علمی / خطرات نگهداری آب لیمو در بطری پلاستیکی

خطرات نگهداری آب لیمو در بطری پلاستیکی

یک متخصص تغذیه گفت: نگهداری مواد اسیدی مانند آبلیمو در ظروف پلاستیکی مشکلات زیادی برای سلامت مصرف کنندگان ایجاد می‌کند.

 

نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره عوارض نگهداری آبلیمو در ظروف پلاستیکی گفت: ظروف پلاستیکی یا پت‌هایی که وجود دارند حاوی بیوفسفونیل A هستند، که می‌توانند در مجاورت اسید به موادی تبدیل شوند که برای بدن مضر هستند.

او درباره بهترین ظروف برای نگهداری مواد اسیدی گفت: بهترین روش برای نگهداری آبلیمو و دیگر مواد اسیدی یا حتی رب گوجه فرنگی استفاده از ظروف شیشه‌ای و استیل است، چرا که این ظروف در برابر اسید هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.

جوزدانی تصریح کرد: استفاده از ظروف پلاستیکی برای نگهداری از آبلیمو می‌تواند باعث بروز سرطان‌های گوناگون در افراد شود؛ بنابراین استفاده از این روش به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

او افزود: ظروف پلاستیکی برای نگهداری هر نوع ماده غذایی می‌تواند منجر به ضرر و زیان در بدن شود. بسیاری از افراد آبلیموی به اصطلاح طبیعی را با ظرف پلاستیکی از مغازه‌ها خریداری می‌کنند، این روش تهیه شده اصلا مناسب نیست. برای پیشگیری از ابتلا به سرطان توصیه می‌شود به هیچ عنوان از ظروف پلاستیکی برای نگهداری مواد اسیدی مانند آبلیمو، آبغوره و سرکه استفاده نکنید.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: بعد از ریختن آبلیمو و آبغوره در داخل ظروف شیشه ای، بهتر است ظرف شیشه‌ای را داخل آب جوش قرار دهید تا تمام آنزیم‌ها و باکتری‌های آن از بین رود؛ انجام این روش‌ باعث می‌شود تا امکان رشد قارچ‌ها از بین برود و احتمال کپک زدن کاهش یابد.

در حال تکمیل/ آبلیمو را در ظروف یکبار مصرف نگهداری نکنید
او در پایان گفت: به یاد داشته باشید که نگهداری آبلیمو و آبغوره در آفتاب، باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آنها می‌شود؛ چرا که ویتامین C موجود در آبلیمو و آبغوره هنگام قرار گرفتن در زیر نور خورشید از بین خواهد رفت. ظروف شیشه‌ای برای نگهداری مواد اسیدی باید تیره رنگ باشد تا نور کمتری از آنها عبور کند.

 

 

 

 

۱۵ میوه برای پاکسازی بدن در روزهای کرونایی

در روز‌های کرونایی که سلامت سیستم ایمنی بدن اهمیت فراوانی دارد با مصرف ۱۵ میوه پرخاصیت می‌توان بدن را پاکسازی کرد.

در حال ویرایش/۱۵ میوه برای پاکسازی بدن

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا در جهان، سلامت سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد با مصرف تنها ۱۵ میوه طلایی، می‌توانید سموم مضر و خطرناک داخل بدنتان را در کمترین زمان ممکن پاکسازی و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. در ادامه به این ۱۵ میوه و خواص هر کدام اشاره می‌کنیم:

پاکسازی بدن با انجیر

انجیر یک میوه مغذی با خواص پاک کنندگی است که از تولید سم در ادرار جلوگیری کرده کبد و مثانه را پاکسازی می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با زغال‌اخته

زغال‌اخته، میوه ضد باکتری است و بدن را از باکتری‌ها و ویروس‌های مضر که در مجاری ادرار معلق می‌مانند پاکسازی می‌کند.

سم زدایی بدن با گریپ فروت

گریپ فروت، سم‌زدایی طبیعی روده، معده و کبد را انجام می دهد. عصاره سرشار از مواد مغذی آن، یک سم زدایی قوی است.

