چند خبر از خراسان جنوبی

بازارچه یزدان ۴ ماه دیگر جان می گیرد
با آغاز سال جدید مسئولان خراسان جنوبی خبرهای خوشی را به مردم استان دادند و آن بازگشایی مجدد بازارچه مرزی یزدان در شهریور ۹۸ است که با عملی شدن این وعده، زندگی مردم این منطقه جانی دوباره خواهد گرفت.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ خراسان جنوبی با وسعتی معادل ۱۵۰ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع به عنوان سومین استان پهناور کشور حدود ۴۶۰ کیلومتر، در کنار مرز مشترک با افغانستان واقع شده و از دیرباز در مسیر بزرگراه های آسیایی و مرکز ثقل محور ترانزیتی شرق ایران در مبادله کالا و تجارت قرار داشته است و به همین دلیل اهمیت خاص و ویژه ای دارد و تجار ایرانی همواره کالاهای اساسی همسایگان خود را در نوار مرزی تامین می کنند.

از مهمترین مزیت های تجاری خراسان جنوبی نسبت به سایر استان های همجوار می توان به ویژگی خاص ژئوپلیتیکی، داشتن بیشترین مرز مشترک با کشور افغانستان و وجود چهار بازارچه مرزی، ۲ گمرک رسمی و وجود منطقه ویژه اقتصادی در نزدیکی فرودگاه بین المللی بیرجند اشاره کرد.

در خراسان جنوبی چهار بازارچه مرزی «دوکوهانه نهبندان، میل ۷۳ درمیان، یزدان زیرکوه و میل ۷۸ سربیشه (ماهیرود)» وجود دارند که در مجاورت با کشور افغانستان هستند و در شرایط فعلی از این چهار بازارچه فقط بازارچه ماهیرود سربیشه فعال است و مبادلات تجاری از سه بازارچه دیگر استان انجام نمی شود و بر اساس گفته مسئولان استان بی میلی کشور افغانستان علت غیر فعال بودن سه بازارچه یزدان، دوکوهانه و میل ۷۳ شده است و تلاش ها برای بازگشایی این معبرهای مرزی همچنان ادامه دارد.

خراسان جنوبی دارای یک موقعیت استراتژیک است و به عنوان پل ارتباطی بین ایران، افغانستان محسوب می شود و بازارچه‌های مرزی این استان می تواند نقش موثری در رونق اشتغال، توسعه زیرساخت ها، رونق اقتصادی، خدمات رسانی و … داشته باشد.

بیش از ۴۶ ماه از تعطیلی بازارچه یزدان می گذرد …

یکی از نقاط استراتژیک و مهم شهرستان زیرکوه وجود بازارچه مرزی یزدان است که قابلیت مهمی برای توسعه شهرستان قاین، زیرکوه و استان دارد. بازارچه یزدان به عنوان یکی از اولویت های اشتغال و ایجاد جمعیت پایدار در مرز محسوب می شود اما بیش از ۴۶ ماه (از بهمن ۱۳۹۳) به صورت یک جانبه توسط دولت افغانستان تعطیل شده است و رونق خود را ندارد.

یکی از بازارچه های مهم و استراتژیکی استان می توان به بازارچه مرزی یزدان واقع در زیرکوه اشاره کرد که این بازارچه حدود ۲۶ سال قدمت دارد و در سال ۱۳۷۲ در زیرکوه تاسیس شده که شامل ۸ هکتار مساحت، ۲ انبار صادرات، ۲ انبار واردات، جایگاه سوخت، آزمایشگاه مرجع استاندارد، مهمانسرا، سردخانه مواد غذایی، شبکه داخلی برق و ۴۰ باب غرفه تجاری است و تاکنون ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

بازارچه یزدان چند سالی بنا به تصمیم یک طرفه دولت افغانستان تعطیل شد اما از طرف دولت ایران باز بوده است و یکی از علت های تعطیل شدن این بازارچه از طرف افغانستان نداشتن نیروی گمرکی برای مستقر شدن در بازارچه است که سبب تعطیل شدن و از کار افتادن این بازارچه مهم شد.

در حالی که بازگشایی بازارچه یزدان به رویایی برای تجار ایرانی و افغانستان تبدیل شده بود اکنون پس از گذشت سال ها تعطیلی بازارچه مرزی یزدان با رایزنی های مسئولان استانی و کشوری با دولت افغانستان تصمیم بر این گرفته شده است تا دوباره بازارچه مرزی یزدان کار خود را آغاز کند و رونق به اشتغال منطقه زیرکوه بدهد و شاهد افزایش صادرات و واردات در این منطقه باشیم.

