اخبار خراسان جنوبی / جامعه روستایی و عشایری خراسان جنوبی رایگان بیمه اجتماعی می‎‌شوند

 

 

 

 

 

استاندار خواستار پیگیری مصوبات وزارت تعاون در خراسان جنوبی شد

استاندار خواستار پیگیری مصوبات وزارت تعاون در خراسان جنوبی شد

استاندار خراسان جنوبی پیگیری جدی مصوبات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا حصول نتیجه نهایی را خواستار شد و گفت: درخصوص تحقق مصوبات این سفر اقدامات خوبی انجام شده و لازم است با پیگیری‌های مستمر نسبت به تحقق کامل همه مصوبات تلاش کنیم.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در نشست پیگیری مصوبات سفر معاونان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان افزود: دستگاه‌های مجری و بهره‌بردار باید به صورت توأمان کارها را پیگیری کنند تا با سرعت و شتاب بیشتری دنبال شود.

وی به مصوبه پرداخت بیمه بیکاری کارگران واحدهای مرغداری متاثر از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده، این مهم به نتیجه نهایی رسید.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) برای سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از مصوبات این سفر، قول مساعد سرمایه‌گذاری شستا در استان است که می‌تواند به رونق تولید کمک کند.

وی اعتبار اختصاص داده شده توسط بانک توسعه تعاون به ۹ پروژه و پوشش رایگان جامعه روستایی و عشایری از بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر را از دیگر مصوبات این سفر عنوان کرد که بخش عمده آنها عملیاتی شده است.

ملانوری از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خواست آخرین اقدامات انجام شده در حوزه وزارتخانه را به صورت مکتوب ارائه کند تا ضمن پیگیری در ستاد توسعه خاوران، درخصوص پروژه‌هایی که به اتمام رسیده، اطلاع‌رسانی شود.

وی گفت: سایر پروژه‌ها نیز باید با پیگیری از طریق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی شود.

نشست تخصصی ذیل ستاد توسعه خاوران با موضوع “تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها/ تدبیر، تلاش، توسعه/ بررسی وضعیت پروژه‌ها و برنامه‌های حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی” برگزار شد.

در این نشست که به بررسی وضعیت پروژه‌ها و برنامه‌های حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت، مصوبات سفر معاونان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خراسان جنوبی واکاوی شد.

سه معاون وزیر و ۲۲ مدیرکل به همراه رؤسای سازمان‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارم بهمن ماه ۱۳۹۹ به خراسان جنوبی سفر کردند و در قالب چند گروه، شرایط همه شهرستان‌های استان را مورد ارزیابی قرار دارند.

رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی و مسایل کارگری و کارفرمایی، پیگیری پرداخت تسهیلات برای طرح‌های اولویت‌دار و نیازمند کمک مالی در راستای ایجاد اشتغال پایدار، پایش تمامی واحدهای اقتصادی و تخصیص تسهیلات ویژه به آنها از جمله مطالبات استان در این سفر بود که بعد از آن و طی دیدار استاندار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قول مساعد برای پاسخ به همه موارد گرفته شد.

 

 

 

 

 

۸۵ درصد اصناف بیرجند در تعطیلی مشاغل همکاری کردند؛ ۹ واحد پلمب شد

 

85 درصد اصناف بیرجند در تعطیلی مشاغل همکاری کردند؛ 9 واحد پلمب شد

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی از همراهی خوب اصناف در قطع زنجیره کرونا خبر داد و گفت: در راستای اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار تاکنون ۸۵ درصد اصناف بیرجند همراهی داشتند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، کرونا که آمد در یک اقدامی داوطلبانه اصناف و کسبه بیرجند تصمیم گرفتند در راستای قطع زنجیره کرونا کسب و کار خود را به مدت ۲ هفته تعطیل کنند.

کرکره مغازه‌هایشان که پایین رفت دخل و خرج زندگیشان با هم همخوانی نداشت اما باز هم تلاششان بر این بود که این زنجیره را قطع کنند و با هر کدامشان که صحبت می‌کردی دل پر دردی داشتند اما باز هم برای کمک به سلامت جامعه پیش قدم بودند.

سال گذشته را با هر سختی که شد پشت سر گذاشتند اما در نخستین ماه از سال جدید نیز که آمار کرونا در شیب تند خود قرار گرفت باز هم اصناف بر آن شدند تا با وجود سختی‌های بسیار زیادی که داشتند درب مغازه خود را ببندند و  از هفته گذشته تاکنون بر درب کسب و کارشان قفلی بزرگ زده اند تا قطع این زنجیره را رقم زنند.

این روزها اگر در بازار بیرجند پا بگذاری، با درب بسته مغازه‌ها مواجه می‌شوی که این همراهی بسیار خوب اصناف جای قدردانی دارد، هر چند در داخل شهر بیرجند برخی از مشاغلی که نباید باز باشند، به صورت نیمه باز مشغول فعالیت هستند اما کسبه ای که رعایت کرده اند معتقدند باید به قانون احترام گذاشت و همه در قطع این زنجیره پای کار بود.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی بود که در سال گذشته به صورت خود جوش و داوطلبانه به مدت دو هفته نسبت به تعطیلی صنوف اقدام کرد اظهار داشت: امسال هم از هفته گذشته که ستاد ملی کرونا تصمیم به اجرای محدودیت‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی گرفت، باز هم اصناف پای کار آمدند.

رضا علیزاده از همکاری ۸۵ درصدی اصناف بیرجند در تعطیلی اصناف از هفته گذشته خبر داد و افزود: در این مدت ۱۸۰ اخطار به مشاغلی که جزو گروه‌های دو، سه و چهار بودند ابلاغ و ۹ واحد پلمب شد.

وی گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در استان در اثر کرونا آسیب دیدند اما باز هم در رابطه با قطع زنجیره کرونا همچنان قانون را رعایت می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی افزود:در روزهای کرونایی فعالیت اصناف، بازاریان، تالارها و مجتمع‌های پذیرایی، رستوران‌ها، اقامتگاه ها و غیره تعطیل است در حالی که مشکلات متعددی را پشت سر گذاشته اند و می گذارند، کارگران بسیاری از کار بیکار شده اند و اما در این بین چالشی که پیش روی اصناف قرار دارد، چک‌های برگشتی است که به دلیل ضربه‌های اقتصادی کرونا روی دستشان باقی مانده است.

علیزاده تاکید کرد: کسبه و اصناف معتقد هستند در تعطیلی ما پای کار آمده ایم اما انتظار است که همکاری‌ها دوطرفه باشد و اگر دولت نمی تواند تسهیلات بدهد، در هزینه آب، برق، گاز و مالیات به کسبه کمک کند.

وی یادآور شد: مقابله با کرونا نیاز به تعطیلی تمامی مشاغل و دستگاه‌ها دارد و در شرایطی که بانک‌ها و ادارات فعال هستند و کسبه بازار تعطیل می‌شوند فقط اصناف ضربه می خورند.

 

 

 

انعقاد تفاهم نامه همکاری بین کتابخانه های عمومی و سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی
سردار قاسمی از انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سپاه انصارالرضا و نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در جهت ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، سردار «علی قاسمی» ظهر امروز (۳۰ فروردین) دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی اظهار داشت: سپاه انصارالرضا(ع) استان این آمادگی را دارد تا نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی را در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی همراهی کند.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در این جلسه عنوان کرد: سپاه استان آماده انعقاد تفاهم نامه ای با نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در حوزه های کاری خود اعم از فضای مجازی، رسانه، بسیج اقشار، بسیج سازندگی، پایگاه های مقاومت و از همه مهم تر ستاد امر به معروف و نهی از منکر است تا بتواند در زمینه ترویج این فرهنگ با ارزش بین جوانان نقش موثری ایفا کند.

وی استفاده از منابع متناسب با نیاز جوانان را بسیار مهم دانست و افزود: توزیع کتاب خدای خوب ابراهیم به میزان پنج هزار نسخه توسط مجموعه سپاه یکی از مصداق های بارز پرداختن به بحث توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی سودمند در جامعه است.

«محمود حاجی» مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: هم افزایی فعالیت های فرهنگی مختلف باعث افزایش راندمان کارها و بهره مندی بیشتر مخاطبین و مردم جامعه می شود و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت سپاه در زمینه توسعه کمی و کیفی خدمات کتابخانه ای استان استفاده کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی برای ارائه دادن خدمات بهتری نیاز دارد تا سپاه انصارالرضا(ع) استان به مباحث مختلفی از جمله راه اندازی کتابخانه های سیار، برگزاری دوره های توانمند سازی در کتابخانه های روستایی، انجام مسابقات فرهنگی مختلف، برنامه ریزی مشترک به منظور ستاد امر به معروف و نهی از منکر و ایجاد محافل قرآنی در کتابخانه ها و برگزاری جشنواره بین المللی کتابخوانی رضوی توجه داشته باشد.

 

۸ هزار نسخه کتاب به کتابخانه های خراسان جنوبی اهدا شد/۲-۳
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای پویش «اهدای کتاب، اهدای آگاهی» گروه جهادی رضوان ۸ هزار نسخه کتاب با موضوعات مختلف به کتابخانه های عمومی استان اهدا کرد.

