونا مثبت بوده به بقیه اعضای خانواده به مسافرت رفته که اینگونه رفتارها بسیار خطرناک و موجب افزایش مبتلایان می شود.

در این جلسه مقرر شد گشت های مشترک ستاد کرونا فعال تر از قبل وارد عمل شده و با متخلفان با شدت برخورد شود.

 

 

۴۱۹ واحد مسکن روستایی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

419 واحد مسکن روستایی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی از افتتاح ۴۱۹ واحد مسکن روستایی با اعتباری بالغ بر ۴۱۹ میلیارد ریال در دهه حساب ۱۰۰ امام (ره) در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

علی اصغر آسمانی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  بیرجند با اشاره به پروژه‌های قابل افتتاح بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دهه حساب ۱۰۰ امام (ره) سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در مجموع ۴۱۹ واحد مسکن روستایی با اعتباری بالغ بر ۴۱۹ میلیارد ریال در دهه حساب ۱۰۰ امام (ره) سال ۱۴۰۰ قابل افتتاح است.

وی افزود: از این تعداد پروژه ۶۱ واحد مسکونی (طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی) با ۶۱ میلیارد ریال در بیرجند، ۸ واحد مسکونی با ۸ میلیارد ریال در شهرستان بشرویه و ۶۷ واحد مسکونی با ۶۷ میلیارد ریال در شهرستان خوسف قابل افتتاح است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی از افتتاح ۱۷ واحد مسکونی با ۱۷ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان درمیان، ۳۸ واحد مسکونی با ۳۸ میلیارد ریال در شهرستان زیرکوه، ۷۱ واحد مسکونی با ۷۱ میلیارد ریال در شهرستان سرایان و ۲۵ واحد مسکونی با ۲۵ میلیارد ریال در شهرستان سربیشه خبر داد.

آسمانی مقدم تصریح کرد: همچنین در دهه حساب ۱۰۰ امام (ره) سال جاری ۳۴ واحد مسکونی با ۳۴ میلیارد ریال در شهرستان طبس، ۲۴ واحد مسکونی با ۲۴ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان فردوس، ۶۸ واحد مسکونی با ۶۸ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان قاین و ۶ واحد مسکونی با ۶ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان نهبندان افتتاح می‌شود.

وی به اجرای طرح هادی در حوزه عمران روستایی خراسان جنوبی اشاره و خاطرنشان کرد: در مجموع ۴ طرح با اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد و ۸۴ میلیون ریال در دهه حساب ۱۰۰ امام (ره) سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه این تعداد پروژه‌ها در شهرستان سربیشه و درمیان قابل بهره برداری است، یادآور شد: از این تعداد ۳ پروژه طرح هادی در شهرستان سربیشه و یک پروژه در شهرستان درمیان افتتاح می‌شود.

 

 

 

رونمایی از “نگین نگور” در نقطه صفر مرزی/۷

در مراسمی از مستند زندگی شهید “رضا حسینی” با نام “نگین نگور” در نقطه صفر مرزی در شهرستان درمیان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، این مستند بیانگرخاطرات و زندگی مرزبان شهید رضا حسینی به کارگردانی محمد براتی است که به مناسبت سالگرد شهادت این شهید به همراه ۷ مرزبان دیگردر مرز نگور رونمایی شد.

شهید رضا حسینی چهکند ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ حین ماموریت و در درگیری با اشرار مسلح و معاندان ضد انقلاب در منطقه صفر مرزی میل ۲۳۹ گروهان مرزی نکور در شهرستان چابهار به درجه رفیع شهادت نائل شد.

 

فرمانده مرزبانی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: امروز به برکت خون شهدا، رهبری فرزانه و آگاه همراه با خودباوری جوانان، اقتدار جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده که برای ابرقدرت‌های جهان هم شرط می‌گذاریم.

سردار مسروری نقش مردم مناطق محروم در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را بسیار پررنگ دانست و عنوان کرد: امروز به برکت خون شهدا و ایثارگری‌های رزمندگان و تلاش مرزبانان با وجود هم مرزی با کشور افغانستان یکی از استان‌های امن کشور هستیم.

وی به مؤلفه‌های قدرت و توان بازدارندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: اتکا به خود و خودباوری یکی از مهم‌ترین ارکان شکست دشمنان بوده است.

 

 

 

 

 

توسط عضو هیأت علمی گروه آموزشی شیمی انجام شد:

اهدا ۳۱۰ جلد کتاب به دانشگاه بیرجند/۲

عضو بازنشسته هیأت علمی گروه آموزشی شیمی تعداد ۳۱۰ جلد کتاب به کتابخانه مرکزی و مرکز نشر دانشگاه بیرجند اهدا کرد.
اهدا ۳۱۰ جلد کتاب به کتابخانه مرکزی و مرکز نشر دانشگاه

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر غلامرضا کاردان‌مقدم عضو هیأت علمی  بازنشسته گروه آموزشی شیمی تعداد ۳۱۰ جلد کتاب از کتابخانه شخصی خود را  به کتابخانه مرکزی و مرکز نشر دانشگاه بیرجند اهدا کرد.

برگزاری مسابقات بومی و محلی ویژه زندانیان قاین/۷

مسابقات بومی و محلی ویژه زندانیان شهرستان قاین در قالب جشنواره ورزشی نوروزی در رشته های طناب کشی وچوب کشی با همکاری هیات ورزش بومی و محلی شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط امروز خراسان جنوبی این مسابقات باحضور ترحمی رئیس اداره ورزش وجوانان، مال امروز رئیس اداره زندان و دهقان زاده رئیس هیات بومی و محلی صورت گرفت و در پایان به نفرات برتر هر بخش جوایزی اهدا گردید.

برگزاری مسابقات والیبال جام نوروز در روستای ورزگ قائنات/۷

مسابقات والیبال جام نوروز در روستای ورزگ قائنات برگزار گردید.
به گزارش امروز خراسان جنوبی این دوره از مسابقات که با شرکت شش تیم در روستای ورزگ برگزار شد. در پایان رقابت ها تیم های دهیاری ورزگ، کانون فرهنگی هنری مسجد خاتم الانبیا و تیم دانش والیبال به ترتیب اول تا سوم شدند.

 

 

 

 

گلایه نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

فضای مجازی رها شده است/ ضرورت توجه والدین به فرهنگ/۲

فضای مجازی رها شده است/ ضرورت توجه والدین به فرهنگ

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با گلایه از رها شدن فضای مجازی، گفت:باید خانواده ها بیش از آنچه که خود را مسئول آب و نان فرزند می دانند، مسئول فرهنگ و مشکلات اجتماعی آنها هم بدانند.

آیت الله سید علیرضا عبادی صبح چهارشنبه در نشست با فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: خشت بنای نیروی انتظامی به وسیله امیر المومنین (ع) نهاده شده است.

وی با بیان اینکه نیروی شجاع و امین جمهوری اسلامی مسئولیت های متعددی بر عهده دارد، افزود: شرایط پیچیده آخر الزمانی و ابزارهای گوناگون موجود، رسالت های این دستگاه را دشوار می کند.

