یاداشت

فناوری در کنار تولید و انتقال پیام
امروز خراسان جنوبی – زنگویی
zangoei@birjandtoday.ir
فناوری های نوین نیاز زندگی امروز است. و همگان به این یقین رسیده اند که اگر فناوری به روز نشود، آن روز با روز پیش تفاوتی نخواهد داشت. تفاوت ها نتیجه زایش های نو هستند. پیشرفت در حوزه های مختلف کاری هم نیازمند شناخت درست و استفاده استاندارد از این فناوری هاست. اگر روابط عمومی ها را به عنوان کیس مطالعاتی در نظر بگیریم، با اندک تاملی به این خواهیم رسید که “روابط عمومی” به سبک سابق، “مرده” است. دنیا، شاهد” تولد” روابط عمومی مدرن است که با استفاده هدفمند از فناوری روز، کار را به صورت تخصصی به انجام می رساند. در این نوزایی ” چرخش از ارتباطات یک سویه و سازمان محور به سمت برقراری ارتباط متقارن و مخاطب محور در دستور کار قرار می‌گیرد.” چیزی که در نوع سنتی روابط عمومی، نادیده انگاشته می شد. امروزه، در روابط عمومی مدرن مدیران و کارکنان واحد روابط عمومی همواره باید در پی راهکارهایی برای مشارکت دادن مخاطبان خود در بسط و توسعه پیام‌ها و تبلیغات سازمانی باشند. باید پذیرفت که دوران استفاده از تریبون‌های یک‌طرفه و انتقال حجمی از اطلاعات خشک و کسل‌کننده پیرامون سازمان و محصولات به سمت مخاطب سپری شده است.
مشارکت دادن مخاطبین در انتشار اطلاعات سازمانی و استفاده از ظرفیت حضور مشتریان در شبکه‌های اجتماعی در سطح گسترده می‌تواند مخاطبان را به بازویی نیرومند برای روابط عمومی ها تبدیل کند و بستر بهره برداری از ظرفیت های آنان را فراهم آورد. دنیای تارنمایی این فرصت را ساخته تا بتوانیم نوساخته های خود را معرفی کنیم . این هم پایان راه نیست بلکه در فراز دیگری قرار دادن حرکت است که مخاطبان خود راه های تازه را باز و محتوای تولیدی را بارگزاری می کنند. قطعا برای رسیدن به جایگاهی چنین باید از انتقال کور حجمی از اطلاعات به سوی انبوه مخاطبان پرهیز کرد و به هدایت داده ها و پیام ها پرداخت. برای رسیدن به استاندارد های روابط عمومی امروز باید به این واقعیت توجه داشت که شالوده اصلی و مولفه قدرت را، ابزارها و فناوری‌های هزاره سوم تشکیل می‌دهند. مدیران و کارکنان در بخش‌های روابط عمومی سیاست‌های خود را با در نظر گرفتن قابلیت‌هایی که این تکنولوژی‌ها در اختیارشان می‌گذارند، در نقشه راهی دقیق و ناظر به افق طراحی شده، تدوین می‌کنند. حرکت ذیل این طراحی ما را با اپلی کیشن ها و شبکه های اجتماعی مواجه می کند که به شکل گسترده ای ارزان ترین و ساده‌ترین راه برقراری ارتباط دو سویه با مخاطب را در اختیار می‌گذارد و خواندن نظرات مشتریان و پاسخگویی به آنها تحت همان پلتفرم، جایگزین واحدهای تماس و شنیدن نظرات ارباب رجوع می‌شود؛ نقش برجسته این ابزارها به خوبی نمایان می‌شود. باری، فناوری، کار ها را آسان می کند اما باید هنر استفاده از آن را فراگیریم والا ساده انگاری کار نه تنها باعث ساده سازی عمل نمی شود بلکه می تواند ما را با جهانی پیچیده رو به رو کند که عبور از یک دریچه اش هم برای مان ناممکن شود. از این نگاه است که فعالان حوزه روابط عمومی علاوه بر دانش تولید محتوا باید با نرم افزار ها هم آشنایی بایسته را داشته باشند….

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*