اخبار خراسان جنوبی / بهره‌برداری از معدن زغال‌سنگ حرارتی در طبس آغاز شد

افتتاح ۲۱۰ طرح، ارمغان چهارمین روز از دهه فجر

در چهارمین روز از ایام ا… دهه فجر، ۲۱۰ طرح با هزینه حدود ۸۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

۱۴۳ طرح در شهرستان درمیان، ۲۴ طرح در سرایان، ۲۳ طرح نهبندان، ۸ طرح در فردوس، ۶ طرح در طبس و ۴ طرح در بیرجند افتتاح شد.

 

افتتاح آموزشگاه ۶ کلاسه، طرح آبخیزداری، اقامتگاه بوم گردی، برق رسانی، آسفالت و سنگ فرش معابر، طرح هادی، چندین طرح کشاورزی از جمله گاوداری، گلخانه و تکمیل ۴۲۳ واحد نیمه تمام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از جمله این طرح‌ها بود.

 

 

 

تاکید استاندار خراسان جنوبی بر افزایش مطالبه‌گری مردم و کارهای مشارکتی

تاکید استاندار خراسان جنوبی بر افزایش مطالبه‌گری مردم و کارهای مشارکتی

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: مردم استان مردمی با نجابت، اهل تدین و قانع هستند که باید مطالبه‌گری را در آنها رشد داد تا در سایه آن و انجام کارهای مشارکتی در منطقه، توسعه محقق شود.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، حمید ملانوری در نشست هم‌اندیشی امام جمعه، بخشدار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر خضری دشت بیاض از توابع شهرستان قاینات، از مردم خراسان جنوبی به عنوان بزرگترین سرمایه در جهت پیشرفت و آبادانی منطقه یاد کرد.

وی به ظرفیت‌های بی‌بدیل استان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: فرصت‌های بسیاری در منطقه وجود دارد که خیلی از آنها همچنان ناشناخته مانده‌اند و باید با شناسایی آنها، استان در مسیر توسعه پایدار قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با اشاره به خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: به برکت نظام جمهوری اسلامی، اتفاقات خوبی در حوزه‌های راه، بهداشت و درمان، آموزش و سایر موارد افتاده، اما باید با مشارکت دولت و مردم جهش بزرگی در منطقه اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری، مرز، کشاورزی و معدنی ادامه داد: با این ذخایر غنی و ارزشمند، کم‌برخوردار بودن زیبنده استان نیست و ما در تلاشیم تا از طریق برنامه‌های ستاد توسعه خاوران، این منابع را در خدمت ارتقای سطح رفاه مردم قرار دهیم.

ملانوری هدف از راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران را فعال‌سازی بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: با ورود بخش خصوصی و افزایش قدرت ریسک‌پذیری در مردم، شاهد اتفاقات خوبی در استان خواهیم بود.

وی ارتقای هر منطقه را مهم دانست و تاکید کرد: ارتقای منطقه مهم است اما زمانی مفید واقع می‌شود که همراه با برنامه باشد.

استاندار خراسان جنوبی از پیگیری مطالبه مردم شهر خضری دشت بیاض درخصوص ارتقای منطقه نیز خبر داد و گفت: ارتقای بخش به شهرستان تابع شرایط و ضوابط خاصی است اما با توجه به مطالبه مردم شهر خضری دشت بیاض قاینات، ارتقای این شهر پیگیری می‌شود.

وی به مسیر طی شده پرونده ارتقای خضری دشت بیاض به شهرستان اشاره کرد و افزود: سال ۱۳۹۱ این پرونده با تایید استانداری به کمیسیون سیاسی – دفاعی وزارت کشور رسیده و اگر در آن کمیسیون که به ریاست مقام عالی وزارت کشور برگزار می‌شود به تصویب برسد، به هیات دولت ارائه خواهد شد.

ملانوری اظهار داشت: با توجه به دستور وزیر کشور مبنی بر بسته شدن پرونده تقسیمات کشوری تا اول اسفند سال جاری و با توجه به اینکه در بازه زمانی منتهی به انتخابات قرار داریم، ممکن است این موضوع در این ایام خاص به نتیجه نرسد.

 

 

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی از افتخارات نظام است

اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی از افتخارات نظام است

بیرجند – ایرنا – معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی گفت: اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی و کلان در کشور از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.

محمد حسینی روز چهارشنبه در آیین افتتاح مدرسه برکت شهید یکتا نژاد شهر باغستان شهرستان فردوس که در چهارمین روز دهه فجر برگزار شد افزود: ایران در دنیا جزو محدود کشورهایی است که خودمان برای خودمان تصمیم می‌گیریم و در مقابل سیاست‌های کلان استعماری می‌ایستیم.

وی با بیان اینکه آمریکا از جمله کشورهایی است که تنها حرف آزادی و حقوق بشر می‌زند، گفت: محدودیتی که توسط آمریکا ایجاده شده نظیر نداشته بطوری‌که طی چند سال اخیر، توانسته از ورود دارو به کشورمان جلوگیری کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اینکه مسوولان از جنگ اقتصادی می‌گویند چون شرایط را می‌دانند، لذا با این شرایط حاکم بر کشور همه ما به دنبال ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم برای توسعه و پیشرفت کشور هستیم.

وی افزود: بنا نیست همه ما با هر سلیقه‌ای مثل هم فکر کنیم، چراکه باید همه سلیقه‌ها در کشور برای توسعه، پیشرفت و انسجام کشور تلاش کنند.

وی تصریح کرد: در سال اول آغاز به کار دولت، اعتبار تمامی پروژه‌های قابل افتتاح تنها ۷۳۰ میلیارد ریال بود، اما امروزه با همت، تلاش و وحدت مسوولان و مردم، یک هزار و ۶۱۳ پروژه با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان در دهه فجر امسال در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

حسینی گفت: در پویش ملی تدبیر و امید با گذشت ۴۳ هفته از این طرح، تاکنون ۸۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در طرح‌های کلان کشور صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: طی چند هفته اخیر یک پروژه شرکت نفت با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری با صددرصد توان داخلی، جزو سه پروژه بزرگ سال ۲۰۲۰ میلادی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح‌ها از افتخارات کشور و نظام است، افزود: در طرح الف ب ایران نیز تاکنون، ۳۵ هزار میلیارد تومان طرح در ۳۹ هفته افتتاح شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: آمریکا با ادعای پیشرفت و سردمداری در جهان درخصوص کرونا، نتوانست خوب عمل کند و روزانه بیش از یک هزار فوتی را به ثبت می‌رساند.

وی گفت: اما ایران با پرچمداری و هدایت و حمایت همه جانبه رهبر معظم انقلاب توانست در جریان کنترل این ویروس عملکرد خوبی داشته باشد.