آیت الله عبادی با اشاره به توطئه های صد ساله دشمن علیه انقلاب بیان کرد: دشمن ار طریق مختلف مانند جنگ تحملی، نفوذ، جنگ اقتصادی و فرهنگی برای براندازی نظام تلاش می کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: باید خانواده ها بیش از آنچه که خود را مسئول آب و نان فرزند می دانند، مسئول فرهنگ و مشکلات اجتماعی فرزندان هم بدانند.

آیت الله عبادی ادامه داد: اگر فرهنگ سازی از خانه شروع و در آموزش و پرورش تقویت شود، بروز مشکلات بسیار کاهش می یابد اما در حال حاضر فرصت سوزی ها زیاد است.

وی با گلایه از فضای مجازی رها بیان کرد: کرونا در کنار مشکلات اقتصادی و سلامت، ضربه های زیادی به ابعاد مختلف خانواده ها وارد کرده است.

آیت الله عبادی بیان کرد: هیچ کشوری فضای مجازی را از جهت منافع ملی شان آزاد نمی گذارند اما در اینجا با ورود کرونا و مجازی شدن کلاس های درس، این بستر توسط خانواده ها هم رها شده است.

وی با بیان اینکه دشمن با کارشناسی کافی هجوم خود را انجام می دهد اما فضای مجازی در کشور رها است، گفت: برخی افراد در توجیه کارهایشان می گویند فضای مجازی رها شده در کشور افتخار ما است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: نوع خدمات نیروی انتظامی از اهمیت بالایی برخوردار بوده بنابراین خواستاریم برای تولید امنیت در زوایای گوناگون جامعه تلاش کنند.

 

 

 

 

 

 

۲۵۰۰ فرصت شغلی در استان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

2500 فرصت شغلی در استان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: بر اساس جواز تاسیس صادر شده ۲ هزار و ۴۱۵ نفر اشتغال پیش بینی شده که تاکنون بیش از ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، مرتضی صفدری زاده ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: خراسان جنوبی استانی محروم، از شناخته شدن پتانسیل‌ها و فرصت‌ها و عوامل توسعه خود است.

وی با بیان اینکه بعد از استان شدن، فرآیند توسعه به نحوی پیش می‌رود که چشم انداز خوبی برای توسعه صورت گرفته است، افزود: این استان برای توسعه پایدار، نیازمند موتورهای محرکی اعم از واحد‌های تولیدی و منطقه ویژه اقتصادی است.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی به عنوان این موتور محرک توانسته است طوری عملکرد داشته باشد که هم مورد توجه تجار داخلی و هم تجار خارجی قرار گیرد.

صفدری زاده تصریح کرد: سال گذشته سالی بود که تمام کشور، درگیر کرونا بود و انتظار این بود فعالیت‌های اقتصادی سرعت کمتری داشته باشد، اما منطقه ویژه اقتصادی با اقدامات انجام شده توانسته توفیق‌های خوبی را کسب و مسیر رشد و تعالی را طی کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به گرایش منطقه ویژه اقتصادی که خدماتی، تجاری و صنعتی و دارای قطعه منفصله است، یک سایت در بیرجند و یک سایت در مرز ماهیرود دارد.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی یادآور شد: با توجه به اقبال خوب سرمایه گذاران و افراد متقاضی در فضای کسب و کار در مجموع ۶۱ واحد سرمایه گذاری در این دو سایت مستقر و قرارداد سرمایه گذاری منعقد شده است.

صفدری زاده با بیان اینکه از این تعداد واحد در سایت مرکزی ۲۹ واحد و در سایت مرزی ۳۲ واحد در حال فعالیت هستند اظهار داشت: طرح طراحی و ساخت ماشین آلات تولید کاشی و سرامیک برای نخستین بار در خاورمیانه در بیرجند عملیاتی شد که نقطه عطفی در صنعت کاشی و سرامیک و صنایع مستقر در منطقه ویژه است.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: در حوزه تجارت محصولات استراتژیک استان مرکز مبادلات تجاری مستقر در منطقه تحرک بخشی در ایجاد ارزش افزوده دارد و اکثر فروشگاه‌های مستقر در ایران از این مرکز استفاده می‌کنند.

صفدری زاده بیان کرد: در بحث تجارت و تسهیل گری در صادرات کمک شده است با وجود تحریم‌ها اتفاقات خوبی را در منطقه مرزی ماهیرود شاهد بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ماهیرود تنها مرزی بود که فعالیت خود را با وجود کرونا ادامه داد و شاهد رشد کامیون‌ها بودیم افزود: سال گذشته ۸۱ هزار و ۴۰۴ کامیون وارد سایت مرزی شدند که ۱۵۰ درصد افزایش داشته است که نشان از توجه و اهتمام عوامل و تجار بخش خصوصی مستقر در منطقه است.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از افزایش ۱۱۰ درصدی صادرات غیر نفتی خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته در حوزه عمران توسعه زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی را شاهد بودیم.

صفدری زاده اظهار داشت: توسعه آسفالت معابر، توسعه پارکینگ، ارتقاء سطح ایمنی پارکینگ‌ها، ساخت ساختمان رفاهی برای رانندگان، توسعه ۱۵۰۰ متر از معابر منطقه ماهیرود، توسعه جدول گذاری، احداث ساختمان آسایشگاه مرزی، توسعه شبکه فیبر نوری در سایت مرزی و غیره از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته و در حوزه عمران است.

وی به برنامه‌های قابل انجام در حوزه عمران در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: توسعه معابر و زیرساخت‌ها، انتقال خط ۱۳۲ از پست خراشاد به منطقه از جمله برنامه‌ها است.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: با توجه به اهمیت موضوع اشتغال و تولید به عنوان یک سرباز با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری که تاکید فراوانی بر امر اقتصاد، تولید و اشتغال دارد ما به عنوان یک سازمانی که می‌توانیم نقشی در تشویق سرمایه گذار داشته باشد از هر اقدامی که متصور هستیم مغفول نخواهیم ماند.

صفدری زاده با بیان اینکه تنها راه برون رفت از همه بحران‌ها توجه و اهتمام به تولید است بیان کرد: ایجاد یک مرکز مهم علمی و کاربردی در کنار یک صنعت می‌تواند در این جهت مهم باشد، چراکه سال ۹۹ دانشگاه علمی کاربردی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی شاهد رشد دانشجو بوده است.

وی با بیان اینکه امسال در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی برنامه ما این است که به روند رو به رشد گذشته ادامه دهیم و به دنبال نوآورانه نگاه کردن هستیم خاطرنشان کرد: توسعه آی.تی، ایجاد شورای نوآوری برای شناسایی مانع‌ها و ایجاد توسعه زیرساخت‌ها در سال جدید در دستور کار است.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین در سال جدید همکاری و مساعدت در ایجاد ایکس ری در دستور کار است که تاکنون اقدامات انجام شده است و نصب می شود چراکه این مهم می تواند نقش به سزایی در توسعه داشته باشد.

صفدری زاده با بیان اینکه برنامه امسال در جهت توسعه تجاری ما شکستن سد یک سویه بودن کالاها با دولت افغانستان است گفت: اولین محموله یک هزار تنی سنگ افغانستان از طریق ماهیرود وارد ایران شد که نوید خوبی است.