خراسان جنوبی یکی از استان های مرزی کشور است که در سالهای اخیر به خاطر خشکسالی و اشتغال ثابت برای روستاییان مرزی، شاهد مهاجرت سکنه هستیم. بدون شک یکی از راه هایی که می تواند سبب جلوگیری از وقوع این اتفاق شود رونق یافتن بازارچه های مرزی برای اهالی روستاهای مرزی استان خراسان جنوبی است.

وجود بازارچه ها مرزی در کشور به خصوص استان محروم خراسان جنوبی بسیار اهمیت دارد و زیرکوه یکی از شهرهای مرزی این استان است که با راه اندازی مجدد بازارچه مرزی یزدان در این منطقه می تواند به توسعه و رونق میزان اشتغال جوانان آن کمک کند.

بازارچه مرزی یزدان در زمان های گذشته که مشغول به فعالیت بود سبب شده بود تا فکر مهاجرت از این مناطق به سر جوان ترها نزند اما در سال‌های اخیر خالی شدن روستاهای مرزی می تواند زنگ خطری برای کشور محسوب شود و جلوگیری از وقوع این موضوع نیازمند توجه بیشتر مسئولان به بحث بازگشایی بازارچه ها و ایجاد اشتغال برای مرزنشینان است.

با آغاز سال جدید مسئولان خراسان جنوبی خبرهای خوبی را به مردم خراسان جنوبی دادند و آن بازگشایی مجدد بازارچه مرزی یزدان واقع در زیرکوه طی شهریور ۹۸ است که سبب خوشحالی مرزنشینان و مردم خراسان جنوبی شده است و امیدواریم این امر مهم در زمان تعیین شده محقق شود و شاهد توسعه استان به خصوص منطقه زیرکوه باشیم.

خبری در راه است؛ بازگشایی بازارچه یزدان در آینده ای نزدیک

«محمدصادق معتمدیان» استاندارخراسان جنوبی ۲۵ آذر ۹۷ در بازدید از بازارچه مرزی یزدان در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به رایزنی ها و پیگیری هایی که با مسئولین ذی ربط در کشور افغانستان صورت خواهد گرفت، به امید خدا به زودی شاهد بازگشایی گمرک رسمی یزدان خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سابقه تاریخی بازارچه مرزی یزدان اظهار داشت: این بازارچه در گذشته جزو فعال ترین بازارچه های مرزی کشور به خصوص خراسان جنوبی بوده و دارای سابقه تاریخی بسیار مناسب و خوبی بوده است.

وی به سیاست های دولت در حوزه استفاده از بازارچه های مرزی اشاره کرد و ادامه داد: استفاده مناسب و مطلوب از بازارچه های مرزی و گمرکات از جمله مهمترین سیاست ها و برنامه هایی است که در استان به تبع کشور دنبال خواهد شد.

بازارچه یزدان؛ فرصتی مناسب برای توسعه کشور است

«فرهاد فلاحتی» نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازارچه یزدان فرصت مناسبی برای توسعه کشور است، گفت: این بازارچه قابلیت مهمی برای توسعه دو شهرستان قاین و زیرکوه، استان دارد و فرصت مناسبی برای کشور است که‌ باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به موقعیت بازارچه مرزی یزدان اشاره کرد و افزود: بازارچه مرزی یزدان زیرکوه در گذشته و قبل از تقسیم استان جزو بهترین و موفق‌ترین بازارچه های خراسان جنوبی محسوب می شد و تأسیسات و ابنیه ای که در این بازارچه بنا شده از جمله سیستم برق‌رسانی، آبرسانی، انبار، سوله های متعدد و شرایط بازارچه نیز به گونه ای است که‌ برای گمرک در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم زیرکوه و قاین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازارچه یزدان چندسالی به لحاظ حجم مبادلات به عنوان بهترین بازارچه کشور شناخته شده است، بیان کرد: بازارچه یزدان متأسفانه و به مرور زمان از رونق افتاد و یکی از علل این امر توجه به بازارچه هایی بود که‌ افتتاح می شد و این امر سبب کم توجهی به این بازارچه شد.

«فلاحتی» در خصوص علت تعطیلی بازارچه یزدان از طرف کشور همسایه گفت: همچنین مسائلی که پشت مرزهای افغانستان پیش آمد سبب شد کسی به دنبال رفع مشکلات نرود.