حسینی خطاب به مسوولان شهرستان با بیان اینکه برای توسعه منطقه نباید به پروژه‌های کوچک بسنده کرد گفت: در ایران پول زیاد است، این مسوولان هستند که باید باید با اعتمادسازی آن را در جهت درست هدایت کنند زیرا سرمایه و پول مثل آب روان است و جایی می‌رود که اعتماد و اطمینان هم به لحاظ اجتماعی و هم به لحاظ فرهنگی باشد لذا نباید چنین ظرفیت‌هایی را قربانی مسایل جزئی کنیم.

همزمان با چهارمین روز دهه فجر در شهرستان فردوس هفت پروژه با اعتبار بیش از ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح و عملیات اجرایی سه پروژه با اعتبار یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان آغاز شد.

 

 

فرماندار نهبندان:
لزوم برنامه ریزی عملیاتی دستگاه های اجرایی برای تحقق سند توسعه خاوران
بیکی گفت: تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان نهبندان باید برای ستاد توسعه و تحقق خاوران برنامه عملیاتی تعریف کنند.

 «مجید بیکی» در جلسه ستاد توسعه خاوران شهرستان نهبندان، اظهار کرد: در راستای سند توسعه خاوران باید فرصت ها و قابلیت ها شهرستان نهبندان شناسایی شود که پیش از این محقق شده است.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه شناسایی فعالان بخش خصوصی، علمی، اقتصادی و فنی و جذب این افراد برای سرمایه گذاری در شهرستان در راستای سند توسعه خاوران باید در دستور کار همه دستگاه های اجرایی باشد، گفت: باید از سرمایه های خرد مردم در راستای توسعه بیشتر شهرستان استفاده کرد.

بیکی با بیان اینکه وضعیت سپرده های استان مطلوب است، اضافه کرد: مردم وسرمایه گذاران باید سرمایه های خرد خود را در راستای سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای فرآوری کوچک مقیاس وارد چرخه تولید کنند.

وی تصریح کرد: ظرفیت های علمی، پژوهشی و دانشگاهی باید اقدامات ترغیبی و تشویقی برای سرمایه گذاران در نظر بگیرند به عنوان مثال معافیت مالی به عنوان مشوق سرمایه گذاران در نقاطی همانند نهبندان باید مد نظر باشد.

فرماندار نهبندان کمیته شناسایی و معرفی افراد در حوزه سرمایه گذاری، کمیته شناسایی مزیت و فرصت های سرمایه گذاری، کمیته جذب سرمایه گذار و کمیته بخش پایش و نظارت را از پنج کمیته ستاد خاوران عنوان کرد و گفت: دولت در سه کمیته شناسایی سرمایه گذار، کمیته شناسایی مزیت و فرصت های سرمایه گذاری و کمیته جذب سرمایه گذار نقش تسهیل گری دارد.

بیکی بیان کرد: تمامی دستگاه های دولتی نهبندان باید برای ستاد توسعه خاوران برنامه عملیاتی تعریف کنند.

وی با بیان اینکه اولین بسته سرمایه گذاری استان در نهبندان تهیه شده است، افزود: در اولین بسته سرمایه گذاری نهبندان  ظرفیت های صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و دامپروری، صنایع دستی و گردشگری شناسایی و ۱۶ طرح سرمایه گذاری به استان اعلام شد که از این تعداد ۱۳ طرح جدید و سه طرح نیاز به مشارکت دارد.

 

 

افشای راز ۴۸ ساله

پیرمرد نهبندانی برای یافتن همسر و ۲ فرزندش دست به دامان مردم شد/۴

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  پیرمرد ۶۶ ساله اهل یکی از روستا‌های بخش مرکزی نهبندان پس از ۴۸ سال ازدواج مجدد خود را برملا کرد و از مردم برای پیدا کردن همسر و فرزندانش کمک خواست.

پیرمرد نهبندانی سال ها‌ی اول دهه‌ی ۱۳۵۰ سرباز یکی پادگان‌های ارتش در سراب اردبیل بوده است در مدت ۲ سال سربازی بدون مطلع نمودن خانواده ، با دختر اردبیلی ازدواج می کند و صاحب ۲ فرزند دختر و پسر می شود.

او در پایان سربازی به روستایش در نهبندان برگشت و به خاطر ترس از خانواده‌ی پدری و همسر اول خود ، دیگر از همسر دوم و فرزندانش خبری نگرفت و ازدواج مجدد خود را همچون رازی در سینه نگه داشت.

اکنون  این  پیرمرد ۶۶ ساله دارای هفت فرزند و ساکن یکی از روستا‌های بخش مرکزی نهبندان است و پس از ۴۸ سال این راز را افشا کرده است.

اکنون خانواده‌ی این مرد نیز کار جستجو را برای یافتن اقوام جدید اردبیلی خود را آغاز کرده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی:

تکمیل پروژه سالن علامه فرزان ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/۷

بیرجند- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون برای پروژه علامه فرزان سه میلیارد هزینه شده است، گفت: تکمیل پروژه سالن علامه فرزان ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ناصر نبی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: سالن علامه فرزان شهر بیرجند در بهمن ماه سال ۹۶ دچار حریق و آتش‌سوزی شد و کار ساخت مجدد آن از سال ۹۷ آغاز گردید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه پروژه علامه فرزان تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، بیان‌کرد: در امسال توسط دفتر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مبلغ دو میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده ولی هنوز تخصیص آن نیامده است.

نبی زاده ادامه‌داد: برای تجهیز این سالن و پروژه مهم فرهنگی استان نیز با وزارت‌خانه رایزنی‌هایی داشته‌ایم ولی این پروژه باید به مرحله‌ای برسد که برای تجهیز آن وزارتخانه کمک کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون برای پروژه علامه فرزان اعتباری در حدود سه میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: به نظر می‌رسد برای تکمیل این پروژه به مبلغی در حدود ۶ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: اگر مبلغ ۶ میلیارد تومان اعتبار تأمین شود، پیش بینی ما بر این است که این پروژه تا یک سال آینده به بهره‌برداری برسد و مورد استفاده اهالی فرهنگ و هنر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سالن علامه فرزان در زمان استفاده از جمله سالن‌های استاندارد خراسان‌جنوبی برای برگزاری کنسرت‌ها و نمایش‌ها و تئاترها بود، بیان‌کرد: ما در حوزه سالن‌های نمایشی در خراسان‌جنوبی نیازمندی‌هایی داریم که البته برخی از ادارات نیز در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند.

 

نفس تالاب کجی نهبندان به شماره افتاد/آبگیری ۲۰درصد تالاب/۷

بیرجند-رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان با اشاره به اینکه تالاب کجی نهبندان در ماه‌های اخیر تنها ۲۰ درصد آبگیری شد، گفت: امید ما برای آبگیری تالاب به باران‌های بهاری است.

امیر کوهستانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در ماه‌های اخیر تالاب کجی نهبندان به علت بارندگی‌های بسیار کم تنها ۲۰ درصد آبگیری شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان بیان‌کرد: از آنجایی که از ۴۵ روز گذشته نیز در منطقه هیچ‌گونه بارندگی نداشته‌ایم همان ۲۰ درصد بارندگی تالاب کجی شهرستان نیز خشک شده است و باید منتظر روزهای آینده برای بارندگی بود.

