مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان عنوان کرد: کاهش نرخ بیکاری استان به هشت و نیم درصد

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه ثبت نام کننده ها در سامانه کارا ۸ هزار و ۱۱۷ نفر با درخواست تسهیلات ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان می باشد، گفت: یک هزار و ۵۹۵ طرح مصوب در بانک های عامل داریم که منتظر پرداخت ۲۵۲ میلیارد تومان تسهیلات هستند. عباس رکنی روز گذشته در نشست خبری به مناسبت هفته کار و کارگر، افزود: همچنین یک هزار و ۴۶۲ طرح با قرارداد منعقد شده داریم که مبلغ آن ۲۲۴ میلیارد تومان است و تا کنون به یک هزار و ۴۴۸ طرح مبلغ ۲۰۵ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان پراخت شده است. وی به طرح کارورزی هم اشاره کرد و گفت: ۵۷۰ کارورز در طرح شرکت کرده اند که از این تعداد ۱۵۱ نفر جذب واحدهای پذیرنده شده اند. به گفتۀ وی در طرح مهارت آموزی در محیط کار نیز تعهد استان ۵۸۰ مهارت آموز بود که تاکنون ۶۲۳ نفر در ۲۵۸ واحد مشغول گذراندن طرح هستند.
کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری در استان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه نرخ بیکاری استان ۳ درصد کارهش داشته است، مدعی شد: نرخ بیکاری طی سال ۹۶ در استان ۱۱٫۵ بوده که در سال ۹۷ به ۸٫۵ درصد کاهش یافته است و این در صورتی است که میانگین نرخ بیکاری کشور از ۱۱٫۹ درصد سال ۹۶ به ۱۲ درصد در سال ۹۷ رسیده است. رکنی دلیل و صحت این کاهش نرخ بیکاری را در پرداخت تسهیلات و افزایش بیمه شده ها دانست و تصریح کرد: در جذب اعتبارات تسهیلات اشتغال زایی روستایی و عشایری سال گذشته جزو ۵ استان برتر کشوری بودیم. وی بیان کرد: در سال ،۹۷ تعداد ۳ هزار و ۲۳۳ نفر در کاریابی ها درخواست داده اند و تعداد فرصت های شغلی هم ۴ هزار و ۱۷۰ بوده که یک هزار و ۴۵۹ نفر به کار گمارده شده اند و دلیل جذب پایین آن شاید مهارت کم بوده است. به گفتۀ وی در سامانه رصد که فرصت های شغلی دستگاه های اجرایی ثبت می شود پیش بینی ما ۱۰ هزار و ۵۶۶ فرصت بوده که با ۱۰ درصد افزایش ۱۱ هزار و ۷۰۳ فرصت شغلی ثبت شده است. رکنی اضافه کرد: با توجه به تعداد آمار بیمه شده ها که ۷۴ هزار و ۵۲۰ نفر سال ۹۶ به ۷۷ هزار و ۲۳۸ نفر در سال ۹۷ رسیده و رشد ۴ درصدی داشته است می توان گفت کاهش بیکاری در استان آمار معقول و درستی می باشد.
افتتاح ۱۰ طرح کارآفرینی در هفته کارگر
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه ۵ تا ۱۱ اردیبهشت به عنوان هفته کارگر معرفی شده است، گفت: در این هفته ۱۰ پروژه از طرح های کارآفرینی با محوریت صندوق کارآفرینی امید استان از جمله خانه مشاغل کودکان، رستوران بین راهی، باشگاه ورزشی پینت بال و پرورش شتر مرغ افتتاح می شوند که مجموع اعتبارات حدود یک میلیارد و ۸۹۵ میلیون تومان می باشد. رکنی با اشاره به اینکه در این هفته برنامه های متنوعی اجرا می شود، عنوان کرد: از جمله این برنامه ها می توان به برگزاری مسابقات ورزشی کارگران، همایش های تجلیل از کارگران، کارفرمایان و واحدهای نمونه، بازدیدهای ترویجی آموزشی و به صدا در آمدن زنگ کار در مدارس اشاره کرد. وی با بیان اینکه در حوزه دادخواست های کارگران ۱۸ درصد کاهش داشته ایم، بیان کرد: دلیل این موضوع سازش و آرامش در محیط بوده است.
۸۷۹ تعاونی فعال در استان
این مقام مسئول با اشاره به بخش تعاون هم گفت: آمار تعاونی های فعال استان با احتساب سهام عدالت ۸۸۷ بوده که در مجموع ۷۷۷ هزار نفر عضو دارد و تعداد تعاونی های بدون احتساب سهام عدالت ۸۷۹ تعاونی می باشد که تعداد اعضای آن ۱۱۶ هزار نفر می باشد. رکنی افزود: در سال ۹۷ هم ۷۷ تعاونی تازه مجوز دریافت کرده اند که ۳۳ مورد آن در قالب روستا تعاون می باشد. وی تعداد تشکل های کارگری را در سال ۹۷، ۲۴۹ مورد دانست و افزود: تعداد تشکل های کارفرمایی سال ۹۷ هم ۴۱ مورد بوده است. به گفتۀ وی در حوزه ایمنی هم کارهای خوبی انجام شده است و با بازرسی هایی که داشته ایم که تعداد حوادث کار از ۵۱ فقره به ۴۶ مورد رسیده و تعداد فوتی ها هم از ۷ فقره در سال ۹۶ به ۴ فقره در سال ۹۷ رسیده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*