 

«محمود حاجی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند اظهار داشت: نهاد کتابخانه های عمومی به منظور ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، تأمین و تقویت منابع کتابخانه‌های عمومی و ایجاد تعلق در تأمین منابع کتابخانه‌ها و معرفی کتابخانه‌های عمومی اقدام به برگزاری پویش «اهدای کتاب، اهدای آگاهی» کرده است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: در راستای اجرای این پویش مردم و خیرین با فرهنگ‌ خراسان جنوبی می‌توانند با مراجعه به نزدیک ترین کتابخانه عمومی در محل زندگی کتاب‌های خود را برای استفاده دیگران به کتابخانه هدیه کنند و در این امر خداپسندانه سهیم شوند.

 

وی با اشاره به اهدای هشت هزار نسخه کتاب توسط گروه جهادی رضوان به کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گفت: این گروه جهادی در سال های گذشته نیز اقدام به این کار با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کتابخانه های عمومی مناطق محروم استان انجام داده است.

 

حاجی در ادامه اظهار کرد: کتاب‌های اهدا شده با موضوعات مذهبی، دفاع مقدس، کمک درسی، کودک و نوجوان و عمومی است و تمامی منابع پس از بررسی و تایید توسط کارشناسان بر اساس نیاز به کتابخانه های سطح استان ارسال می‌شود تا پس از ثبت و سازماندهی، اعضا و علاقمندان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

 

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گفت: تاکنون ۵۵۰۰ نسخه از کتاب های اهدایی گروه جهادی رضوان به کتابخانه های عمومی استان تحویل داده شده است و مابقی تا پایان اردیبهشت ماه ارسال خواهد شد.

 

حاجی در پایان بیان کرد: طرح پویش «اهدای کتاب، اهدای آگاهی» یک سنت حسنه ای است که باعث ارتقای سطح فرهنگ مطالعه در جامعه می شود و در آینده ای نزدیک شاهد به ثمر نشستن این نیک اندیشی خواهیم بود.

 

 

 

مرگ سه بیمار کرونایی دیگر در خراسان جنوبی

با ثبت ۳ مورد فوت جدید در بیماران کرونایی در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۷۹۷ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۲۶۵ آزمایش انجام شده در استان ۱۱۹ آزمایش مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از ۱۱۹ مبتلای جدید به کرونا، ۲۴ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۹۵ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.
مهدی زاده افزود: از این تعداد ۷۲ بیمار مربوط به شهرستان بیرجند، ۵ نفر طبس، ۳ نفر درمیان، ۳ نفر فردوس، ۵ نفر سرایان، ۱۶ نفر قائنات، ۶ نفر سربیشه، ۵ نفر بشرویه و ۴ نفر نیز مربوط به شهرستان نهبندان بوده است.
وی گفت: هم اکنون ۲۵۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بستری هستند که از این تعداد ۱۴۱ نفر دارای تست مثبت کرونا هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ۲۸ بیمار مبتلا کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند که حال عمومی ۹ نفر وخیم است.
مهدی زاده با اشاره به فوت ۳ بیمار مبتلا به کرونا در استان در شبانه روز گذشته گفت: با فوت این دو نفر، تعداد کل فوت شدگان کرونا در خراسان جنوبی به ۷۹۷ نفر رسید.

 

 

 

تاکید بر تعیین تکلیف کالا‌های رسوبی در انبار اداره اموال تملیکی

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بر تعیین تکلیف کالا‌های رسوبی در انبار اداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی تاکید کرد.

حجت الاسلام حمیدی امروز در بازدید از انبار‌های کالا‌های این اداره در بیرجند با بیان اینکه این کالا‌ها جزو بیت المال محسوب می‌شوند گفت: باید هر چه زودتر وضعیت پرونده‌های کالا‌های موجود در انبار‌ها بررسی و رسیدگی شود و تا خرداد ، تعیین تکلیف شوند.

وی بر دقت بیشتر بر نگهداری از کالا‌های قاچاق کشف شده تاکید کرد و افزود: باید مواد غذایی از سایر کالا‌ها جدا شوند و مواد غذایی فاسد شدنی در سردخانه‌ها نگهداری شوند.

 

شیخ زاده مدیراداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان گفت: پارسال بیش از ۶ میلیارد تومان کالا‌های قاچاق کشف شده ، به فروش رسید.

 

 

 

پژوهشگر دانشگاه بیرجند ۲ گونه جانوری جدید را کشف کرد

بیرجند – ایرنا – عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند ۲ گونه جدید از بندپایان را در خراسان جنوبی کشف و نامگذاری کرد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، این پژوهشگر گفت: براساس بررسی‌های انجام شده مربوط به طرح‌های ‌پژوهشی روی گونه‌های جانوری مربوط به بندپایان و عنکبوت مانندها در شهرستان بیرجند، ۲ گونه جدید از ‌زیر رده کنه‌ها با نام ترومبلا چهکندنسیس (‌Trombella chahkandensis Noei,۲۰۲۱ ‌) و ‌آکیمنوترومبیوم صبوریی (‌Achaemenothrombium saboorii Noei,۲۰۲۱ ‌) در استان خراسان ‌جنوبی کشف و به دنیا معرفی شد.

دکتر جواد نوعی به محل کشف این ۲ گونه اشاره کرد و افزود: گونه اول از روستای چهکند و گونه دوم از ‌روستای رچ، خراشاد، گیوک و چهارده از توابع شهرستان بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی کشف شد.

وی عنوان کرد: اسم گونه اول از محل کشف آن روستای چهکند و اسم گونه ‌دیگر به افتخار پروفسور علیرضا صبوری (موزه جانورشناسی جلال افشار، گروه گیاه‌پزشکی، دانشکده ‌کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج) نامگذاری شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند در توضیح کشف خود گفت: گونه‌های کشف شده از دشمنان طبیعی آفات کشاورزی محسوب ‌می‌شوند که در کنترل بیولوژیک آفات گیاهی باعث کنترل آفات زیان‌آور کشاورزی شده و همچنین باعث ‌عدم استفاده از سموم برای کنترل آفات خواهند شد.

وی افزود: نتایج این تحقیق در مجالت معتبر علمی به نام‌ Biologia ‌و International Journal of  Acarology ‌ به ترتیب در کشور آلمان و انگلستان چاپ و منتشر شد.

دکتر جواد نوعی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند است که مدرک دکترای ‌تخصصی حشره‌شناسی و گرایش سیستماتیک کنه‌ها دارد.

 

 

 

 

 

گذشت از قصاص به حرمت ماه رمضان/۴

 پسر جوانی که به خاطر یک شوخی بچگانه مرتکب قتل و به قصاص محکوم شده بود پس از ۶ سال به خاطر رضای خدا و ماه مبارک رمضان از سوی اولیای دم بخشیده شد.
به گزارش «ایران»، رسیدگی به این پرونده از پنجم آبان سال ۹۴ با گزارش درگیری خونین در ساختمان نیمه کاره‌ای در قنات کوثر به مأموران کلانتری ١٢۶ تهرانپارس آغاز شد. با حضور مأموران آنها با جسد پسر ۱۸ ساله‌ای مواجه شدند که با ضربه چاقو به قتل رسیده بود.عامل جنایت که پسری ۲۱ ساله بود از محل متواری شده بود اما شاهدان ماجرا که کارگران ساختمانی بودند عنوان کردند: روز حادثه در حال آب دادن به دیوارهای سیمانی بودیم که شوخی شوخی به روی هم آب پاشیدیم. یکی از ما اعتراض کرد و همین اعتراض باعث دعوا شد. قاتل اصلاً در جمع ما نبود او به‌عنوان میانجی وارد ماجرا شد تا به دعوا خاتمه دهد. اما نمی‌دانم چه شد که او هم وارد دعوا شد و درنهایت با چاقو به حکیم ضربه‌ای زد و متواری شد.
سه ماه فرار
با مشخص شدن هویت عامل جنایت تحقیقات برای دستگیری او ادامه یافت. اما متهم به‌نام بهزاد از محل متواری شده و تهران را ترک کرده بود. بررسی‌ها برای دستگیری او ادامه داشت تا اینکه مأموران دریافتند متهم به سیستان و بلوچستان متواری شده و در یک مغازه سوپرمارکتی به‌عنوان کارگر مشغول به کار شده است. با شناسایی مخفیگاه متهم و پس از هماهنگی‌های قضایی، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی با اخذ نیابت قضایی راهی سیستان و بلوچستان شده و متهم را دستگیر کردند.
اعتراف به جنایت
وی پس از انتقال به پلیس آگاهی تهران گفت: حدود ۱۰ روز قبل از جنایت از شهرستان محل زندگی‌ام برای کار به تهران آمدم و در ساختمانی مشغول به کار شدم. روز حادثه کارگرها مشغول آب بازی بودند اما یک دفعه بین آنها درگیری لفظی پیش آمد و من برای وساطت جلو رفتم. یک دفعه یکی از کارگرها به شوخی آب ریخت روی گوشی‌ام که من اعتراض کردم. همین اعتراض باعث دعوا شد و یکی از آنها با چوب به سرم زد. در این درگیری چاقو را از دست یکی از آنها گرفته و ناخواسته به مقتول زدم. بعد از جنایت هم فرار کردم.
قضات شعبه ۴ دادگاه کیفری استان تهران به درخواست اولیای دم و باتوجه به اعتراف متهم، پسر جوان را به قصاص محکوم کردند.
با تأیید این حکم در دیوانعالی کشور، پرونده این جنایت برای اجرا به شعبه دوم اجرای احکام دادسرای امور جنایی پایتخت ارجاع شد. اما با تلاش محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی پایتخت و قاضی حمیدرضا کیاستی، دادیار شعبه دوم اجرای احکام دادسرای جنایی، اولیای دم به خاطر رضای خدا و ماه مبارک رمضان از قصاص قاتل پسرشان گذشت کردند.
با ادعاهای این پسر، صبح دیروز کیفرخواست این پرونده نیز صادر شد و قرار است به‌زودی متهم از جنبه عمومی جرم در مقابل قضات جنایی بایستد.