کوهستانی ادامه‌داد: از طرف دیگر چاه موتورهای زیادی در اطراف تالاب فعالیت می‌کنند که به علت برداشت بی‌رویه و غیر اصولی آب در خشک شدن آب تالاب نیز نقش داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ چاه موتور در اطراف تالاب کجی شهرستان فعال است، گفت: علاوه بر فعالیت این چاه موتورها و کاهش بارندگی عوامل دیگری چون چرای بی رویه دام به ویژه شتر نیز باعث خشکی تالاب شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان گفت: اگر بارندگی‌ها در ماه‌های آتی ادامه نداشته و همچنان شاهد برداشته بی رویه آب و چرای غیر اصولی دام باشیم، بی شک تالاب تبدیل به یکی از مراکز تولید ریزگرد خواهد شد.

کوهستانی با اشاره به پیش بینی‌های هواشناسی درباره احتمال بارندگی در بهار اظهارکرد: در حال حاضر امید ما برای آبگیری تالاب باران‌های بهاری است.

وی بیان‌کرد: آبی که در تالاب از چشمه‌ها می‌جوشد به نسبت آب سدها گرم‌تر است و به واسطه حفاظت از آن مکانی امن برای پرندگان مهاجر است اما از آنجایی که به دریاچه‌ای راه ندارد برای همیشه در آنجا ماندگار نیستند.

برگزاری راهپیمایی مجازی یوم الله ۲۲ بهمن/۳-۷

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری راهپیمایی مجازی یوم الله ۲۲ بهمن خبر داد.

حجت الاسلام ملایی در جلسه برنامه ریزی بزرگداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی استان گفت: برگزاری راهپیمایی پرشور سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در یوم الله ۲۲ بهمن تأثیر بسزایی بر نشاط و امیدبخشی به جامعه و نمایش جلوه‌های مردم سالاری دینی در رسانه‌های بین المللی دارد که برای دوستان مایه نشاط و برای دشمنان این انقلاب مایه یأس و نا امیدی است.
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اعمال برخی از محدودیت‌ها برای برگزاری مراسم دهه فجر انقلاب اسلامی در سال جاری، توجه به شیوه‌های مبتکرانه و فضای مجازی را یکی از راه‌های جایگزین برای مشارکت حداکثری مردم در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن دانست که در این زمینه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صفحه راهپیمایی مجازی یوم الله ۲۲ بهمن به آدرس اینترنتی fajr.ccoip.ir را طراحی کرده تا علاوه بر راهپیمایی خودرویی و موتوری، بخشی از مراسم امسال در بستر فضای مجازی برای همه اقشار مردم برگزار شود.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان از مردم دعوت کرد تا با حضور در آدرس یادشده در فضای مجازی، بار دیگر با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی، شهدا و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) تجدید میثاق کرده و مستکبران عالم به ویژه آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب را مایوس کنند.

درخشش صدا و سیمای خراسان جنوبی در جشنواره ملی نغمه عشق/۷

در سوگواره ملی نغمه عشق اثر هنرمند صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی حائز رتبه برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  غفور محمدزاده هنرمند صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی در نخستین سوگواره ملی نغمه عشق که امروز در همدان به صورت مجازی برگزار شد در بخش تک خوانی و تک نوازی حائز رتبه برگزیده شد.
همچنین در اختتامیه جشنواره ملی لبیک عشاق، دیپلم افتخار بهترین اثر موسیقی به قطعه فرزند میهن به غفور محمدزاده اختصاص یافت.

 

 

 

 

دستگیری مسافر اتوبوس با ۴ کیلو گرم هروئین در قاین/۴

مأموران انتظامی شهرستان قاین در بازرسی از یک مسافر اتوبوس ۴ کیلو و ۳۵۰ گرم هروئین کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی شهرستان قاین گفت: مأموران ایست و بازرسی شهید غلامی شهرستان قاین هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ زال بیکی افزود: مأموران در بازرسی تکمیلی از خودرو در وسایل یکی از مسافران اتوبوس ۴ کیلو و ۳۵۰ گرم هروئین که به طرز ماهرانه‌ای جاساز شده بود کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین افزود: ماموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.
سرهنگ زال بیکی با بیان اینکه مبارزه با پدیده شوم موادمخدر با جدیت از سوی پلیس دنبال می‌ شود، از شهروندان خواست: در صورت مشاهده و برخورد با فروشندگان موادمخدر و هرگونه بی نظمی و اخلال در نظم عمومی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

افتتاح آمفی تئاتر روباز در سرایان/۲

آمفی تئاتر روباز در شهرستان سرایان بهره برداری شد و ۱۳ هزار و ۷۹۵ نفر بهره‌مند شدند.

در چهارمین ورز از دهه فجر سالن آمفی تئاتر روباز سرایان به مساحت ۵ هزار افتتاح آمفی تئاتر روباز در سرایانمترمربع و پارک گفتگو به مساحت ۲ هزار مترمربع با مجموع اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و جمعیت برخوردار ۱۳ هزار و ۷۹۵ نفر امروز به بهره برداری رسید.

آبیاری کم فشار موتور پمپ دلگشا در ۵۶ هکتار و موتور پمپ کوثر در ۶هکتار با مجموع اعتبار ۴۹۰ میلیون تومان و جمعیت برخوردار ۸۰ نفر، کارگاه تولید محصولات بتنی با تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به نمایندگی از ۱۴ طرح تسهیلات صندوق کارآفرینی امید با مجموع اعتبار ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و اشتغالزایی برای ۹۴ نفر، شرکت تعاونی بانوان سرایان با اعتبار ۵۰ میلیون تومان و ۱۰۰ نفر سهامدار از دیگر طرح‌هایی بود که امروز در شهرستان سرایان افتتاح شد.

بهره‌برداری از معدن زغال‌سنگ حرارتی در طبس آغاز شد/۲

بهره‌برداری از معدن زغال‌سنگ حرارتی در طبس آغاز شد

فاز نخست معدن زغال‌سنگ کوچکعلی شمالی در شهرستان طبس با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد کرد.

به گزارش ایرنا بهره‌برداری از این معدن با ذخیره ۳۹ میلیون تن زغال‌سنگ حرارتی و استخراج اولیه ۲۰۰ هزار تن در سال، روز سه‌شنبه در سومین روز دهه فجر با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس و جمعی دیگر از مسوولان در شهرستان طبس آغاز شد.

معدن زغال‌سنگ کوچکعلی شمالی جزئی از مجتمع زغال‌سنگ زرین طبس است که قرار بود سال ۱۴۰۲ به مرحله استخراج و افتتاح برسد اما امروز و ۲ سال زودتر از موعد به بهره‌برداری رسید.