جلوگیری از عفونت با بلوبری

بلوبری با حبس باکتری‌ها در مجاری ادرار مثل یک آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند و در نتیجه از عفونت جلوگیری می‌کند.

 دفع سموم بدن با هندوانه

هندوانه حاوی سیترولین است که مثل یک فیلتر، کبد و کلیه را از آمونیاک پاکسازی می‌کند.

۱۵ میوه برای پاکسازی بدن در روزهای کرونایی

تقویت سیستم ایمنی بدن با خیار

خیار فقط در مراقبت‌های پوستی استفاده نمی‌شود. چند تکه از آن را به آب آشامیدنی خود اضافه کنید تا آب‌رسانی فوق العاده برای بدن شما به همراه داشته باشد.

افزایش سلامت دستگاه گوارش با مصرف پاپایا

پاپایا به طور طبیعی از بدن سم‌زدایی می‌کند و انرژی و سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد.

پاکسازی بدن با کیوی

کیوی با ویتامین c فراوان خود پاکسازی عمیقی در بدن انجام می‌دهد و باعث می‌شود صبح را با انرژی از خواب بیدار شوید.

۱۵ میوه برای پاکسازی بدن در روزهای کرونایی

باز کردن رگ‌های خونی با مصرف آووکادو

آووکادو، سرشار از آنتی‌اکسیدان است و رگ‌های خونی را باز می‌کند و سموم تخریب کننده شریان‌ها را از بین می‌برد.

پاکسازی دستگاه گوارش بدن با سیب

سیب، سرشار از پکتین است. این ماده ساخت سموم در بدن را کاهش می‌دهد و دستگاه گوارش را پاکسازی می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با انار

انار منبع بسیار غنی از آنتی‌اکسیدان است. این میوه به جنگ بیماری‌ها می‌رود و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

دفع سموم مضر بدن با توت فرنگی

توت فرنگی به دفع سموم بدن کمک می‌کند و به خاطر خاصیت ادرارآور بودن، باعث کاهش وزن می شود.

۱۵ میوه برای پاکسازی بدن در روزهای کرونایی

تقویت دستگاه گوارش با آناناس

آناناس حاوی بروملین است، یک آنزیم هاضمه که روده را تمیز و دستگاه گوارش را تقویت می‌کند.

بهبود عملکرد کبد با گوجی بری

گوجی بری ویتامین c بیشتری نسبت به پرتقال و بتاکاروتن بیشتری از هویج دارد. ویتامین c به دفع ضایعات از بدن کمک می‌کند و بتاکاروتن عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد.

 

 

 

یافته جدید پژوهشی؛

حتی یک وعده غذایی پرچرب موجب کُندذهنی می شود

حتی یک وعده غذایی پرچرب موجب کُندذهنی می شود

تحقیق جدید نشان می دهد سفارش چیزبرگر و سیب زمینی سرخ کرده می تواند به معنای واقعی موجب کُندذهنی شود.

مطالعه اخیر محققان دانشگاه ایالتی اوهایو آمریکا نشان می‌دهد مصرف تنها یک وعده غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده می‌تواند به توانایی تمرکز فکری آسیب رساند.

چربی‌های اشباع شده در گوشت قرمز، محصولات لبنی، و روغن‌های گرمسیری از جمله روغن نارگیل و پالم یافت می‌شوند. به گزارش انجمن قلب امریکا، آنها موجب افزایش کلسترول و لختگی عروق می‌شوند.

در مطالعه جدید به ۵۱ زن دو نوع وعده غذایی متفاوت داده شد: یک بار وعده غذایی سرشار از چربی اشباع شده و بار دیگر وعده غذایی سرشار از چربی اشباع نشده. هر دو وعده غذایی شامل ۹۳۰ کالری و ۶۰ گرم چربی بودند.

