گزارش/رویکرد مجلس نسبت به حیات و سرنوشت مطبوعات چیست؟

رویکرد مجلس نسبت به حیات و سرنوشت مطبوعات چیست؟

رویکرد مجلس نسبت به حیات و سرنوشت مطبوعات چیست؟

تهران-ایرناپلاس- هرچند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین اصلاحیه الزام چاپ آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار خبر داد که با استقبال فعالان مطبوعات نیز همراه شده اما این موضوع مخالفت مجلس را در پی داشته است.

به گزارش ایرناپلاس، اواخر بهمن‌ماه سال گذشته هیأت وزیران آیین‌نامه شیوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را تصویب و ابلاغ کرد. اما در این مصوبه مفادی دیده می‌شد که مطبوعات کشور را وارد مرحله جدید از فعالیت‌هایشان می‌کرد. طبق مفاد این آیین‌نامه، حذف الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی مزایده‌ها و مناقصه‌ها در روزنامه‌ها بود.

این بند از آیین‌نامه از همان ابتدا اعتراض و نارضایتی‌های بسیاری از سردبیران و فعالان عرصه مطبوعاتی کشور را به همراه داشت، تا جایی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری نوشت: «این مصوبه زنگ خطر نهایی برای مطبوعات کشور بوده و نگرانی جدی و گسترده‌ای در میان اصحاب مطبوعات و رسانه ایجاد کرده است.»

چهارم اردیبهشت سیدعباس صالحی در توئیتی از لغو این ممنوعیت خبر داد: «با تدوین اصلاحیه توسط معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری در مورد الزام چاپ آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار و طرح و تصویب آن در جلسه یکشنبه هیات دولت و نیز دستور ریاست محترم مجلس و همراهی هیأت محترم تطبیق، رفع دغدغه اصحاب مطبوعات خواهد شد.»

با وجود هموار شدن اندکی از مسیر اصحاب مطبوعات با تصویب الزام چاپ آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، اما گویی این اتفاق به مذاق عده‌ای خوش نیامد. تا جایی که با مخالفت بسیاری در مجلس روبه‌رو شد. هر چند وزیر ارشاد از تلاش حداکثری خود برای انجام این اصلاحیه خبر داده است؛ اما این پرسش مطرح می‌شود که چرا در این برهه زمانی که این اتفاق می‌تواند به پویاتر شدن مطبوعات کشور بیانجامد و برای اهالی رسانه، روزنه امیدی باشد چرا باید با مخالفت‌هایی روبه‌رو شود؟

با حسین عبداللهی مدیرمسئول روزنامه آرمان ملی درباره پیامدهای سیاست مجلس در رد این اصلاحیه به گفت‌وگو پرداختیم.

رد اصلاحیه ممنوعیت انتشار آگهی‌ها و فشارهای بیشتر
عبداللهی درباره رد اصلاحیه دولت از سوی مجلس در زمینه ممنوعیت انتشار آگهی‌ها به خبرنگار ایرناپلاس گفت: آیین‌نامه لغو الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه‌ها، واکنش مطبوعات را به همراه داشته و خواهد داشت. چون یکی از راه‌هایی که نشریات می‌توانند از آن ارتزاق کنند و بتوانند در این وانفسا با گرانی‌ها و مخارج مضاعفی که وجود دارد رسانه منتشر ‌کنند، اصلاحیه ممنوعیت انتشار آگهی‌هاست.

وی افزود: به نظرم کسانی که باعث رد این مساله هستند به نوعی نقش محدودکننده مطبوعات را برعهده دارند. چه بخواهند و چه نخواهند با این تصمیم، نشریات را در تنگنایی که قرار دارند به تنگنای دیگری سوق می‌دهند و در این شرایط فشار مضاعفی را وارد می‌کنند. البته گفته می‌شود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال دریافت تائید اصلاحیه در آیین‌نامه است.

به گفته او، شبکه‌های اجتماعی در لحظه در حال اطلاع‌رسانی خبری هستند. اما آیا می‌توان به شبکه‌های اجتماعی نیز با همان اطمینان و نگاه مستند مطبوعات فیزیکی اتکا کرد؟ رسانه‌های مکتوب و مطبوعات موارد مستند را منتشر می‌کنند. منبع، مرجع و اطلاعات مشخص است. و اگر می‌بینید که فضای مجازی در حال فعالیت است، بخشی از ارتزاق آنها برای محتوایشان را از همین فضای حقیقی و  روزنامه‌های کثیرالانتشار به دست می‌آورند.

تهدید اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی
وی ادامه داد: این مساله چه در مجلس، چه در دولت یا هر نهاد دیگری رد شده باشد و شاید فکر کنند که با بهره‌گیری از امضای الکترونیکی، انجام معاملاتی که براساس حذف کاغذ صورت می‌گیرد، هزینه‌ها را کم می‌کنند اما باید بدانند از چند جای دیگر بر هزینه‌ها می‌افزایند. یکی از مهمترین این هزینه‌ها، عدم آگاهی و اطلاع‌رسانی در فضای حقیقی به مردم و جامعه است. رسانه‌های کثیرالانتشار مرجع اطلاعات و اخبار همگانی هستند و هرگونه محدودیتی بر آنها پذیرفته نیست.

این فعال مطبوعاتی درباره پیامدهای رد این اصلاحیه افزود: روزنامه‌ها آیینه‌ای هستند که مستحق شکستن نیستند و هر کسی به هر شیوه‌ای دنبال محدود کردن مطبوعات باشد، دودش به چشم همگان خواهد رفت. با این نگاه تک‌بعدی به یاد دوربرگردان‌های زمان شهرداری آقای احمدی‌نژاد می‌افتم که ترافیک را در یک محدوده کاهش می‌داد اما از جای دیگر بر حجم ترافیک‌ها می‌افزود. نباید بخشی‌نگری کنیم و با نگاه کاهش هزینه‌ها به سمت تهدید مطبوعات و تهدید اطلاع‌رسانی برویم.

وی یادآور شد: تهدید مطبوعات به نوعی تهدید اطلاع‌رسانی است و تهدید اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، یعنی عقب انداختن جامعه. اگر امروز در بحث کرونا اطلاع‌رسانی را به موقع و شفاف انجام می‌دادیم یا حتی مسئولان در توجه به رسانه‌ها توجه بیشتری داشتند، اکنون کنترل کرونا هزینه‌های کمتری را بر ما وارد می‌کرد. لذا نقش آگاهی‌بخشی رسانه‌ها به ویژه در روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب، بسیار اثرگذار است.