با بهره‌برداری از این پروژه برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد شد و میزان اشتغال‌زایی با راه‌اندازی فازهای بعدی به ۶۰۰ نفر خواهد رسید.

زغال‌سنگ تولیدی این معدن در کارخانه کک‌سازی طبس مصرف و به کک تبدیل می‌شود.

احداث کارخانه فرآوری زغال‌سنگ، راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی با محوریت زغال‌سنگ و احداث کارخانه بریکت‌سازی زغال‌سنگ جزو فازهای بعدی این مجتمع است.

شهرستان طبس دارای ۱۵۴ معدن فعال و حدود ۶ هزار و ۲۰۰ نفر شاغل در معادن است که امروز با افتتاح این معدن ۲۰۰ نفر به این افراد اضافه شدند.

کشتارگاه صنعتی طیور طبس نیز با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و ظرفیت کشتار ۲ هزار قطعه مرغ و بوقلمون در ساعت و ۹ هزار و ۶۰۰ تن در سال امروز به بهره‌برداری رسید و موجب تکمیل زنجیره تولید و کاهش قیمت مرغ در منطقه شمال خراسان جنوبی شد.

اجرای سامانه نوین آبیاری در روستای عباس‌آباد شجاع بخش دستگردان در سطح ۵.۲ هکتار و با هزینه ۱۴۳ میلیون تومان، بازسازی و مرمت ۲ رشته قنات در روستاهای رحمت‌آباد و همت‌آباد به طول ۶۲۱ متر با هزینه ۳۲۰ میلیون تومان از دیگر پروژه‌های حوزه کشاورزی شهرستان طبس است که در سومین روز دهه فجر با حضور معاون استاندار خراسان جنوبی به طور رسمی افتتاح شد.

۲ پروژه روکش آسفالت در محور شریانی طبس – اصفهان به طول ۱۰ کیلومتر و با هزینه چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از دیگر طرح‌هایی بود که به بهره‌برداری رسید.

این پروژه‌ها شامل اجرای روکش آسفالت گرم کیلومتر صفر تا سه و اجرای روکش آسفالت حفاظتی اسلاری سیل کیلومتر ۸ تا ۱۵ از محور طبس – اصفهان است.

پروژه مقابله با بیابان‌زایی از طریق مالچ پاشی در سطح ۶۰۰ هکتار و نهال‌کاری در سطح ۲۲۵ هکتار با اعتبار ۲۳ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در منطقه مسجد شکر طبس نیز امروز به صورت نمادین افتتاح شد.

همچنین نهال‌کاری در سطح ۶۲۵ هکتار با هزینه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در منطقه دشت چاه کم و احداث آبگیر به وسعت هزار هکتار با هزینه ۸۶۸ میلیون تومان در منطقه دشت چاه کم از دیگر پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی است که امروز به صورت همزمان افتتاح شد.

۶۰ درصد از بیابان‌های خراسان جنوبی در شهرستان طبس واقع است.

زیارت گلزار شهدای گمنام طبس و دیدار با مادر شهید علی رفیعی نخستین شهید روستای کریت طبس که سال ۱۳۶۱ در عملیات مسلم بن عقیل در منطقه سومار به شهادت رسید، از دیگر برنامه‌های معاون استاندار و مسوولان شهرستان در سومین روز دهه فجر بود.

 

گشایش نمایشگاه اقتصاد مقاومتی و صنایع دستی آیسک/۲

نمایشگاه اقتصاد مقاومتی و صنایع دستی و تولیدات محلی در هیئت ابوالفضلی آیسک شهرستان سرایان گشایش یافت.

 نمایشگاه اقتصاد مقاومتی وصنایع دستی و تولیدات محلی به مناسبت دهه مبارک فجر به مدت ده روز تا ۲۵ بهمن و در بازه زمانی صبح و عصر برای بازدید علاقه مندان دایر است.
این نمایشگاه شامل ده غرفه صنایع دستی ، حوله بافی، چادر شب بافی، سنگ تراشی ، عروسک بافی ، تولیدات کشاورزی ، گیاهان دارویی ، محصولات فرهنگی ، نبات وآب نبات ، حجاب اسلامی و گل و گیاه است.

بهره مندی بیش از ۳۴۰۰ خانوار در بخش دستگردان

از طرحهای دهه فجر/۲

بیش از ۳۴۰۰ خانوار در چهارمین روز از دهه فجر از مزایای طرح های افتتاح شده بهره مند شدند.

افتتاح همزمان پروژه‌های عملیات احداث قطعه یک راه روستای دلاکوک به طول ۷کیلومتر با بهره مندی ۳ روستا، عملیات تبدیل آبنما به پل باکسی معروف به کال چاهو در محور عشق آباد بردسکن، افتتاح همزمان سه طرح در روستای چاه مسافر ، اجرای طرح هادی، مرمت باز سازی و خاکریزی سیل بند روستا،  بازسازی ۲۱ واحد مسکونی خسارت دیده از سیل در روستای چاه مسافر  و  افتتاح ایستگاه ساختمان هواشناسی از جمله طرح های افتتاح شده امروز است.

 

خبرگزاری شبستان گزارش می دهد؛
قصه پُر غصه «جاده مرگ»/ اینجا مرگ پرسه می زند/۷
قصه پُر غصه «جاده مرگ» پایانی ندارد و بیش از ۱۰ سال از زمان آغاز عملیات اجرایی دو بانده شدن جاده بیرجند- قاین می گذرد اما هنوز این عملیات به پایان نرسیده است و هر روز مردم خراسان جنوبی شاهد مرگ عزیزانشان در این جاده مرگبار هستند.

خراسان جنوبی یکی از شرقی ترین استان های کشور است که ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر راه مواصلاتی در آن وجود دارد و از ۱۰ کریدور اصلی کشور ۲ کریدور شمال به جنوب در این استان کویری واقع شده است.

«جاده مرگ» همچنان قربانی می گیرد

راه های مواصلاتی یکی از مهم ترین عوامل در کاهش میزان تصادفات و فوتی های ناشی از آن محسوب می شود اما متاسفانه هنوز جاده های خراسان جنوبی به دلیل نداشتن کیفیت لازم و دو بانده نشدن قربانی می گیرد.

یکی از مهم ترین راه های استان خراسان جنوبی مسیر بیرجند به سمت قائن است مسیری که به «جاده مرگ» معروف است و به عنوان یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی این استان محسوب می شود و به همین دلیل نیازمند دوبانده کردن است تا شاهد کاهش تصادفات در این جاده مرگ باشیم.

جاده بیرجند- قاین حدود ۱۰۲ کیلومتر طول دارد و حدود چهار دهه است که این جاده در خراسان جنوبی احداث شده است و از سال ۸۹ عملیات دو بانده شدن این جاده آغاز شد و حدود ۱۰ سال از زمان آغاز عملیات اجرایی دوبانده سازی این جاده می گذرد اما هنوز این عملیات به پایان نرسیده است و جاده مرگ همچنان قربانی می گیرد.

