گزارش / اگر تحریم‌ها لغو نشود، با FATF چه باید کرد؟

رایگان شدن قبض‌های آب و برق، گامی در مسیر تحقق عدالت اجتماعی

رایگان شدن قبض‌های آب و برق، گامی در مسیر تحقق عدالت اجتماعی

تخفیف ۱۰۰ درصدی مبلغ قبض‌ آب و برق کم‌مصرف‌ها، علاوه بر اینکه گامی مهم برای اصلاح الگوی مصرف است، اقدامی جهت توسعه عدالت اجتماعی و تحقق وعده دیرینه رایگان کردن قبض آب و برق اقشار آسیب‌پذیر محسوب می‌شود.

 اواسط تابستان امسال بود که وزارت نیروی دولت دوازدهم طرح رایگان شدن آب و برق برای قشر کم‌مصرف که بخشی از آنها جزو طبقه کم‌برخوردار جامعه هم محسوب می‌شوند را به دولت ارایه کرد.

آن‌طور که «حمیدرضاجانباز» مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشست خبری هفته قبل خود گفت: مقرر بود ابتدا طرح آب رایگان اجرایی شود و پس از آن نوبت به برق برسد که صلاح دیده شد نخست برق رایگان تحت عنوان برق امید ارائه شود.

به هر تقدیر، طرح برق امید از همان تابستان مطرح و دنبال شده و سرانجام پس از بررسی‌های فراوان زمان اجرای طرح از ابتدای آبان اعلام شد.

براساس این طرح مشترکان به سه دسته کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف تقسیم شده و مقرر شد دسته کم مصرف ها که عمدتا از اقشار کم برخوردار هستند از تخفیف ۱۰۰درصدی برخوردار شده و قبض برق آنها رایگان شود.

در همین رابطه سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۶۵ درصد از جامعه هدف طرح برق امید، ساکنین روستاها هستند، گفت: طرح رایگان شدن برق مشترکان کم مصرف، طرحی برد-برد، برای مردم و دولت بوده و مورد حمایت نمایندگان مجلس است.

«رحیم زارع» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص مصوبه اخیر دولت برای رایگان کردن برق مشترکان خانگی کم مصرف، افزود: بر اساس اطلاعاتی که مدیران بخش برق تا این زمان ارائه کرده‌اند، این طرح، شامل رایگان کردن بهای برق مصرفی مشترکان خانگی کم مصرف است و هدف اصلی که برای این طرح تشویقی تعریف شده، زمینه‌سازی برای کاهش مصرف برق مشترکانی است که مصارفشان بالاتر از محدوده مصرف مشترکان کم مصرف است.

اجرای طرح امید و امیدواری که در دل اقشار کمتر برخوردار ایجاد کرد دولت را مصمم به اجرای طرح آب رایگان کرد.

بر این اساس، تعرفه آب‌بهای مشترکان کم‌مصرف از چند روز آینده رایگان محاسبه خواهد شد که این اقدام مهم دولت تدبیر و امید برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و همچنین کم‌مصرف‌هاست.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: طرح آب امید، طرحی برای تشویق مشترکان به رعایت الگوی مصرف است و بر این اساس مشترکان کم‌مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد.

«حمید رضا جانباز» روز چهارشنبه در نشست خبری اطلاع رسانی در باره طرح آب امید افزود:‌ طرح آب امید طرحی برای تشویق مشترکان به رعایت الگوی مصرف بهینه آب است که همزمان با طرح برق امید اجرایی شده است و هدف اصلی آن نهادینه سازی مصرف درست آب و برق است

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی ‌روز شنبه در چهل و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با تبریک روز پرستار به پرستاران که در یک سال اخیر تلاش فوق‌العاده‌ای انجام دادند، گفت: لازم است مردم عزیز ما و آنهایی که خیلی علیه ایران تلاش کردند، یک‌بار دیگر این موضوع را بشنوند زیرا هر وقت شنیدند عصبانی شدند و من خوشحال می‌شوم وقتی دشمنان ملت ایران را عصبانی می‌کنیم و آن کاری است که دولت امسال انجام داد و آب، برق و گاز را برای اقشار محروم مجانی کرد.

تخفیف ۱۰۰ درصدی در برق امید

طرح برق امید مخصوص مشترکان خانگی است و الگوهای آن نیز از عملکرد خود مردم در سال‌های گذشته استخراج شده است.  به‌طور متوسط در کل کشور حدود ۳۰ درصد از مشترکان برق در محدوده کم مصرف، ۱۵ درصد پرمصرف و ۵۵ درصد در محدوده خوش مصرف هستند. این تقسیم‌بندی ارتباطی به محدوده جغرافیایی یا درآمد خانوار ندارد بلکه براساس میزان مصرف برق آنها شکل گرفته است. تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق در طرح برق امید برای مشترکان کم‌مصرف در نظر گرفته شده است.

در طرح برق امید،  مشترکان کم‌مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبض برق بهره‌مند می‌شوند، از مشترکان خوش ‌مصرف قدردانی می‌شود و مشترکان پرمصرف نیز با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها می‌پیوندند.

تخفیف ۱۰۰ درصدی برای کم مصرف‌ها در طرح آب امید

طرح آب امید طرحی برای تشویق مشترکان به رعایت الگوی مصرف است و بر این اساس مشترکان کم‌مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد.

طبق این طرح، الگوی مصرف برای مناطق سردسیر ۱۳ مترمکعب و برای مناطق گرم ۱۸ مترمکعب به ازای هر نفر در نظر گرفته شده است،  متوسط مصرف ۱۵ مترمکعب برای کل کشور است.

اگر الگوی مصرف به ازای هر نفر را ۱۵ مترمکعب در نظر بگیریم، با توجه به متوسط تعداد خانوار  ۳.۴ نفر، میزان مصرف استاندارد برای آنها حدود ۵۴ لیتر محاسبه می‌شود که این میزان مطابق شاخص‌های بهداشت جهانی برای رفع نیازهای روزانه هر فرد مناسب است.