یزدان شهریور ۹۸ مجدد راه اندازی می شود

«محمدحسین عربشاهی» فرماندار شهرستان زیرکوه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: مردمان منطقه زیرکوه زحمتکش، با غیرت و مهمان نواز هستند و سهم به سزایی در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس ایفا نموده اند و وجود ۷۴ شهید گرانقدر که از این تعداد ۶۴ شهید مدفون در این شهرستان و ۱۰ شهید مدفون در دیگر شهرستان ها است این موضوع را به خوبی نشان می دهد.

وی با بیان اینکه شهرستان جدیدالتاسیس زیرکوه به لحاظ جغرافیایی، طبیعی و انسانی دارای ظرفیت های بالقوه بسیاری است، ادامه داد: اما متاسفانه در سالیان متمادی مورد بی مهری قرار گرفته و کمتر به توسعه این منطقه توجه شده است و باید با کمک تمامی مسئولین و مردم این دیار ظرفیت های زیرکوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

فرماندار زیرکوه به طرح های عمرانی شهرستان زیرکوه در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته به مناسبت هفته دولت و دهه مبارک فجر یکصد و ۶۱ پروژه برای شهرستان زیرکوه به تصویب رسید که اعتباری بالغ بر ۴۱ میلیارد تومان برای این تعداد پروژه ها در نظر گرفته شده بود.

عربشاهی در ادامه بیان کرد: تمامی این پروژه در شهرستان زیرکوه به افتتاح رسیده و این پروژه ها در زمینه های دامداری سنتی و صنعتی، گازرسانی، آسفالت و بهینه سازی معابر روستایی و شهری، ساختمان های اداری و غیره بوده است و در راستای اجرای این پروژه ها به ۲۱ روستا در بخش زیرکوه گازرسانی انجام دادیم.

وی به برنامه های عمرانی زیرکوه در سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: برای سال جاری برنامه های بسیاری در دستور کار داریم و طی سفر استاندار خراسان جنوبی به زیرکوه ۳۵ مصوبه ابلاغ شده است که طی سال جاری اجرایی خواهیم کرد و عملیات اجرایی گاز رسانی به ۲۹ روستا و شهرستان در بخش زیرکوه با آغاز سال جاری کلنگ زنی کردیم.

فرماندار زیرکوه با توجه به اینکه طی سال جاری افتتاح کارخانه تولید خوراک دام و طیور را در برنامه های خود قرار داده ایم، ادامه داد: برای این کارخانه اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و افتتاح کارخانه بسته بندی محصولات کشاورزی، آسفالت جاده روستای خطیبی و اتتاح چند واحد بوم گردی را در دستور کار خواهیم داشت.

عربشاهی با بیان اینکه مبلغ اعتبارات زیرکوه سال گذشته بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان بوده است، در ادامه گفت: از این مقدار اعتبارات بالغ بر ۱۶ میلیارد یا ۴۶ درصد از آن تخصیص پیدا کرد و مابقی این اعتبارات در دستور کار برای تخصیص یافتن در سال ۹۸ قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بازارچه یزدان زیرکوه در شهریور ماه امسال کار خود را آغاز خواهند کرد، افزود: راه اندازی بازارچه ها می تواند به بحث توسعه صادرات و واردات و راه های شهرستان کمک بیشتری کند و بحث گردشگری برای توسعه بیش از گذشته زیرکوه را در دست داریم و در این راستا پروژه های بوم گردی بسیاری اجرا خواهیم کرد.

شادی و نشاط در ضیافت الهی؛
افطار تا سحر در پیاده راه جوان/ شب های بیدار شهر بیرجند
ماه رمضان فرصتی برای زندگی شبانه مردم فراهم کرده و با برنامه های متنوعی که عموماً در شب‌های ماه مبارک رمضان برقرار است نشاط و پویایی برای جوانان و خانواده‌ها به ارمغان می آید.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ حال این روز‌های بیرجند در ماه خدا خوبِ خوب است. ایستگاه سلامت و پارک خطی نشاط بر خلاف شب‌های دیگر سال، مملو از جمعیت پیر و جوان و خانواده‌هایی است که برای گذراندن اوقات فراغت دور هم جمع شده‌اند. وارد پارک که می شوی تعداد زیادی غرفه را می بینی که به ردیف در کنار هم قرار دارند. یکی سیاه چادر زده و دیگری عرقیجات و محصولات ارگانیک می فروشد. غرفه فروش صنایع دستی از همه شلوغ تر است. در گوشه دیگر پارک چند خانم و آقا به ورزشی کردن مشغول اند و عده دیگر هم کنار حوض با هم صحبت می کنند.