 

 

در نشست کمیسیون تنظیم بازار استان عنوان شد

تامین بخشی از گوشت سفید سیتان و بلوچستان از خراسان جنوبی/۴

نظارت دقیق بر توزیع اقلام اساسی در خراسان جنوبی ضرورت دارد

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: کالای اساسی به میزان نیاز و براساس جمعیت در اختیار شهرستان‌های استان قرار می‌گیرد اما در برخی موارد همچنان کمبود گزارش می‌شود که فرمانداران باید نظارت دقیق و قوی بر شبکه توزیع این اقلام داشته باشند.

مشیرالحق عابدی روز دوشنبه در دومین نشست کمیسیون تنظیم بازار استان خراسان جنوبی افزود: تامین کالاهای اساسی در استان بدون مشکل در حال انجام است و کاهش نگرانی‌های مردم در این خصوص در اولویت مدیریت استان قرار دارد.

وی گفت: اقدامات شایسته‌ای توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای جذب و تامین اقلام اساسی در شهرستان‌های استان صورت گرفته است.

وی درباره مواردی که فرماندار نهبندان از طریق ارتباط تصویری در این نشست مطرح کرد، گفت: مشکلاتی که در زمینه تامین کالاهای اساسی در این شهرستان مطرح شد عمدتا به دلیل شرایط جغرافیایی، هم‌مرزی با افغانستان و همجواری با استان سیستان و بلوچستان است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید جلوی خروج اقلام اساسی توزیع شده در نهبندان گرفته شود اظهار داشت: در این زمینه فرماندار و مسوولان شهرستان اهتمام و نظارت ویژه داشته باشند.

وی گفت: امید است با همدلی که وجود دارد مشکلات موجود در زمینه تامین اقلام اساسی برطرف شود، گرچه بنا به گفته فرماندار نهبندان برخی افراد به صورت خانوادگی نسبت به دریافت روغن جامد که با کمبود مواجه هستیم اقدام می‌کنند لذا تمامی اقدامات حوزه اقتصادی باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

عابدی تصریح کرد: در توزیع اقلام اساسی استان هیچ گونه کمبودی نداشته و نداریم و امید است این ایام را نیز به خوبی پشت سر بگذاریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشنهاد راه‌اندازی سامانه آنلاین توزیع اقلام اساسی در شهرستان‌ها گفت: این طرح را می‌توان به عنوان پایلوت در شهرستان‌هایی مانند نهبندان اجرا کرد البته ابتدا در کمیته تخصصی موضوع بررسی و با استعلام از دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و سایر و بر اساس دستور مراجع ذیصلاح باید اقدام شود.

تامین آرد از دیگر مشکلاتی بود که فرماندار نهبندان بیان و اعلام شد در این زمینه اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان سهمیه مازاد در اختیار شهرستان‌هایی مانند زیرکوه، نهبندان و طبس قرار می‌دهد.

یکی دیگر از پیشنهادات فرماندار نهبندان در ارتباط با لحاظ کردن ۲۵ درصد ظرفیت مرغداری‌ها در حوزه تلفات و سایر موارد بود که در این زمینه معاون استاندار گفت: نمی‌توان این پیشنهاد را پذیرفت و باید ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید واحدهای مرغداری به کشتارگاه‌ها ارسال شود.

وی ادامه داد: میزان نهاده‌ای که در اختیار واحدهای مرغداری قرار می‌گیرد براساس ظرفیت تولید ۱۰۰ درصدی واحد است و در صورت این اقدام، درخصوص سهمیه نهاده واحد با مشکل مواجه می‌شویم لذا از لحاظ قانونی این پیشنهاد مصوب نمی‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: اخیرا ابلاغیه‌ای از وزارت جهاد کشاورزی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته که باید ماهانه ۱۳۰ تن گوشت مرغ در اختیار استان سیستان و بلوچستان قرار بگیرد.

وی افزود: از آنجایی که تصمیم نهایی در این زمینه برعهده ستاد تنظیم بازار استان قرار گرفت در تماس تلفنی که با مسوولان داشتیم با رقم پیشنهادی مخالفت شد زیرا در صورتی نیاز استان‌های مجاور را تامین خواهیم کرد که ابتدا نیاز استان تامین شده باشد.

عابدی تصریح کرد: میزان تولید و مصرف گوشت مرغ در ماه‌های مختلف، متفاوت است و به جوجه‌ریزی واحدها بستگی دارد لذا نمی‌توان قول داد که هر ماه ۱۳۰ تن مرغ به استان مجاور ارسال شود.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی نیز در این زمینه مخالفت خود را با رقم تعیین شده اعلام کرده است و امیدواریم این مقدار با پیگیری جهاد کشاورزی اصلاح شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: ۱۰ درصد ظرفیت تولید مرغداری‌ها در قالب تلفات و سایر موارد دیده شده که باید جهاد کشاورزی در این زمینه نیز سختگیری و نظارت لازم را داشته باشد.

وی گفت: با توجه به تاکیدی که همگی نسبت به حمایت از تولیدکننده داریم اما نباید اقدامات به گونه‌ای باشد که حمایت از تولیدکننده به خطر بیافتد.

کمبود دستگاه حمل و نقل برای محموله‌های گندم از استان‌های دیگر به خراسان جنوبی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد و عابدی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه فصل میوه و تره‌‍ بار است دستگاه‌های حمل و نقل از چابهار و فارس نسبت به دریافت محموله‌های گندم ارسالی به استان استقبال کمی دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: در این زمینه مکاتبه‌ای با اداره کل راه و شهرسازی استان برای تامین دستگاه‌های مورد نیاز انجام می‌دهیم.

پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی به صورت مجازی برگزار می شود /۳

شیوه نامه پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی به شهرستان ها ارسال شد
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از ارسال شیوه نامه برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر استان به شهرستان ها خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: شهرستان ها هر چه سریعتر شیوه نامه ارسال شده را به اطلاع هنرمندان تئاتر برسانند تا شاهد حضور حداکثری شرکت کنندگان در جشنواره تئاتر سال ۱۴۰۰ استان باشیم.

وی همچنین با اشاره به این که جشنواره تئاتر استانی به عنوان باسابقه ترین و مهم ترین رویداد تئاتری ، سال های اخیر جایگاهی مهم برای رشد و توسعه تئاتر با توجه به شاخصه های ملی، قومی، منطقه ای و جغرافیایی بوده است ، ادامه داد: برگزاری این جشنواره بر تداوم و تثبیت این جایگاه، ارتقا تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و همگرایی بیش از پیش آن ها خواهد افزود.

زمزم خاطرنشان کرد: تجربه برگزاری جشنواره در سال ۹۹ با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی، تجربه ای موفق بود که امیدواریم با بهره گیری از آن، کیفیت برگزاری و گسترش مخاطبان جشنواره در سال ۱۴۰۰را ارتقا دهیم.

وی با بیان این که در برنامه ریزی و برگزاری این رویداد مهم “تقویت ظرفیت های مردمی فرهنگ و هنر” مد نظر قرار گرفته است، اضافه کرد: در همین راستا شورای سیاست گذاری جهت هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره تشکیل و فعالیت دبیرخانه به زودی آغاز خواهد شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل با تاکید بر این که طی سال های اخیر، این جشنواره بر ایجاد بستری برای بروز بخش مهمی از اجراهای عمومی یک سال و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی متمرکز شده است، ادامه داد: در همین راستا توجه به موضوعاتی همچون امید اجتماعی، ارتقا نهاد خانواده و همگرایی ملی در اجراها توصیه می شود.

 

 

دمنوش‌هایی برای ماه رمضان

پاکسازی معده با دمنوش گل محمدی/علمی

گلبرگ‌های گل محمدی، اثر ملین دارد و معده را به خوبى پاکسازى مى ‏کند و دمنوش مناسبی برای ماه مبارک رمضان است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان پاکسازی معده با دمنوش گل محمدیجنوبی گفت: گـل محمدی با نام علمی Rosa damascena Mill. از خـانواده گل سرخ یا Rosaceace و از جــنس Rosa بوده و حاوی ویتامین‌های A, B۳, C, D و E است.
طیبه شاهی افزود: در روزه‌داری حرکات روده کاهش می‌یابد و یبوست شدت پیدا می‌کند که یکی از مشکلات شایع در ماه مبارک رمضان و زمینه ساز بیماری‌های زیادی است.
وی گفت: گلبرگ‌های گل محمدی، اثر ملین دارد و معده را به خوبى پاکسازى مى ‏کند و مواد رطوبى را بیرون مى ‏ریزد، از این جهت برای رفع یبوست کودکان، اشخاص مسن و بیماران در دوران نقاهت مصرف می‌شود.
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه غنچه‌های گل محمدی مقوی، مفرح و لطیف کننده اعضای بدن است، ضعف قلب را برطرف می‌کند و بوییدن آن سبب تقویت اعصاب و قلب می‌شود، گفت: مطابق تحقیقات صورت گرفته جوشانده گلبرگ‌های گل محمدی مقدار آب و حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و با نفوذ اسمزی مایع به لومن روده اثر ملینی خود را اعمال می‌کند.
شاهی افزود: در طب سنتی از گل محمدی به عنوان دفع کننده اخلاط مضر استفاده و هم چنین به عنوان مصلح همراه با دوغ، ماست و مواد غذایی قابض استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه برایاستفاده از خواص گل محمدی و بهره گیری از آن در ماه مبارک رمضان می‌توان در وعده افطار به صورت دمنوش یا جوشانده میل شود، افزود: استفاده از گلاب همراه با خاکشیر و تخم شربتی می‌تواند شربت ملین بسیار خوبی باشد.
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: از غنچه و گلاب گل محمدی گل قند تهیه می‌شود، که آرامبخش اعصاب بوده و باعث تقویت معده و قوا می‌شود.

