اخبار علمی/۵ بیماری خطرناک ناشی از مصرف گوشت قرمز

۵ بیماری خطرناک ناشی از مصرف گوشت قرمز

مصرف مکرر گوشت قرمز می‌تواند موجب بیماری‌هایی مانند آلزایمر، دیابت، سرطان روده و سرطان پستان شود.

بیماری های مرتبط با مصرف گوشت قرمز/ مرضیه میرزائی علی آبادی

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از فود نیوز، بسیاری از مردم  از مصرف گوشت قرمز پرهیز می‌کنند.گوشت قرمز می‌تواند بر سلامتی و طول عمر شما تأثیر منفی بگذارد. مصرف گوشت قرمز با بیماری‌های زیر مرتبط است:

تصلب شرایین

گوشت قرمز حاوی ترکیبی است که به کارنیتین معروف است و باعث سخت شدن عروق می‌شود. در صورت عدم درمان،  این بیماری با عنوان تصلب شرایین تشخیص داده می‌شود. تصلب شرایین با مختل کردن گردش خون، خطر حمله قلبی را به شدت افزایش می‌دهد.

دیابت نوع ۲

مصرف مکرر گوشت قرمز می‌تواند منجر به دیابت نوع ۲ شود. اگرچه گوشت قرمز تأثیر مستقیمی بر میزان قند خون ندارد اما در افزایش وزن و چاقی موثر است و ارتباط تنگاتنگی با اختلالات متابولیکی مانند بیماری کبد چرب و دیابت نوع ۲ دارد.

بیماری آلزایمر

گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از آهن است، به حدی که می‌تواند باعث هجوم آهن در مغز شود و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. مقادیر بیش از حد آهن می‌تواند، بافت چربی محافظ رشته‌های عصبی را از بین ببرد و سیگنال‌های مغزی را مختل کند. در نتیجه، ممکن است علائم بیماری آلزایمر مانند فراموشی و تغییرات خلقی نمایان شود.

سرطان روده بزرگ

مصرف مکرر گوشت قرمز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را به دلیل ماده شیمیایی معروف به “هِم”، افزایش دهد. وقتی “هِم” در شکم شکسته می‌شود، تولید ترکیبات ان-نیترو را تحریک می‌کند که می‌تواند به دیواره‌های روده آسیب برساند و منجر به سرطان روده بزرگ ‌شود.

سرطان پستان

به دام‌هایی که برای تولید گوشت تجاری تولید می‌شوند، معمولاً برای تسریع رشد و تولید شیر، هورمون داده می‌شود. مصرف گوشت این حیوانات  می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که خطر سرطان پستان را به شدت افزایش می‌دهد.

مطالعات نشان می دهد؛

تاثیر قرارگیری در معرض فلزات بر بارداری

تاثیر قرارگیری در معرض فلزات بر بارداری

مطالعات نشان می دهد فلزات و متالوئیدها ممکن است موجب تغییر میزان هورمون های قبل از تولد در دوران بارداری شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس مطالعه جدید محققان دانشگاه راتگرز نیوجرزی، قرار گرفتن در معرض فلزاتی مانند نیکل، آرسنیک، کبالت و سرب ممکن است موجب اختلال در هورمون‌های زنان در دوران بارداری شود.

قرار گرفتن در معرض فلزات با مشکلات هنگام تولد مانند تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد در نوزادان و پره اکلامپسی (فشارخون بالا) در زنان همراه است.

این تحقیقات جدید نشان می‌دهد که برخی از فلزات ممکن است سیستم غدد درون ریز را که وظیفه تنظیم هورمون‌های بدن ما را دارند، مختل کنند. این اختلالات ممکن است سلامتی کودکان را در آینده به خطر انداخته و خطر بیماری به همراه داشته باشند.

نشانه‌ای هشداردهنده که از سرطان کلیه خبر می‌دهد

یک متخصص رادیولوژی گفت: در بسیاری از موارد افرادی که به سرطان کلیه دچار شده اند علائم خاصی ندارند، اما با بزرگ‌تر شدن هر چه بیشتر تومور برخی علائم بروز می‌کند.

مهدی عقیلی، متخصص رادیولوژی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سرطان کلیه اظهار کرد: سرطان کلیه جزو ۱۰ سرطان شایعی است که معمولا در آقایان بالای ۵۰ سال و افرادی که به استعمال مواد دخانی می‌پردازند، بروز می‌کند. عوامل دیگری مانند چاقی و فشار خون نیز می‌تواند منجر به سرطان کلیه شود.

او افزود:  افراد سیگاری به دلیل کُند شدن و بسته شدن رگ‌ها و جریان خونی شان معمولا دچار بیماری‌ها و نارسایی کلیه می‌شوند که در بدترین شرایط به سرطان کلیه مبتلا خواهند شد.

عقیلی بیان کرد: در بسیاری از موارد افرادی که به سرطان کلیه دچار شده اند علائم خاصی ندارند اما با بزرگ‌تر شدن هر چه بیشتر تومور، علائم شایع این بیماری که شامل درد کلیه، درد پهلو، درد‌های استخوانی مشاهده ادرار در خون، کاهش وزن‌های شدید و بدون علت است، برزو می‌کند.

او تصریح کرد: مشاهده ادرار در خون از جمله علائمی است که بیانگر پیشرفت این بیماری است اما مشاهده هر خونی نشانه ابتلا به سرطان کلیه نیست بلکه باید برای پی بردن به این موضوع به رنگ خون و میزان خون داخل ادرار توجه کرد.

این متخصص رادیولوژی گفت: از دست دادن اشتها، ضعف و درد‌های بدون علت، احساس خستگی، تورم در پا‌ها و کم خونی از دیگر علائمی است که نشان دهنده این سرطان است.

عقیلی تاکید کرد: بهترین راه برای شناخت این بیماری سونوگرافی و انجام سی تی اسکن است. در چنین شرایطی قبل از بزرگ شدن تومور، بیماری قابل تشخیص و درمان است که در اکثر مواقع منجر به جراحی نخواهد شد.

فواید شگفت انگیز پیازچه برای حفاظت از بدن در برابر بیماری‌ها

مطالعات نشان داده است که خوردن پیازچه سبز فواید شگفت انگیزی برای بدن، به ویژه در مبارزه با بیماری‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الکوثر، مطالعات اخیر نشان می‌دهند که پیازچه یا پیاز سبز گیاهی است که از ابتلا به انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و اگر همراه برخی از غذا‌ها میل شود یک مکمل غذائی خوب محسوب می‌شود.

در این گزارش آمده است که پیاز سبز به محافظت از بدن در برابر بیماری ها، تقویت ایمنی و کمک به لاغری و چربی سوزی کمک می‌کند.

این گزارش لیستی از شگفت انگیزترین فواید خوردن پیاز سبز را معرفی می‌کند که عبارتند از:

– حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به بهبود ایمنی بدن کمک می‌کند.

– پیاز سبز یک نوع سبزی سرشار از کروم است که قند خون را تنظیم می‌کند.

– خوردن پیاز سبز به کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.

-کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد که این اتفاق سلامت قلب را حفظ می‌کند.

– حاوی درصد بالایی از “ویتامین B ۱” است که برای محافظت در برابر تجمع چربی‌ها در بدن مفید است و موجب کاهش وزن می‌شود.

– همچنین حاوی درصد زیادی کورستین است که باعث حفاظت بدن در برابر سرطان می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*