مهارت‌های فکری آنها ۵ ساعت بعد از صرف وعده غذایی از طریق یک برنامه کامپیوتری تست شد. این تست یک تا چهار هفته بعد هم تکرار شد اگرچه زنان این بار رژیم غذایی برعکس دفعه اول را دریافت کرده بودند. قبل از صرف هر دو دوره وعده غذایی، زنان مدت ۱۲ ساعت چیزی نخورده بودند.

تیم تحقیق دریافت امتیاز زنان در تست کامپیوتری بعد از خوردن وعده غذایی سرشار از چربی اشباع شده در مقایسه با زمان صرف وعده غذایی مملو از چربی اشباع نشده همراه با روغن آفتابگردان ۱۱ درصد کمتر بود.

محققان در مطالعه اولیه دریافته بودند مصرف بلندمدت رژیم غذایی پرچرب می‌تواند بر مهارت‌های فکری تأثیر گذارد.

محققان چینی می گویند؛

قلب سالم تر علامت مغز سالم تر در دوره سالمندی

قلب سالم تر علامت مغز سالم تر در دوره سالمندی

به گفته محققان، پیشگیری از بیماری قلبی از مغز در مقابل زوال عقل پیشگیری می کند.

در مطالعه جدید، حدود ۱۶۰۰ فرد با میانگین سنی ۷۹.۵ سال به مدت ۲۱ سال تحت بررسی قرار گرفتند. ریسک بیماری قلبی شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه ارزیابی شد و شرکت کنندگان هر سال تحت تست‌های حافظه و فکری قرار گرفتند.

نتیجه مطالعه نشان داد افراد با ریسک بالاتر بیماری قلبی با زوال شناختی بیشتر از جمله افزایش نشانگرهای بیماری آلزایمر روبرو هستند.

به گفته محققان، این یافته بیانگر آن است که کنترل و بررسی بیماری قلبی برای سلامت شناختی در سنین بالا مهم است.

«ویلی زو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پزشکی تیانجین چین، در این باره می‌گوید: «به خاطر عدم وجود درمان‌های مؤثر برای زوال عقل، ما نیاز به کنترل و بررسی ریسک بیماری قلبی عروقی به عنوان شیوه‌ای برای حفظ سلامت شناختی بیماران با افزایش سن داریم.»

زو در ادامه می‌افزاید: «با در نظرگرفتن افزایش پیشرونده شمار موارد زوال عقل در جهان، یافته‌های ما دارای هر دو فایده بالینی و عمومی است.»

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷، حدود ۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به زوال عقل بودند، و تا سال ۲۰۳۰ تعداد افراد مبتلا به این عارضه به ۸۲ میلیون نفر خواهد رسید.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد از اینرو شناسایی فاکتورهای پرخطر قابل اصلاح برای پیشگیری یا به تاخیرانداختن زوال عقل مهم است.

 

 

 

 

یافته جدید پژوهشی؛

بیماری کووید ۱۹ با نشانه سکته مغزی ظاهر می شود

بیماری کووید ۱۹ با نشانه سکته مغزی ظاهر می شود

شواهد نشان می دهد نوع شدید و حاد بیماری کووید ۱۹ ممکن است از طریق سکته ظاهر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بیماری کووید ۱۹ ناشی از کروناویروس به ریه‌ها حمله کرده و با علائمی نظیر تب، سرفه، تنگی نفس یا مشکلات تنفسی بروز می‌کند. اما حال پزشکان متوجه علامت دیگری از ابتلاء به این بیماری شده اند. بیماران جوان دارای علائم خفیف بیماری کووید ۱۹، سکته مغزی را تجربه می‌کنند.

پزشکان بیمارستان مونت سینای نیویورک اخیراً شاهد افزایش موج سکته در بین بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شده اند. نکته جالب در این باره این است که رده سنی این گروه از بیماران ۳۳ تا ۴۹ سال بوده است.

محققان بعد از بررسی برخی موارد دریافتند تمامی این بیماران مبتلا به کووید ۱۹ یک نوع سکته کُشنده موسوم به سکته‌های مغزی عروق بزرگ را تجربه کردند.