براین اساس مقرر شد هر مشترک اگر تا یک سوم الگوی مصرف آب مصرف کند، صورت حسابش مشمول تخفیف ۱۰۰درصدی شود.

این طرح، شامل سکونت گاه‌های غیر دائم، باغ ویلاها و ساختمان‌های غیر مسکونی نخواهد شد.

 

اگر تحریم‌ها لغو نشود، با FATF چه باید کرد؟

اگر تحریم‌ها لغو نشود، با FATF چه باید کرد؟

تهران- ایرناپلاس- فعلان اقتصادی معتقدند حتی اگر آمریکا به برجام بازنگردد و تحریم‌ها لغو نشوند نیز پیوستن به FATF می‌تواند شرایط را برای صادرکنندگان تسهیل کند. به‌نظر می‌رسد موافقت رهبری با پیشنهاد دولت در زمینه تمدید مهلت بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلت نظام می‌تواند فعالان اقتصادی را به خروج کشور از فهرست اقدام متقابل این گروه امیدوار کند.

به گزارش ایرناپلاس گروه ویژه اقدام مالی یا FATF حدود ۳۰ سال پیش توسط گروه ۸ (G۸) و با هدف مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم شروع به کار کرد. این گروه با استفاده از شاخص‌هایی مانند شفافیت مالی و قوانین مالیاتی درباره ریسک سرمایه‌گذاری در کشورها اطلاع‌رسانی می‌کند. بر این اساس، کشورها درباره مبادلات مالی و نقل و انتقال بانکی با یکدیگر تصمیم‌گیری می‌کنند تا سلامت نظام مالی خود را تضمین کنند.

از آنجایی که همه بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی در سطح بین‌المللی باید استانداردهای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را در مبادلات خود در نظر قرار دهند، نپذیرفتن این دستورالعمل‌ها می‌تواند چالش‌های زیادی را برای اقتصاد کشورها ایجاد کند. به‌عنوان نمونه، ایران که در طول ۱۵ سال گذشته درخواست وام و کمک مالی از بانک جهانی نداشته، در سال جاری و با شیوع کرونا نیاز به تأمین اقلام بهداشتی پیدا کرد. با این حال، فرآیندی که شاید در سایر کشورها به‌سادگی انجام‌پذیر است، برای ایران به فرآیند پیچیده‌ای تبدیل شد تا جایی که بانک جهانی وام ۵۰ میلیون دلاری درخواستی ایران را به سازمان جهانی بهداشت پرداخت و این سازمان نیز اقلام بهداشتی مورد نیاز را به کشور ارسال کرد.

این پیچیدگی‌ها در سطحی بسیار سخت‌تر و شدیدتر در مقابل فعالان اقتصادی قرار دارد. با این حال دولت پیگیری مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را تا تبدیل شدن به قانون در دستور کار خود قرار داد، اما با وجود تلاش دولت و فرصتی که کار گروه اقدام مالی برای کشورمان در نظر گرفته بود به‌دلیل اختلاف‌نظرهای داخلی، در نهایت ایران در فهرست اقدام متقابل یا فهرست سیاه قرار گرفت.

کشورهای قرار گرفته در فهرست اقدام متقابل FATF در بالاترین سطح ریسک پولشویی و تأمین مالی تروریسم قرار دارند و دیگر کشورهای جهان برای حفظ سلامت نظام بانکی و مالی خود، نقل‌وانتقال پول با آنها را به حداقل می‌رسانند. مهلت ایران برای تنظیم و تصویب قوانین داخلی مرتبط با پولشویی و تأمین مالی تروریسم برای ۶ بار تمدید شد، اما در نهایت با تصویب دو لایحه از چهار لایحه پیشنهادی دولت و مسکوت ماندن دو لایحه دیگر در مجمع تشخیص مصلحت نظام، این فرصت از دست رفت و ایران در کنار کره شمالی به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی پیوست و تلاش‌های دولت از سال ۱۳۹۴ بدون نتیجه ماند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام و مساله FATF
از سال ۱۳۹۴ تا کنون چهار لایحه توسط دولت به مجلش تقدیم شد و دو لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم پس از تصویب در مجلس دهم، توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید شد؛ با این حال سرنوشت دو لایحه دیگر نامعلوم ماند.

لایحه پالرمو یا کنوانسیون جرایم سازمان‌یافته فراملی که از سوی دولت به مجلس تقدیم شده بود، در مجلس تصویب و در شورای نگهبان تأیید شد، اما با ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن، ایرادهایی توسط مجمع مطرح شد که شورای نگهبان نیز با وجود تأیید اولیه آنها را پذیرفت و لایحه را به مجلس بازگرداند، اما این ایرادها مورد پذیرش مجلس قرار نگرفت. قانون در شرایطی که بین مجلس و شورای نگهبان اختلاف نظر وجود داشته باشد، موضوع را به مجمع ارجاع می‌دهد. بر این اساس مجمع ملزم است بین سه ماه تا یک سال لایحه را تعیین تکلیف کند. با این حال، این موضوع با پایان مهلت یک‌ساله مسکوت ماند و از دستور کار مجمع خارج شد. لایحه CFT یا کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم نیز به سرنوشت پالرمو دچار شد.

با این حال، دولت با پیگیری‌های خود و ارسال نامه رسمی به رهبر معظم انقلاب، موضوع تمدید مهلت بررسی این لوایح توسط مجمع تشیص مصلحت نظام را مطرح کرد، پیشنهادی که توانست نظر موافق ایشان را جلب کند و بار دیگر مساله خروج ایران از فهرست سیاه FATF را به دست مجمع بسپارد تا وضعیت نقل‌وانتقال بین‌المللی پول با طرف‌های خارجی تسهیل شود.