مسئولان خراسان جنوبی نبود اعتبارات کافی را علت اصلی به پایان نرسیدن عملیات اجرایی دو بانده شدن این جاده پرتردد می دانند و حال باید دید که چه زمانی انتظار به پایان می رسد و این جاده به طور کامل دوبانده می شود.

این راه مواصلاتی می تواند به عنوان یکی از مهم ترین و استراتژی ترین راه ها برای پیشرفت و توسعه خراسان جنوبی مطرح باشد چرا که در مسیر اتصال جنوب به شمال شرق کشور قرار دارد و اگر بخواهد همچنان قربانی بگیرد و یا عملیات اجرایی دو بانده شدن آن طولانی شود قطعا بسیاری از رانندگان از این جاده و استان صرف نظر خواهند کرد.

طولانی شدن عملیات دوبانده سازی جاده بیرجند -قاین به نفع مردم نیست

«علی آقا» یکی از رانندگان تاکسی فعال در خط بیرجند به سمت قائن است که در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: جاده بیرجند قاین بسیار پر ترافیک و خطرناک است و اکنون بخشی از آن دوبانده شده است.

وی در ادامه بیان می کند: طولانی شدن دوبانده سازی این جاده به نفع مردم استان نبوده است و خانواده های بسیاری در این جاده داغدار عزیزانشان شده اند و اگر اندکی حواس راننده پرت شود منجر به تصادف در این جاده خواهد شد.

این راننده تاکسی بیرجندی با بیان اینکه وجود ابزار و آلات راهسازی در کنار جاده بیرجند قاین نیز می تواند خطرساز باشد، می افزاید: از مسئولان درخواست داریم برای رفاه حال هم استانی ها هم که شده است عملیات اجرایی دوبانده سازی این جاده را هر چه سریع تر به پایان برسانند.

دوبانده شدن جاده بیرجند- قاین؛ راهی برای توسعه صادرات در استان

«احمد- م» یکی از رانندگان خودروهای سنگین حمل مواد غذایی است که از مسیر بیرجند- قاین به سمت سیستان و بلوچستان و استان های جنوبی و شمالی کشور همواره در حرکت است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: من بارها از مسیر بیرجند- قاین به سمت استان های دیگر حرکت کرده ام و در این جاده تصادفات وحشتناکی را با چشم خود دیده ام.

وی با بیان اینکه دوبانده شدن این مسیر یک ظرفیت عالی برای پیشرفت خراسان جنوبی می تواند باشد، می افزاید: اگر مسئولان این استان بتوانند هر چه سریع تر عملیات اجرایی دو بانده شدن مسیر بیرجند- قاین را به اتمام برسانند قطعا بحث صادرات و سرمایه گذاری در این استان رونق می یابد.

این راننده که اهل خراسان جنوبی است با اشاره به اینکه به استان های مختلف سفر کرده است، ادامه می دهد: درست است که در استان های دیگر نیز جاده های خطرناکی وجود دارد اما نباید با این نوع فکر جان هم استانی های خود را به خطر بیاندازیم و به فکر استانداردسازی کردن جاده های استان نباشیم.

احمد آقا بیان می کند: عملیات اجرایی دو بانده کردن مسیر بیرجند- قاین پروژه خوب و بزرگی است اما نباید ۱۰ سال طول می کشید و باید زودتر از این ها به اتمام می رسید تا افراد کمتری جان خود را در این جاده مرگ از دست می دادند.

مردم خراسان جنوبی در انتظار تکمیل جاده بیرجند- قاین

«مهدی- ر» یکی از کارمندانی است که در شهرستان قاین فعالیت دارد اما در بیرجند سکونت می کند. وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: هر روز مسیر بیرجند به قاین را می روم اوایل جاده بسیار خطرناک بود چرا که گردنه و پیچ های خطرناکی این مسیر دارد.

وی در ادامه بیان می کند: اکنون که این جاده اندکی دو بانده شده است خطرات این مسیر کاهش یافته است و نسبت به گذشته کمتر شاهد تصادفات هستیم.

این شهروند بیرجندی با اشاره به اینکه جاده بیرجند- قاین یک مسیر استراتژیک محسوب می شود، می افزاید: چرا که از این مسیر استان های جنوبی کشور به شمال متصل می شوند و یک کریدور اصلی در کشور به حساب می آید.

مهدی آقا در ادامه می گوید: قطعا تکمیل و استاندارد کردن راه های مواصلاتی استان می تواند راه ورود سرمایه گذاران به خراسان جنوبی را باز کند و شاهد پیشرفت و توسعه بخش صنعت این استان در آینده باشیم چرا که با دو بانده شدن این مسیر خاطر رانندگان خودروهای حمل و نقل محصولات استراتژیک راحت می شود.

وی بیان می کند: مردم خراسان جنوبی بعد از ۱۰ سال انتظار دارند تا این عملیات به پایان برسد و امیدواریم تا پایان سال جاری انتظار تمام شود و این پروژه بهره برداری شود.

کاهش ۱۳ درصدی تصادفات خسارتی مسیر بیرجند- قاین طی ۱۰ ماه اخیر

سرهنگ «علیرضا رضایی» رئیس پلیس راه خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: از ابتدای سال جاری تصادفات بسیاری در جاده بیرجند- قاین رخ داده است.

وی با بیان اینکه ۵۲ درصد تصادفات در این محور از نوع واژگونی خودرو بوده است، می افزاید: ۲۸ درصد از تصادفات رخ داده در این محور از ابتدای سال جاری تاکنون به علت عدم توجه به جلو و ۳۱ درصد به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مجاز است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی در ادامه بیان می کند: ۵۰ درصد از افراد در صحنه تصادفات و ۵۰ درصد در مسیر انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند و ۵۷ درصد سن مجروحین ناشی از تصادفات رخ داده در این مسیر بین ۲۰ الی ۴۰ سال بوده است.

رضایی با تاکید بر اینکه دو بانده شدن قسمتی از مسیر بیرجند- قاین کاهش ۲۴ درصدی متوفیان و ۱۶درصدی مجروحان را به دنبال داشته است، می گوید: طی ۱۰ ماه اخیر تصادفات خسارتی این مسیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۳ درصد کاهش داشته است.

وی عنوان می کند: در کنار رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی قطعا بحث دو بانده شدن جاده های استان در کاهش تصادفات جاده ای تاثیرگذار خواهد بود.

سال ۱۴۰۰ زمان اتمام پروژه دو بانده شدن مسیر بیرجند- قاین

«وحید داعی» نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: عملیات اجرایی دو بانده شدن مسیر بیرجند- قاین از سال ۸۹ شروع شده است و این مسیر ۱۰۲ کیلومتر طول دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ادامه بیان می کند: تاکنون ۶۴ کیلومتر از مسیر بیرجند- قاین با اعتباری بالغ بر یکصد و ۳۰ میلیارد تومان دو بانده شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۹ کیلومتر از این مسیر دو بانده می شود، می افزاید: ۲۷ کیلومتر از این مسیر باقی می ماند که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و در صورت تامین بموقع اعتبارات تا پایان سال ۱۴۰۰ دو بانده خواهند شد.