مدیربخش موتورسواری فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی

 پیست موتور سواری سرایان از بهترین پیست های کشور است/۷

بازدید مدیربخش موتورسواری فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی از پیست موتور کراس شهرستان سرایان

 محمد توسلی کیا مدیر بخش موتورسواری فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران سرزده از پیست موتورکراس شهرستان سرایان بازدید نمود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مدیر بخش موتورسواری فدراسیون پس از بررسی شرایط و امکانات پیست گفت : پیست موتورکراس سرایان یکی از بهترین پیست های ایران است و در آینده نزدیک این پیست ، شرایط برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا و کشوری را خواهد داشت.
اسحاقی ریس هیات شهرستان سرایان نیز گفت : باتوجه به استقبال و حمایت های مردم شهرستان به خصوص جوانان در برگزاری مسابقات استانی و کشوری این هیات آمادگی برگزاری هر نوع مسابقات را در سطح شهرستان دارد.
محمد خانی مسؤل کمیته موتورکراس استان خراسان جنوبی هم گفت : بازدید توسلی کیا از پیست سرایان به صورت سرزده بود و به خاطر محدودیت های کرونایی شرایط بازدید از پیست های موتورسواری شهرهای دیگر استان فراهم نبود و با رفع این محدودیت‌ها و قول سفر مجدد توسلی کیا به خراسان جنوبی از پیست های موتورسواری استان بازدید صورت خواهد گرفت تا انشاالله بتوانیم شرایط برگزاری مسابقات قهرمانی استان یا کشوری را در همه پیست های استان فراهم سازیم.

اجرای طرح همای رحمت در خراسان جنوبی/ توزیع بسته های غذایی

 اجرای طرح همای رحمت در خراسان جنوبی/ توزیع بسته های غذایی

معاون هلال احمر خراسان جنوبی از اجرای طرح همای رحمت طی ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در این راستا تا کنون یک هزار پرس غذای گرم و ۶۴ بسته غذایی بین نیازمندان زیرکوه و فردوس توزیع شد.

احمد بخشی با بیان اینکه طرح همای رحمت در راستای تامین معیشت نیازمندان در ماه مبارک رمضان همچون سال های پیشن اجرایی شده است، گفت: به همت اعضای داوطلب خانه هلال منطقه حسین آباد در شهرستان زیرکوه از ابتدای ماه مبارک رمضان تا کنون هزار پرس غذای گرم طبخ و میان نیازمندان این منطقه توزیع شده است.

وی ادامه داد: هزینه تهیه مواد اولیه این غذاها توسط خیرین خانه هلال حسین آباد تامین شده تا در روز های سخت شیوع ویروس کرونا بتوانیم یاری رسان ایتام و نیازمندان باشیم.

معاون داوطلبان جمعیت هلاا احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه در شهرستان فردوس نیز داوطلبان هلال احمر با کمک یک خیر نیکوکار ۶۴ سبد غذایی بین خانواده های ایتام و نیازمند توزیع کرده اند، افزود: ارزش ریالی این بسته ها در مجموع ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای هر بسته غذایی یک کیسه برنج و دو عدد مرغ در نظر گرفته شده است، گفت: ارزش ریالی هر سبد غذایی حدود ۳۵۰ هزار تومان بوده است.

بخشی با قدردانی از نیکوکارانی که همواره یاری گر هلال احمر برای کمک به نیازمندان هستند، گفت: از مردم نوع دوست و خیر خواستاریم همچون گذشته ما را در امر کاهش آلام محرومین همیاری کنند.

بخشی افزود: خیران علاوه بر مراجعه به ۱۱ شعبه جمعیت هلال احمر در سطح استان برای اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی، می‌توانند از ظرفیت ۹۰ خانه هلال واقع در روستاهای استان برای کمک به نیازمندان استفاده کنند.

 

 

افتخاری دیگر توسط دانشگاه بیرجند؛

کشف و نامگذاری دو گونه جانوری جدید توسط عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند/۲-۳

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند دو گونه جدید از بندپایان را در خراسان جنوبی کشف و نامگذاری کرد.‏
کشف و نامگذاری دو گونه جانوری جدید توسط عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر جواد نوعی عضو هیأت علمی دانشکده ‏کشاورزی دانشگاه بیرجند با اعلام این خبر گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده مربوط به طرح‌های ‏پژوهشی روی گونه‌های جانوری مربوط به بندپایان و عنکبوت مانندها در شهرستان بیرجند، دو گونه جدید از ‏زیر رده کنه‌ها با نام ترومبلا چهکندنسیس (‏Trombella chahkandensis Noei,2021 ‌‏) و ‏آکیمنوترومبیوم صبوریی (‏Achaemenothrombium saboorii Noei,2021 ‌‏) در استان خراسان ‏جنوبی کشف و به دنیا معرفی شد.‏
دکتر نوعی به محل کشف این دو گونه اشاره کرد و افزود: گونه اول از روستای چهکند و گونه دوم از ‏روستای رچ، خراشاد، گیوک و چهارده از توابع شهرستان بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی کشف شد‎. ‎عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند عنوان کرد: اسم گونه اول از محل کشف آن روستای چهکند و اسم گونه ‏دیگر به افتخار پروفسور علیرضا صبوری (موزه جانورشناسی جلال افشار، گروه گیاهپزشکی، دانشکده ‏کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج) نامگذاری شده است.‏
وی در توضیح کشف خود خاطر نشان کرد: گونه‌های کشف شده از دشمنان طبیعی آفات کشاورزی محسوب ‏می‌شوند که در کنترل بیولوژیک آفات گیاهی باعث کنترل آفات زیان‌آور کشاورزی شده و همچنین باعث ‏عدم استفاده از سموم برای کنترل آفات خواهند شد.‏
وی تأکید کرد: نتایج این تحقیق در مجالت معتبر علمی به نام‎ Biologia ‎و International Journal of  Acarology ‌‏ به ترتیب درکشور آلمان و انگلستان چاپ و منتشر شد.‏
دکتر جواد نوعی عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند است وی دارای مدرک دکتری ‏تخصصی حشره‌شناسی و گرایش سیستماتیک کنه‌ها است.‏

 

 

 

تخریب دو ویلای ساخته شده در کلاته ملک/۴

دو ویلای ساخته شده در اراضی ملی در در روستای کلاته ملک تخریب و خلع ید شد.

سرهنگ رمضانی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان گفت: این دو واحد که ۱.۵ هکتار از اراضی ملی بصورت غیرقانونی ساخته شده بود، پس از چند بار تذکر، با حکم مقام قضایی تخریب و رفع تصرف شد.

 

 

فرماندار نهبندان:
سهمیه آرد شهرستان نهبندان ۵۰ تُن افزایش یافت/۲
بیکی گفت: سهمیه آرد شهرستان نهبندان کم نشده است بلکه به دلیل افزایش جمعیت، ۵۰ تُن افزایش یافته است.

 «مجید بیکی» در شورای آرد و نان شهرستان نهبندان اظهار کرد: شورای آرد و نان یکی از جلساتی است که باید به طور منظم در دستور کار دستگاه های متولی باشد تا نقاظ ضعف و مشکلات این حوزه بررسی و رفع شود.

 

فرماندار نهبندان با اشاره به تقاضای زیاد آرد و نان در شهرستان نهبندان اشاره کرد و گفت: عمده دلایل تقاضای عمده آرد و نان برابر بررسی ها شامل افزایش سهم نان در سبد معیشتی خانوار است چرا که نان به عنوان کالایی که افزایش قیمت نداشته، تقاضای زیادی دارد.

 

بیکی با اشاره به گرانی و کمبود نهاده های دامی، بیان کرد: متاسفانه از آرد به عنوان مصارف غیر انسانی هم استفاده می شود که باید با نظارت بیشتر، از این موضوع جلوگیری شود.

 

وی از بررسی سهمیه آرد شهرستان نهبندان خبر داد و افزود: جمعیت شهرستان براساس سرشماری سال ۱۳۹۶؛ ۵۱ هزار و ۴۴۹ نفر است اما بر اساس آماری که اخیرا از سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ثبت و احوال دریافت کرده ایم این شهرستان در حال حاضر بیش از ۵۴ هزار نفر جمعیت دارد.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه از سال ۹۵ تاکنون سه هزار نفر افزایش جمعیت داشته ایم، گفت: در حال حاضر ۵۰ تُن مازاد بر سهمیه آرد شهرستان بر اساس جمعیت سال ۹۵، سهمیه آرد دریافت می کنیم لذا سهمیه آرد نانوایان کم نشده است.

 

وی با بیان اینکه جمعیت شهر نهبندان ۲۰ هزار نفر است و در روز ۴۶ هزار نان باید پخت شود و باید با نظارت دقیق و مستمر نارضایتی ها به حداقل رسیده و کیفیت نان ارتقاء یابد، افزود: نانوایی هایی که کیفیت نان را ارتقا دهند سهمیه آرد آنها در ماه افزایش می یابد و از نانوایی هایی که نواقصشان را رفع نکنند سهمیه کم خواهد شد.