چرا FATF برای فعالان اقتصادی حیاتی است؟
عباس آرگون فعال اقتصادی و نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در این رابطه به ایرناپلاس گفت: ما باید زیرساخت‌ها و قواعد دنیا را بپذیریم. در حال حاضر یکی از محدودیت‌های تجار و بازرگانان، نقل و انتقال پول است. حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شود و موضوع پیوستن به FATF همچنان بلاتکلیف بماند برای ادامه کار با دنیا مشکل خواهیم داشت زیرا طرف‌های خارجی باید بانک‌های ما را به رسمیت بشناسند و بتوانند روابط کارگزاری را با ما برقرار کنند. بنابراین اگر ما استانداردهای FATF را نپذیریم و در فهرست سیاه باقی بمانیم این کار انجام نخواهد شد.

وی افزود: تحریم‌ها از یک سو و نبود مبادلات بانکی از سوی دیگر فشارهای اقتصادی بر کشور را افزایش داده و تشدید می‌کند. در واقع همان‌طور که رئیس کل بانک مرکزی نیز اشاره کرد، با پذیرفتن استانداردهای FATF این فشارها و بخشی از محدودیت‌های نقل‌وانتقال پول کاهش می‌یابد و بانک‌ها به‌راحتی می‌توانند روابط کارگزاری خود را با دنیا برقرار کنند.

لغو تحریم‌ها مهم‌تر است یا پذیرش FATF؟
آرگون در پاسخ به این پرسش که برای فعالان اقتصادی، رفع تحریم‌ها در اولویت قرار دارد یا پذیرش استانداردهای FATF، گفت: قرار نیست تحریم‌های اقتصادی مادام‌العمر باشد و در نهایت این تحریم‌ها برداشته خواهد شد. بنابراین ما نباید صبر کنیم تا تحریم‌ها برداشته شود و پس از آن به دنبال تعین تکلیف FATF باشیم. در واقع این دیدگاه که رفع تحریم‌ها و پذیرش استانداردهای FATF در طول هم دنبال شود، دیدگاه درستی نیست.

وی افزود: حتی اگر تحریم‌ها لغو شود، آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای برقراری روابط بانکی، یک‌شبه رخ نمی‌دهد و زمان‌بر است. در واقع حتی اگر آمریکا به برجام بازنگردد و تحریم‌ها لغو نشوند نیز پیوستن به FATF می‌تواند شرایط را برای صادرکنندگان تسهیل کند؛ به‌ویژه اینکه در روابط با طرف‌های اصلی تجاری نیز می‌تواند تأثیر مثبت داشته باشد.

 

 

 

«من هستم، مرا ببینید»/ برگزاری فشن شو‌های مجازی با ابزاری به اسم حجاب

این روز‌ها جنبه‌هایی از مراسم‌های فشن شو را در فضای مجازی شاهدیم که «کرونا و حجاب» رکن اصلی این مراسم‌ها و تبلیغات مدگرایی است.

«من هستم، مرا ببینید»/ برگزاری فشن شو‌های مجازی با ابزاری به اسم حجاب

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه پیروی از مد نه تنها در نوع پوشش جوانان، بلکه در بخش‌های مختلف زندگی افراد تأثیرگذار است؛ از سبک لباس و آرایش‌های ظاهری (مد مو، مد لباس) گرفته تا وسایل منزل. حتی گرایش‌ها و علایق خاصی که در قشری از جامعه ناگهان بیش از سایر علایق مورد پسند واقع می‌شود، فعالیت‌هایی مثل روی آوردن به ورزش یوگا، تقاضا برای جراحی‌های پلاستیک و سفر به فلان کشور.
کرونا که آمد پیش بینی می‌شد صنعت مد کمی با رکود مواجه شود، اما زندگی‌های کرونایی که تثبیت شد نشان داد گوی مد و پیروی از آن قرار نیست به این راحتی کم رنگ شود، البته پیروی از این صنعت در کشور همیشه با الزامات اخلاقی مواجه نبوده و نیست. همیشه وقتی اسم مراسم های«فشن شو» به میان می‌آید ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت مجالسی می‌رود که دور از شئونات اسلامی هستند. نهادهای نظارتی هم سالیان سال است که با این اقدامات همیشه مقابله کرده و جلوی برگزاری چنین جشن‌ها و مراسماتی را گرفته‌اند.
به هر حال این روزها جنبه‌های دیگری از چنین مراسم‌هایی را شاهد هستیم که در آن «کرونا و حجاب» رکن اصلی این فشن شوها و تبلیغات مدگرایی در فضای مجازی است.
اگر از برگزاری «شو» و «ایونت»‌های پوشاک فصول مختلف همراه با عرضه ماسک‌های لاکچری و کرونایی که بگذریم، این روزها شاهد تبلیغاتی در فضای مجازی هستیم که در آن  خانم‌هایی با ابزار حجاب استایل‌ها حرکاتی را انجام می‌دهند و لباسی را که بر تن دارند با ماسک‌های ستش تبلیغ می‌کنند. آن چیزی که بیشتر مورد توجه است این است که صنعت مد همیشه با تبلیغ رابطه مستقیمی دارد و تبلیغات است که این صنعت را رشد می‌دهد، اما استفاده از ابزاری چون خانم‌های محجبه و حرکات استایلی وجهه و چهره خوبی را برای جامعه ما به ارمغان نمی‌آورد.
مزون‌های زیادی برای تبلیغ محصولات خود در شرایط کرونایی اقدام به چنین تبلیغاتی در فضای مجازی به خصوص در اینستاگرام می‌کنند، اما نهادهای نظارتی همچون پلیس همیشه با چنین اقداماتی مقابله کرده اند و به عاملان چنین عمل‌هایی هشدار می‌دهند.

سرهنگ معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا استان تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت برخی مزون‌ها در اینستاگرام و ترویج بی حجابی در میان کاربران اظهار کرد: به هر حال ما افرادی را که در فضای مجازی، فرهنگ بی اخلاقی و بی حجابی را اشاعه می‌دهند، در اختیار مراجع قضایی قرار می‌دهیم تا این افراد مورد بررسی قرار گیرند.

او تأکید کرد: همکاران ما در فضای مجازی این افراد را مورد پایش و رصد دقیق قرار می‌دهند تا فرهنگی نامناسب رواج پیدا نکند و آسیب اجتماعی در پیش نداشته باشد.