وی با اشاره به اینکه انبار مسقف ۸ هزار متر در مرز وجود دارد و ما به دنبال روان سازی عملیات ترانزیت و ترانشیپ هستیم گفت: توسعه انبار را در دستور کار داریم و تاکنون ۱۲ هزار متر توسط سرمایه گذار در حال ساخت است.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: در بحث توسعه تجاری نیز در حوزه سنگ آهن طرحی در حال انجام است که سنگ آهن از افغانستان وارد شود و پس از فرآوری به دبی فرستاده شود.

صفدری زاده با بیان اینکه در حوزه جذب سرمایه گذاری شیوه‌های جدیدی در حال انجام است بیان کرد: تعاملات منطقه ویژه اقتصادی با دستگاه‌های مربوطه می‌تواند باعث توسعه اقتصادی باشد.

وی با اشاره به مجموع سرمایه گذاری‌ها بر اساس جواز تاسیس اظهار داشت: حجم سرمایه گذاری در سایت مرزی ۷۱ میلیارد تومان و حجم سرمایه گذاری در سایت مرکزی ۷۰۰ میلیارد تومان انجام شده است.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: بر اساس جواز تاسیس صادر شده ۲ هزار و ۴۱۵ نفر اشتغال پیش بینی شده شده است که تاکنون بیش از ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه ای که توسط خود مردم شکل بگیرد پایدارتر و قابل دفاع تر خواهد بود گفت: سال ۱۴۰۰ سال نوآوری برای منطقه ویژه است و باید تعاملات بین المللی که جهت بهتری داشته باشد انجام می‌شود.

صفدری زاده با بیان اینکه اگر بخواهیم نگاه کارساز تر داشته باشیم باید تحریم‌ها برداشته شود افزود: حوزه اقتصادی از حوزه سیاسی و جناح بندی جدا است و ما موظف هستیم تحت فرمایش مقام معظم رهبری عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه آفت برخی از مشکلات ما همین جناح بندی ها است خاطرنشان کرد: یکی از پشتیبانی‌ها می‌تواند نوع تعامل رسانه‌ها با اقتصاد و تولید باشد.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید دست هرکسی که می‌تواند به توسعه اقتصادی استان کمک کند را بوسید اظهار داشت: خراسان جنوبی دارای نیروی تحصیل کرده است و در حوزه معدنی نیروهای بسیار خوبی وجود دارد.

صفدری زاده با اشاره به اینکه همجواری با کشور افغانستان یکی دیگر از مزیت‌های استان است که باید توسط رسانه‌ها بیان شود گفت: پرورش شتر در استان می‌تواند در بحث اشتغال بسیار موثری باشد و نیازمند اطلاع رسانی است.

وی با بیان اینکه در حوزه صنعت، گردشگری و غیره می‌توان سرمایه گذاران بسیاری را جذب کرد یادآور شد: خراسان جنوبی مستحق اتفاقات خوبی است و در حوزه پشتیبانی رسانه‌ها می‌توانند بسیار موثر باشند.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته تلاش شد اتفاقاتی که در مرز دوقارون صورت گرفت مشکلی به وجود نیاورد بیان کرد: امید است با طرح‌های استاندار خراسان جنوبی شاهد توسعه بیشتر استان باشیم.

صفدری زاده به طرح‌های استاندار خراسان جنوبی اشاره کرد و تصریح کرد: استاندار خراسان جنوبی دستور الحاق ۱۰۰ هکتار جدید به سایت مرزی را دادند که اقدام بسیار خوبی است.

وی ۲۴ ساعته شدن خدمات گمرکی و در دستور کار قراردادن دستگاه‌های، تکمیل زیرساخت‌های مرز، ایجاد سکونت گاه‌هایی برای تجار، ایجاد ستاد توسعه خاوران  را از جمله برنامه ‌های استاندار عنوان کرد و گفت: این موارد می‌تواند ظرفیت مرز را دو برابر کند.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها متناسب با توسعه سرمایه گذاری خواهد بود، یادآور شد: در حوزه جهش تولید، سال ۹۹ علی رغم تحلیل‌های سال ۹۸ سال خوبی بود و جهش تولید را در منطقه ویژه اقتصادی شاهد بودیم.

 

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی؛
۷۷۱ میلیارد تومان در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند سرمایه گذاری شد
صفدری زاده از سرمایه‌گذاری ۷۷۱ میلیارد تومانی در سایت مرزی و مرکزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند خبر داد و گفت: در سال جاری ایجاد شورای نوآوری جهت شناسایی موانع تولید و توسعه اقتصاد خراسان جنوبی در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مرتضی صفدری‌زاده» پیش از ظهر امروز (۱۸ فروردین) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: خراسان جنوبی یک استان محروم از پتانسیل ها و عوامل توسعه است.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی استان توانسته مورد توجه تجار خارجی قرار گیرد، گفت: در سال گذشته منطقه ویژه اقتصادی استان توانست موفقیت های خوبی در سطح زیرساخت ها و عملیات ها کسب کند.
ورود ۸۱ هزار کامیون به سایت مرزی ماهیرود طی سال گذشته
صفدری زاده با اشاره به اینکه ۶۱ واحد سرمایه گذاری در ۲ سایت این منطقه مستقر شدند، افزود: در سایت مرکزی ۲۹ واحد و سایت مرزی در حال حاضر ۳۲ واحد در بخش های مختلف صنعت و تجارت مشغول به فعالیت هستند.
رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به پایانه سنگ و فرآورده های معدنی اشاره کرد و گفت: این موضوع می تواند بستر مناسبی برای جذب سرمایه گذاران به سمت فراورده های معدنی استان موثر باشد.
صفدری زاده در خصوص بحث تجارت و تسهیل‌گری صادرات اظهار داشت: در این راستا اتفاقات خوبی در مرز ماهیرود شاهد بودیم و در سال گذشته ۸۱ هزار و ۴۰۴ کامیون وارد این سایت مرزی شدند که نسبت به سال قبل آن ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.
رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در ادامه گفت: در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بحث صادرات غیر نفتی ۱۱۰ درصد و صادرات نفتی ۲.۵ برابر افزایش داشته است.
وی در خصوص مجموع سرمایه گذاری ها و اشتغال انجام شده در سایت مرزی و مرکزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، گفت: ۷۱ میلیارد تومان در سایت مرزی و ۷۰۰ میلیارد تومان در سایت مرکزی طی سال گذشته سرمایه گذاری شد و براساس جوازهای تاسیس صادره شده ۲ هزار و ۴۱۵ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد که تاکنون ایجاد ۸۰۰ فرصت شغلی محقق شده است.