تصمیم اشتباه در آستانه انتخابات بزرگ و سرنوشت‌ساز
عبداللهی درباره این نگاه نمایندگان مجلس به مطبوعات یادآورشد: مشکلات با رد این اصلاحیه قابل رفع نیست؛ چون با این تصمیم ممکن است هزینه‌ها از یک جا کاهش یابد اما بر چند جای دیگر افزوده شود. با توجه به اینکه در این شرایط باید به رسانه‌ها کمک کرد که بتوانند به ترغیب و تشویق مردم به انتخاب و شرکت در پای صندوق‌های رای کمک کنند و جامعه در آستانه انتخابات بزرگ و سرنوشت ساز قرار دارد؛ آیا تهدید مطبوعات و محدود کردن آنها کار درستی است؟ آیا دیواری کوتاهتر از مطبوعات وجود ندارد که هر کس به خود اجازه می‌دهد در بحث‌های مختلفی چون نگاه‌های سلیقه‌ای و فشار بر آنها و چه در بحث اطلاع‌رسانی یا همین مواردی که درصدد حذف محفظه‌های اقتصادی روزنامه‌ها هستند، وارد حریم آن می‌شود؟

وی افزود: هر آیین‌نامه‌ای که به نوعی فعالیت اطلاع‌رسانی را در این شرایط که هزینه‌های بسیار سنگینی برای چاپ روزنامه‌ها وجود دارد محدود کند، به طور قطع در دراز مدت به نفع هیچ کس نیست. در واقع این اتفاق ظلم به مطبوعات است و این رفتار، ظلم به اطلاع‌رسانی و مردم است.

 

 

 

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در ‌نامه‌ای به رئیس جمهور:
امتحانات نهایی دانش آموزان نباید به صورت حضوری برگزار شود
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که در مقطع فعلی که کشور با جهش سوش انگلیسی و احتمالا در روزهای آینده با سوش هندی و آفریقایی ویروس کرونا مواجه است امتحانات دانش آموزان نباید به صورت حضوری برگزار شود.
حضور حسینعلی شهریاری در غرفه خبرگزاری خانه ملت

به گزارش خبرنگارخبرگزاری خانه ملت؛ حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که در مقطع فعلی که کشور با جهش سوش انگلیسی و احتمالا در روزهای آینده با سوش هندی و آفریقایی ویروس کرونا مواجه است امتحانات دانش آموزان نباید به صورت حضوری برگزار شود.

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حاجی میرزایی

وزیر محترم آموزش وپرورش با سلام و تحیات؛

احتراما با توجه به اینکه از سوی آن وزارتخانه اعلام شده در برخی پایه های آموزشی امتحانات اجباری به صورت حضوری برگزار می شود متذکر می‌گردد که مسئولیت حفظ سلامتی دانش‌آموزان در اثر این رویه مستقیما به عهده جنابعالی خواهد بود.

در این خصوص هر چند نیت از برگزاری حضوری امتحانات، منطبق بر اهداف آموزشی و جلوگیری از خسران محصلان و آینده ‌سازان عزیز عنوان گردیده که البته در جای خود امری مهم و در خور تقدیر است، اما در مقطع فعلی که کشور با جهش سوش انگلیسی و احتمالا در روزهای آینده با سوش هندی و آفریقایی ویروس کرونا مواجه است احتمال ابتلا و سرایت را به ویژه در سنین نوجوانی و جوانی به شدت بالا می برد لازم است در خصوص نحوه برگزاری و یا تاریخ امتحانات تجدید نظر بعمل آید.

توفیق روزافزون جنابعالی را از خداوند منان خواهانم.

۱۵ عکس عجیب و وحشتناک که در تاریخ ثبت شدند بی آنکه حقایقشان کشف شود

در این گزارش برخی از مشهورترین عکس‌های عجیبی که ثبت شده و حقایق آن تاکنون کشف نشده را برای شما به همراه توضیحاتی به اشتراک گذاشته ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مسائل رمزآلود و حقایق کشف نشده معمولا از جذابیت بالایی برای افراد مختلف جامعه برخوردار هستند و واکنش‌های متفاوتی نسبت به نشان داده می‌شود. برخی شاید با دیدن و شنیدن آن‌ها به وجد آمده و شگفت زده شوند و برخی نیز وحشت زده!

در این گزارش کوتاه برخی از مشهورترین عکس‌های بیگانه‌ها و هیولا‌ها که تاکنون گرفته شده است را به اشتراک گذاشته‌ایم تا نشان دهیم که چقدر جهان عجیب و شگفت انگیز است.

رویداد تونگوسا ۱۹۰۸

در ژوئن ۱۹۰۸ یک انفجار بسیاربزرگ در نزدیکی یکی از رودخانه‎های روسیه رخ داد که بر اثر آن ۷۷۰ مایل از جنگل کاملا مسطح شد و ۸۸ میلیون درخت از بین رفت اما در کمال تعجب هیچ تلفات جانی نداشت. دلیل این انفجار که گفته می‌شود هزار برابر شدیدتر از انفجار هیروشیما بوده است هیچگاه به طور قطع مشخص نشد اما محققان آن را به چیزی خارج از جو زمین نسبت داده اند.

رویداد تونگوسا 1908

 

حادثه گذرگاه دیاتلوف ۱۹۵۹

در سال ۱۹۵۹ ، در اعماق کوههای اورال روسیه ، یک گروه باتجربه از کوه نوردان تحت شرایط مرموزی جان خود را از دست دادند که هرگز به اندازه کافی توضیح داده نشد. محققان کشف کردند که قربانیان در حالی که کمترین لباس را پوشیده بودند با وجود دمای حدود ۳۰ درجه سانتیگراد ، چادر خود را سوراخ کرده و از چیزی فرار کرده بودند.

تعدادی از قربانیان در اثر هیپوترمی جان خود را از دست دادند اما برخی از آن‌ها از نظر شکستگی جمجمه، شکستگی‌های بزرگ قفسه سینه و ضربه مغزی جان خود را از دست داده بودند. یکی دیگر از قربانیان با جراحات اساسی و همچنین از دست دادن زبان، چشم و لب پیدا شد. چندین نظریه در مورد علت فرار کردن کوهنوردان و اینکه سرانجام چه عواملی باعث کشته شدن آن‌ها شده است وجود دارد ، اما هیچکدام نتیجه قطعی نداشته و مرگ آن‌ها همچنان یک معما است.