داعی در پایان به علت طولانی شدن عملیات اجرایی دو بانده شدن مسیر بیرجند- قاین اشاره می کند و می گوید: کمبود منابع مالی در سنوات گذشته و مطالبات پیمانکاران از عمده  دلایل تاخیر در عملیات اجرایی این پروژه است.

«حسین خسروی اسفزار» نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان بیان می کند: یکی از راه های توسعه استان پرداخت به بحث زیرساخت ها از جمله راه های مواصلاتی، راه آهن و غیره است.

وی با اشاره به پروژه عملیاتی دو بانده سازی جاده قاین _بیرجند می گوید: اتمام این پروژه نیاز به یک همت جهادی توسط دولت دارد و در چهارچوب وظیفه نماینده مجلس هم پیگیری لازم صورت خواهد گرفت و اولویت مهم حوزه حمل و نقل است.

نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با بیان اینکه وظیفه نماینده مجلس کار اجرایی نیست، عنوان می کند: در بحث تامین بودجه برای تکمیل دوبانده سازی جاده بیرجند-قاین پیگیری هایی که نیاز باشد در مجلس و مرکز حتی المقدور صورت خواهد گرفت.

خسروی اسفزار می گوید: در استان نیز جلساتی با استاندار خراسان جنوبی این موضوع در آینده برگزار خواهیم کرد تا اگر نیاز به پیگیری در مجلس وجود داشته باشد اقداماتی انجام دهیم.

سخن آخر؛

عملیات اجرایی دو بانده سازی جاده بیرجند- قاین معروف به جاده مرگ حدود ۱۰ سال طول کشیده است و به دلیل کمبود اعتبارات جان مردم به خطر افتاده است و شاهد تلفات بسیاری در این جاده هستیم. ای کاش مسئولات به تکمیل این پروژه بیندیشند چرا که اینجا حرف از جان و زندگی مردم مطرح است.

شناسایی ۳۰ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۳۰ بیمارجدید کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند و این ویروس، مرموزانه در تکاپو برای جولان دوباره است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۱۶۲ آزمایش کرونا در استان انجام شد که ۳۰ آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از این تعداد مبتلای جدید به کرونا، ۶ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۲۴ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

 

مهدی زاده افزود: خوشبختانه در این مدت موردی از فوت نداشتیم و تعداد قربانیان در استان همچنان ۷۴۲ مورد باقیمانده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۶۶ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند گفت: از این تعداد ۳۴ نفرمبتلا قطعی بیماری کرونا و ۷ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی بیرجند افزود: حال عمومی ۲ نفر از بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، وخیم است.

 

 

استقبال از نودانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی۲-۳

آیین استقبال از نودانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای رئیس دانشگاه فرهنگیان استان با اشاره به اینکه در حال حاضر هزار و ۷۰۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان استان در حال تحصیل هستند ، گفت: از این تعداد ۲۱۶ دانشجو جدیدالورود که ۱۲۹ نفر آقا و ۸۷ نفر خانم هستند.

مهدی زاده همچنین از استخدام دانشجویان حق التدریس دانشگاه فرهنگیان خبر داد.

وی گفت: از بین دانشجویان ناپیوسته مهارت آموزان ماده ۲۸ حق  و التدریس نهضتی پس از گذراندن دوره یک ساله به آموزش و پرورش ورود پیدا می‌کنند و گروهی که از طریق آزمون استخدامی دعوت به کار می‌شوند و از بین ۵۲۹ نفر برای مصاحبه دعوت می‌شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان افزود: از بین این تعداد ۳۰۵ نفر پذیرفته خواهند شد و پس از گذراندن مصاحبه در مهر سال آینده مشغول به کار می‌شوند.

تدوام سرما و یخبندان/۲

شرایط جوی تا هفته آینده در خراسان جنوبی پایدار و یکنواخت است.

کارشناس هواشناسی استان گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی تا صبح جمعه کماکان سرما و یخبندان را در مناطق سردسیر استان شاهد خواهیم بود.

نخعی افزود: اوایل هفته آینده ضمن افزایش دما، از سرمای هوا کاسته خواهد شد.

وی گفت: تا شنبه هفته آینده شرایط جوی به نسبت یکنواخت و پایدار پیش بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته سربیشه با کمینه دمای منفی ۷ درجه سردترین و بندان با بیشینه دمای ۲۷ درجه سلسیوس گرمترین نقاط استان بود.

درخشش ۷ بانوی خراسان جنوبی، در جشنواره شکوه مادری/۲-۳

جشنواره شکوه مادری به همت آستان قدس رضوی همزمان در سراسر کشور با هدف معرفی بانوان فعال فرهنگی و قرآنی برگزار شد.

مدیر روابط عمومی دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی در نشست تبیین ولایت اجتماعی زن گفت: ۱۰۰ نفر از خراسان جنوبی در این جشنواره شرکت کردند که با توجه به مدارک ارسالی و ارزیابی استانی ۱۷ نفر برگزیده و به آستان قدس رضوی معرفی شدند.

دباغی افزود: از جمع این افراد ۷ نفر در استان برگزیده شدند که ۲ نفر از شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه و پنج نفر از بیرجند هستند.

کشف یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال کالای قاچاق در نهبندان/۴

فرمانده انتظامی نهبندان از کشف یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال کالای قاچاق کالای قاچاق در ۲۴ ساعت گذشته در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ رحیمی گفت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان در این مدت در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی ۸ خودروی حامل کالای قاچاق را متوقف و بازرسی کردند.
وی افزود: مأموران در بازرسی از خودرو‌های متوقف شده تعدادی کالای قاچاق کشف کردند.
به گفته وی مأموران در این زمینه ۸ خودرو توقیف و ۸ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

اعزام کاروان سلامت به روستای محروم دوچاهی قاین/۲

به مناسبت دهه مبارک فجر یک تیم بهداشتی درمانی برای خدمات رسانی به نقاط محروم به روستای عشایری دوچاهی بخش مرکزی قاینات اعزام شد.

رئیس جمعیت هلال احمر قاین گفت: با اعزام کاروان سلامت به روستای دوچاهی ۳۰ نفر از بیماران این روستا از خدمات درمانی و دارویی رایگان بهره‌مند شدند.

جواد یوسفی افزود: از ابتدای سال سه کاروان سلامت به روستا‌های محروم اعزام شده که حدود ۲۰۰ نفر از خدمات رایگان درمانی بهره‌مند شده‌اند.

یوسفی افزود: بیش از ۱۰۰ میلیون ریال خدمات دارویی رایگان در این کاروان به بیماران نیازمند پرداخت شد.