 

صفدری زاده به بحث پروژه های عمرانی بخش منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: یک هزار و ۵۰۰ مترمربع معابر سایت مرزی ماهیرود افزایش یافت و اجرای عملیات خط انتقال آب نیز در این سایت مرزی در دستور کار قرار داشت و در سال جاری نیز به بحث توسعه زیرساخت ها توجه خواهیم کرد.
ایجاد شورای نوآوری جهت توسعه اقتصاد خراسان جنوبی طی سال جاری
رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال و تولید ادامه داد: حدود ۱۲ سال است که مقام معظم رهبری بر موضوع رونق تولید و اشتغال تاکید دارند و تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور پرداختن و توجه کردن به بحث رونق تولید است.
صفدری زاده بیان کرد: سال ۱۴۰۰، سال نوآوری برای منطقه ویژه اقتصادی استان خواهد بود و از این فرصت می توان در جهت افزایش تبادلات بین المللی و توسعه پایدار اقتصاد استفاده کرد.
رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ادامه داد: توسعه صنایع آی تی و ایجاد شورای نوآوری برای شناسایی مانع ها از جمله مهم ترین برنامه ها در سال جاری است.
صفدری زاده در خصوص همکاری و مساعدت در ایجاد ایکس ری در مرز ماهیرود، عنوان کرد: این موضوع می تواند به افزایش دادن حجم معاملات کمک کند و سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده است.
نقش رسانه ها در برداشتن موانع از سر راه تولید
رئیس منطقه ویژه اقتصادی با بیان اینکه رسانه ها از جایگاه و قدرت بالایی برخوردار هستند، ادامه داد: رسانه ها می توانند با خلوص نیت به برداشتن موانع و تقویت حمایت ها از بحث تولید بسیار تاثیرگذار باشند.
وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی نیروی انسانی متخصص، با فرهنگ و نجیب فراوانی وجود دارد، افزود: باید این موضوع توسط رسانه ها بیان شود و به پتانسیل ها و فرصت های خراسان جنوبی بیش از گذشته بپردازند.
صفدری زاده در ادامه عنوان کرد: رسانه ها می توانند باعث توسعه اقتصادی، فرهنگی و امنیتی شوند و تنها به نقاط ضعف نپردازند و با ظرافت رسانه ای که دارند به نقاط قوت استان نیز توجه داشته باشند.
رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در خصوص اتفاقات مرز دوغارون، گفت: با ارایه کمک هایی به این مرز تلاش کردیم که نگذاریم بحث تجارت دچار مشکل شود.

 

 

۲۴ ساعته شدن سایت های مرزی استان در دستور کار ستاد توسعه خاوران
وی در خصوص راه اندازی ستاد توسعه خاوران اظهار کرد: با راستای راه اندازی این ستاد توسط استاندار خراسان جنوبی در آینده ای نزدیک شاهد اتفاقات خوبی در زمینه توسعه اقتصادی استان خواهیم بود.
صفدری زاده ادامه داد: استاندار خراسان جنوبی در این ستاد به بحث ۲۴ ساعته شدن گمرک و سایت های مرزی تاکید کردند که این موضوع می تواند به افزایش میزان صادرات و واردات کمک کند و طرح های فرامرزی بسیاری در این ستاد مطرح شده است از جمله اینکه سکونتگاه هایی برای کارگران و تجار جهت ثبات مرز ماهیرود احداث شود.
رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: در صورت برداشته شدن تحریم ها قطعا خراسان جنوبی جز اولویت های اول تا پنجم سرمایه گذاران خارجی و داخلی خواهد بود و امیدواریم در سال جاری شاهد اتفاقات خوبی در زمینه توسعه اقتصاد و تولید در استان باشیم.
وی با بیان اینکه طی سال گذشته اولین محموله یک هزار تنی سنگ افغانستان از مرز ماهیرود وارد ایران شد، افزود: این محموله به امارات صادر شده بود و این نوع واردات می تواند نویدبخش توسعه بخش تجاری باشد.

 

صفدری زاده در پایان با اشاره به توسعه انبارهای مسقف برای دپوی کالای تجار، اظهار کرد: در حال حاضر ۸ هزار متر انبار مسقف در مرز ماهیرود وجود دارد و احداث ۸ هزار دیگر در دستور کار قرار دارد و ۱۲ هزار متر توسط سرمایه گذار خارجی در حال ساخت است اما به دنبال این هستیم تا شرایط عملیات ترانزیت را روان سازی کنیم تا کالایی در این سایت مرزی انباشته نشود.

 

 

 

مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی خبر داد:

بهره‌مندی هزار و ۴۶۲ زندانی از مرخصی/افتتاح سالن ملاقات مجازی

بهره‌مندی هزار و ۴۶۲ زندانی از مرخصی/افتتاح سالن ملاقات مجازی

بیرجند- مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی گفت:هزار و ۴۶۲ زندانی از مرخصی در ایام نوروز بهره مند شدند.

غلامرضا روشان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: با توجه به شیوع کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تلاش کردیم که تراکم جمعیت در زندان‌های خراسان‌جنوبی را کاهش دهیم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات ما برای کاهش تراکم جمعیت اعطای مرخصی به زندانیان دارای شرایط بود، بیان‌کرد: به عنوان مثال در ایام نوروز به هزار و ۴۶۲ نفر از زندانیان استان با همکاری مراجع قضایی مرخصی دادیم.

روشان با تأکید بر اینکه در راستای جلوگیری از شیوع ویروس در زندان به شدت ورودی‌های به زندان را از نظر ابتلاء کنترل می‌کنیم، ادامه‌داد: اگرهم فردی در محیط زندان مشکوک به ابتلاء به ویروس کرونا باشد او را از دیگران جدا و قرنطینه می‌کنیم تا سلامت دیگران تهدید نشود.

وی با بیان اینکه از دیگر اقدامات در راستای کاهش ترددها به مجموعه زندان محدودیت ملاقات با زندانیان بود، بیان‌کرد: ملاقات‌ها از ابتدای شیوع کرونا به سمت ملاقات‌های مجازی رفته است و ما در مجموعه زندان‌ها سالن ملاقات مجاری را راه‌اندازی کردیم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربینی خراسان‌جنوبی گفت: همچنین دادگستری بحث دادرسی‌های الکترونیکی را راه‌اندازی کرد و زندانیان نیز از این ظرفیت استفاده کرده و ترددهای آنان کاهش پیدا کرد.

روشان اظهار کرد: همچنین اقلام بهداشتی چون ماسک و مواد ضدعفونی کننده در دسترس زندانیان قرار گرفت و حتی ما توزیع روزانه این اقلام را داریم.

وی با اشاره به تعامل سازنده اداره کل زندان‌های خراسان‌جنوبی با مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیان‌کرد: آموزش مستمر زندانیان و کارکنان و …در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا را نیز در دست داشتیم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی خراسان‌جنوبی یادآورشد: خوشبختانه مجموع این مراقبت‌ها باعث شد زندان‌های خراسان‌جنوبی از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت سفید قرار داشته باشند.

لزوم تسریع در تکمیل پروژه احداث باند دوم حدفاصل میدان تقاطع فرودگاه بیرجند و پل غدیر

ضرب‌الاجل معاون استاندار خراسان جنوبی برای افزایش ایمنی جاده‌ای/۴

تصادفات اخیر در خراسان جنوبی ضرب‌الاجل معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار را برای دستگاه‌های متولی به همراه داشت.

محمد فرهادی روز چهارشنبه به منظور بررسی عوامل موثر در تصادفات اخیر که منجر به فوت تعدادی از هموطنان در جاده‌های خراسان جنوبی شد، نشست فوق‌العاده را با حضور مسوولان استانی برگزار کرد.