اتفاقات عجیب

اکتوپلاسم سنس (۱۹۱۲)

در این دوره، بشر به شدت غرق معنویات و ارتباط با ارواح و مردگان شده بود. در این تصویر مشاهده می‌شود با به کارگیری روشی که در آن زمان مرسوم بوده یک نور در میان دستان این زن ایجاد شده و اتفاقاتی در پشت سرش رخ می‎دهد.

اتفاقات عجیب

شیء ناشناخته در آسمان نزدیک کاخ سفید

در سال ۱۹۵۲ چندین کنترل کننده ترافیک هوایی از چندین فرودگاه و پایگاه نیروی هوایی در نزدیکی واشنگتن دی سی گزارش دادند که بر روی صفحه رادارهای خود ناگهان شیئی ناشناخته دیده اند. هنگام پرسش از خلبانان محلی ، به کنترل کنندگان گفته شد که تعدادی “چراغ روشن” در آسمان نزدیک کاخ سفید دیده شده است.

هفته بعد، بار دیگر این اتفاق افتاد، هواپیماهای جنگی برای رهگیری درگیر شدند اما جت‌ها نتوانستند سرعت اجسام پرنده ناشناس را مطابقت دهند. این مشاهدات به لیست اضافه شده توسط دولت تحت پروژه آبی کتاب مورد بررسی قرار گرفت اما هیچ چیز دیگری مشخص نشد.

شیء ناشناخته در آسمان نزدیک کاخ سفید

هرم قمری ناسا (۱۹۷۲)

در سال‌های اخیر، تصاویری از ماه ثبت شده که وجود اهرام بر روی آن را نشان می‌دهد اما این تصاویر هرگز توسط ناسا منتشر نشد و هیچ توضیح، تأیید یا تکذیبی هم درمورد آن وجود ندارد.

اتفاقات عجیب و ناشناخته

مرد فضایی ۱۹۶۴

جیم تمپلتون در حالی که در یک سفر یک روزه به Burgh Marsh در کامبریای انگلیس بود، از دخترش چندین عکس گرفت که در یکی از آن‌ها مردی را با لباس فضایی سفید پشت سر او ایستاده است. جیم قسم می خورد که در زمان ثبت عکس شخص دیگری در آن‌جا وجود نداشت.

اتفاقات عجیب و ناشناخته

هیولای جزیره هوک ۱۹۶۴

در تابستان ۱۹۶۴ ، رابرت لو سررک در حالی که با خانواده اش در سفر با قایق بود ، موجودی را در آب‌های استرالیا دید که از نظر اندازه، هیولا به نظر می‌رسید. این موجود که حدود ۸۰ فوت طول دارد، دارای ویژگی‌های مار مانند و چشمانی در بالای سر خود است، این موجود به سرعت به عنوان هیولای جزیره هوک شناخته شد.

موجودات عجیب و ناشناخته

افسانه  Bigfoot

Bigfoot افسانه ای است که قدمت آن به سال ۱۸۶۷ برمی‌گردد و چندین نفر گزارش داده اند که “مردان وحشی” عظیم الجثه را در جنگل ها و کوه های مناطق شمال غربی اقیانوس آرام ایالات متحده و کانادا سرگردان دیده‌اند.

در سال ۱۹۶۷ ، راجر پترسون و رابرت گیملین ، معروف ترین و شناخته شده ترین فیلم موجود در مورد Bigfoot را ضبط کردند. اصالت آن در دهه‌های بعد بسیار مورد اختلاف بوده است، اما مطمئناً نکته قانع کننده‌ای در این مورد وجود دارد.

موجودات عجیب و ناشناخته

عکس چهره بر مریخ (۱۹۷۶)

یکی دیگر از رازهای مرتبط با ناسا این بار در اطراف مریخ قرار دارد. فضاپیمای وایکینگ ۱ عکس هایی از سطح مریخ را به تصویر کشید که به نظر می‌رسید چهره‌ای از زمین به سفینه فضایی نگاه می کند. عکس‌های جدیدتر با لنزهای با وضوح بالاتر تصویر واضح تری را ارائه داده اند.

عکس چهره بر مریخ (1976)

موجود شیطانی روی تخت بیمارستان

ظاهراً این صحنه تار توسط دوربین مداربسته اتاق بیمارستان ثبت شده است. دیدن آن کمی سخت است ، اما به نظر می رسد یک موجود شیطانی عجیب و غریب و تقریبا کوچک بر روی تخت راه می رود.

موجودات عجیب و ناشناخته

 

عکس غیرقابل توضیح در مریخ (۲۰۱۷)

در سال ۲۰۱۷، مریخ نوردی کنجکاو تصویری را ضبط کرد که به نظر می رسد یک شیء ناشناس در سطح مریخ را نشان می دهد. نظریه پردازان  این تصویر را اثبات وجود حیات فرازمینی می دانند.

عکس غیرقابل توضیح در مریخ (2017)

 

افسانه چوپاکابرا (۲۰۱۶)

افسانه Chupacabra ریشه آن در قاره آمریکا است ، جایی که گفته می شود موجودی به سرزمین‌ها و حیوانات حمله می کند و به کشتن دام‌ها و نوشیدن خون آن‎ها می‌پردازد. گزارش‌های مربوط به Chupacabra از آن زمان در سراسر جهان منتشر شده است و در سال ۲۰۱۶ یک فیلم در صحرای پرتغال ضبط شد.

به نظر می رسد این ویدئو یک جانور شبیه انسان را نشان می دهد که در بیابان قدم می زند و سپس در پشت بوته ناپدید می شود. دقیقاً مانند همه فیلم های Bigfoot ، فیلم از راه دور و کیفیت پایین است ، بنابراین قضاوت در مورد صحت آن زیاد مورد قبول نیست.

موجودات عجیب و ناشناخته

هیولای لوخ نس (۵۶۵ میلادی)

نسی موجود افسانه ای است که در لوک نس اسکاتلند زندگی می کند. این هیولا شاید قدیمی ترین راز غیرقابل توضیح در لیست ما باشد زیرا اولین گزارشات مربوط به مشاهده آن به ۵۶۵ میلادی برمی‌گردد. از آن زمان، بسیاری از مردم ادعا کرده اند که هیولای لوخ را می‌بینند اما همچنین مشاهدات دروغین، حقه بازی‌ها و شناسایی‌های غلط بسیاری وجود دارد که شامل درختان تا گازهای طبیعی است.