چنین اقداماتی خارج از رعایت نکردن برخی شئونات آسیب‌هایی را برای فرد مورد تبلیغ و دنبال کنندگان چنین صفحاتی به دنبال دارد، به طوری که علاوه بر زیرساخت های تاریخی و اجتماعی، مدگرایی در بین جوانان از یک سری اصول و سازه‌های روانشناختی نیز تبعیت می‌کند و با انگیزه‌ها و نیازهایی در ارتباط است.

میل به دیده شدن توسط دیگران در تمام انسان‌ها به نسبت‌های مختلف وجود دارد، گاه این خصلت به صورت نوعی خودنمایی و تقلید چشم بسته از فرهنگ بیگانگان جلوه می‌کند و اغلب نتیجه آن ترویج هویت‌های بیگانه است.

جامعه شناسان معتقدند که رواج برخی مدها، گاهی اوقات به معنای مخالفت جوانان یک نسل با محیط پیرامونشان است، به عبارتی هنگامی که جوانی قادر نباشد آزادانه دیدگاهش را بیان کند، امکانی برای رشد اقتصادی خود فراهم نبیند، راهی برای تفریح و ابراز شادی‌ها و هیجاناتش نیابد، به ناچار برای رهایی از این فشارها و یا برای مهار کردن خشم خویش از جامعه‌ای که تصور می‌کند زندگی را بر او تنگ کرده است، گاه به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه و برای شکستن ارزش‌های رسمی رایج اعلام می‌کند. او در این شرایط در سکوتی ظاهری و با فاصله گرفتن از ارزش‌های جامعه می‌خواهد بگوید : «من هستم . مرا ببینید »!

البته نمی‌توان نادیده گرفت که تأثیرگذاری زنان در دنیای مد، قابل بحث است. این صنعت ۳۰۰ میلیارد دلاری بر وجود زنان قدرتمند، خلاق و خوش فکر استوار است، زنانی که علاوه بر ادامه دادن این راه، مسیر آن را تغییر می‌دهند و دنیای مد را به سمت و سوی پیشرفت می‌برند.

بدیهی است که برپایی فشن شوهای بی بند و بار که سبب گسترش بی غیرتی، استفاده جنسی و ابزاری از دختران و زنان می‌شود، در تضاد آشکار با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما قرار دارد و دهن کجی آشکار به اصول اصیل حیا محوری، دینمداری و قانون گرایی است؛ بنابراین افکار عمومی انتظار برخوردی جدی، مستمر و کارشناسانه با این مراکز، محافل و افراد را دارند.

 

ترور و قتل مبهم سه دانشمند مرتبط با تحقیقات کرونایی

ترور و قتل مبهم سه دانشمند مرتبط با تحقیقات کرونایی

ظاهرا قرار است علاوه بر قربانیان «کرونا» در جهان، درمان و تحقیقات کرونا نیز قربانیانی بگیرد؛ چنانکه تا کنون دو دانشمند روسی و چینی که روی کرونا و واکسن آن تحقیق می‌کردند به قتل رسیده‌اند و یک دانشمند ایرانی نیز که در کنار مسئولیت‌های دیگرش سرپرستی یک تیم تهیه کیت تشخیص و واکسن کرونا را داشت، به شکلی پیچیده ترور شده است.

دکتر بینگ لو

اردیبهشت امسال، فیلی‌ویس گزارش داد که جسد دکتر «بینگ لو» محقق ۳۷ ساله چینی که استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبرگ بود و درباره منشاء ویروس کرونا کار می‌کرد، در خانه این محقق واقع در شمال پیتسبورگ، شهری در ایالت پنسیلوانیای آمریکا پیدا شده است. پلیس معتقد بود او به قتل رسیده است.

دپارتمان پزشکی و زیست‌شناسی سیستمی و محاسباتی دانشگاه پیتسبرگ که بینگ‌ لو در آنجا تحقیق می‌کرد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمرکز کار تحقیقاتی بینگ لو روی علوم اساسی کروناویروس بود. وی در آستانه یافتن نتایجی بسیار مهم درباره یافتن مکانیسم‌های سلولی بود که سبب ایجاد کووید-۱۹ می‌شوند.

این دپارتمان همچنین اعلام کرد که قصد دارد تلاش‌های این محقق را ادامه دهد.

از سوی دیگر پلیس چین اعلام کرد که بینگ لو در خانه خود توسط یک مرد چینی به ضرب گلوله کشته شده است. گفته شده قاتل که یک مرد ۴۶ ساله چینی به نام هائو گو بوده است، پس از قتل بینگ لو به داخل ماشین خود رفته و خود را هم با شلیک گلوله کشته است.

پلیس افزود: هر دوی آنها یکدیگر را می‌شناختند اما رابطه آنها به تحقیق لو درباره کروناویروس مرتبط نبوده است.

بی‌بی‌سی نیز گزارش داد: «در پی مرگ بینگ لو، یک کاربر در یکی از شبکه اجتماعی چین نوشت: شاید او پی برده بوده که ویروس کرونا از یک آزمایشگاه آمریکا بیرون آمده باشد.

بسیاری از اظهارنظرهای مشابه هم به این موضوع اشاره می‌کنند که لو ممکن است به این خاطر کشته شده باشد که نزدیک بوده راز مهمی را درباره منشاء ویروس کرونا فاش کند.

یک کاربر دیگر نیز نوشته: یک مورد غیر معمول؛ احتمالا رازهایی در تاریکی پنهان شده است.

بسیاری از کاربرها همچنین اشاره کرده‌اند که چینی‌تبار بودن لو، او را در آمریکا در معرض خطر قرار داده، هر چند که هیچ شواهدی در مورد اینکه لو به خاطر تبارش در آمریکا هدف قرار گرفته باشد، وجود ندارد.»

انگیزه اصلی این قتل هنوز فاش نشده است.