وی ضمن ابراز تاسف از بروز چنین حوادثی، بر رفع نقاط حادثه‌خیز استان تاکید کرد.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به حادثه رخ داده در ورودی شهر بیرجند، تسریع در تکمیل پروژه احداث باند دوم حدفاصل میدان تقاطع فرودگاه بیرجند و پل غدیر را خواستار شد.

 

فرهادی گفت: پیمانکار مکلف است تمام توان خود را برای اجرای این پروژه هزینه کند.

 

وی متذکر شد: تابلوها و علائم هشدار دهنده در طول این سه کیلومتر اجرای پروژه نیز باید ظرف دو روز آینده نصب و تعبیه گردند.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی به تصادف چند روز پیش محور بشرویه – فردوس نیز اشاره کرد و تصریح کرد: برای اجرای باندهای دوم در کلیه محورها و تکمیل پروژه های در دست اقدام در سطح استان باید پیگیری های لازم صورت گیرد.

 

به گفته وی؛ می بایست پیگیری لازم صورت پذیرد و مسیرهای بیشتری در سطح استان به عنوان محورهای ترانزیتی لحاظ گردند تا شاهد رونق شهرهای واقع در مسیرها باشیم.

 

وی تأکید کرد: این اقدام، توزیع ترافیک خودروهای سنگین را در محورهای مختلف استان به همراه داشته و در نتیجه کمتر شدن استهلاک مسیرها را سبب خواهد شد.

 

فرهادی اظهار داشت: موضوع دو بانده سازی محورهای بشرویه با توجیهات فنی جهت تأمین اعتبار در اولویت برنامه های دستگاه های متولی قرار داده شود.

 

معاون استاندار خواستار برنامه ریزی دقیق دستگاه‌های متولی برای اجرای پروژه های در دست اقدام شد.

 

شایان ذکر است: این نشست فوری با حضور مدیرکل دفتر فنی استانداری، مدیر کل راه و شهرسازی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین رئیس پلیس راه استان برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ثبت جهانی گونه گیاهی جدید به همت محقق بیرجندی/۲-۳

گونه گیاهی جدید به نام علمی «فیلیپانش پویانی» به همت مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی کشف شد.

گونه گیاهی جدید به نام فیلیپانش پویانی (Phelipanche pouyanii) توسط محسن پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی کشف و ثبت شد.

پویان ، امروز در نشست خبری گفت: محل جمع آوری نمونه این گیاه در جنوب شهرستان بیرجند ارتفاعات باقران ، بند امیر شاه بود.

وی افزود: این نمونه را استادان گروه زیست شناسی و دانشکده علوم گیاهی پس از جمع آوری با شماره ۴۴۷۴۶ در هرباریوم دانشگاه فردوسی ثبت کردند که پس از طی مراحل قانونی  تایید و ثبت جهانی کردند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: شکل شناسی دانه‌های گرده در گونه فیلیپاش پویانی و گونه‌های نانا و آنگوستلاسی نیاتا با میکروسکوپ نوری و نیز اسکن میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار گرفتند.

پویان گفت: کشف و معرفی این گیاه در مجله یافته‌های نوین در علوم زیستی Nova Biologica Reperta، جلد هفتم، شماره چهار در اسفندماه ۱۳۹۹ به چاپ رسیده است.

۱۰ شهرستان خراسان جنوبی به رنگ قرمز و نارنجی درآمدند/۳

۱۰ شهرستان خراسان جنوبی به رنگ قرمز و نارنجی درآمدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از روند افزایشی موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: براساس آخرین رنگ‌بندی سه شهرستان این استان در وضعیت قرمز و هفت شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

محمد دهقانی اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی‌ها، روند افزایشی موارد مثبت بستری در استان بخصوص در شهرستان‌های بیرجند، قاینات و فردوس منجر به تغییر رنگ این شهرستان‌ها شده است.

وی گفت: براساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی سراسری که امروز (۱۸ فروردین) از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، شهرستان‌های بیرجند، فردوس و قاینات در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های طبس، نهبندان، سرایان، بشرویه، درمیان، سربیشه و زیرکوه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان خوسف در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند که نشان‌دهنده روند افزایشی تداوم یافته‌ای است که در بستری بیماران کرونایی شاهد هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: شاهد افزایش قابل توجه بستری‌های خانوادگی در بیمارستان‌ها هستیم که دو یا چند عضو خانواده مبتلا و در بیمارستان بستری شدند و نشان‌دهنده گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی در سطح استان است.

وی گفت: امیدواریم با همراهی و همکاری مردم این روند متوقف شود.

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی از اوایل هفته دوم فروردین امسال آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است به طوری که هفته گذشته مرکز استان بعد از مدت‌ها در وضعیت نارنجی و از امروز در وضعیت قرمز قرار گرفت.

روز گذشته (سه‌شنبه) اولین بار پس از پاییز سال گذشته و پشت سر گذاشتن پیک سوم کرونا در خراسان جنوبی، آمار مبتلایان روزانه در این استان سه رقمی شد. خراسان جنوبی که آذر ۹۹ پیک سوم کرونا را پشت سر گذاشت و با کاهش موارد ابتلا، بستری و فوتی کرونا مواجه شد، اکنون سه شهرستان قرمز و هفت شهرستان نارنجی دارد و هیچ شهرستانی در این استان آبی (کم‌خطر) نیست.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر پارسال و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت به طوری که پایان سال گذشته و اوایل امسال ۹ شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی رنگ داشت.

بنابر اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، خراسان جنوبی وارد موج چهارم کرونا شده است و احتمال تغییر رنگ شهرستان‌های استان همچنان وجود دارد.

 

 

جریمه ۲.۴ میلیارد ریالی متهم قاچاق دستگاه تولید ارز دیجیتال در خوسف/۴

متهم قاچاق دستگاه تولید ارز دیجیتال در شهرستان خوسف به پرداخت دو میلیارد و ۴۶۱ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان گفت: براساس گزارش پلیس آگاهی شهرستان خوسف از یک شرکت واقع در شهرک صنعتی تعداد ۲۱ دستگاه تولید ارز دیجیتال کشف و گزارش آن برای رسیدگی به شعبه سوم بدوی مرکز استان ارسال شد.
محمد حسین اشرفی افزود: شعبه نیز پس از بررسی اسناد و مدارک موجود، متهم را علاوه بر ضبط کالا‌های کشف شده به پرداخت جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

 

 

 

 

کاسبی اینستاگرامی با تبلیغات غیر اخلاقی/۴

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی از شناسایی فردی که با ایجاد صفحه‌ای در اینستاگرام محصولات پوشاک خود را با تبلیغات غیر قانونی به فروش می‌رساند ، خبر داد.