 

کشف کالای قاچاق در فروشگاه اینترنتی/۴

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از محکومیت ۲۴۰ میلیون ریالی یک فروشگاه اینترنتی توزیع کالای اساسی در بیرجند خبر داد.

اشرفی افزود: با توجه به اخبار واصله مبنی بر وجود یک انبار حاوی روغن خوراکی در بیرجند مأمورین پلیس امنیت اقتصادی به همراه بازرسین اداره صمت به محل مورد نظر که یک منزل مسکونی بود جهت بررسی‌های بیشتر مراجعه کردند.

او افزود: در بازرسی‌های انجام شده از منزل مسکونی برخی اقلام قاچاق شامل ۹۶ حلب ۵ کیلوگرمی روغن جامد، ۲۰۴ بطری ۲.۵ لیتری روغن مایع و ۳۵ بسته ۵۰ عددی ماسک که متعلق به یک فروشگاه اینترنتی بود کشف شد.

اشرفی با اشاره به این که گزارش کالا‌های کشف شده جهت رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شد، اظهار کرد: در شعبه چهارم پس از بررسی اسناد و اوراق پرونده و با توجه به این که مدیر فروشگاه کالا‌های خود و محل نگهداری آن را در سامانه جامع انبار‌ها ثبت مکرده بود، اتهام انتسابی محرز شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی تصریح کرد: متهم در شعبه به استناد بند ب ماده ۱۸ و ۵۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به پرداخت مبلغ ۲۴۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

۷۸ زندانی جرائم غیرعمد ، درانتظار جشن گلریزان/۳

هفدهمین جشن گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیرعمد ، ۹ اردیبهشت همزمان با ۱۶ ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان گفت: هم اکنون ۷۸ زندانی جرائم غیرعمد دوران حبس خود را در زندان‌های استان سپری می‌کنند که از این تعداد ۴۰ نفر بدهکار مالی ، ۳۵ نفر برای مهریه و ۳ نفر زندانی دیه هستند.

 

حسین پور ، بدهی این زندانیان را در مجموع ۱۹ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۳ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد زن هستند.

 

وی با درخواست کمک و مساعدت از مردم خیر خراسان جنوبی گفت: امسال در هفدهمین جشن گلریزان که ساعت ۱۷ ،نهم اردیبهشت بصورت زنده از شبکه خاوران پخش خواهد شد، آماده دریافت هدایای مردم هستیم.

 

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان گفت: شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۰۹۳۹۸ از هم اکنون آماده دریافت کمک‌های مردمی برای آزادی ۷۸ زندانی جرائم غیرعمد است.

 

حسین پور افزود: در جشن گلریزان سال گذشته، خیران ۳۵۰ میلیون تومان کمک کردند که در کنار کمک‌های ستاد دیه و تسهیلات، زمینه آزادی ۱۲۴ زندانی جرائم غیر عمد فراهم شد.

 

 

 

سن طلاق در استان خراسان جنوبی کاهش یافته است

 

سن طلاق در استان خراسان جنوبی کاهش یافته است

معاون سازمان فضای مجازی خراسان جنوبی با بیان اینکه طلاق‌های عاطفی بین خانواده‌ها در حال افزایش است، گفت: همچنین سن طلاق روز به روز کاهش پیدا می کند.

محمدرضا براتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه در بحث طلاق روز به روز با افزایش آمار طلاق روبرو هستیم و طلاق‌های عاطفی بین خانواده‌ها در حال افزایش است، همچنین سن طلاق روز به روز کاهش پیدا می کند.

وی بیان کرد: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی رخ می دهد که اینها همه در کنار هم نشان از عملکرد نامطلوب سازمان‌های متولی مقابله با طلاق است.

معاون سازمان فضای مجازی خراسان جنوبی با بیان اینکه آمار و شواهد موجود در جامعه حاکی از روند رو به رشد آمار آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه است و انکار آسیب‌های اجتماعی در جامعه بیشترین آسیب را وارد می‌کند، گفت: با وجود فرهنگ و تمدن بالای جامعه ایرانی و ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی ایران نباید از روند رو به رشد برخی از آسیب‌های اجتماعی غافل ماند.

براتی افزود: چنانکه چشم پوشی ما از این آسیب‌ها باعث غفلت مسئولین و درنتیجه اشاعه و ترویج این آسیب‌ها در سطح جامعه خواهد شد و بهتر این است که با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی در جهت مقابله با این آسیب‌ها استفاده و با برنامه ریزی مدون نسبت به کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی اقدام کرد.

معاون سازمان فضای مجازی خراسان جنوبی گفت: باید توجه داشت که محیط یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل در جهت ایجاد آسیب‌های اجتماعی و یا مقابله با آسیب‌های اجتماعی است و پدیده‌هایی از جمله کودک آزاری، کودک خیابانی، فرار ازمنزل، خودکشی، بزهکاری، روابط فرا زناشویی، طلاق، تکدی گری، خشونت خانگی، اعتیاد، ازدواج دیرهنگام، زنان سرپرست خانوار و…. از مهمترین آسیب‌های اجتماعی در ایران است که اتفاقاً در جوامع رو به پیشرفت افزایش قابل توجهی داشته است.

براتی با بیان اینکه چگونه می‌توان با رشد چند بعدی این آسیب‌ها را کنترل و به آن نگاه فوریتی داشت، گفت: این امر نیازمند تدابیر جدی نخبگان مسئولین و کارشناسان خبره است و در این میان مسئولیت پذیری همگانی گامی بلند برای مهار این معضل‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی مانند یک زخم می ماند که هرچه از جریان هوا دورتر باشد آلوده‌تر و عمیق تر می شود، بیان کرد: راه حل رفع آسیب‌های اجتماعی تلاش برای رفع آنها بدون حب و بغض و با خردورزی است.

براتی گفت: رهبر معظم انقلاب در انتهای سال ۱۳۹۵ در جلسه‌ای که با مسئولین کشوری داشتند طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، نقاط بحرانی شهری و فساد اخلاقی را پنج اولویت آسیب‌های اجتماعی اعلام کردند و از مسئولین مربوطه خواستند تا در جهت رفع و یا کاهش آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: بر این اساس پنج ستاد در سطح ملی مسئولیت مقابله با این آسیب‌ها را برعهده گرفتند برای اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر برای حاشیه نشینی ستاد سکونت‌گاه‌های کشور برای فسادهای اخلاقی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و برای بحث طلاق نیز شورای فرهنگ عمومی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شدند.

معاون سازمان فضای مجازی خراسان جنوبی افزود: با نگاهی به آمارهای ارائه شده از ناحیه سازمان‌های مسئول مشخص می‌شود هیچ کدام از این ستادها آنچنان که باید و شاید در انجام امور محوله موفق نبوده‌اند و این را می‌شود به راحتی از افزایش روز افزون آسیب‌های فوق الذکر در سطح جامعه فهمید و هم اکنون طبق آمار سازمان بهزیستی کشور خشونت، اعتیاد و طلاق از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی حال حاضر ایران است.براتی گفت: در بحث اعتیاد نیز وضعیت به همین منوال است و علاوه بر افزایش آمار معتادان کشور، تسری اعتیاد به نوجوانان و کودکان و افزایش آمار مصرف مواد صنعتی و همچنین افزایش آمار زنان معتاد از مهمترین معضلات کشور در مقابله با اعتیاد است.

براتی بیان کرد: فسادهای های اخلاقی در جامعه نیز با اهمال و کم کاری مسئولین امر روز به روز در حال افزایش اس وت این معضلات که در گذشته در لایه‌های زیرین جامعه در جریان بود با رشد فناوری نفوذ شبکه‌های اجتماعی و در سایه خواب غفلت مسئولین امر با رنگ و لعاب دیگری از حالت خفا خارج و به صورت علنی درآمد.

وی یادآور شد: نهایت اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه نیازمند همکاری و همگرایی مردم و تمام بخش‌های تاثیرگذار است و با بومی سازی و استفاده از توان همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی ذیربط و خیران می‌توان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی قدم‌های خوبی برداشت.

 

 

 

 

جامعه روستایی و عشایری خراسان جنوبی رایگان بیمه اجتماعی می‎‌شوند/۳

 

جامعه روستایی و عشایری خراسان جنوبی رایگان بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر می‎‌شوند

استاندار خراسان جنوبی گفت: جامعه روستایی و عشایری خراسان جنوبی زیر پوشش رایگان بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار می‌گیرند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، حمید ملانوری صبح امروز در جلسه تخصصی ذیل ستاد توسعه خاوران با موضوع “تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها” و  تدبیر، تلاش، توسعه برای بررسی وضعیت پروژه‌ها و برنامه‌های حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: پیگیری جدی مصوبات وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تا حصول نتیجه نهایی در دستور کار جدی قرار دارد.

وی در این جلسه که به بررسی وضعیت پروژه‌ها و برنامه‌های حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت، مصوبات سفر معاونان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان واکاوی شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در مورد تحقق مصوبات این سفر اقدامات خوبی انجام شده و لازم است با پیگیری‌های مستمر نسبت به تحقق کامل همه مصوبا ت تلاش کنیم.

ملانوری تأکید کرد: در این خصوص دستگاه‌های مجری و بهره بردار باید به صورت توأمان کارها را پیگیری تا با سرعت و شتاب بیشتری دنبال شود.