 

ماه رمضان فرصتی برای زندگی شبانه مردم فراهم کرده و با برنامه های متنوعی که عموماً در شب‌های ماه مبارک رمضان برقرار است . نشاط و پویایی برای جوانان و خانواده‌ها به ارمغان می آید. با توجه به گرمای روز و خنک بودن هوا در شب معمولا بیشتر خانواده و روزه داران برنامه‌های تفریحی خود را به بعد از افطار موکول می کنند و ساعاتی را در این فضای سرزنده و با نشاط می‌گذرانند.

شب های با نشاط رمضان

مرد میانسالی که هر شب برای پیاده روی به ایستگاه سلامت می‌آید در گفت و گو با خبرنگار شبستان در توصیف این شب ها، می گوید: خانه من نزدیک این پارک خطی است و من معمولاً، هر روز برای استفاده از ایستگاه سلامت به این جا می آیم. البته در شب‌های بانشاط ماه رمضان ترجیح می دهم همراه با خانواده بعد از افطار بیایم.

«محمد ابراهیمی» با بیان اینکه شب‌های رمضان ایستگاه سلامت حال و هوای خاصی دارد، ادامه می دهد: در این شب‌ها از زمانی که با خانواده می‌آییم تا نزدیکی سحر کاملاً مشغول هستیم. بچه‌ها معمولاً به غرفه‌های مختلف نمایشگاه پیاده راه جوان و شهرداری سر می زنند و خرید می کنند من هم یا در حال ورزش هستیم یا با دوستانم صحبت می کنیم.

این شهروند برگزاری نمایشگاه پیاده راه جوان و احداث پارک خطی نشاط را بهترین اتفاق روزهای اخیر در این نقطه از شهر می داند و می گوید: در این شب‌ها اینجا شلوغ تر شده و با خانواده مثل هر شب بعد از افطار در این محیط سالم و خانودگی لذت می‌بریم.

فرصتی برای باهم بودن جمع صمیمی خانواده

ساعت ۱۲:۳۰ شب است و جوانان بسیاری در کنار دوستان یا خانواده دورهم هستند. «نیما بهارشاهی» یکی از جوانان بیرجندی است که با چندنفر از دوستانش همراه خانواده در این مکان حضور یافتند، می‌گوید: شب‌های رمضان در این ایام که هوا دلپذیر است می تواند بهترین بهانه برای تفریح سالم و دورهمی خانوادگی باشد.

 

وی با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم از نمایشگاه پیاده راه جوان و پارکی خطی نشاط در جنوب شهر بیرجند، می‌افزاید: محیطی که شهرداری فراهم کرده باعث می شود همه اعضای خانواده در کنار هم لذت ببرند که این به استحکام خانواده بسیار کمک می کند.

«ناهید نجفی» یکی دیگر از دختران جوانی است که به همراه خانواده اش به اینجا آمده، می‌گوید: بعد از افطار افراد زیادی در پارک‌ها حضور می یابند و تا پاسی از شب از بودن در هوای آزاد و خنکای شبانه لذت می برند. صحبت ها و سرگرمی، استشمام هوای تازه و گذراندن ساعتی در کنار خانواده سبب آرامش می شود و انرژی زیادی به کودکان و نوجوانان می دهد.

 

 

اما امسال برای دومین سال متوالی است که با همت مسئولان ورزش و جوانان خراسان جنوبی و سمن‌ها نمایشگاه پیاده راه جوان در ایستگاه سلامت برای نشاط بیشتر جوانان برپا شده تا شادی و برکت ماه رمضان کام همه را شیرین کند. به همین دلیل ایستگاه سلامت در شب های ماه رمضان حال و هوای متفاوتی دارد و در دل مردم و جوانان نشاط و شادابی موج می‌زند.

 

استقبال مردم از نمایشگاه پیاده راه جوان

«مریم مهرور» معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه پیاده راه جوان یکی از برنامه‌های اداره کل ورزش و جوانان است، می‌گوید: این برنامه دوسال است که در استان خراسان جنوبی به منظور هویت بخشی به جوانان، معرفی تولیدات جوانان و اشتغالزایی جوانان و با هدف تولید و عرضه محصولات فرهنگی و هنری و اجرای برنامه های زنده فرهنگی، هنری و ورزشی اجرا می شود.

وی با اشاره وجود ۲۷ سازمان مردم نهاد جوان در سطح استان خراسان جنوبی، می‌افزاید: این نمایشگاه با ۲۳ غرفه مختلف ورزشی، فرهنگی و  صنایع دستی از ابتدای ماه رمضان فعال است و با استقبال بسیار خوب مردمی امیدواریم تا پایان ماه مبارک رمضان هر شب بعد از افطار تا ساعت ۲ بامداد دایر باشد.