سرهنگ علی محمدپور گفت : کارشناسان پلیس فتا طی رصد و بررسی شبانه‌روزی فضای مجازی ، صفحه اینستاگرامی را مشاهده کردند که برای فروش محصولات پوشاک خود از قبیل شال و کلاه از تبلیغات خلاف قانون و عرف استفاده کرده بود.
وی افزود : با بررسی‌های فنی و تخصصی به عمل آمده توسط کارشناسان پلیس فتا، مالک صفحه شناسایی شد و با اخذ دستور قضایی در این پلیس حضور پیدا کرد.
رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت : متهم بیان داشت این کار را صرفا جهت افزایش درآمد انجام داده است.
وی افزود : از متهم تعهد گرفته شد تا نسبت به بارگذاری تصاویر غیر اخلاقی در فضای مجازی اقدام نکند.
سرهنگ محمد پور خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه انتشار تصاویر غیر اخلاقی جرم محسوب می‌شود ، پلیس فتا با هماهنگی مقام قضایی با انتشار دهندگان محتوای غیر اخلاقی برخورد قانونی می‌کند، لذا از شهروندان خواستاریم در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش دهند.

 

 

افزایش ۷۶ درصدی صادرات و ترانزیت از پایانه ماهیرود/۲-۳

بیش از ۳۹۲ هزار تن کالا پارسال با ناوگان حمل و نقل بین المللی از پایانه مرزی ماهیرود صادرات و ترانزیت شد.

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت : در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۹۲ هزارتن کالا با ناوگان حمل و نقل بین المللی از مرز ماهیرود صادرات و ترانزیت شد که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل از آن، ۷۶ درصد افزایش داشته است.
مهدی گرجی افزود : این میزان کالا در قالب بیش از ۱۵ هزار و ۳۰۰ سفر حمل شد که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۸ شاهد افزایش ۷۳ درصدی تعداد سفر نیز هستیم.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۵ هزار دستگاه کامیون صادراتی و ترانزیتی از پایانه مرزی ماهیرود تردد کردند که به منظور رونق مراودات تجاری از استان خراسان جنوبی با کشور افغانستان با افزایش ساعت کاری ، ظرفیت پذیرش ناوگان افزایش داده شده است.
گرجی گفت: همچنین برای ایجاد معبر مرزی روان ، افزایش و ایمنی تردد‌ها ، نسبت به برنامه ریزی و هماهنگی در جهت انجام تشریفات در پسکرانه‌ها اقدام و پیگیری‌های به عمل آمده شاهد روان سازی، تسریع ، ایمنی ، ارائه خدمات مطلوب و بهتر به رانندگان و تجار در مرز ماهیرود خواهیم بود.
وی افزود:  پایانه مرزی ماهیرود (میل ۷۸) که در فاصله ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان خراسان‌جنوبی و ۱۳۰ کیلومتری مرکز استان فراه (افغانستان) جانمایی شده ، تنها معبر رسمی فعال در استان خراسان‌جنوبی با کشور افغانستان است.

افزایش ۲ برابری تولید عسل در خراسان جنوبی

زنبورداران خراسان جنوبی پارسال دو برابر سال ۹۸ عسل در زنبورستان هایشان تولید کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت:افزایش ۲ برابری تولید عسل در خراسان جنوبی زنبورداران استان پارسال ۲۷۳ تُن و ۲۲۹ کیلوگرم عسل تولید کردند که این رقم در سال ۹۸، ۱۸۲ تُن بود.

ابراهیمی افزود: عسل زرشک، عناب، آویشن، گشنیز، چهل گیاه، کلپوره، مرکبات، یونجه و گون از انواع عسل‌های تولیدی در استان هستند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: از نظر کیفیت عسل تولیدی استان بسیار مطلوب بوده و به همین دلیل قیمت بالاتری دارد.

وی تعداد زنبورستان‌های استان را ۹۳۵ زنبورستان عنوان کرد و گفت: هزار و هشت نفر در زنبورستان‌های خراسان جنوبی مشغول کار هستند.

ابراهیمی زمان برداشت عسل در استان را عسل بهاره و پاییزه ذکر کرد و افزود: بیشترین عسل استان در شهرستان بیرجند تولید می‌ شود.

به گفته وی عسل تولیدی استان براساس درخواست به زنبوردار از استان‌های مختلف، متفاوت بوده و بیشتر به مشهد و تهران ارسال می‌شود.

ابراهیمی گفت: پایش بیماری‌های زنبورعسل در زنبورستان‌های خراسان جنوبی در فصول بهار و تابستان انجام می‌شود.

درخشش دانشجویان دانشگاه بیرجند در مسابقات بنیاد ملی نخبگان/۲-۳

دانشجویان دانشگاه بیرجند در اولین دوره از مسابقات مسئله محور «ره نشان» موفق به کسب رتبه برتر شدند.

علیرضا رحمانی مطلق و محمد رستگار دانشجویان دانشگاه بیرجند موفق به کسب مقام دوم و سوم اولین دوره از مسابقات مسئله محور «ره نشان» شدند.
علیرضا رحمانی مطلق در پروژه طراحی و ساخت پچ قلبی با استفاده از تکنیک چاپ زیستی سه بعدی موفق به کسب مقام دوم و محمد رستگار در پروژه سنسور تشخیص سطح مایع و خون موفق به کسب مقام سوم در مسابقات کشوری بنیاد ملی نخبگان شد.
این مسابقات با هدف شناسایی افراد و تیم‌های مستعد، دانشجویان و فناوران برای توانمندسازی در حل مسائل و نیاز‌های صنعت کشور در پنج حوزه زیست فناوری ، حمل و نقل ، آب و محیط زیست ، انرژی و هوشمندسازی و با حضور ۳۸ شرکت دانش بنیان و ۵۶ پروژه برگزار شد.
پس از هفت مرحله ارزیابی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع، نشست‌های تیم سازی و مربی‌گری با هدف پیشبرد پروژه‌ها، برترین‌ها به مرحله نهایی راه یافتند که منجر به رقابت تیم‌ها در قالب بیش از ۳۰۰ تیم شد.

کشف ۳ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در بیرجند/۴

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی از کشف ۳ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق در شهرستان بیرجند خبر داد.

سرهنگ ستاد بخشی گفت: مأموران انتظامی اخباری مبنی بر نگهداری تعدادی دستگاه استخراج ارز دیجیتال در یکی از روستا‌های شهرستان بیرجند دریافت کردند که بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت.
وی افزود: مأموران با انجام تحقیقات تخصصی و پلیسی، محل نگهداری دستگا‌های استخراج ارز دیجیتال را شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مقام قضائی با رعایت حقوق شهروندی این محل را بازرسی کردند.
سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی گفت: مأموران در بازرسی و پاکسازی از این محل ۳ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیر مجاز به ارزش ۶۹۰ میلیون ریال کشف و یک متهم را دستگیر کردند.
سرهنگ بخشی با بیان این که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شده است، افزود: دستگیری مجرمان و برخورد با هنجارشکنان همواره در دستور کار پلیس قرار دارد و از مردم درخواست می کنیم برای کمک به اقتصاد، آرامش و خصوصا امنیت جامعه در صورت اطلاع از این گونه موارد بلافاصله مراتب را از طریق پیامک به سامانه ۱۱۰۵۶ و تماس با شماره ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

کشف انواع کالای قاچاق در خراسان جنوبی/۴

ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری و یک کامیونت در شهرستان بیرجند انواع کالای قاچاق به ارزش ۲۵۰ میلیون ریال کشف کردند.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودور‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی شهرستان بیرجند به یک اتوبوس مسافربری و یک کامیونت مشکوک شدند و خودرو‌ها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ بخشی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از خودرو‌ها انواع پارچه خارجی، گیاهان دارویی غیر مجاز و لوازم خانگی قاچاق کشف کردند.
سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران در این رابطه ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

رها سازی یک قطعه باکلان در سد رزه درمیان/۲

یک قطعه باکلان در شهرستان درمیان تیمار و رها سازی شد.