هیولای لوخ نس (565 میلادی)

 

مرگ الیسا لام (۲۰۱۳)

در سال ۲۰۱۳ ، الیزا لام در هتل سیسیل در لس آنجلس اقامت داشت. وی در طول اقامت گم شد و بعداً در مخزن آب در پشت بام هتل کشف شد. چندین واقعیت غیرمعمول در مورد این پرونده وجود داشت که آن را مرموز کرد، از جمله یک فیلم منتشر شده توسط دوربین آسانسور که از سوار شدن او به بالابر، فشار دادن چندین دکمه با ترس و عجله و تلاش برای پنهان کردن خود از دید کسی یا چیزی بود.

دسترسی به پشت بام هتل در زمان مرگ وی مسدود شده بود. اگرچه مرگ وی به طور رسمی “غرق شدن تصادفی” نامگذاری شد، اما بسیاری از نظریه های دیگر وجود دارد که نشان دهنده قربانی شدن وی توسط یک قاتل زنجیره ای است.

اتفاق عجیب و وحشتناک

چراغ‌های هسدالن (۲۰۰۷)

در بالای دره های هسدالن در مرکز نروژ، یک سری چراغ های غیر قابل توضیح به طور منظم در طول شبانه روز ظاهر می شوند. بعضی اوقات چراغ‌ها بیش از یک ساعت ظاهر می شوند، گاهی اوقات فقط برای چند ثانیه در آنجا هستند. این یک اتفاق منظم است و بسیاری از نظریه‌پردازان بشقاب پرنده‌ها  ادعا می‌کنند که چراغ‌ها منشأ فرازمینی دارند.

دانشمندان اما چراغ‌ها را به واکنش شیمیایی و الکتریکی ناشی از واکنش فلزات و مواد معدنی مختلف در دامنه تپه محلی نسبت به محیط زیست نسبت داده اند.

اتفاق عجیب

گزارش از فاطمه کربلایی

 

 

 

با دست خود فرزندانتان را در دام اعتیاد نیندازید!

یک جامعه شناس در رابطه با برخی از بایدها و نبایدهایی توضیحاتی داد که خانواده ها باید به آن ها توجه کنند تا فرزندانشان به مصرف مواد مخدر روی نیاورند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،آیا تا به حال به بایدها و نبایدها و کلید‌های اصلی که فرزند شما را در برابر آسیب اعتیاد محفوظ نگه می‌دارند، فکر کرده اید؟

اگر خانواده ها به برخی از اصول مهمی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شده است، توجه کنند می‌توانند تا حد زیادی به فرزند خود کمک کنند تا با آگاهی از آسیب های مواد مخدر، از مصرف آن دوری کنند.

رویا نوری جامعه شناس، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با ارائه راهکارهایی به منظور پیشگیری از ابتلای فرزندان به مصرف مواد مخدر اظهار کرد: برقراری ارتباط صمیمانه با فرزندان، یکی از اصولی است که روش‌های صحیح گوش دادن و نحوه ایجاد ارتباط صحیح و رفتار‌هایی که مانع برقراری ارتباط خوب فرزندان با والدینشان می‌شود به خانواده ها کمک می‌کند تا در این امر موفق شوند.

وی بیان کرد: بالابردن عزت و اعتماد به نفس از دیگر اصول مهمی است که خانواده ها باید به آن توجه کنند. زیرا افرادی که مبتلاء به سوء مصرف مواد مخدر می‌شوند، اغلب از عزت و اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند و تشویق کردن به عنوان بهترین روش تربیتی، اجتناب از تحقیر کردن و دادن مسئولیت‌های مناسب بر اساس سن و توانایی باعث بالا بردن مهارت‌ها و توانایی‌های آن ها می‌شود و والدین می‌توانند از این راه به اهداف خود برسند.


بیشتر بخوانید


نوری تصریح کرد: دارا بودن نظام ارزشی قوی به عنوان سومین اصل مهم برای محافظت از فرزندان در برابر آسیب اعتیاد محسوب می شود چراکه داشتن نظام ارزشی قوی، نه به معنای شعار و سخنرانی، بلکه باور داشتن و عمل کردن به آن، باعث می‌شود، فرد بر اساس نگرش و احساس خود تصمیم بگیرد. به همین منظور، کودکان تا سن نه سالگی باید باور‌هایی درمورد صحیح یا غلط بودن رفتار‌ها داشته باشند تا بتوانند بر اساس باور‌های خود تصمیم بگیرند و خانواده ها باید بدانند که فرزندانشان، تنها طی یک ارتباط خوب، از آن ها و ارزش هایشان تقلید می‌کنند و خانواده ها با استفاده از گفت وگو با فرزندان خود می‌توانند از درونی شدن ارزش‌ها در شخصیت آن ها اطمینان پیدا کنند.

این جامعه شناس گفت: اگر خانواده‌ای قصد دارد به فرزند خود درمورد خطر اعتیاد آگاهی و اخطار دهد توجه کند که هرگز، از برخی روش‌ها استفاده نکند چرا که نتیجه کاملا عکس خواهد داشت.

////////////

وی از ترساندن بیش از حد به عنوان یکی از روش های آسیب زا یاد کرد و ادامه داد: بسیاری از والدین فکر می‌کنند هرچه بیشتر فرزند خود را از مصرف مواد بترسانند نتیجه بهتری بدست می آورند. این در حالی است که اصلا چنین مطلبی درست نیست. به طور مثال؛ برخی از خانواده‌ها فکر می‌کنند که اگر به فرزند خود بگویند اگر سیگار بکشی به زودی معتاد می‌شوی و تو را از مدرسه بیرون می‌کنند یا مصرف مواد مخدر بچه‌ها را نابود می‌کند و آن‌ها در نهایت معتاد شده و در گوشه خیابان‌ها خواهند مرد، شیوه خوبی است که این کاملا روش نادرستی است چرا که گاهی باعث بی اعتمادی به خانواده و باور کردن حرف‌های دیگران بالاخص دوستان می‌شود و نتیجه کاملا عکس خواهد شد.