رمضان؛ فرصتی مناسب برای تزریق شور و نشاط اجتماعی در جامعه

«علی اصغر موسوی کیا» مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی نیز که برای بازدید از نمایشگاه پیاده راه جوان در پارک خطی نشاط  حضور یافته در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند می گوید: بحث نشاط اجتماعی یکی از مسائلی است که برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ارائه می شود.

وی ‌ادامه می‌دهد: برپایی نمایشگاه های توانمندسازی سمن های جوانان در پارک خطی موجب شادی و نشاط اجتماعی در ماه مبارک رمضان می شود.

موسوی کیا با اشاره به اینکه ایامی چون ماه مبارک رمضان منشاء خیر و برکت و فرصتی مناسب برای تزریق شور و نشاط اجتماعی و ترویج آموزه‌های دینی در جامعه است، تاکید می‌کند: دشمنان با توطئه‌های مختلف کانون گرم خانواده ایرانی را مورد هدف قرار داده‌اند و بر همین اساس موظفیم با برگزاری برنامه‌های پر محتوا و نشاط آور اجازه ندهیم به اهدافشان برسند.

سخن آخر

در آیات و روایات اسلامی مکرر بر این مسئله تاکید شده است که شادی و تفریح هم روح و ایمان را حفظ می‌کند و هم لذت جسمی و روحی را نصیب انسان می‌گرداند. ماه رمضان علاوه بر  ایجاد کمال و شور و نشاط جسمی و روحی در بعد فردی، می‌تواند کمک قابل توجهی به شادی بخشی در عرصه‌ی عمومی کند.

جریان خزنده بوی نامطبوع زیر پوست بیرجند

بیرجند- انتشار بوی نامطبوع از منبع های مختلف همانند جریانی خزنده زیر پوست شهر بیرجند در ایام مختلف سال نارضایتی شهروندان را رقم زده و می‌طلبد مورد توجه ویژه مدیران شهرداری قرار گیرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استفاده از خدمات شهری مناسب و بهره‌مندی از هوای مطبوع در شهر یکی از حقوق شهروندان بوده که می‌بایست توسط دستگاه‌های ذیربط فراهم شود. اهمیت مردم داری و جلب رضایت شهروندان در حالی است که ساکنان شهرستان بیرجند در ایام مختلف سال شاهد استنشاق و انتشار بوی نامطبوعی در شهر هستند که عاملش گاهی غیر قابل فهم است.

تا چندی پیش شهروندان به خصوص در روستاهای شکراب و حاجی آباد بیرجند از زباله سوزی در فاصله نزدیکی با شهر رنج می‌بردند. بنا به گفته مردم، آتش زدن زباله‌ها ساده‌ترین راه‌حلی بود که متولیان امر برای خلاص شدن از شر زباله‌ها به آن متوسل می‌شدند و این موجب می‌شد تا علاوه بر آلودگی محیطی طبیعی، زمینه ساز تشدید آلودگی هوا در فضای شهری بود. بدون شک استنشاق دود ناشی از سوختن این مواد و انتشار آن در فضا آثار زیانباری بر سلامتی انسان دارد که نیازمند بررسی متولیان است.

۱۷ فروردین ماه سال جاری بود که شهروندان به خصوص در جنوب بیرجند از انتشار بوی نامطبوعی در سطح شهر بی تاب شده بودند. بنا بر گزارش‌ها پارک توحید بیرجند به عنوان یکی از بزرگترین فضاهای تفریحی شهر زیر هاله‌ای از بوی نامطبوع گم شده بود و افراد را یکی یکی به سمت خیابان‌ها متواری می‌کرد.

بعد از ساعت‌ها انتشار این بو در فضا، معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در گفت و گو با رسانه‌ها، منبع بو را خرابی دیگ پخت یکی از کشتارگاه‌های طیور، در یک کیلومتری شهر عنوان کرد. اگرچه این بو بعد از چند ساعت رفع شد اما خاطره‌ای بد برای شهروندان و حتی برخی از مسافران بود که روزهای بهاری شأن را مهمان این دیار فرهنگی و به نوعی تمیزترین شهر کشور بودند.

حکایت بوی‌های نامطبوع باقی است…!