از آنجائیکه هیچیک از این بیماران هیچ نوع فاکتور پرخطر سکته را نداشتند، پزشکان معتقدند نوع حاد بیماری کووید ۱۹ از طریق مشکلات نورولوژیکی خودش را متجلی می‌کند.

به عقیده پزشکان، کروناویروس جدید فقط بر ریه‌ها تأثیر نمی‌گذارد و احتمالاً تأثیر خطرناکی بر عروق خونی هم دارد. بطوریکه منجر به ایجاد لخته‌های خون در بدن شده و مانع از رسیدن جریان خون به مغز و در نتیجه سکته مغزی می‌شود.

 

 

مبتلایان به دیابت نوع ۱ نسبت به کرونا آسیب‌پذیرترند

مبتلایان به دیابت نوع ۱ نسبت به کرونا آسیب‌پذیرترند

مطالعات اخیر محققان انگلیسی نشان می‌دهد دیابت به میزان قابل توجهی خطر مرگ ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد و این احتمال در مبتلایان به دیابت نوع یک بیشتر است.

این مطالعه که توسط محققان سرویس ملی بهداشت انگلیس صورت گرفته است، نشان می‌دهد مبتلایان به دیابت نوع یک نسبت به ویروس جدید کرونا آسیب‌پذیرتر هستند.
این مطالعه نشان می‌دهد در صورت ابتلا به ویروس جدید کرونا، احتمال مرگ افراد مبتلا به دیابت نوع یک در مقایسه با افراد غیردیابتی، ۳.۵ برابر بیشتر است. این آمار در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، دو برابر بیشتر است.
همچنین فاکتور سن، مهمترین عامل تعیین کننده در میزان مرگ و میر ناشی از دیابت در پاندمی کروناست و افراد کمتر از چهل سال، ریسک کمتری دارند.
آمار انگلیس نشان می‌دهد یک چهارم مرگ و میر ناشی از کرونا در بین بیماران مبتلا به دیابت بوده است و احتمال می‌رود در نقاط مختلف جهان نیز وضع به همین منوال باشد.
محققان بر این باورند که بیماران مبتلا به دیابت به نسبت افراد غیردیابتی در معرض خطر بیشتری نیستند؛ بلکه در صورت ابتلا علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند.
دیابت نوع یک، اختلال خودایمنی است که تولید انسولین را در بدن متوقف می‌کند و در واقع در این بیماری مزمن، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های بتا اجازه تولید انسولین نمی‌دهند. انسولین توسط سلول‌های بتا در پانکراس تولید می‌شود و مهمترین وظیفه آن تبدیل قند خوراکی به انرژی است. در دیابت نوع یک، سلول‌های ایمنی با تخریب سلول‌های بتا، تولید انسولین را متوقف می‌کنند.
بیش از ۴۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند؛ اکثر این آمار به دیابت نوع ۲ اختصاص دارد که به‌ راحتی با فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم قابل کنترل است.

دارویی که بهبودی بیماران کرونایی را تسریع می‌بخشد

دانشمندان چینی داروی جدیدی ساخته‌اند که روند بهبودی بیماران مبتلا به کرونا را تسریع می‌بخشد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از theeastafrican، یک محقق در مرکز نوآوری ژنومیک پیشرفته دانشگاه پکن اعلام کرده است که دانشمندان این مرکز تحقیقاتی دارویی ساخته اند که می‌تواند به همه گیری ویروس کرونا پایان دهد.

به گفته محققان این دارو نه تنها می‌تواند روند بهبودی بیماران را تسریع ‌بخشد، بلکه باعث پاسخ ایمنی مناسب در برابر ویروس نیز می‌شود.

«سنی شی» مدیر مرکز نوآوری ژنتیکی دانشگاه پکن، گفت: این دارو در مرحله آزمایش حیوانات موفقیت آمیز بوده است.

او ادامه داد: وقتی ما آنتی‌بادی‌های خنثی کننده را به موش‌های آلوده تزریق کردیم، پس از پنج روز ویروس ۲.۵ هزار برابر کاهش یافت، این بدان معنی است که این دارو اثر درمانی دارد.