توزیع یک هزار بسته معیشتی بین دانش آموزان محروم/۲-۳

هزار بسته معیشتی در قالب پویش لبخند رضایت به دانش آموزان محروم شهرستان بیرجند توزیع شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ارزش این تعداد بسته معیشتی را ۱۰۰میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این رقم با کمک دانش آموزان، مؤسسان و مدیران مدارس هیات امنایی و غیردولتی جمع آوری شده است.

واقعی افزود: این بسته‌ها شامل مواد غذایی روغن، برنج، ماکارونی، رب، قند و عدس است.

برپایی نمایشگاه فرهنگی و اقتصادمقاومتی در سه قلعه /۲

نمایشگاه فرهنگی و اقتصادمقاومتی در محل حسینیه سه قلعه برپا شد.

همزمان با چهارمین روز از دهه مبارک فجر و میلاد حضرت زهرا(س) نمایشگاه برپایی نمایشگاه فرهنگی و اقتصاد مقاومتی در سه قلعه سرایانفرهنگی و اقتصادمقاومتی با حضور سردار قاسمی فرمانده سپاه انصار الرضای خراسان جنوبی در محل حسینیه سه قلعه افتتاح شد.

در این نمایشگاه غرفه‌های مختلف فرهنگی از جمله انقلاب اسلامی، جنایات شاه، ورود امام و دستاورد‌های انقلاب اسلامی برپا شده است.

همچنین در بخش غرفه‌های اقتصاد مقاومتی بخش‌های متنوعی مانند نمایشگاه سنگهای قیمتی، پخت نان گرم، توبافی و گلیم بافی به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه تا ٢٢بهمن ماه پذیرای علاقه‌مندان است.

 

 

 

 

 

آثار ثبت ملی خراسان جنوبی به ۹۴۲ اثر رسید/۳

آثار ثبت ملی خراسان جنوبی به ۹۴۲ اثر رسید

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان ‌جنوبی گفت: با ثبت چهار اثر طبیعی دیگر تعداد آثار ثبت شده خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ۹۴۲ اثر رسید.

حسن رمضانی اظهار داشت: آثار طبیعی که بتازگی ثبت ملی شد شامل آبشارهای تفتو شهرستان طبس، درخت عناب خونیک، نیزار خور شهرستان خوسف و درخت گردوی مسک درمیان است.

وی افزود: اکنون ۷۷۹ بنا و محوطه تاریخی و فرهنگی، ۷۵ اثر طبیعی، ۸۱ اثر معنوی و ۷ شی تاریخی در استان خراسان جنوبی ثبت ملی شده است.

همچنین بتازگی ۹ اثر تاریخی و معنوی (فرهنگی ناملموس) خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

این آثار شامل هشت اثر معنوی مراسم جشن کاکل، مهارت ساخت کیسه چکن دوزی، مراسم برداشت عناب، مهارت پخت نان غینیچه، مراسم هولکه خوانی، مهارت ساخت کلوته (کلاه پولی)، گنجینه بشری استاد جمشیدی مودی همچنین کاروانسرای چهل پایه طبس است.

نیزار نخاب که به عنوان یکی از آثار طبیعی و نیزارهای کویری استان خراسان جنوبی ثبت ملی شد، در ۱۰۰ کیلومتری غرب بیرجند و ۳۵ کیلومتری روستای خور قرار دارد. منطقه نخاب یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه بوده و با توجه به وسعتی که دارد، آبشخور اصلی حیات وحش کویر لوت است.

این منطقه جزو لوت شمالی بوده و از این لحاظ ارزش جهانی دارد. منطقه نیزار سرمنشاً رودشور است که در فاصله حدود ۲ کیلومتری آن، تپه‌های ماسه‌ای قرار دارند.

این اثر ارزشمند ملی از جنبه‌های مختلف بخصوص دارا بودن جاذبه‌های گردشگری با اهمیت است و در اکثر روزهای سال گردشگرانی را به خود جذب می‌کند.

مهمترین اقدام پس از ثبت ملی یا جهانی یک اثر، حفاظت و نگهداری آن است که باید همه نهادها و مردم در جهت تحقق آن بکوشند.

بیش از هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده و این استان دارای چهار اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی است.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: حضور بانوان در مسایل توسعه‌ای تسهیل می‌شود/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی: حضور بانوان در مسایل توسعه‌ای تسهیل می‌شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: مسیر را برای حضور بانوان در مسایل توسعه‌ای استان فراهم و تسهیل می‌کنیم.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در حاشیه آیین بزرگداشت روز زن که با حضور رییس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس در سراسر کشور برگزار شد، افزود: زنان هرچه بیشتر در مسایل استان مشارکت داشته باشند، قطعا در رسیدن به توسعه موفق‌تر خواهیم بود.

وی به توان، انرژی، استعداد و ایده‌پردازی بانوان اشاره و تصریح کرد: این توانمندی‌ها می‌تواند به رفع مشکلات موجود و پیشبرد اهداف استان تا رسیدن به توسعه همه‌جانبه، متوازن و پایدار کمک کند.

استاندار خراسان جنوبی با تبریک دهه فجر و سالروز میلاد حضرت زهرا (س)، از نقش زنان در روند شکل‌گیری انقلاب گفت و اظهار داشت: بانوان توانمند ایرانی از همان ابتدای انقلاب در همه مراحل و صحنه‌ها حضور داشته و مقتدرانه فعالیت کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش تحریم‌ها در بروز مشکلات کشور گفت: تحریم‌ها و تهدیدها از ابتدای انقلاب تاکنون، مشکلاتی در زمینه معیشت و اقتصاد به همراه داشته و اداره کشور را با سختی همراه کرده است اما به لطف درایت‌های حضرت امام خمینی (ره)، رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری و حضور همه‌جانبه مردم در پشتیبانی از نظام، تا اینجا مقتدرانه پیش آمده‌ایم و آینده روشنی نیز پیش رو داریم.

ملانوری افزود: در حال حاضر ایران یکی از مقتدرترین کشورهای دنیاست.

وی با اشاره به نقش و تاثیر حضور مردم در پیشرفت‌های کشور گفت: پتانسیل و توان مردم اگر در مسیر توسعه قرار گیرد، هیچ چیز نمی‌تواند مانع پیشرفت آن باشد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: ما سعی داریم در قالب دولت محلی، ذیل قوانین حاکمیتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که از ایده‌ها، اندیشه‌ها و افکار خلاقانه در مسیر رسیدن به توسعه استفاده کنیم.

وی افزود: انتظار ما از مردم این است که هر کسی با هر توان و ظرفیتی که دارد، ما را در تحقق این هدف همراهی کند.

ملانوری با تاکید بر اینکه در سایه نگاه‌های بلند است که اتفاقات بزرگ رقم می‌خورد اظهار داشت: با وجود ذخایر و ظرفیت‌های عظیمی که در استان در اختیار داریم باید برای استفاده هرچه بیشتر از آنها برنامه‌ریزی کنیم.