دکتر محسن فخری‌زاده

۷ آذر امسال، دکتر محسن فخری‌زاده معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش‌های نوین وزارت دفاع در آبسرد دماوند هدف تروری بسیار پیچیده قرار گرفت که پس از مجروحیت و انتقال به بیمارستان، تلاش پزشکان نتیجه‌بخش نبود و این دانشمند ایرانی به شهادت رسید.

از ساعات ابتدایی وقوع این ترور، نام شهید فخری‌زاده با عنوان دانشمند هسته‌ای و دفاعی مطرح شد و برخی رسانه‌ها بویژه رسانه‌های خارجی از او به عنوان نفر اول برنامه هسته‌ای ایران یاد کردند اما همان شب، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با برشمردن خدمات محسن فخری‌زاده در حوزه‌های گوناگون علمی، گفت که «شهید فخری‌زاده از پیشگامان حرکت علمی کشور برای تامین تجهیزات مورد نیاز در مبارزه با کرونا بود و مجموعه تحت مدیریت ایشان جزء اولین مراکزی بود که کیت تشخیص کرونا را با مسئولیت ایشان تولید کرد.»

از سوی دیگر، دکتر زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران، یک روز پس از این ترور در پیام تسلیت خود از واقعیتی دیگر خبر داد و نوشت: «تلاش شهید فخری‌زاده برای ساخت واکسن کرونا بی‌سرانجام نماند و با تلاش شبانه‌روزی وی و همکارانش این پروژه هم‌اکنون به مرحله آزمایشات انسانی رسیده است.» احتمالا اشاره زالی به همین واکسنی بوده است که مینو محرز عضو کمیتهٔ علمی ستاد مبارزه با ویروس کرونا در ایران، روز دوشنبه اول دی اعلام کرد مرحلهٔ نخست تست انسانی آن پس از هفته اول دی‌ آغاز می‌شود و ۵۶ نفر داوطلب تزریق آن شده‌اند.

همزمان با ترور شهید فخری‌زاده، برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدئویی از سخنرانی چند سال قبل بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که نام محسن فخری‌زاده را به زبان می‌آورد، انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفتند و دو واکنش توییتری ترامپ نیز در همان شب، گمانه‌زنی‌ها درباره پیوند آمریکا و رژیم صهیونیستی در ارتکاب این جنایت را تقویت کرد. او ساعاتی پس از این ترور، ابتدا در صفحه خود خبر فوری ترور محسن فخری‌زاده را که نیویورک‌تایمز منتشر کرده بود و سپس پیام توییتری یک روزنامه‌نگار و کارشناس نظامی – امنیتی اسرائیلی به نام «یوسی مِلمن» را بازنشر کرد که در آن نوشته بود: «طبق خبرهای داخل ایران، محسن فخری زاده در دماوند، شرق تهران ترور شده است. او سرپرست برنامه مخفی نظامی ایران بود و سال‌ها تحت تعقیب موساد بود. مرگ او یک ضربه بزرگ روانی و حرفه‌ای برای ایران است.»

همچنین دو روز پس از این اتفاق، روزنامه انگلیسی گاردین تحلیلی منتشر کرد که در آن، ترور محسن فخری‌زاده توسط اسرائیل بدون چراغ سبز ترامپ را غیر ممکن می‌دانست. این روزنامه در بخشی از مقاله خود نوشت: «آمریکایی‌ها و تحلیلگران منطقه‌ای گمانه زنی می‌کنند اسرائیل تنها در صورتی می‌تواند در این ترور دست داشته باشد که اجازه ترامپ را گرفته باشد.»

این روزنامه همچنین با برشمردن برخی دلایل، این گزاره تحلیلگران را «منطقی» دانست: «این ترور، اقدامی فوق‌العاده تحریک‌کننده است و این خطر را دارد که ایران را به تلافی مسلحانه علیه برجسته‌ترین دشمنانش – اسرائیل، عربستان سعودی و نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه – سوق دهد. ترور، از این نظر به معنای اعلام جنگ است. هیچ یک از رهبران اسرائیل و یک فرد بی‌مسئولیت همانند بنیامین نتانیاهو، یک بار هم گامی چنین خطرناک را بدون آنکه با واشنگتن شفاف‌سازی کند، انجام نمی‌دهد. آمریکا و اسرائیل در کلیه خرابکاری‌های داخل ایران همکاری داشته‌اند. با توجه به شکست شدید سیاست ترامپ درباره ایران در طول چهار سال گذشته شکی نیست که او احساس ناامیدی می‌کند. کارزار تحریمی فشار حداکثری آنطوری که انتظار داشت نتوانست ایران را به زانو درآورد و پس از خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای، ذخایر اورانیوم ایران در حال افزایش است. اظهارات جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا درباره احیای توافق هسته‌ای و بازگشت به برجام نیز از دلایل احتمالی دخیل‌بودن ترامپ در این ماجراست. ترامپ به پای خود شلیک کرد و تنش‌های منطقه‌ای را افزایش داد.»

دکتر الکساندر ساشا کاگانسکی

رسانه‌های روسی روز دوشنبه اول دی گزارش دادند که الکساندر ساشا کاگانسکی دانشمند ۴۵ ساله روسی که در حال کارکردن روی واکسن کرونا بوده، شامگاه یکشنبه به طرز مرموزی پس از زخمی‌شدن با ضربات چاقو از پنجره خانه‌اش در طبقه ۱۴ یک برج مسکونی در شهر سن پترزبورگ به بیرون پرت شده و کشته شده است.

پلیس، جنازه این دانشمند را با لباس زیر از مقابل ساختمان محل زندگی‌اش کشف کرده است.

به گفته پلیس سن پترزبورگ، آثاری از جراحت با چاقو در بدن این فرد و نیز زد و خورد و درگیری در خانه‌اش پیدا شده است.

پلیس روسیه می‌گوید در حال تحقیق در مورد مرگ کاگانسکی به عنوان یک پرونده احتمالی قتل و بازجویی از یک مرد ۴۵ ساله به عنوان یک مظنون بالقوه است.