چیزی که امروز در برخی از کوچه‌های بیرجند، شهروندان را با گلایه‌هایی رو به رو کرده، نگهداری دام در منزل است. افرادی که غافل از حقوق همسایگی، تعداد زیادی از دام و یا طیور را در منزل مسکونی خود نگهداری کرده و موجبات بیماری‌های مختلف و بوی نامطبوع را فراهم می‌کنند. کافی است برای تصدیق این ادعا سری به انتهای خیابان نارنج و یا شهید فهمیده بیرجند بزنی تا از بوی حاصل از فعالیت دامداران متواری شوی.

یکی از شهروندان خیابان نارنج به نمایندگی از سایر اهالی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: این نقطه از جنوب شهر، در کنار خوابگاه دانشجویی واقع شده و قشر زیادی از فرهنگیان ساکن هستند.

جواد کاظمی با بیان اینکه نگهداری دام در اینگونه از مکان‌ها آثار سو زیادی به دنبال دارد، افزود: این امر علاوه بر انتشار بوی نامطبوع، خطرهای بهداشتی زیادی را منجر می‌شود.

وی بیان کرد: برای جمع‌آوری این دام‌ها به بهداشت مراجعه می‌کنیم اما این دستگاه رفع مشکل را از رسالت‌های شهرداری عنوان می‌کند.

اعتراض مردم از باکس‌های کثیف زباله در شهر

همزمان با فرا رسیدن روزهای گرم سال و تابش نور خورشید بر سطل‌های زباله، بوی نامطبوعی را منتشر کرده و گلایه‌های زیادی از سوی شهروندان به دنبال دارد.

گذشته از خطرهای بهداشتی، وجود شیرابه‌ها از برخی باکس‌های زباله خود عاملی برای گسترش میکروب‌ها و سطح آلودگی است که بدون شک بیشترین خطرات در کمین زباله گردها می‌نشیند.

آنچه مسلم است توجه به شست و شوی سطل‌های زباله باید از اولویت‌های اصلی مدیران شهرداری باشد. اگرچه مسئولان ذیربط معتقدند شست و شوی این سطل ها به موقع انجام می‌شود اما مشاهده برخی از وضعیت‌های نامطلوب به راحتی این گفته‌ها را نقض می‌کند.

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در برخی از نقاط شهر، سطل‌های زباله دیر به دیر تخلیه می‌شود، افزود: همچنین شست و شوی سطل ها که اهمیت بسزایی برخوردار است، مورد غفلت واقع می‌شود.

رضا حامی نسب اظهار کرد: حتی در خیابان‌های اصلی شهر به خصوص در خیابان مدرس شاهد بوی نامطبوع سطل‌های آشغال هستیم که می‌طلبد مورد توجه ویژه شهرداری قرار گیرد.

وی با گلایه از عملکرد شهرداری نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها بیان کرد: شاید اجرای طرح‌های مانند تفکیک زباله‌های تر و خشک در مبدا بتواند مشکلات زیادی را از میان بردارد.

شهرداری رسیدگی کند

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: استنشاق بوی نامطبوع در بیرجند مسئله جدیدی نیست و هرساله در ایام مختلف سال با آن رو به رو هستیم.

زهرا موسوی با بیان اینکه در روزهای تابستان بوی ناشی از زباله‌ها در سطل ها بیشترین آزار را به مردم می‌رساند، افزود: شهرداری باید به انتشار بوی نامطبوع از باکس‌های زباله رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه برخی از زباله‌ها در ساعت‌های اوج گرما شیرابه‌هایی پس می‌دهند، اظهار کرد: این شیرابه‌ها خود عاملی بزرگ برای تشدید فعالیت میکروب‌ها است.

موسوی اظهار کرد: همچنین کثیف بودن سطل‌های زباله برای زباله گردها خطرهایی دو چندان داشته که می‌طلبد مورد نگاه ویژه‌ای واقع شود.

اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا تا مقصد

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: برای جمع‌آوری زباله‌ها در محل دفن زباله، سوله‌ای برای پردازش احداث شده است.

همایون شاکری با بیان اینکه بعد از احداث خط پردازش، سوله‌ای هم برای زباله‌های تفکیک شده در محل احداث خواهد شد، افزود: خط پردازش در روند قانونی و مرحله برگزاری مزایده است.

وی افزود: با توجه به اینکه برگزاری مزایده قریب به چهار ماه طول می‌کشد، پروسه کامل ایجاد خط پردازش شش ماه طول خواهد کشید.

شاکری از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا تا مقصد خبر داد و افزود: این طرح در ماه جاری از مهرشهر آغاز خواهد شد و سپس در کل شهر اجرایی خواهد شد.