محمدعلی خسروی زارگز سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان درمیان گفت: یک قطعه باکلان که درمهاجرت معکوس دراوایل فروردین براثر باد‌های شدید دچارآسیب شده بود بعد از دو هفته تیمار و مراقبت وپس از اطمینان کامل از بهبودی این پرنده در در سدرزه شهرستان درمیان رها سازی شد.

درخشش عضو کانون بشرویه در نخستین جشنواره ملی نقاشی آب/۲

عضو کانون مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکریک ودکان و نوجوانان بشرویه موفق به دریافت لوح تقدیر نخستین جشنواره ملی نقاشی آب شد.

اثر نقاشی «عرفان غلامی ثانی»، عضو مرکز فرهنگی وهنری کانون شهرستان بشرویه جزو آثار برتر نخستین جشنواره ملی آب شناخته شد و لوح سپاس گرفت.
نخستین جشنواره‌ی ملی نقاشی آب با شعار محوری «ارزش آب» با همکاری یونیسف ، وزارت نیرو و حمایت معنوی وزارت آموزش و پرورش برای کودکان ونوجوانان تا ۱۸ سال برنامه‌ریزی، اجرا و آیین اختتامیه آن با حضور معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و رئیس دفتر یونیسف در ایران همزمان با روز دوشنبه ۱۶ فروردین در ساختمان حوزه ستادی وزارت نیرو برگزار شد.

ثبت ۳۲ اثر تاریخی خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی/۲-۳

۳۲ اثر تاریخی، معنوی و طبیعی خراسان جنوبی پارسال در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: این آثار شامل ۱۴ اثر تاریخی و فرهنگی، ۶ شیء تاریخی، ۴ اثر طبیعی و ۸ اثر معنوی است.
علی شریعتی منش افزود: در سال ۱۴۰۰ نیز پرونده‌های پیشنهادی دیگری برای ثبت میراث ملی در دست تهیه است تا آثار بیشتری به فهرست میراث ملی استان اضافه شود.

نماز جمعه در ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی برگزار نمی‌شود/۲-۳

نماز جمعه در ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی برگزار نمی‌شود

مسوول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا نماز جمعه این هفته (۲۰ فروردین) به غیر از شهر خوسف در هیچ یک از شهرستان‌های استان برگزار نمی‌شود.

حجت الاسلام حامد شاه‌بیگی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی کرونا مبنی بر افزایش شهرهای قرمز و نارنجی در استان خراسان جنوبی نماز جمعه این هفته در ۲۵ شهر استان از جمله بیرجند برگزار نخواهد شد.

وی گفت: برگزاری نماز جمعه در هفته‌های گذشته نشان از رعایت همه‌جانبه مردم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا داشت که امیدواریم پروتکل‌های بهداشتی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا شاهد برگزاری نماز جمعه شهرستان‌ها در آینده‌ای نزدیک باشیم.

 

 

 

 

 

کشف گوسفند قاچاق درسواری پراید/۴

مأموران انتظامی شهرستان سربیشه در بازرسی از یک سواری پراید ۹ رأس احشام قاچاق کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه گفت: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک سواری پراید مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
 سرهنگ  کارگر افزود: مأموران در بازرسی از سواری پراید ۹ رأس گوسفند قاچاق که فاقد مجوز دامپزشکی بود کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۱۱۰ میلیون ریال برآورد شد.
فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در بیرجند افزایش یافت

نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در بیرجند افزایش یافت

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: تعرفه جابه‌جایی مسافر درون شهری در سال ۱۴۰۰ برای تاکسی و ناوگان اتوبوسرانی افزایش یافته و نرخ‌نامه مصوب از ابتدای امسال اجرایی شده است.

یدالله غلام‌پور روز چهارشنبه از افزایش ۲۸ درصدی تعرفه جابه‌جایی مسافر درون شهری در سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: درخصوص افزایش تعرفه خدمات، هر سال بهای خدمات شهرداری افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: افزایش تعرفه خدمات با توجه به افزایش تورم و هزینه‌هایی که هر سال افزایش پیدا می‌کند، مشخص می‌شود.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: در حوزه تاکسیرانی قبل از آغاز سال ۱۴۰۰ تعرفه جدید مصوب و از ابتدای امسال اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: تعرفه ورودی تاکسی‌های خطی و گردشی داخل شهر از یک‌ هزار و ۲۰۰ تومان به یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته و به ازای هر ۱۰۰ متر مسافت، قیمت از ۱۳ به ۱۵ تومان رسیده است.

وی گفت: برای تاکسی‌های بیسیمی و آژانس‌ها نیز تعرفه ورودی از ۳ هزار و ۳۰۰ تومان به ۴ هزار تومان افزایش یافته و به ازای هر ۱۰۰ متر مسافت، قیمت از ۴۰ به ۵۵ تومان رسیده است.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: نرخ‌نامه از ابتدای سال اجرایی شده و رانندگان ملزم به نصب نرخ‌نامه جدید روی تاکسی و آژانس‌ها شدند و اگر راننده‌ای نسبت به نصب نرخ‌نامه اقدام نکرده، تخلف است.

وی از شهروندان درخواست کرد به محض نشستن داخل تاکسی نگاه کنند نرخ‌نامه مصوب نصب شده باشد و چنانچه شاهد نصب نشدن نرخ‌نامه بودند مراتب را برای پیگیری به این سازمان اطلاع دهند.

وی به افزایش تعرفه اتوبوس‌های درون شهری اشاره کرد و افزود: تعرفه جابه‌جایی مسافر درون شهر از ۷۵۰ به یک‌ هزار تومان افزایش یافته است.

غلام‌پور بیان کرد: تعرفه جابه‌جایی مسافر در حومه شهر از ۹۰۰ به یک هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته و حومه شهر شامل امیرآباد، حاجی‌آباد و بلوار دانشگاه است.

وی گفت: در برخی از حومه‌هایی که سرانه جابه‌جایی مسافر در این مسیرها بسیار پایین بود و توجیه نداشت که شامل روستاهای چهکند، شهرک بعثت، دستگرد و شمس‌آباد می‌شود به دلیل پایین بودن مسافر، تعرفه جابه‌جایی به یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته تا برای اتوبوس‌هایی که در آن مسیر خدمات می‌دهند، صرفه داشته باشد.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در مورد فعالیت ناوگان اتوبوسرانی عنوان کرد: از زمانی که شاهد شیوع کرونا در استان هستیم برنامه تعداد اتوبوس فعال در ناوگان اتوبوس‌رانی، شناور است و نمی‌توانیم برنامه ثابتی را ابلاغ کنیم چراکه ناوگان براساس وضعیت رنگ‌بندی کرونا در شهر فعالیت دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۴۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر داریم و نسبت به قبل از شیوع کرونا ۵۰ درصد اتوبوس‌های درون شهری فعال است.