به گزارش ایسنا، هنوز هیچ سندی به دست نیامده که ثابت کند این قتل‌ها و ترور، ارتباطی به فعالیت‌های این دانشمندان در حوزه تحقیقات کرونایی داشته باشد اما به هر حال این سه دانشمند، دو نقطه اشتراک دارند؛ یکی تحقیقاتشان در حوزه تشخیص و درمان بیماری کرونا و دیگری آنکه هر سه دانشمندانی از شرق بوده‌اند؛ ایران، روسیه و چین.

 

 

 

نگاهی به سلطه اطلاعاتی گوگل؛ وقتی همه در اختیار گوگل هستیم!

نگاهی به سلطه اطلاعاتی گوگل؛ وقتی همه در اختیار گوگل هستیم!

شاید بیشتر ما اولین‌باری که با گوگل آشنا شدیم، از طریق موتور جست‌وجوگر آن بوده باشد. اما حالا ساعت‌های زیادی را به واسطه نقشه، ویدئو، دوربین‌های امنیتی، ایمیل، تلفن همراه هوشمند و سایر تولیدات، به محصولات این شرکت اختصاص می‌دهیم.

در آوریل ۱۹۹۸ دو دانشجوی دکتری در دانشگاه کالیفرنیا، موتور جست‌وجوگری طراحی کردند که لینک‌های شرکت‌های مختلف را بررسی کرده و آن‌ها را بر اساس میزان اهمیتی که دارند رتبه‌بندی می‌کرد. چند ماه بعد در سپتامر ۱۹۹۸ در یک گاراژ اولین دفتر کار گوگل ثبت شد و دامنۀ www.google.com برای آن به ثبت رسید. در آن زمان هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد که دو دهه بعد با یک غول بزرگ فناوری و تجاری مواجه باشیم که همۀ ابعاد زندگی را به خود وصل کرده است. اگرچه هدف اولیۀ این شرکت ساماندهی اطلاعات و دسته‌بندی آن‌ها بر اساس اولویت‌ها بود اما خیلی فراتر از این‌ها حرکت کرد. وقتی این شرکت در سال ۲۰۰۴ برای اولین‌بار سهام خود را به فروش گذاشت رقابت تجاری بزرگی را آغاز کرد. جهش اصلی گوگل وقتی آغاز شد که گوگل در سال ۲۰۱۱ بخش تلفن‌های همراه شرکت موتورولا را خریداری کرد و وارد یک رقابت بزرگ شد.

وقتی در اختیار گوگل هستیم

گوگل امروز به یک ابر شرکت تبدیل شده که بخش بزرگی از زمان ما را به خود اختصاص داده است. از جست‌وجوی یک خوردنی ساده گرفته تا خریدهای بزرگتر، جست‌وجوی اطلاعات عمومی، پیدا کردن نشانی و تقریباً انگار برای هر سؤال یا نیازی به گوگل وابسته شده‌ایم. اما مسئله فقط این نیست. شریکت‌های سیلیکون ولی طی سال‌های اخیر تبدیل یه یک امپراتوری گسترده شده است که کار، زندگیِ خصوصی، دستگاه‌های دیجیتال و غیره را تحت تسلط خود دارد. تقریباً همۀ دستگاه‌های دیجیتال موتور جست‌وجوگر گوگل را به عنوان پیش‌فرض به ما نشان می‌دهند. همچنین گوگل بخش بزرگی از فضاهای شخصی نیز ایجاد کرده است که از جی میل گرفته تا گوگل میت، گوگل درایو، گوگل هنگ اوت و غیره را شامل می‌شود. حتی بازار سهام و بررسی قیمت‌های روز آن در برخی کشورها با گوگل فاینانس انجام می‌شود. به این ترتیب گوگل فقط یک موتور جست‌وجوگر نیست بلکه یک امپراتوری بزرگ است که قلمروهای بسیاری دارد.

دوربین‌های امنیتی برخی خانه‌ها را گوگل ساخته است و یک سرویس صوتی که گوگل ساخته است زنگ در را به صدا درمی‌آورد. برای تعمیر ناودانِ خانه از عکس‌هایی که گوگل گرفته است می‌توان استفاده کرد و پشت بام خانه را دید و روی آن زوم کرد. گفته می‌شود که به طور میانگین روزانه هفت ساعت با گوگل سروکار داریم. این شرکت امروزه بیش از یک میلیون سرور در جهان دارد و روزانه بیش از یک میلیارد جست‌وجو در روز را پردازش می‌کند، به علاوۀ پردازش بیش از ۲۴ پتا بایت پردازش دادۀ کاربران.

همۀ اینها زنگ خطری بزرگ است، آیا با یک امپراتوری مواجه‌ایم که همه چیز را انحصاری کرده و رقابت با آن غیر ممکن شده است؟ قراردادها و قواعد انحصاری گوگل به شکلی است که رقبا و شرکای خود را محصور می‌کند و دست و بال آن‌ها را می‌بندد. آن‌ها یا باید به این قواعد تن دهند یا در مقابل گوگل شانسی برای بقا نخواهند داشت. همین‌ مسائل باعث شده است که فعالان حوزۀ تجارت، سال‌ها است که علیه گوگل شکایت می‌کنند. مدافعان رقابت و آزادی تجارت معتقدند که گوگل با عملکرد خود شانسی برای رقبایش باقی نمی‌گذارد ولو اینکه در ظاهر قوانین را رعایت می‌کند اما روح تجارت آزاد و امکان رقابت را زیر پا می‌گذارد. درست است که خیلی از شرکت‌ها به خواست خود با گوگل قراردادهایی را می‌بندند اما در عمل انتخابی غیر از قراردادی که گوگل به آن‌ها تحمیل می‌کند ندارند. همین مسائل باعث شده است که وزارت دادگستری ایالات‌متحده به خاطر اقدامات ضدرقابتی از گوگل شکایت کند.