وی به مصوبه پرداخت بیمه بیکاری کارگران واحدهای مرغداری متأثر از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده، این مهم به نتیجه نهایی رسید.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت شستا جهت سرمایه گذاری در استان اظهار داشت: یکی از مصوبات این سفر، قول مساعد سرمایه گذاری شستا در استان است که می‌تواند به رونق تولید کمک کند.

ملانوری اعتبار اختصاص داده شده توسط بانک توسعه تعاون به  ۹ پروژه و پوشش رایگان جامعه روستایی و عشایری از بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر را از دیگر مصوبات این سفر عنوان کرد و گفت: بخش عمده ای از آن‌ها عملیاتی شده است.

وی از مدیرکل تعاون کار و رفاه استان خواست  تا آخرین اقدامات انجام شده در حوزه وزارتخانه را به صورت مکتوب ارائه کند تا ضمن پیگیری در ستاد توسعه خاوران، درخصوص پروژه‌هایی که به اتمام رسیده، اطلاع رسانی شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: سایر پروژه‌ها نیز باید با  پیگیری از طریق وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی اجرایی شود.

شایان ذکر است سه معاون وزیر و ۲۲ مدیرکل به همراه رؤسای سازمان های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ چهارم بهمن ماه ۱۳۹۹ به استان سفر کردند و در قالب چند گروه، شرایط همه شهرستان‌های استان را مورد ارزیابی قرار دارند.

رفع مشکلات بنگاه های اقتصادی و واحدهای تولیدی و مسایل کارگری و کارفرمایی، پیگیری پرداخت تسهیلات برای طرح‌های اولویت دار و نیازمند کمک مالی در راستای ایجاد اشتغال پایدار، پایش تمام واحدهای اقتصادی و تخصیص تسهیلات ویژه به آنها و غیره از جمله مطالبات استان در این سفر بود که بعد از آن و طی دیدار استاندار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قول مساعد برای پاسخ به همه موارد گرفته شد.

استاندار خراسان جنوبی همچنین در دیدار  با مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان از اختصاص اعتبارات ویژه برای توسعه فضاهای آموزشی در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: برای تحقق این هدف باید از ظرفیت خیرین، بانک‌ها، مؤسسات مالی، شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی در زمینه مشارکت در ساخت فضاهای آموزشی استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد، گفت: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مکلف است توزیع متوازن و عادلانه را با لحاظ اولویت‌ها در جانمایی پروژه‌ها، اختصاص اعتبارات و توسعه فضاهای آموزشی در سطح استان مدنظر قرار دهد.

استاندار خراسان جنوبی از برنامه ریزی استان برای حضور وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح بزرگترین پروژه آموزشی شرق کشور  خبر داد و تصریح  کرد: در اولین فرصت و با بهتر شدن شرایط شیوع کرونا در استان، برنامه ریزی‌های نهایی برای این سفر انجام خواهد شد.

محمود چاوشان مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان نیز در این دیدار، ضمن ارائه گزارش عملکرد سال ۱۳۹۹، از اهتمام دولت در تخصیص و افزایش اعتبارات خراسان جنوبی در زمینه توسعه فضاهای آموزشی گفت.

به گفته وی مجتمع شهید حاج قاسم سلیمانی(حیات طیبه)، بزرگترین پروژه آموزشی شرق کشور است که مقرر شده با حضور وزیر آموزش و پرورش به بهره برداری برسد.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

استفاده از پساب راهکاری برای رفع کم‌آبی خراسان جنوبی است/۳-۲

استفاده از پساب راهکاری برای رفع کم‌آبی خراسان جنوبی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: استفاده از پساب برای جایگزینی چاه‌های موجود یکی از راهکارهای مقابله با خشکسالی در این استان است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “محمد فرهادی” در نشست شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان، به لزوم استفاده از پساب در بخش صنعت اشاره کرد و گفت: ۲۲۰ لیتر آب بر ثانیه پساب از تصفیه‌خانه هدر می‌رود کـه باید با استانداردسازی، از آن در صنعت و کشت برخی محصولات خاص کشاورزی استفاده کرد.

وی خواستار استفاده بهینه از منابع آبی موجـود و قرار گرفتن آن در صدر کارها شد و افزود: وظیفه اصلی قرارگاه آب کــه استاندار خواستار تشکیل آن شد، تامین آب شرب مردم در مناطق شهری و روستایی استان است، بنابراین همه مدیران ایـن حوزه باید مسائل حوزه آب را بـا مسئولیت ویژه‌ای دنبال کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی بـه تغییر اقلیم در دنیا اشاره کرد و گفت: افزایش ۳.۳ درصدی دمای هوا مؤیـد به صدا درآمدن زنگ خطر خشکسالی در استان بوده و نشان دهنده ایـن واقعیت است کـه سال سختی در انتظار ماست.

وی استفاده بهینه از منابع موجود را راهکار اصلی مبارزه با خشکسالی عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی جدی بـرای اسـتفاده از کنتـور هوشمند، تغییر الگوی کشت و جایگزین کردن محصولات بــا میزان مصرف آب کمتر بــه عنوان دیگر راهکارهای مقابله بــا خشکسالی و کم‌آبی است.

فرهادی ادامه داد: لزوم فرهنگ‌سازی برای جامعه هدف جهاد کشاورزی بیش از پیش احساس می‌شود.

وی با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت جامعه دانشگاهی در جلسات ایـن شورا گفـت: باید بین دستگاه‌های اجرایـی و جامعـه دانشـگاهی همچنین بیـن صنعت و دانشگاه، پیوند برقرار شود تـا تجربیات دستگاه‌های اجرایی و دانش دانشگاهیان در راستای ارتقای سیستم قرار گیرد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم گفت: در سال جاری نسـبت بــه بلندمدت بـا کاهش ۶۰ درصدی و در مقایسـه بــا سال گذشته بــا کاهش ۷۰ درصدی بارندگی‌ها مواجه هستیم.

“سعید سروری” با اشاره بـه وجود ۱۳ هزار و ۵۹۹ حلقه چاه، چشمه و قنات در استان خراسان جنوبی افزود: از ایـن تعداد ۲۸ درصد چاه، ۲۱ درصد چشمه و ۵۱ درصـد قنات هستند کـــه ۷۳ درصد برداشت آب به صـورت حجمی از ۲۸ درصد چـاه‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: تلاش می‌شود بـا مدیریت مصرف منابع آبی استان، تابستان و روزهای پیش‌رو را بدون قطعی آب پشت سـر بگذاریم.

وی با بیان اینکه پساب فاضلاب منبع جایگزینی است کـه کمتر مورد توجه قرار گرفته، ادامه داد: پساب فاضلاب می‌تواند جایگزین چاه‌های موجود باشد کــه مقرر شد در یک ماه آینده برنامه راهبردی بـرای استفاده از پساب در حـوزه صنعـت، تدوین و ارائه شود.

 

 

۲۷۳ میلیارد ریال سال گذشته در صنعت سربیشه سرمایه‌گذاری شد/۲

۲۷۳ میلیارد ریال سال گذشته در صنعت شهرستان سربیشه سرمایه‌گذاری شد

 رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سربیشه گفت: ۶ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲۷۳ میلیارد ریال سال گذشته در این شهرستان صادر و برای ۵۹ نفر شغل ایجاد شد.

مهدی ملایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین در این مدت ۳۴ فقره جواز تاسیس و توسعه صنعتی با پیش­‌بینی سرمایه­‌گذاری هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال ۳۷۲ نفر در این شهرستان صادر شده است.

وی بیان کرد: تاکنون ۲۹ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی در شهرستان سربیشه با سرمایه‌گذاری ۵۷۹ میلیارد ریال و اشتغال ۴۹۵ نفر صادر شده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سربیشه از صدور ۵۷ فقره جواز تاسیس صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری سه هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال و اشتغال ۹۰۵ نفر خبر داد و گفت: در این شهرستان یک شهرک و سه ناحیه صنعتی به مساحت ۹۳ هکتار وجود دارد که زیرساخت‌های آن آماده سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی است.

وی افزود: سال گذشته ۸۱ فقره پروانه صنفی نیز در شهرستان سربیشه صادر شد و اکنون هزار و ۱۹ واحد صنفی زیر نظارت هشت اتحادیه صنفی فعالیت دارند.

ملایی عنوان کرد: سالانه ۹ هزار و ۵۰۰ متر مربع فرش دستباف در این شهرستان به همت و تلاش حدود سه هزار بافنده تولید می‌شود و ۹۷۰ بافنده این شهرستان دارای کارت شناسایی هستند.

وی گفت: سال گذشته در راستای رفاه مردم ۴۳۶ تن انواع کالای تنظیم بازار نیز در این شهرستان توزیع شده است.

شهر سربیشه مرکز شهرستان سربیشه با هشت هزار و ۲۵۱ کیلومتر مربع وسعت در فاصله ۶۶ کیلومتری جنوب بیرجند قرار دارد

 

 

 

۱۱۰ روستای شهرستان نهبندان آبرسانی سیار می‌شود

۱۱۰ روستای شهرستان نهبندان آبرسانی سیار می‌شود

فرماندار نهبندان گفت: با توجه به کاهش بارندگی در سال جاری و گرمای هوا در فصل تابستان تعداد روستاهای این شهرستان که آبرسانی سیار می‌شود به ۱۱۰ روستا با جمعیت بیش از ۱۶ هزار نفر افزایش می‌یابد.