وی گفت: با این شرایط زمان انتظار مسافر نسبت به قبل از کرونا به ۲ برابر افزایش یافته و این به دلیل کاهش ۵۰ درصدی اتوبوس‌ها است.

غلام‌پور خاطرنشان کرد: برای نمونه در روز گذشته با ۴۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر هشت ‌هزار مسافر جابه‌جا شدند در حالی که قبل از شیوع ویروس کرونا با ۹۰ دستگاه اتوبوس ۵۵ هزار مسافر جابه‌جا می‌شدند.

وی گفت: ساعت آغاز به کار اتوبوس‌ها در حال حاضر ۶ تا ۲۰:۳۰ است.

غلام‌پور با بیان اینکه ۷۰۰ دستگاه تاکسی در شهر بیرجند داریم افزود: یک هزار و ۲۰۰ آژانس نیز از ما پروانه دریافت کردند و برنامه‌ای برای کاهش فعالیت تاکسی و آژانس‌ها ابلاغ نشده و تمامی تاکسی و آژانس‌ها براساس تقاضای مسافر فعال است.

وی به زیان وارد شده به سازمان اتوبسرانی شهرداری بیرجند به دلیل شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: ناوگان اتوبوسرانی در سال ۱۳۹۸، ۱۱ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۴۳۷ مسافر را جابه‌جا کرد.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: سال گذشته نیز ناوگان اتوبوسرانی سه میلیون و ۲۸۵ هزار و ۴۴۴ نفر را جابه‌جا کرده است.

وی عنوان کرد: به لحاظ ریالی در سال ۱۳۹۸ مجموع ناوگان بیش از ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان درآمد از جابه‌جایی مسافر داشته است و سال گذشته نیز با توجه به افزایش ۲۵ درصدی تعرفه جابه‌جایی با فرض ثابت بودن تعداد مسافر باید بیش از ۸ میلیارد تومان درآمد عاید ناوگان اتوبوسرانی می‌شد که به دلیل کرونا و کاهش مسافر این درآمد به بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید که این رقم نشان دهنده زیان بیش از ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در سال گذشته است.

وی افزود: درآمد ناوگان اتوبوسرانی در سال گذشته نسبت به ۱۳۹۸ حدود ۶۷ درصد کاهش داشته است.

 

 

 

فعالیت‌های ورزشی در شهرهای قرمز خراسان جنوبی تعطیل شد/۷

فعالیت‌های ورزشی در شهرهای قرمز خراسان جنوبی تعطیل شد

معاون توسعه امور ورزش اداره ‌کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: طبق مصوبه ستاد مدیریت کرونا در استان فعالیت تمامی باشگاه‌های ورزشی در شهرستان‌های قرمز تعطیل شد.

محسن قطبی اعلام کرد: با توجه به اینکه شرایط استان به لحاظ شیوع کرونا در وضعیت خوبی نیست و سه شهرستان بیرجند، قاینات و فردوس در وضعیت قرمز قرار دارند، طبق مصوبه جلسه ستاد استانی کرونا تمامی اماکن، باشگاه‌ها و فعالیت‌های ورزشی در شهرهای قرمز استان از امروز – ۱۸ فروردین – تا اطلاع ثانوی تعطیل شد تا استان در وضعیت بهتری از نظر کرونا قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سلامتی ورزشکاران از همه چیز مهمتر است افزود: امیدواریم تمامی ورزشکاران به ویژه باشگاه‌های بدنسازی، رزمی و استخرها از این قانون تبعیت کرده و در حفظ سلامتی هموطنان تلاش کنند تا هرچه زودتر این بیماری ریشه‌کن شود.

معاون توسعه امور ورزش اداره ‌کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: کمیته بازرسی و تشدید نظارت بر اماکن ورزشی دولتی و خصوصی تشکیل و در صورت رعایت نکردن مصوبه ستاد کرونا در استان، با صاحبان اماکن ورزشی و باشگاه‌ها براساس ضوابط قانونی به صورت جدی برخورد خواهد شد، لذا تقاضا داریم که همه بزرگواران این موضوع را جدی بگیرند.

وی گفت: امیدواریم شرایط استان به لحاظ کرونا بهتر شود تا دوباره شاهد فعالیت‌های ورزشی در بسیاری از مناطق استان باشیم.

قطبی اظهار داشت: شهرستان‌های طبس، بشرویه، سرایان، زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان نیز در وضعیت نارنجی و شهرستان خوسف در وضعیت زرد قرار دارند که مطابق با دستورالعمل ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا اماکن ورزشی در این مناطق به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

 

 

 

 

۱۰ هزار و ۱۰۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

۱۰ هزار و ۱۰۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی از احداث یا ارتقای ۶۱ سایت ارتباطی در استان خبر داد و گفت: با انجام این اقدامات ۱۰ هزار و ۱۰۰ خانوار در ۱۰۱ روستای استان از سرویس اینترنت پرسرعت همراه و خدمات شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند شده‌اند.

مصطفی بهی افزود: برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاهای استان سال گذشته ۱۳ سایت و ۲۵ میکروسایت جدید نسل چهار احداث شد و ۲۵ سایت همراه روستایی نیز به نسل چهار ارتقا پیدا کرد.

وی توسعه شبکه همراه روستایی را از دیگر برنامه‌های سال گذشته عنوان کرد و گفت: با احداث و راه‌اندازی ۲۱ سایت، پوشش همراه در ۲۹ روستا برقرار شد و ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی از سرویس تلفن همراه بهره‌مند شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تصریح کرد: برای توسعه شبکه پهن باند و ارتقای کیفیت ارتباطات روستایی نیز طرح توسعه شبکه فیبرنوری روستایی به میزان ۱۷۰ کیلومتر در سطح استان اجرا شد.

وی گفت: با اجرای این طرح ۹ مرکز تلفن ثابت و ۲۱ سایت همراه روستایی به شبکه پهن باند پایدار و مطمئن متصل شد.

بهی با اشاره به تامین اعتبار پروژه‌های ارتباطی روستایی از محل منابع دولتی اظهار داشت: برای اجرای پروژه‌های توسعه ارتباطات روستایی استان در سال گذشته ٩٠ میلیارد تومان از محل منابع طرح توسعه ارتباطات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هزینه شده است.

رییس کارگروه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی استان درباره تاسیس دفاتر جدید در این استان گفت: برای تسهیل دسترسی هم‌استانی‌ها به خدمات دستگاه‌های اجرایی و کاهش مراجعات به ادارات، سال گذشته مجوز فعالیت ۱۷ دفتر پیشخوان شهری و ۱۲ دفتر ICT روستایی صادر شد.

وی اضافه کرد: از ۱۷ دفتر پیشخوان شهری، هشت دفتر در بیرجند، سه دفتر در قاین، سه دفتر در فردوس و بشرویه، اسدیه و طبس هر کدام یک دفتر راه‌اندازی شد.

بهی گفت: از ۱۲ دفتر ICT روستایی پنج دفتر در روستاهای شهرستان بیرجند و هفت دفتر در روستاهای شهرستان قاینات برای ارائه خدمت، تاسیس شده است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت این استان در مناطق روستایی ساکن هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*