نوری افزود: سخنرانی کردن، از دیگر روش‌های نامناسب است چرا که آگاه سازی و اطلاع رسانی به تنهایی موجب کاهش یا اجتناب از مصرف مواد نمی‌شود به ویژه اگر با سخنرانی و صحبت‌های یک طرفه همراه باشد. اگرچه افزایش آگاهی، نگرش افراد را تغییر می‌دهد، ولی همیشه در رفتار آن‌ها تغییر به وجود نمی‌آورد و در این میان، نمی‌خواهیم نتیجه بگیریم که ارائه اطلاعات و آگاه سازی هیچ نقشی در پیشگیری ندارند بلکه منظور این است که این روش به تنهایی کافی نیست. زیرا همان طور که می‌دانید تنها یک عامل موجب مصرف مواد نمی‌شود و درواقع، آن چه اهمیت دارد این است که کسب مهارت برای فرزندان ضروری است؛ مهارت‌هایی که از آن‌ها در برابر آسیب‌ها محافظت کند، امّا فراموش نکنید که توضیح واقعیت‌ها درمورد مواد مخدر و بحث کردن درمورد معایب آن‌ها باید به صورت مختصر و منطبق با واقعیت و هدفمند باشد.

اعتیاد

این جامعه شناس افزود: عصبانی شدن و تهدید کردن از دیگر روش‌های نامناسب برای این منظور است و به همین دلیل، اگر خانواده ها از فرزندان خود، رفتار نگران کننده‌ای مانند بیان نظر مثبت به سیگار، قلیان و… مشاهده کردند باید خونسردی خود را حفظ کنند چرا که معمولا تهدید و تنبیه نتیجه عکس می‌دهد. بنابراین، سعی کنند ضمن تقویت عوامل محافظتی، طوری رفتار کنند که فرزندشان فکر کند تنها قصد صحبت کردن با او را دارید نه این که همین الان خانواده اش  می‌خواهد عقیده او را تغییر دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است خانواده ها به جای سخنرانی کردن، اول از فرزند خود سوال کنند و اجازه دهند که او نظرش را بگوید و در این میان، سوال‌هایی را مطرح کنند که فرزندشان را به فکر بیندازد نه این که در او مقاومت ایجاد کند که در پی دفاع از خود بربیاید و سعی کنند به درک دیدگاه فرزند خود نزدیک شوند و انتظار نداشته باشند که فرزندشان درمورد همه چیز با آن ها موافق باشد.

 

بانک مرکزی بخشنامه‌ای را صادر کرده و در اختیار شبکه بانکی قرارداده است و ضوابط اعطای چک موردی را به شبکه بانکی ابلاغ کرده و از مردادماه امسال مشتریان نظام بانکی فاقد دسته چک می‌توانند از شعب بانک‌ها چک موردی دریافت نمایند.

کد خبر:۱۰۴۹۷۱۶
تاریخ انتشار:۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۲۲:۱۱۰۳ May 2021

بالاخره بخشنامه «چک موردی» ابلاغ شد / افراد فاقد دسته‌چک چگونه چک موردی دریافت می‌کنند؟

بالاخره بخشنامه «چک موردی» ابلاغ شد / افراد فاقد دسته‌چک چگونه چک موردی دریافت می‌کنند؟بانک مرکزی بخشنامه‌ای را صادر کرده و در اختیار شبکه بانکی قرارداده است و ضوابط اعطای چک موردی را به شبکه بانکی ابلاغ کرده و از مردادماه امسال مشتریان نظام بانکی فاقد دسته چک می‌توانند از شعب بانک‌ها چک موردی دریافت نمایند.

به گزارش «تابناک» چک موردی در تبصره ۲ ماده ۶ قانون چک مورد تصریح قرار گرفته و بر اساس آن، اگر فردی دسته چک ندارد، می‌تواند به بانک مراجعه کرده و چک موردی دریافت نماید که به نظر می‌رسد این اقدام بانک مرکزی به منظور کنترل تقاضا برای صدور دسته چک و کاهش ریسک ناشی از صدور چک‌های بلامحل است؛ به نحوی که در این بخشنامه آن دسته از مشتریانی مورد حمایت قرار می‌گیرند که به صورت کلی نیازی به دسته چک نداشته و برای برخی از خریدهای خاص خود نیاز به چک دارند؛ بنابراین می‌توانند به بانک مراجعه کرده و بدون اینکه دسته چک داشته باشند، نسبت به رفع نیاز به استفاده از این ابزار پرداخت وعده‌دار اقدام نمایند.

در همین ارتباط یاسر مرادی پژوهشگر حقوق بانکی تصریح کرد: بانک مرکزی باید در سال ۹۸، زیرساختهای لازم برای چک موردی را به افرادی که دسته چک ندارند، ابلاغ می‌کرد، اما به دلیل نبود زیرساختهای لازم، این اتفاق به تأخیر افتاد و از مرداد ۱۴۰۰ این موضوع اجرایی خواهد شد؛ ضمن اینکه در ماده ۶ قانون جدید چک نیز این موضوع تصریح شده که بر اساس ضوابطی که ابلاغ می‌شود، متقاضیان چک موردی، نیازی به اعتبارسنجی نخواهند داشت.

مرادی با بیان اینکه بر اساس قانون جدید، افرادی که برای دریافت دسته چک‌های جدید که از ابتدای ۱۴۰۰ در اختیار آنها قرار داده می شود، پس از مدتی باید اعتبارسنجی شده و بر اساس سقف اعتبار خود، دسته چک دریافت خواهند کرد؛ ادامه داد: چک موردی این محدودیت را نخواهد داشت ولی در عین حال در دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی هر چند تاکید شده که افراد نیاز به اعتبارسنجی ندارند؛ اما برای هر فرد یک سقف کلی در نظر گرفته شده که سقف مجاز سالیانه برای صدور چک‌های موردی است؛ به نحوی که فرد ۵ بار در سال می‌تواند درخواست داده و در هر نوبت دو چک موردی دریافت نماید.

این کارشناس ارشد حقوق بانکی اظهار داشت: البته اگر فردی درخواست صدور دو عدد چک موردی را داشت؛ تا زمانی که آنها را تعیین تکلیف ننماید، نمی‌تواند درخواست دیگر خود را به ثبت برساند؛ در عین حال سقف مجاز برای هر فرد در هر سال در نظر گرفته شده است که هر چند فرد برای دریافت آن نیاز به اعتبارسنجی ندارد، اما آن سقف که تعیین کننده است؛ ملاک عمل خواهد بود.