مجید بیکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون در روستاهای نهبندان تنش آبی نداریم اما تابستان سختی را پیش‌رو داریم و محدودیت‌هایی در تامین آب روستاها خواهیم داشت.

وی گفت: در حال حاضر از ۲۸۷ نقطه روستایی شهرستان نهبندان ۱۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در سال آبی جاری بارندگی‌ها به شدت کاهش یافته، نیاز است شرکت آب و فاضلاب استان پوشش و همت بیشتری در زمینه آبرسانی سیار به روستاهای شهرستان داشته باشد.

فرماندار نهبندان گفت: در دیدار با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مقرر شد برنامه زمان‌بندی براساس جمعیت و سرانه ۱۲۰ لیتری برای هر نفر در شبانه‌روز در روستاهای شهرستان نهبندان در دستور کار قرار گیرد و سهمیه روستاها مشخص شود تا به موقع و به اندازه کافی آب مورد نیاز روستاییان را با تانکرهای سیار تامین کنیم.

وی افزود: اکنون کار آبرسانی سیار به روستاهای نهبندان با پنج تانکر انجام می‌شود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قول تامین یک تانکر دیگر را داده است.

بیکی اظهار داشت: کمبود آب یکی از مشکلاتی است که در نهبندان نمود بیشتری دارد و گستردگی و پراکندگی این شهرستان و فرسودگی ناوگان‌ آبرسانی از مشکلات اصلی ما در زمینه آبرسانی سیار است.

وی با اشاره به ۴۰ درصد فرسودگی شبکه‌ها و خطوط انتقال آب در شهرستان نهبندان اضافه کرد: این هدررفت بالای آب باعث می‌شود حجم زیادی از آبی که با هزینه‌های بالا تامین می‌شود از دسترس خارج شود.

فرماندار نهبندان گفت: براساس بررسی‌های انجام شده چاه‌ها و منابع آبی که از طریق آنها روستاهای شهرستان آبرسانی پایدار می‌شوند، با کاهش دبی و استحصال آب روبه‌رو شدند که این موضوع مشکلات کم‌آبی در فصل تابستان را بیشتر خواهد کرد.

وی افزود: ۱۴ مجتمع آبرسانی در نهبندان داریم که از محل این مجتمع‌ها آب ۱۴۵ روستای شهرستان تامین می‌شود، همچنین ۱۸ مجتمع تک روستایی وجود دارد.

بیکی عنوان کرد: حجم زیادی از آب شرب که از طریق آبرسانی سیار و پایدار در روستاها تامین می‌شود، مصارف غیرانسانی از جمله دام دارد و با توجه به کاهش بارندگی‌ها، این مصارف غیرانسانی در فصل تابستان افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به مصرف بالای آب در روستاهای شهرستان نهبندان از مردم خواست نهایت صرفه‌جویی را داشته باشند تا تابستان پیش‌رو را با کمترین چالش پشت سر بگذاریم.

فرماندار نهبندان اضافه کرد: کرونا و گرمای هوا حجم آب مصرفی را افزایش داده به عنوان مثال در فروردین امسال به دلیل کرونا و افزایش حجم مسافرت‌ها به شهرستان مصرف آب نهبندان ۲ برابر افزایش یافت.

وی با اشاره به آبرسانی پایدار به برخی روستاهای شهرستان نهبندان گفت: مناقصه آبرسانی به روستای کلاته خداداد و پنج روستای حومه این روستا تا خرداد امسال برگزار و عملیات اجرایی مجتمع شاهکوه ۲ برای آبرسانی پایدار به پنج روستا نیز به زودی آغاز می‌شود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان مرزی نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.

این استان ۲ دهه متوالی با خشکسالی مواجه بوده و با کاهش شدید بارندگی در سال آبی جاری ۹۱ درصد پهنه خراسان جنوبی درگیر خشکسالی است.

 

 

 

 

نمک بستر تالاب کجی نهبندان را پوشاند/آواره شدن پرندگان مهاجر/۷

نمک بستر تالاب کجی نهبندان را پوشاند/آواره شدن پرندگان مهاجر

تالاب کجی نمکزار نهبندان در جنوبی‌ترین قسمت خراسان جنوبی واقع شده و یکی از شگفتی‌های طبیعت و بزرگترین شاهکارهای خلقت است.

طی سالیان گذشته همزمان با فصول سرد و بهاری سال، روزانه انواع پرندگان مهاجر آبزی، کنار آبزی و غیر آبزی مهمان تالاب شده و مناظر زیبایی را خلق می‌کردند. این روزها حال ناخوش تالاب به دلیل طوفان، گرمای هوا و خشکسالی پرندگان مهاجر را آواره کرده و یا میل چندانی به ماندگاری در تالاب ندارند.

این پدیده طبیعی در کویر، طی اردیبهشت ماه سال گذشته دارای حجم قابل توجهی آب بود این در حالی است که امروز به تلی از خاک و نمک تبدیل شده و کرانه‌ها هم تا چندی دیگر رنگ خاک به خود می‌گیرند.

بنا به گفته مسئولان عدم بارندگی در سال جاری متهم ردیف اول در چهره درهم و خشکیده تالاب بوده اما برداشت بی رویه آب از چاه‌های بالادستی، گرمای بالا و طوفان هم نقش زیادی در از بین رفتن این پدیده زیبا دارد.

تبدیل تالاب به نمک

سرپرست اداره محیط زیست خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: جغرافیای شهرستان نهبندان اعم از دشت‌های وسیع، کوه‌ها، رشته کوه‌های پراکنده، جنگل‌های بنه، تاق و بادامشک ها تنوع زیستگاهی مناسبی برای حیات وحش پدید آورده است.

امیر کوهستانی با اشاره به تالاب کجی نمکزار اظهار کرد: وجود این تالاب، کوه‌های مینیاتوری، جنگل‌های بنه تگ احمد شاهی و دیگر ارتفاعات شرایط خوبی برای گردشگری فراهم کرده است.

وی با اشاره به شرایط فعلی تالاب بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی و کاهش بی سابقه بارندگی‌ها در سال جاری، تالاب به کلی خشک و به نمک تبدیل شده است.

کوهستانی ادامه داد: برخی از چشمه‌ها و کرانه‌های تالاب دارای مقدار کمی آب هستند که تا ۱۵ روز آینده خشک می‌شوند.

پرندگان مهاجر آواره شدند

کوهستانی اظهار کرد: روزانه پرندگانی مانند اردک، مرغابی سرسبز، خودکا و حواسیر مهمان تالاب شده اما به دلیل نبود آب نمی‌مانند.

وی با بیان اینکه از زمستان سال گذشته تا اوایل فروردین ماه سال جاری شاهد مهاجرت سه هزار پرنده به تالاب بودیم، گفت: طی سال گذشته تا اواسط خرداد ماه تالاب آب داشت و شاهد فرود پرندگان مهاجر بودیم.

سرپرست اداره محیط زیست نهبندان بیان کرد: کاهش بارندگی‌ها، طوفان و گرما از مهم‌ترین عوامل در خشک شدن تالاب کجی نمکزار هستند.

 

 

 

 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی مطرح کرد؛

کاهش اهدای خون در خراسان جنوبی/ مبتلایان کرونا چشم انتظار پلاسما/

کاهش اهدای خون در خراسان جنوبی/ مبتلایان کرونا چشم انتظار پلاسما

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: قبل از ماه مبارک سال جاری، روزانه ۵۰ تا ۶۰ واحد خون در مراکز اهدا می شد که اکنون به دنبال کاهش مراجعه مردم به ۳۰ واحد کاهش یافته است.

ابراهیم میری مقدم در گفت و گو با مهر با بیان اینکه همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، میزان مراجعات مردم به مراکز اهدای خون هم کاهش می یابد، افزود: با توجه به شیوع کرونا طی سال جاری، کاهش مراجعات مردمی برای اهدای خون بیشتر از گذشته احساس می شود.

وی ادامه داد: قبل از ماه مبارک سال جاری، روزانه ۵۰ تا ۶۰ واحد خون در مراکز اهدا می شد که اکنون به دنبال کاهش مراجعه مردم به ۳۰ واحد کاهش یافته است.

میری مقدم با بیان این‌که نیاز به خون نیازی همیشگی بوده و خواستار همکاری مردم در تامین ذخایر مورد نیاز استان هستیم، گفت: بنا به تاکید علمای دینی، اهدای خون توسط روزه داران نه تنها موجب باطل شدن روزه نمی شود بلکه واجب کفایی است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: داوطلب اهدای خون باید روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر مایعات بیشتری بنوشد چراکه آب بدن روزه دار نسبت به حالت عادی کمتر است.

وی خواستار همکاری مردم در رفع نیاز خونی بیماران خاص شد و افزود: همچنین با توجه به افزایش شیوع کرونا، از بهبود یافتگان کرونا خواستاریم ۲۸ روز پس از بهبودی برای امر اهدای پلاسمای خون به مراکز خونگیری مراجعه کنند.

میری مقدم بیان کرد: مراکز اهدای خون در طبس و بیرجند همه روزه از ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و پس از افطار هم ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۴ پذیرای اهداکنندگان خون و فرآورده های خون است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد استانی کرونا، پلاک خودروی اهدا کنندگان توسط انتقال خون به پلیس راهور اعلام می شود تا مشکلی برای تردد در ساعات منع تردد نداشته باشد.