البته شرکت گوگل در توئیتی اعلام کرد که دادخواستی که علیهش تنظیم شده است به شدت ضعیف است. این شرکت افزود که «مردم با اراده خود از گوگل استفاده می‌کنند، نه به این دلیل که مجبور می‌شوند یا نمی‌توانند گزینه های دیگری پیدا کنند.» اما تنظیم‌کنندگان دادخواست چنین حرفی را قبول ندارند. آن‌ها می‌گویند که گوگل از محصولات خود برای حفظ سلطه بر بازار استفاده می‌کند همچنین برای بسیاری از ما هزینه‌هایی برای حفظ حریم خصوصی‌مان ایجاد کرده است. آن‌ها معتقدند که گوگل اطلاعات شخصی افراد را در اختیار دارد و با طبقه‌بندی آن‌ها مدل‌هایی طراحی، علائق مختلف ما را به یک بستۀ واحد تبدیل و آن را به صورت انحصاری ارائه می‌کند. در ادامه حضور گوگل در برخی حوزه‌های زندگی ما فهرست شده‌اند.

تبلیغات؛ تقریباً همه جا

هنگام وب‌گردی بدون اینکه بدانیم در حال تعامل با گوگل هستیم چراکه اکثر وب‌سایت‌هایی که به آن سر می‌زنیم فناوری‌های گوگل را استفاده می کنند و جست‌وجوهای ما را ردیابی می‌کنند. حتی اگر روی هیچ تبلیغی کلیک نکرده باشیم باز هم سابقۀ جست‌وجوی ما ذخیره می‌شود. بیشتر تبلیغاتی که می‌بینیم را گوگل ارائه می‌کند. سال گذشته گوگل و فیس بوک ۵۹ درصد تبلیغات دیجیتالی را به خود اختصاص دادند که ۶۳ درصد از این مقدار به گوگل اختصاص داشت. افزونه‌های گوگل نیز دارای فناوری‌هایی است که به تجزیه و تحلیل اطلاعات می‌پردازند و اغلب این تجزیه‌ و تحلیل‌ها کاملاً خارج نامرئی هستند. حدود ۷۴ درصد از سایت‌هایی که بازدید می‌کنیم افزونۀ google analytics را اجرا می‌کنند و این یعنی جست‌وجو و کلیک‌کردن ما کاملاً تحت تسلط گوگل است.

تلفن همراه و رایانه

اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل جهان و برنامه‌هایش را از گوگل پلی بارگیری می‌کند. نوار پیش فرض جست‌وجوی سافاری به عنوان مرورگر آیفون، گوگل است. محبوب‌ترین سرویس ایمیل، جی میل است که حدود ۱.۵ میلیارد کاربر دارد. این یعنی حتی زمانی که سیستم عامل‌هایی غیر از اندروید هم استفاده می‌کنید به نوعی به گوگل وصل هستید. ۱۰ درصد آنچه در اپ استور بارگیری می‌شود متعلق به شرکت گوگل است. طبق برخی تخمین‌ها در ۶۵ درصد موارد استفاده از مرورگرها از گوگل استفاده می‌کنیم. در ایالات متحده رایانه‌های شخصی ارزان ‌قیمتی ساخت شرکت گوگل به نام کروم بوک وجود دارند که بخش عمدۀ سیستم آموزشی از آن‌ها استفاده می‌کند.

تماشای آنلاین ویدئو

حدود ۲۱۵ میلیون آمریکایی روزانه ۲۷ دقیقه یوتیوب را تماشا می‌کنند. یک روش دیگر دیدن ویدئوها استفاده از youtube Tv است که وابسته به گوگل است و در سال گذشته ۲ میلیون کاربر داشته است و حالا در حال بالا بردن تعداد کاربران خود است.

خانه و فراتر از آن

اگر اخیراً یک وسیلۀ خانگی با قابلیت اتصال به اینترنت خریداری کرده‌اید احتمالاً گوگل پشت این قضیه باشد. شرکت گوگل هوم خدمات اینترنتی مربوط به وسایل خانگی را ارائه می‌دهد و در سال‌های آتی که اینترنت اشیاء گسترش بیشتری خواهد یافت احتمالاً همۀ وسایل خانگی ما هم تحت سیطرۀ گوگل باشد.

 

 

 

 

 

شکست ترامپ فرصتی مغتنم برای ایران، منطقه و جهان

شکست ترامپ فرصتی مغتنم برای ایران، منطقه و جهان

تهران- ایرنا- نتیجه انتخابات آمریکا برای ایران از آن جهت که ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری برجام‌ گریز و مبدع کارزار «فشار حداکثری» ناکام ماند، حایز اهمیت است. فردی که به اصول چندجانبه‌گرایی، تعهدپذیری، قانون‌مداری پشت پا زد اما با شکست او فرصت‌های مغتنمی پیش روی ایران و دیگر بازیگران جهان قرار دارد.

برای بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران بیش از آن که ورود بایدن به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا به کاخ سفید اهمیت داشته باشد، شکست ترامپ داری اهمیت بود؛ فردی که طی چهار سال گذشته بیشترین سختی ها را به مردم ایران روا داشت و شدیدترین تحریم ها را علیه تهران اعمال کرد.

از این رو مسوولان عالی رتبه ایران از ابراز خرسندی در قبال شکست ترامپ ابایی ندارند، همان گونه که حجت الاسلام «حسن روحانی» روز چهارشنبه ۲۶ آذر در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان صلح، ثبات و امنیت در جهان و تعامل سازنده با همه کشورهایی است که می‌خواهند مسیر تعامل را برگزینند، اظهار داشت: امروز توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم و به هیچ عنوان از روی کار آمدن بایدن ذوق زده نیستیم اما از رفتن یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین فرد در آمریکا خوشحال هستیم.

روحانی از آن جهت ترامپ را «یاغی‌ترین» و «قانون‌شکن‌ترین» رییس جمهوری آمریکا می داند که او طی چهار سال ریاست جمهوری خود از هیچ توطئه ای علیه ایران فروگذار نکرد. سیاست های مخرب و خصمانه او نسبت به تهران بر کسی پوشیده نیست. آمریکای ترامپ با ترغیب کشورهای عربی منطقه و رژیم صهیونیستی تلاش زیادی برای اجماع سازی جهانی علیه ایران به کار بست اما بنا به دلایل مختلفی در این هدف ناکام ماند.