مرادی گفت: اگر چک موردی فردی برگشت بخورد، عیناً همان محرومیت قانون چک نیز در مورد آنها اعمال خواهد شد؛ یعنی نمی‌توانند کارت بانکی جدید دریافت کرده یا افتتاح حساب نمایند؛ ضمن اینکه حساب‌های آنها تا سقف مبلغ کسری چک، مسدود خواهد شد و در عین حال، ال سی و خدمات ارزی و ضمانت نامه و تسهیلات بانکی نمی‌توانند دریافت نمایند.

وی ادامه داد: چک‌های موردی نیز همانند چک‌های عادی باید در سامانه صیاد ثبت شده و فردی که می‌خواهد چک موردی را صادر کند، باید وارد سامانه صیاد شده و نام ذی نفع را درج کرده و ذی نفع نیز آن را در سامانه تائید کند؛ اما بر خلاف چک‌های معمولی، در چک موردی، امکان ظهرنویسی و انتقال را نداریم و چک موردی در وجه فرد ذی نفع صادر خواهد شد.

مرادی گفت: در مورد چک‌های موردی عیناً همچون چک‌های بانکی افرادی که حکم ورشکستی از مراجع قضائی داشته یا حکمی از قوه قضائیه دارند یا حتی افرادی که چک برگشتی داشته که رفع سوءاثر نشده‌اند و نام آنها در لیست سیاه بانک مرکزی ذکر شده یا حساب آنها از سوی قوه قضائیه مسدود است، امکان دریافت چک موردی را ندارند؛ حتی اگر وکالت نمایندگی به عنوان امضاءکنندگان چک‌های یک شرکت باشند نیز، امکان دریافت چک موردی را ندارند.

این کارشناس ارشد حقوق بانکی ادامه داد: اگر فردی بخواهد چک موردی را از فرد صادرکننده آن دریافت کند، می‌تواند سابقه چک‌های برگشتی را در سامانه صیاد استعلام نماید که بر این اساس امید می‌رود با توجه به سهولت صدور چک موردی، دریافت دسته چک در جامعه کمتر شده و به سمتی حرکت نمائیم که چک موردی جایگزین صدور دسته چک شود.

 

 

 

 

کد خبر:۱۰۴۹۷۳۱
تاریخ انتشار:۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۲۳:۱۴۰۳ May 2021

زن جوان که با نقشه تبهکارانه شوهر دومش ربوده و مجبور به بخشیدن مهریه و طلاق شده بود به‌خاطر تنهایی و بی‌پناهی در دام گرداننده یک خانه فساد گرفتار شد.

به‌ گزارش ایران، مدتی قبل زن جوانی با مراجعه به پلیس در حالی که از همسر سابقش به اتهام آدم ربایی شکایت می‌کرد، گفت: من دو بار ازدواج کردم اما هر دوبار هم مجبور به طلاق شدم. بار اول خیلی کم سن و سال بودم که ازدواج کردم و خیلی زود هم طلاق گرفتم. مدتی بعد به خاطر اینکه شرایط زندگی در خانه پدرم مناسب نبود تصمیم گرفتم دوباره ازدواج کنم. این بار به عقد یکی از اقوام درآمدم فکر می‌کردم او می‌تواند زندگی بهتری برایم بسازد اما همسر دومم بهزاد هم آدم خوبی نبود مدام اذیتم می‌کرد و زندگی برایم جهنم شده بود با اینکه ۲۵ سال بیشتر نداشتم نتوانستم او را هم تحمل کنم.

به همین خاطر به دادگاه رفتم و درخواست طلاق دادم. در همین روزها با دختری به‌نام مهوش در آرایشگاه آشنا شدم. در ظاهر دختری با وقار و مهربان بود وقتی با هم صمیمی‌تر شدیم او مرا برای برادرش خواستگاری کرد اما من که هنوز متأهل بودم با پیشنهادش مخالفت کردم.

آدم ربایی سه روزه

زن جوان در ادامه گفت: در حالی که من جواب منفی داده بودم اما مهوش مدام با من تماس می‌گرفت و اصرار داشت یک بار برادرش را از نزدیک ببینم. بالاخره من هم موافقت کردم و یک روز برای دیدن آنها به یکی از پارک‌های تهران رفتم. داخل پارک در حال گفت‌و‌گو با میلاد و خواهرش بودم که ناگهان صدایی آشنا از پشت سرم شنیدم. بهزاد، شوهر دومم در حالی که با دوربین تلفن همراهش از ما فیلم می‌گرفت با تهدید و فحاشی مرا متهم به خیانت و رابطه نامشروع می‌کرد بعد هم بدون اینکه اجازه حرف زدن به من بدهد هرسه نفر ما را سوار خودرواش کرد و به خانه‌ای قدیمی در شهرری برد. آنجا بود که متوجه شدم مهوش و میلاد از همدستان بهزاد بوده‌اند و با این نقشه می‌خواسته مرا وادار کند مهریه ۲۰۰ میلیون تومانی‌ام را ببخشم. بعد از سه روز بهزاد مرا به زور به یک دفترخانه در شمال تهران برد و من مجبور شدم تمام مهریه‌ام را ببخشم و طلاق بگیرم بعد هم بهزاد مرا در خیابان رها کرد. اما بعد از آن تصمیم گرفتم نزد پلیس بروم و از او و دو همدستش به خاطر آدم ربایی شکایت کنم.

ناپدید شدن زن جوان

با شکایت زن جوان تحقیقات به دستور بازپرس حبیب‌الله صادقی آغاز شد. در حالی که بررسی‌ها برای دستگیری بهزاد و دو همدستش ادامه داشت، اما زن جوان دیگر برای پیگیری پرونده‌اش به دادسرا نرفت و این موضوع که برای بازپرس پرونده عجیب بود باعث شد تا وی دستور تحقیق درباره سرنوشت زن جوان را صادر کند. با بررسی‌های صورت گرفته از سوی مأموران پلیس مشخص شد که او چند روز قبل در یک خانه فساد بازداشت شده است.