 

 

 

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی:

قاچاق جوجه یک روزه از خراسان‌جنوبی نداریم/صادرات در شرایط رقابت

قاچاق جوجه یک روزه از خراسان‌جنوبی نداریم/صادرات در شرایط رقابت

 مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه صادرات گوشت مرغ باید در شرایط رقابتی صورت گیرد، گفت: قاچاق جوجه یک روزه از خراسان‌جنوبی نداریم.

محمد اصغرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سند تأییدشده‌ای مبنی بر قاچاق گوشت مرغ از خراسان‌جنوبی به کشور افغانستان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: گاه سخنانی مبنی بر اینکه گوشت مرغ خراسان‌جنوبی علی‌رغم نیاز استان و کشور در هرات و … دیده شده، به گوش می‌رسد ولی از مرز ما قاچاق سیستماتیک گوشت مرغ وجود ندارد.

اصغرزاده با بیان اینکه در صورت چنین اتفاقی باید از طریق مرزبانی، گمرک و یا نیروی انتظامی به ما اطلاع داده می‌شد، ادامه‌داد: وقتی از هیچکدام از این سه مرجع گزارشی از قاچاق گوشت مرغ به افغانستان به ما نرسیده، نمی‌توانیم آن را به صورت کامل تأیید کنیم.

وی گفت: البته عرضه خارج از شبکه گوشت مرغ خراسان‌جنوبی و یا ارسال آن به سایر استان‌ها وجود داشته است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: ما با صادرات به صورت کلی موافق هستیم چون برای کشور ارزآوری دارد ولی بر اساس ستاد تنظیم بازار وقتی که داخل کشور به کالایی چون گوشت مرغ نیاز است نباید آن را صادر کرد.

اصغرزاده با بیان اینکه دان و نهاده مورد نیاز واحدهای طیور با ارز ترجیحی تأمین می‌شود، ادامه‌داد: انصاف نیست وقتی این دان و نهاده با ارز دولتی و ترجیحی تأمین می‌شود، گوشت مرغ پرورش یافته با آن را به جای مصرف داخل صادر کنیم.

وی افزود: صادرات گوشت مرغ باید در شرایط رقابتی صورت گیرد و واحدهای طیور دان و نهاده را با ارز نیمایی تأمین کنند و آنگاه بتوانند صادرات داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا قاچاق جوجه یک روزه به دیگر کشورها از مرز استان داشته‌ایم یا نه، گفت: در این زمینه نیز گزارشی به ما نرسیده و در حاضر واحدهای طیور استان خود به جوجه یک روزه نیاز دارند و دور از ذهن است که بخواهند به سمت قاچاق بروند.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر ما دو واحد مرغ مادر داشتیم که شیوع آنفولانزای پرندگان به شدت به آن آسیب زد و جوجه‌ها معدوم شدند.

پاسداشت روز ارتش با پخت ۳۰۰۰ وعده غذای گرم در زیرکوه/۲

تیپ متحرک هجومی شهید نصر اصفهانی نزاجا به مناسبت روز ارتش۳هزاروعده غذای گرم در روستا‌های شهرستان سرکوه توزیع می‌کند.

امیر مرادی فرمانده تیپ ۱۷۷ متحرک هجومی شهید محمد جعفر نصر اصفهانی تربت حیدریه مستقر در نوار مرزی زیرکوه با بیان اینکه “ارتش”حماسه آفرین و قوت قلب ملت در حینِ جنگ، در زمان صلح نیز همواره در کنار مردم، خصوصا مرزنشینان و محرومان بوده اند گفت: نیرو‌های ارتش در بیست و نهم اردیبهشت ماه با پخت و توزیع ۳ هزار وعده غذای گرم در سطح روستا‌های اهل تسنن و تشیع شهرستان زیرکوه حضور خود در کنار مردم را یادآوری کردند.

پخت و توزیع غذای گرم امروز و فردا جهت وعده افطار در سطح روستا‌های چاه زرد، ملکی، چاه اله داد، چاه عمیق، معصوم آباد، تاجکوه، حسن آباد و حسین آباد توسط تیپ متحرک هجومی شهید نصر اصفهانی نزاجا با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد.

 

 

مرگ پسر ۱۴ ساله به دنبال هیجانات نوجوانی/۴

سرعت زیاد و عدم مهارت در رانندگی نوجوان ۱۴ساله قاینی را به کام مرگ برد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت:  سواری پژو۴۰۵ که رانندگی آن را نوجوانی ۱۴ساله بر عهده داشت در بلوار ورودی شهر قاین از مسیر خارج و پس از برخورد با جداول و تیر برق بلوار واژگون شد.

 

سرهنگ علیرضا عباسی افزود: متاسفانه در این حادثه نوجوان ۱۴ ساله (راننده) در دم فوت کرد و سرنشین ۱۲ ساله مصدوم شد.

 

وی علت این تصادف را ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه و عدم مهارت در رانندگی دانست و از خانواده‌ها خواست برای جلوگیری از حوادث مشابه بر فرزندان خود نظارت بیشتری داشته باشند و از در اختیار قرار دادن خودرو به افراد فاقد گواهینامه رانندگی جدا خودداری کنند.

 

 

 

 

 

بهسازی رویه آسفالت محور دیهوک – راور/۲

رویه آسفالت محور دیهوک – راور با هدف افزایش حفظ و نگهداری این محور برای استفاده کاربران جاده ای، بهسازی شد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دیهوک گفت: با توجه به شرایط تخصیص اعتبار در حال حاضر یکی از راهکار‌های مناسب برای حفظ و نگهداری محور دیهوک – راور استفاده از روکش ماسه آسفالت رگلاژی است و با تأمین اعتبار لازم، روکش آسفالت اصلی اجرا خواهد شد.

مهدی کیانپور افزود: این عملیات با تشکیل یک اکیپ ۱۲ نفره نیروی انسانی و ۸ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین و به طول ۱۵ کیلومتر به منظور رگلاژ و ترمیم سطح رویه آسفالت در قسمت‌هایی که بیشترین تخریب را داشته ، انجام شد.

 

 

 

 

احتمال رگبار و رعد و برق در برخی نقاط خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی از احتمال رگبار و رعد و برق در برخی از نقاط استان خبر داد.

زارعی افزود: بر اساس خروجی مدل‌های پیش یابی هواشناسی در برخی از ساعات افزایش ابر قابل پیش بینی است.
کارشناس هواشناسی گفت: افزایش سرعت وزش باد، سبب ایجاد گرد و خاک در منطقه خواهد شد، و روز‌های پایانی هفته دمای هوا به صورت نسبی افزایش خواهد یافت.

 

 

 

 

پیام تسلیت رئیس مجمع نمایندگان استان برای درگذشت سردار حجازی

آقای حسین خسروی نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در پیامی درگذشت سردار سرتیپ پاسدار حجازی را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، متن این پیام بدین شرح است:

 

خبر درگذشت برادر عزیز سردار سرتیپ پاسدار حجازی؛ جانشین فرماندهی نیروی قدس ، موجب تأثر و تالم فراوان گردید.
این سردار رشید سپاه اسلام و مجاهد بزرگ عمر با برکت خود را در مسیر پاسداری از اسلام ناب محمدی و حفظ نظام و انقلاب سپری کرد.

این ضایعه بزرگ را خدمت خانواده مکرم ایشان و به تمامی همرزمان و پاسداران و بسیجیان تسلیت عرض می‌کنم.
خداوند آن عزیز را با اولیای الهی محشور کند و به همرزمان، همکاران و بازماندگانش صبر و اجر عنایت فرماید.

 

 

 

 

 

 

کشف لاشه ی یک راس قوچ وحشی در طبس/۴

ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان طبس دو شکارچی متخلف را دستگیر کردند.

رییس محیط زیست طبس گفت : این ماموران با همکاری نیروی انتظامی پاسگاه حلوان موفق به دستگیری دو نفر شکارچی سابقه دار که اقدام به شکار یک راس قوچ وحشی شدند.

تقی زاده افزود : درهمین خصوص پرونده ی تخلف متهمان تنظیم و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.
از ابتدای سال این دومین مورد شکار غیر مجاز در شهرستان طبس است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

توسعه فضای آموزشی خراسان جنوبی نیازمند اعتبارات ویژه است

توسعه فضای آموزشی خراسان جنوبی نیازمند اعتبارات ویژه است

 استاندار خراسان جنوبی بر جذب اعتبارات ویژه برای توسعه فضاهای آموزشی استان تاکید کرد و گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در دیدار مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان افزود: برای تحقق این هدف باید از ظرفیت خیرین، بانک‌ها، مؤسسات مالی، شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی در زمینه مشارکت در ساخت فضاهای آموزشی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مکلف است توزیع متوازن و عادلانه را با لحاظ اولویت‌ها در جانمایی پروژه‌ها، اختصاص اعتبارات و توسعه فضاهای آموزشی در سطح استان مدنظر قرار دهد.

استاندار خراسان جنوبی از برنامه‌ریزی استان برای حضور وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح بزرگترین پروژه آموزشی شرق کشور گفت و اظهار داشت: در اولین فرصت و با بهتر شدن شرایط شیوع کرونا در استان، برنامه‌ریزی نهایی برای این سفر انجام خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارش عملکرد سال ۱۳۹۹ گفت: اهتمام دولت در تخصیص و افزایش اعتبارات خراسان جنوبی در زمینه توسعه فضاهای آموزشی قابل تقدیر است.

محمود چاوشان افزود: مجتمع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (حیات طیبه) بزرگترین پروژه آموزشی شرق کشور در مرکز استان است که مقرر شد با حضور وزیر آموزش و پرورش به بهره‌برداری برسد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*