تولید ۱۸۰ تن زباله بدون هیچ بازیافتی در بیرجند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه منشأ بوی نامطبوع در محل دفن زباله چیست؟ افزود: زباله‌ها در این مکان دفن می‌شود و بویی از این مکان منتشر نمی‌شود چراکه مسیر باد به سمت بیرجند نیست.

شاکری افزود: دو سری بوی نامطبوعی از خرابی دیگ پخت کشتارگاه طیور در سطح شهر منتشر شده بود که رفع شود.

وی در پاسخ به سوالی که آیا تمهیداتی اندیشیده شده که شاهد تکرار دوباره این اتفاق نباشیم، بیان کرد: دستگاه‌های ذیربط پیگیر این امر هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند با اشاره به سطل‌های زباله موجود در شهر بیان کرد: زباله‌ها سر موقع جمع‌آوری می‌شود و مشکلی برای شهروندان ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه روزانه قریب به ۱۲۰ تا ۱۸۰ تن زباله در بیرجند تولید می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر بازیافتی از این زباله‌ها نداریم.

شهروندان نگهداری دام در شهر را اطلاع دهند

شاکری در پاسخ به سوالی پیرامون رسالت شهرداری در برخورد با نگهداری دام در حریم شهر بیان کرد: اگر دامی در سطح شهر نگهداری شود، بعد از معرفی به بهداشت و دستور حکم قضائی، توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شود.

وی بیان کرد: شهروندان نسبت به مشاهده نگهداری دام در حریم شهر مراتب را از طریق شماره تماس ۰۵۶۳۲۲۲۲۲۰۲ و یا سامانه ۱۳۷ گزارش دهند.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند بیان کرد: تاکنون نسبت به نگهداری دام زنده در نارنج گزارشی نرسیده در غیر این صورت اقدامات لازم انجام می‌شد.

گفت و شنودها مبنی بر این است که شهرداری بیرجند برای رسیدگی به معضلات سطح شهر در انتظار اعتراض شهروندان است این در حالی است که چارچوب رسالت این دستگاه وظایفی مانند مردم داری و رفع مشکلات در سطح شهر از اولویت‌های اصلی به شمار می‌رود. اینگونه که پیداست شهروندان از جولان مشکلاتی مانند انباشت زباله در سطل ها و انتشار بوی بد رنج می‌برند که در نگاه مسئولان حتی مشکل به شمار نمی‌آید!

 

 

 

 

گنجینه ای از آدمک های بی جان

بیرجند – ایرنا – آدمک هایی بی جان پس از آنکه در خراسان جنوبی عنوان دومین موزه تخصصی عروسک ها را در ایران به دست آوردند در خانه فروتنی بیرجند جای گرفتند و اکنون این بنای با ارزش تاریخی گنجینه ای از عروسک های بومی است.

به گزارش ایرنا، موزه عروسک در خانه فروتنی جایی است که می توان فرهنگ های اصیل را در چهره های کوچک عروسک های بومی تماشا کرد.
ورودی موزه راه به اتاقی دارد که مملو از نقش ها ، رنگ ها و طرح ها است. در این اتاق عروسک های تاجمیر روایتگر فرهنگ و هنری هستند که از سال های دور در پس تاریخ این سرزمین دست نخورده باقی مانده اند.
شاخصه مهم این عروسک ها، گِردی صورتشان بدون چهره است چون سازندگان آنها اعتقاد دارند خلق کامل فقط از عهده خداوند بر می آید.
کمی آن طرف تر عروسک های بیرجند با تن پوش های خاص در ویترین مقابل، آرام نگاهشان را به نگاه بازدیدکنندگان گره می زنند.
عروسک های ماخونیک نیز روایتگر فرهنگی کهن هستند که نام و شهره این روستا را جهانی کرده است. در غرفه عروسک های زیرکوه لباس های دستبافی به چشم می خورد با آرایشی بر چهره عروسک ها که همچون قدیم از مواد طبیعی ساخته شده اند.
غرفه های دیگر هم عروسک های چوپان و قنداقی کسراب، چنشت، سرایان و عروسک های اتلو متلو باران خواهی، در کنار هم آداب و رسوم خاص هر منطقه را زنده کرده اند.
در این بین عروسک هایی ساخته دست مادران هنرمند و بازیچه دست کودکان دیروز هستند که امروز تماشاچیان را برای لحظاتی مقابل خود متوقف می کنند تا با گشتی در سرزمین خاطره ها لبخندی را به یاد گذشته ها بر چهره شان بنشانند.
ایستگاه بعدی عروسک هایی است که از گوشه و کنار کشور گردآوری شده، در سیمای این عروسک ها فرهنگ های متنوعی از نقاط مختلف از جمله قزوین، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان، خوزستان، اصفهان، گیلان، سیستان و بلوچستان و غیره در نگاه بازدیدکنندگان گره می خورد.
اما در این میان ۲ عروسک به نسبت بزرگ با عطر و بویی خاص نگاه ها را می دزدند آنطور که راهنمای موزه توضیح می دهد در ساخت این عروسک ها از گیاهان دارویی معطر استفاده شده است.
یکی سبد کوچکی از عناب و دیگری نیز سبد کوچکی از زعفران را تعارف می کند. بین شان پیرزنی نشسته که صورتش به طرز ماهرانه ای از سیب ساخته شده است.
در جای دیگری از موزه عروسک های استان، مجسمه هایی از مشاهیر در قاب دیوار جای گرفته اند و در گوشه ای دیگر کتاب مجسمه های کاغذی چشم ها را به دنبال خود می کشانند.
عروسک های چوبی اقوام مختلف با پوشش و سبک زندگی متفاوت میهمان نقطه ای دیگر از موزه عروسک هستند که با ظرافت تمام به دست هنرمندان صیقل خورده، در رنگ های مختلف تزئین شده و بر دیوار گچی اتاق کوچک موزه خودنمایی می کنند.
سمت دیگر اتاق، عروسک های نقوش جانوری و انسانی فرش منطقه خراسان روی دیوار نصب است.