وقتی زن جوان به دادسرا منتقل شد و در مقابل بازپرس جنایی قرار گرفت، از اتفاقات بدی که بعد از آدم ربایی برایش رخ داده بود چنین گفت: بعد از اینکه از بهزاد جدا شدم و به خانه پدرم برگشتم خانواده‌ام با اطلاع از ماجرا مدام به من سرکوفت می‌زدند و دیگر آنجا آرامش نداشتم به همین خاطر تصمیم گرفتم از خانه پدرم بروم. اما چون جایی برای ماندن نداشتم روزها در پارک می‌نشستم که در یکی از همین روزها با زن جوانی به‌نام شهلا آشنا شدم و برایش درد دل کردم غافل از اینکه شهلا رئیس یک باند فساد بود. او با ترفندی مرا به خانه‌اش برد. من فکر می‌کردم از روی خیرخواهی است اما وقتی وارد آن خانه شدم تازه فهمیدم در چه دامی گرفتار شده‌ام می‌خواستم فرار کنم که شهلا و نوچه‌هایش اجازه ندادند. اگر پلیس به خانه شهلا وارد نشده بود و آنها را دستگیر نمی‌کرد، معلوم نبود چه بلایی سر من می‌آمد.

با توجه به اظهارات زن جوان، بازپرس جنایی دستور انتقال او به بهزیستی را صادر کرد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

 

 

کد خبر:۱۰۴۹۷۲۹
تاریخ انتشار:۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۲۳:۱۰۰۳ May 2021

تحقیقات برای رازگشایی از قتل مرموز زن میانسال در خانه دوستش درحالی آغاز شد که صاحبخانه مدعی است مرد ناشناسی این جنایت هولناک را رقم زده است.

به گزارش ایران، ساعت ۹ شب شنبه ۱۱ اردیبهشت، مأموران کلانتری ۱۴۹ امامزاده حسن در تماس با بازپرس کشیک قتل پایتخت، از قتل زن میانسالی خبر دادند؛ با اعلام این خبر بازپرس حبیب‌الله صادقی و تیم جنایی راهی محل حادثه شدند که خانه‌ای قدیمی در خیابان ابوذر بود که با ورود به خانه، آنها با جسد زن ۴۶ ساله در حالی مواجه شدند که گلویش بریده شده و با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود.

صاحبخانه که زنی جوان بود در تحقیقات گفت: من از همسرم جدا شدم و به تنهایی در این خانه دو طبقه زندگی می‌کنم. من ساکن طبقه دوم هستم و طبقه اول خالی است. شب حادثه دوستم کیمیا، مقتول به خانه‌ام آمد.

من در حال آشپزی بودم که زنگ خانه به صدا درآمد. کیمیا به سمت آیفون رفت تا ببیند چه کسی زنگ می‌زند، اما پس از پاسخ دادن به آیفون گفت صدا نمی‌آید و برای اینکه ببیند چه کسی پشت در است، پایین رفت.

زن جوان ادامه داد: دو دقیقه بیشتر نگذشته بود که صدای جیغ و فریاد شنیدم. خودم را فوراً به طبقه پایین رساندم و از ترس شوکه شدم ؛جسد خونین کیمیا در راه‌پله‌های طبقه اول افتاده بود و همان موقع مردی ناشناس از خانه خارج شد و فرار کرد. من چهره شخصی را که فرار کرد ندیدم و نمی‌دانم چه کسی بوده است.

به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی پایتخت، زن جوان به عنوان تنها مظنون پرونده بازداشت شد. تحقیقات برای رازگشایی از این جنایت ادامه دارد.

 

نقدی جدی بر سریال های رمضان ۱۴۰۰/ما واقعا چه می سازیم؟!

نقدی جدی بر سریال های رمضان ۱۴۰۰/ما واقعا چه می سازیم؟!

«شب های رمضان هر شبکه را که برای تماشای سریال باز می کنی مثلث عشقی، احضار روح، شخصیت های فضول و آدم های بددهن را می بینی که همه به هم دروغ می گویند و با هم دشمن اند! اگر این سریال ها آینه ی تمام نمای جامعه است، خب ما خیلی افتضاحیم! اصلا به فرض که اینگونه باشد؛ تلویزیون یا رسانه، رمان یا ادبیات این که چه هست را نباید نشان دهد، این که چه باید باشد را باید نشان دهد.»

جملات بالا بخشی از گفته های علی خودسیانی ـ نویسنده و کارگردان تلویزیون ـ است که در گفت و گویی با ایسنا و در نقد سریال های ماه رمضان عنوان شده است.

او که تجربه همکاری با کارگردان هایی مثل حسن فتحی، بیژن بیرنگ، شاپور قریب، داریوش فرهنگ و محمد رحمانیان را در مقام نویسنده مجموعه های تلویزیونی دارد، درباره خروجی سریال‌های رمضان ۱۴۰۰، معتقد است که این سریال‌ها نسبت به سال‌های گذشته از سطح کیفی نازلی برخوردارند.

خودسیانی ادامه می دهد: یک زمان ما شکایت می کردیم که چرا مخاطبان تلویزیونِ ما به سمت سریال های ترکیه ای ترغیب می شوند، سریال هایی که بدآموزی دارند و بحث خیانت و روابط چند جانبه در آنها رواج دارد. بعد به جای اینکه برویم سریال های جذاب تر بسازیم، عملا سوژه ها و موقعیت های سریال های ترکیه ای و به مراتب بدتر از آن را به مخاطب دادیم. در هر سریالی که می بینیم، همه به هم دروغ می گویند و با هم دشمن هستند.

مثلث عشقی، احضار روح، شخصیت های فضول و …

این نویسنده تصریح می کند: مخاطب در شب های مناسبتی، تلویزیون را که باز می کند، در هر شبکه یک مثلث عشقی می بیند. طرف مرده است و بقیه دنبال جنازه می دوند. بعد یک دفعه در یک قسمت به دنبال این هستند که با آن روح حرف بزنند. بدتر از آن، آن روح ارزش نگاه کردن ندارد! اغلب شخصیت ها غیرجذاب هستند، آدم های مسن بد دهن و بی تربیت! همه شخصیت ها فضول! ما واقعا چه می سازیم؟! به جای اینکه حداقل یکسری بازیگر درست و حسابی در این ایام ببینیم که شخصیت های درستی را ایفا می کنند.