وی گفت: اینکه تاکنون علیرغم اقدامات فراوانی که صورت گرفته، نتوانسته‌ایم با وجود چنین ذخایری، رفاه ایجاد کنیم قطعا به واسطه تنبلی و سستی ماست.

استاندار خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی می‌تواند استانی توسعه‌یافته قلمداد شود و حتی معین توسعه‌ای دیگر مناطق کشور باشد؛ اگر همه ما اراده کنیم و با برنامه‌ریزی درست از ذخایر موجود به نحو شایسته بهره‌برداری کنیم.

وی به تشریح وظایف و اهداف شورای مشورتی بانوان پرداخت و از بانوان حاضر در جلسه خواست که در راستای تحقق برنامه‌های این شورا، همراهی کنند.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی مراسم گرامیداشت هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر با حضور رییس جمهوری و معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد و استانداران، معاونان استانداران، مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری‌ها، جمعی از بانوان مدیر و مشاوران زنان در دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها نیز به صورت ویدئو کنفرانسی این مراسم را همراهی کردند.

در پایان این مراسم ابلاغ رییس و دبیر شورای مشورتی استاندار خراسان جنوبی در حوزه بانوان به آنان اعطا شد.

حمید ملانوری در حکمی نفیسه نخعی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی را به عنوان رییس شورای مشورتی استاندار در حوزه بانوان منصوب کرد و مهدیه ضیائیان نیز به عنوان دبیر این شورا معرفی شد.

نخستین نشست شورای مشورتی استاندار در حوزه بانوان روز گذشته به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

آغاز هفتمین جشنواره فیلم فجر خراسان جنوبی با اکران منصور/۲-۳

آغاز هفتمین جشنواره فیلم فجر خراسان جنوبی با اکران منصور

همزمان با برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در تهران، هفتمین دوره این جشنواره در خراسان جنوبی از امروز (۱۵ بهمن) آغاز شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در اولین روز از هفتمین جشنواره فیلم‌ فجر خراسان جنوبی، فیلم “منصور” به کارگردانی سیاوش سرمدی اکران می‌شود.

سید علی زمزم افزود: هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در خراسان جنوبی همزمان با سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در تهران از ۱۵ بهمن ماه آغاز می‌شود و ۱۶ فیلم تا ۲۲ بهمن ماه در محل سینما فردوسی بیرجند به نمایش درخواهد آمد.

وی به اکران فیلم “منصور” به کارگردانی سیاوش سرمدی در ساعت ۱۵ امروز (چهارشنبه) اشاره کرد و گفت: این فیلم با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کاملا ایرانی ساخته شده که در آن بخش‌های ناگفته از هشت سال دفاع مقدس روایت شده است.

زمزم اضافه کرد: دومین فیلم روز اول جشنواره، “خط فرضی” به نویسندگی فرنوش صمدی است که ساعت ۱۸ امروز در سینما فردوسی بیرجند اکران خواهد شد.

وی گفت: علاقه‌مندان می‌توانند یک روز قبل از اکران فیلم مورد نظر، نسبت به تهیه بلیت از طریق درگاه‌های cinemaTicket.org و irantic.com اقدام کنند و با توجه به محدودیت‌های کرونا، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر سانس با ظرفیت محدود ۳۰ درصد خواهد بود.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اعلام برنامه فیلم‌های هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در این استان خبر داد و افزود: روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه، در سانس اول “گیج گاه” به کارگردانی عادل تبریزی و “تی تی” به کارگردانی آیدا پناهنده اکران می‌شوند.

وی بیان کرد: علاقه‌مندان در روز جمعه ۱۷ بهمن می‌توانند ساعت ۱۵ فیلم “زالاوا” به کارگردانی ارسلان امیری و ساعت ۱۸ “شیشلیک” به کارگردانی محمدحسین مهدویان را تماشا کنند.

زمزم از اکران “روشن” سید روح الله حجازی و “روزی روزگاری در آبادان” حمیدرضا آذرنگ در ۲ سانس شنبه ۱۸ بهمن ماه خبر داد و گفت: “تک تیرانداز ” علی غفاری و “مصلحت” حسین دارابی نیز یکشنبه ۱۹ بهمن اکران می‌شوند.

وی به اکران فیلم‌های “مامان” به کارگردانی آرش انیسی و “ابلق” به کارگردانی نرگس آبیار در دوشنبه ۲۰ بهمن ماه اشاره کرد و گفت: روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه، سینما فردوسی بیرجند میزبان فیلم “یدو” به کارگردانی مهدی جعفری و “رمانتیسم عماد و طوبا” به کارگردانی کاوه صباغ زاده خواهد بود.

وی اظهار داشت: در روز آخر جشنواره نیز “بی همه چیز” به کارگردانی محسن قرایی و “ستاره بازی” به کارگردانی هاتف علیمردانی اکران می‌شوند.

 

 

 

۸ خودروی حامل کالای قاچاق در نهبندان متوقف شد/۴

۸ خودروی حامل کالای قاچاق در نهبندان متوقف شد

فرمانده انتظامی نهبندان گفت: ماموران انتظامی این شهرستان طی ۲۴ ساعت گذشته در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی ۸ خودروی حامل کالای قاچاق را متوقف و بازرسی کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ احسان رحیمی از کشف یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال کالای قاچاق طی ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان نهبندان خبر داد و افزود: ماموران در این رابطه هشت خودرو را توقیف و هشت متهم را دستگیر کردند.

وی گفت: در بازرسی از خودروهای متوقف شده تعدادی کالای قاچاق کشف شد که کارشناسان ارزش این کالاهای قاچاق را بالغ بر یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال را برآورد کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان کرد: متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی گفت: پدیده قاچاق علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد کشور، زمینه‌ساز جرایم دیگری نیز در جامعه می‌شود و بر همین اساس تشدید اقدامات مقابله‌ای در این حوزه همواره یکی از اولویت‌های مهم پلیس به شمار می‌رود.

 

 

 

 

کشف ۲ هزار و ۱۰۰ قطعه مرغ غیرمجاز در سربیشه/۴

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه هم گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون، ۲ هزار و ۱۰۰ قطعه مرغ غیرمجاز و بدون مجوز بهداشتی را به ارزش ۳۲۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، سرهنگ احمدرضا کارگر اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان سربیشه هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از این کامیون ۲ هزار و ۱۰۰ قطعه مرغ زنده قاچاق را که فاقد مجوز حمل بود، کشف کردند و ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه ۳۲۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی سربیشه گفت: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر کردند که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق دام و طیور در دستور کار پلیس قرار دارد و با هرگونه قاچاق برابر قانون برخورد خواهد شد، از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، مراتب را به مرکز فوریت‌های ۱۱۰ پلیس اطلاع دهند.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و ۲ شهرستان نهبندان و سربیشه در مجاورت کشور افغانستان و استان سیستان و بلوچستان از مسیرهای پرتردد محسوب می‌شوند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*