دارویی که از شیوع ویروس کرونا جلوگیری می‌کند

مدیر مرکز نوآوری ژنتیکی دانشگاه پکن افزود: این دارو باید تا اواخر امسال برای هرگونه شیوع احتمالی ویروس کرونا آماده شود و همچنین برنامه‌ریزی برای کارآزمایی بالینی در حال انجام است.

به گفته او این آنتی‌بادی‌های خنثی شده می‌توانند به یک داروی تخصصی برای درمان کووید ۱۹ تبدیل شوند و همه گیری را متوقف کنند.

او افزود: ۱۴ آنتی بادی خنثی شده‌ای که در این دارو استفاده شده، می‌تواند به سرعت به تولید انبوه برسد.

استفاده از آنتی بادی‌ها در دارو‌های درمانی روش جدیدی نیست و در معالجه چندین ویروس دیگر مانند اچ‌آی‌وی، ابولا و مرس (سندرم تنفسی خاورمیانه) موفقیت آمیز بوده است.

داروی مذکور بر پایه پادتنی که از ۶۰ بیمار بهبود یافته از کووید-۱۹ به دست آمده، ساخته شده است. نتایج آزمایش اولیه آن در مجله علمی Cell منتشر شده است و نشان می‌دهد استفاده از آنتی‌بادی‌ها یک درمان بالقوه برای بیماران مبتلا به کرونا است و زمان بهبودی آنها را کوتاه می‌کند.

پلاسما درمانی

ساخت ۵ واکسن احتمالی برای کرونا

به گفته یکی از مقامات بهداشت چین، این کشور در حال حاضر پنج واکسن کرونا در مرحله آزمایش بالینی دارد اما سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که ساخت واکسن کرونا ۱۲ الی ۱۸ ماه طول می‌کشد.

بیش از ۷۰۰ بیمار به روش پلاسما درمانی در چین بهبود یافته‌اند. به گفته دانشمندان، پلاسمای افرادی که به این ویروس مبتلا شدند و بهبود یافته‌اند، در درمان بیماران مبتلا به کرونا مؤثر است و باعث پاسخ دفاعی در بدن آنها می‌شود.

 

 

 

تشخیص ابتلا به کووید ۱۹ با هوش مصنوعی برای نخستین بار

هوش مصنوعی بیمارستان مونت سینای آمریکا می‌تواند ابتلای افراد به کووید ۱۹ را تشخیص دهد.

تشخیص ابتلا به کووید 19 با هوش مصنوعی برای نخستین بار

به گزارش  انگجت، هوش مصنوعی بیمارستان مونت سینای آمریکا می‌تواند ابتلای افراد به کووید ۱۹ را تشخیص دهد.

محققان می‌گویند این نخستین بار است که هوش مصنوعی ابتلا به کووید ۱۹ را در ایالات متحده تشخیص می‌دهد.

هوش مصنوعی سرطان‌های مختلف، بیماری کلیوی و تومورهای مغزی را تشخیص می‌دهد؛ در حال حاضر، محققان مونت سینا معتقدند که آنها برای اولین بار در ایالات متحده توانسته‌اند به کمک این فناوری همراه با تصویربرداری و داده‌های بالینی برای تشخیص ویروس کرونا استفاده کنند.

در مقاله‌ای که امروز در Nature Medicine منتشر شده است، آنها توضیح داده‌اند که چگونه از سی‌تی‌اسکن به همراه علائم، سن، خونریزی و تماس احتمالی با ویروس برای شناسایی بیماری کروناویروس استفاده کردند.

«Zahi Fayad» یکی از نویسندگان اصلی این پژوهش و  مدیر موسسه مهندسی و تصویربرداری زیست پزشکی (BMEII) در دانشکده پزشکی Icahn گفت: ما توانستیم نشان دهیم که مدل هوش مصنوعی به اندازه یک رادیولوژیست با تجربه در تشخیص این بیماری دقیق است و حتی در مواردی که هیچ نشانه روشنی از بیماری ریه در CT وجود ندارد، حتی بهتر است.

انتهای پیام/

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*