** نگهداری ۴۰۰ عروسک در موزه عروسک خراسان جنوبی
مسئول موزه عروسک خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۴۰۰ نوع عروسک نفیس در این موزه به خبرنگار ایرنا گفت: این عروسک های بومی با هدف معرفی فرهنگ ناشناخته ساخته و احیا شده اند.
آمنه سیاری با بیان اینکه موزه عروسک خراسان جنوبی به عنوان دومین موزه تخصصی این حوزه در ایران، کار خود را از آبان ماه سال گذشته در خانه فروتنی آغاز کرده است افزود: البته از حدود یک سال و نیم پیش این عروسک ها به عنوان نمایشگاه در باغ اکبریه حضور داشتند که بعد از موافقت موزه عروسک به خانه فروتنی منتقل شدند.
وی بیان کرد: بازدیدکنندگان موزه عروسک خراسان جنوبی علاوه بر تماشای انواع عروسک های محلی استان و سایر اقوام ایرانی می توانند با نحوه عروسک سازی نیز آشنا شوند.
مسئول موزه عروسک خراسان جنوبی ادامه داد: این موزه بخش های دیگری همچون کتابخانه، کافه، اتاق مهمان و غیره دارد که مورد استقبال بازدید کنندگان قرار می گیرد.
وی با اشاره به فروش عروسک در بخش فروشگاهی موزه اظهار داشت: ماهانه حدود ۲۰۰ عروسک به سفارش بازدیدکنندگان ساخته و به فروش می رسد.
سیاری یکی از مشکلات فعلی موزه عروسک را مسیر دسترسی به آن دانست و گفت: چون این موزه در بافت تاریخی بیرجند واقع شده علیرغم اینکه سه مسیر دسترسی برای آن مشخص شده اما این مسیر ها گیج کننده است.
وی با اینحال استقبال برای بازدید از این موزه را خوب توصیف کرد و افزود: با گذشت حدود هشت ماه از راه اندازی موزه اما تاکنون مسئولان و مقامات استانی و کشوری در بازه های مختلف زمانی از این موزه بازدید کرده اند.
مسئول موزه عروسک خراسان جنوبی با بیان اینکه توسعه موزه یکی از برنامه های پیش رو است گفت: با تعامل سایر موزه ها از جمله موزه ملل و سایر شهرها مصمم هستیم که ضمن ارایه عروسک های محلی خراسان جنوبی از عروسک های سایر اقوام نیز به تعداد بیشتر جذب این موزه کنیم.
وی ادامه داد: معمولا هر روز برنامه بازدید مهدکودک ها و مدارس در موزه عروسک خراسان جنوبی وجود دارد که در کنار آن کارگاه آموزشی نیز برای این گروه سنی برگزار می شود.
سیاری زمان بازدید از موزه عروسک را ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۰ عنوان کرد و افزود: البته این زمان در ماه مبارک رمضان فقط صبح از ساعت ۹ تا ۱۳:۳۰ دقیقه است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*