کاراکترهای «یاور» به جای دیالوگ، شعار می دهند

او در همین زمینه با اشاره به خروجی نه چندان باورپذیر سریال «یاور»، با اعتقاد بر اینکه سعید مطلبی (نویسنده یاور) از نویسندگان قَدَر تلویزیون است، در عین حال خاطرنشان می کند: آقای مطلبی قبل از انقلاب فیلمنامه می نوشتند، بعد از انقلاب هم با اسم های مستعار می نوشتند و بعد دوباره کارهایی مثل «ستایش» را چندین سال نوشتند. ایشان نویسنده ای نیست که دیالوگ نشناسد. جای تعجب است اغلب دیاگوگ ها در این سریال شعاری است. کاراکترها به جای دیالوگ، شعار می گویند. اگر دهه ی ۶۰ این سریال را می ساختند مردم می گفتند انقدر شعار ندهید. نمی دانم حالا چرا به اینجا رسیده ایم؟

سریال یاور

ترس و لرزی از جنس ساخت «احضار»

خودسیانی با اشاره به محتوای سریال رمضانی «احضار» و سطح کیفی آن در گونه ماورا و معرفتی، اظهار می کند: کسانی که در صدر نشسته اند، مثل مدیران، تاثیرگذارند. آن زمان که ساخت چنین سریال هایی آغاز شد، خیلی ها نسبت به ساخت چنین سریال هایی (گونه ماورا) اعتراض می کردند. همین حالا هم سازندگان «احضار» دست و پا شکسته جلو آمده اند و دغدغه توجیه کردن دارند؛ اینکه برای مثال توضیح بدهند احضار روح شرعا درست است یا نه. احساسم این است که عوامل و مدیران رسانه با ترس و لرز جلو آمده اند تا مبادا کسی اعتراض کند. به همین دلیل مدام باید توجیه کنند؛ بنابراین در کار هم به جای اینکه نمایش ببینیم آدم ها را می بینیم که فقط رفتارهایشان را توجیه می کنند.

اشکال کار از فیلمنامه ها نیست

این فیلمنامه نویس با بیان اینکه ضعف فیلمنامه را در مجموعه های تلویزیونی قبول ندارد، در این زمینه تصریح می کند: هیچ کدام از فیلمنامه نویس ها، نویسندگان تازه به دوران رسیده ای نیستند. حداقل اگر نویسنده ها، تازه کار باشند، کارگردان و تهیه کننده سریال ها افراد قَدَری هستند که سال های سال، تجربه پشت کار بوده است. اما نمی دانم این چه اتفاقی است که می افتد؟ این سریال ها را مخاطب وقتی می بیند، احساس بلاتکلیفی می کند.

او علت اصلی نزول کیفیت سریال های رمضان را متوجه مدیران رسانه می داند و می گوید: نه نویسنده و نه کارگردان و تهیه کننده در خروجی کار مقصر نیستند. اینها مجبورند هر چه که مدیران می گویند را دیکته کنند. من همین حالا نگارش فیلمنامه ای را در دست دارم، آنقدر نظر می دهند که آدم می گوید فقط کار تمام شود و مهم نیست خروجی چه باشد.

فیلمنامه های فوق العاده ای که پشت درهای صداوسیما می مانند

نویسنده سریال «مرز خوشبختی» در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایسنا یادآور می شود: انگار مسئولان تلویزیون نمی دانند این مناسبت ها چه زمانی است. دو ـ سه ماه مانده به ایام رمضان کار را به سازندگان نورچشمی می دهند که از پس کار هم برنمی آیند. در حالی که اطمینان دارم چندین طرح فوق العاده مناسبتی پشت درهای سازمان صداوسیما مانده اند. آخر هم اعلام می شود، ۸۰ درصد رضایتمندی داشته ایم؛ نمی دانم چگونه این میزان رضایتمندی را محاسبه می کنند.

«احضار» دست و پا شکسته

خودسیانی سپس در نقد مجموعه «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی چنین مطرح می کند: آقای افخمی سال ها پیش در سازمان صداوسیما به عنوان ناظر کیفی حضور داشتند و همزمان هم کار می کردند. متن هایی هم که آن موقع نوشته می شد، کمی جسورانه تر بود. اما مجموعه «احضار» به نظر می رسد دست و پا شکسته جلو رفته است، وگرنه ایشان کارگردان باتجربه ای هستند و فردی که ۲۰ سال ناظر کیفی باشد و سال های سال کار مناسبتی برای تلویزیون تولید کند، فیلمنامه خوب را می شناسد، به خوبی هم تشخیص می دهد که فیلمنامه خوب یا بد چه ویژگی هایی دارد. به نظر می رسد همین طوری گفته شده است که کار تولید شود و فرصتی هم نبوده که فیلمنامه بازنویسی شود.

صحنه هایی از سریال احضار

ما سریال را می سازیم، مهم نیست مخاطب راضی است یا خیر

نویسنده سریال های «نوعی دیگر» و «دنیای شیرین دریا» (به کارگردانی بهروز بقایی در دهه ۷۰) تصریح می کند: به اینجا رسیده ایم که سازندگان فقط کار را می سازند تا پولشان را بگیرند و مهم نیست کار چگونه از آب درآمده است. متاسفانه الان اغلب سازندگان سریال های تلویزیون تبدیل به مرده شور شده اند که برایشان مهم نیست، مرده ها به بهشت می روند یا جهنم؛ می گویند کار خودمان را انجام می دهیم. ما سریالمان را می سازیم و پولمان را می گیریم اینکه مخاطب راضی باشد یا نه مهم نیست. چرا؟ چون خیالشان راحت است که دوباره سال آینده همین بازار را دارند. سالی یک سریال هم بسازند مخارج همه ی زندگی و سفر و … را هم درمی آورند. مخاطب اهمیت چندانی ندارد.

امسال دریغ از هر سال دیگر

علی خودسیانی در پایان با بیان اینکه رمضان امسال تلویزیون دریغ از هر سال دیگر به ساخت چنین سریال هایی اقدام کرده است، عنوان می کند: من اگر به جای رئیس سازمان صداوسیما بودم، گروه فیلم و سریال را یا یک خانه تکانی اساسی می کردم و افراد جدید می آوردم و یا اینکه کلا این بخش را تعطیل می کردم. اگر یک هزارم هزینه هایی که برای ساخت این سریال ها صرف می شود را حداقل صرف دوبله سریال های خوب و به درد بخور کنند، وضعیت بهتر خواهد بود. الان تمام شبکه های خارجی مملو از سریال های عجیب و غریب و جذاب است. اینجا هم که کپی رایت ندارد، حداقل ۱۰ سریال به درد بخور در تلویزیون می بینیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*