ناکام ماندن رئیس جمهوری قانون شکن 

ترامپ تعهد دولت قبل آمریکا به اجرای توافق هسته ای میان ایران و ۱+۵ را نادیده گرفت و اردیبهشت ماه دو سال پیش ضمن خروج از برجام، تحریم های یکجانبه را علیه ایران مجددا اعمال کرد. فشار و تهدید دیگر کشورهای جهان نیز باعث شد آنها از اجرای توافقاتی که در سال های ابتدایی برجام با تهران بسته بودند، سر باز زنند. منع صدور روادید برای کشورهای عمدتا مسلمان از جمله ایران، حضور خصمانه در خلیج فارس، به شهادت رساندن سردار سلیمانی و غیره تنها چند مورد از اقدامات ضدایرانی و تنش‌زای کاخ سفید به شمار می رفت.

اما اینک در آمریکا فردی بیستم ژانویه وارد کاخ سفید می شود که خود همواره بر اهمیت توافق هسته ای تاکید دارد و خروج ترامپ را از برجام صراحتا محکوم می کند. بی تردید تاثیرپذیری دموکرات ها همانند دولت اوباما از رژیم صهیونیستی و حزب یهودی «ایپک» در آمریکا قابل قیاس با ترامپ نیست. هر چند آمریکا در همه دولت های خود حمایت از رژیم صهیونیستی را در دستور کار دارد اما کیفیت روابط در دولت های مختلف، متفاوت است.

به بن بست رسیدن نتانیاهو و برخی رهبران کشورهای عربی

«بنیامین نتانیاهو» که در دولت ترامپ به دلیل حمایت های وی، فرصت زیادی برای بازیگری و حمله به مواضع و شخصیت های برجسته جمهوری اسلامی داشت در دولت دموکرات اوباما از چنین حمایتی بی بهره بود. مخالفت جدی نتانیاهو و شوهای تکراری وی با هدف غیرصلح آمیز جلوه دادن فعالیت های هسته ای ایران در نهایت راه به جایی نبرد و نتوانست به عنوان سدی در برابر امضای برجام عمل کند. حتی حضور وی در کنگره برای متقاعدسازی نمایندگان در راستای رد برجام نیز بدون هماهنگی با اوباما صورت گرفته بود که از اوج سردی روابط دو طرف نشان داشت.

نتانیاهو و حتی رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در دولت ترامپ تلاش زیادی را به کار بستند تا هزینه جنگ با ایران را بر دوش ترامپ بیافکنند؛ نقشه ای که هرگز اجرایی نشد و تنها در سطح فشار اقتصادی باقی ماند. در عرصه سیاسی و پیشبرد پروژه اجماع سازی جهانی نیز ترامپ شکست خورد و متحدان دیرینه آمریکا از جمله کشورهای اروپایی به آن پشت کردند که نمونه آن انزوای آمریکا در صحن شورای امنیت و رد قطعنامه پیشنهادی این کشور علیه ایران بود.

امید برای صلح و ثبات نسبی در خاورمیانه و جهان

از نگاه ناظران، برخلاف دوره ترامپ که صلح و ثبات خاورمیانه و جهان به مخاطره افتاده بود، در دوره بایدن می توان انتظار تعاملات سازنده و بدور از خشونت را داشت. بنابراین پروژه ائتلاف سازی محور عبری- عربی در مقابل ایران که به تنش ها دامن می‌زد، در دولت بایدن رنگ خواهد باخت. حال کشورهای عربی منطقه بجای تکیه بر ترامپ و همسویی با رژیم صهیونیستی برای مقابله با تهران باید به تعریف جدیدی از امنیت دست یابند؛ امنیتی درونزا که کشورهای منطقه از اعراب گرفته تا ایران در ایجاد آن سهیم باشند همانند «طرح ابتکار هرمز» که رئیس جمهوری کشورمان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل از آن پرده برداشت.

همچنین انتظار می رود که به دنبال تکیه بایدن بر کرسی ریاست جمهوری و تلاش او برای بازگشت به برجام، تهران از این فرصت به بهترین نحو ممکن سود جوید. مذاکرات در چارچوب برجام، رفع تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و در نهایت بازگشت مجدد این کشور به توافق هسته ای می تواند در صورت وجود دیپلماسی پویا تحقق یابد.

توافق هسته با وجود دیپلماسی پویا

لازمه دستیابی به توافق هسته ای  اجماع داخلی و پرهیز از نگاه حزبی و جناحی است. موضوع مهم، حرکت در مسیر دستیابی به منافع ملی است و فرقی نمی کند این موفقیت در دولت روحانی به دست آید یا دولت بعدی. بنابراین انتظار می رود که مخالفان دولت با در نظر گرفتن منافع ملی در این چند ماه باقی مانده از هر گونه مانع تراشی و سنگ اندازی در مسیر مذاکرات احتمالی خودداری کنند.

البته بهره گیری از فرصت پیروزی بایدن تنها مختص ایران نیست و دیگر کشورهای جهان نیز قادر به  سود بردن از این شرایط هستند. برخلاف رویکرد تهاجمی و یکجانبه گرایی دولت ترامپ، دموکرات ها اهمیت ویژه ای برای اقدامات همکاری جویانه و چندجانبه گرایی قائل اند. به احتمال زیاد در دولت بایدن شکاف ایجاد شده در روابط فراآتلانتیک و دیگر متحدان آمریکا پر خواهد شد. ضمن اینکه سازمان ها، توافقات و مکانیسم‌های بین‌المللی، جایگاه ویژه خود را بازخواهند یافت. ضمن اینکه اروپایی هایی که پیشتر آمریکا را مانعی در برابر اجرای تعهدات خود در برجام اعلام می کردند، انتظار می رود از فرصت حضور بایدن در کاخ سفید برای احیای توافق هسته ای که یک دهه برای دستیابی به آن زحمت کشیده اند، بهره گیرند.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*