اختلاف نظر مسئولان شهری درباره اتصال خیابان موسی بن جعفر(ع) به مصلی/ معبر فرزان بر سر دوراهی

امروز خراسان جنوبی _حسین زاده / پروژه بازگشایی ضلع شمالی تقاطع مصلی و اتصال خیابان شهید منتظری به موسی بن جعفر(ع) پس از سال ها تقریبا آماده بهره برداری است اما به نظر می رسد متولیان امر هنوز نتوانسته اند برای بازگشایی این تقاطع به لحاظ مسائل ترافیکی به توافق و اجماع نظر برسند. این پروژه بخشی از طرح ساماندهی خیابان جمهوری اسلامی مصوبه شورای ترافیک می باشد یکی از اعضای شورای شهر بیرجند در این‌باره گفت: پیش از این شهروندان مسیر موسی بن جعفر(ع) به جنوب شهر و بالعکس را با استفاده از کمربندی پیامبر اعظم(ص)، میدان امام حسین(ع) و انقلاب و یا از طریق بلوار جوادیه طی می‌کردند و قطعاً با بازگشایی تقاطع مصلی ترافیک خیابانهای شهید منتظری و شهید مطهری و تقاطع مصلی به سمت میدان امام حسین(ع) و میدان امام خمینی(ره) سنگین خواهد شد و در این زمینه شکی وجود ندارد.
لزوم یک طرفه کردن خیابان های انقلاب و شهید منتظری
حسنی صفت افزود: راه برون رفت از مشکلات ترافیکی پس از بازگشایی تقاطع مصلی به سمت موسی بن جعفر(ع)، یک طرفه کردن خیابان های انقلاب و شهید منتظری است و با توجه به اینکه پل موسی بن جعفر(ع) هم اشکالاتی دارد و معبر در نقاطی خیلی تنگ می شود بازگشایی معبر نیازمند هماهنگی ها و بررسی های دقیق تری است زیرا با شرایط فعلی، اهداف ایجاد و بازگشایی این معبر محقق نمی‌شود.
هزینه‌کرد شهرداری در این پروژه خلاف قانون است
وی تصریح کرد: البته برای این پروژه، شهرداری حق هزینه کرد نداشته و راه و شهرسازی باید کل هزینه را می‌پرداخت و می‌توان گفت شهرداری و شورای شهر در بحث هزینه کرد برای این پروژه مرتکب تخلف شده اند و راه و شهرسازی در این زمینه باید به تعهد خود عمل کند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان بیرجند در این خصوص گفت: ما قبول داریم که برای این پروژه هزینه شده و حاضر به حیف و میل اعتبارات نیستیم اما تقاطع مصلی و خیابان های منتهی به آن در حال حاضر هم در ساعات پیک ترافیک صبح و عصر مشکل دارد و اینکه ما بخواهیم کل ترافیک شمال شهر را نیز به این تقاطع و هسته مرکزی شهر منتقل نماییم منطقی نیست.
ابهامات بازگشایی
سرهنگ خسروی افزود: به هر حال مشاور طرح باید به برخی ابهامات پاسخ دهد زیرا در شرایط موجود، بازگشایی تقاطع مصلی علاوه بر صرف هزینه سوخت و هدر رفت آن و صرف وقت مردم نارضایتی ها و تبعات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. وی با ذکر اینکه این طرح مشکلات عدیده ای دارد، اضافه کرد: قوس معبر، عدم روشنایی کافی معبر، عدم ایمنی عابران پیاده و افزوده شدن ترافیک شمال شهر به خیابان های پر ترافیک جمهوری اسلامی، شهید منتظری و سه راه اسدی از جمله مشکلاتی است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد و لذا به آقای دادستان پیشنهاد دادیم که مشاور طرح و دوستان شهرداری در جلسه ای هم اندیشی برنامه خود را برای بازگشایی تقاطع مصلی تشریح و تبیین نمایند زیرا پس از بازگشایی شهروندان رفع مشکلات و مسائل ترافیکی را از پلیس انتظار خواهند داشت.
به نظر من تنها راه، ایجاد تقاطع غیر همسطح است
سرهنگ خسروی با تاکید بر اینکه مشکل ترافیکی تقاطع مصلی و خیابان های مرتبط با نصب چراغ فرماندهی رفع نخواهد شد، اظهار کرد: نظر شخصی اینجانب فقط ایجاد تقاطع غیر همسطح است که البته شاید دوستان به دلیل نبود فضا و احتمال آسیب به زیرساخت ها و… آن را امکان‌پذیر ندانند اما قطعاً ما با شرایط فعلی و وضعیت ترافیکی تقاطع مصلی، بازگشایی آن به سمت موسی بن جعفر(ع) را به صلاح نمی دانیم. معاون عمرانی شهرداری بیرجند نیز با بیان اینکه عملیات عمرانی پروژه بازگشایی تقاطع مصلی به موسی بن جعفر(ع) از ۲۵ اسفندماه سال گذشته به پایان رسیده گفت: خط کشی ترافیکی و نصب تابلوها نیز انجام شده و تنها بحث روشنایی معبر باقی مانده که شرکت توزیع نیروی برق در این خصوص با راه و شهرسازی در حال توافق هستند.
بازگشایی مشخص خواهد کرد
که کدام خیابان باید یک‌طرفه شود
مهندس عدل در خصوص مسائل ترافیکی پس از بازگشایی معبر نیز گفت: نظر ما این است ابتدا مسیر بازگشایی شود و آنگاه مشاوره ترافیکی طرح بر اساس شرایطی که پیش خواهد آمد در خصوص اینکه کدام خیابان یک طرفه شود نظر خود را اعلام نماید و پس از زیر بار رفتن مسیر مشکل با نصب چراغ فرماندهی دو، سه یا چهار زمانه رفع خواهد شد. وی افزود: این معبر قبلا و در حالی که خاکی بود هم زیر بار ترافیک قرار داشت و با وجود هرج و مرج عجیب و غریب فعال بود که قطعاً در ادامه و با پیش بینی هایی که صورت خواهد گرفت مشکلی پیش نخواهد آمد و ما حتی مسیر تردد اتوبوس را نیز برای این معبر پیش بینی کرده ایم که امیدواریم بهره برداری از این پروژه بزرگ بیش از اینها معطل نماند.
هزینه کرد ۵/۱۲ میلیارد تومانی شهرداری برای این پروژه
عدل در پایان تصریح کرد: شهرداری بیرجند تاکنون برای بازگشایی و ایجاد معبر تقاطع مصلی به موسی بن جعفر(ع) ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرده که ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آن مربوط به احداث پل فرزان می باشد که انتظار می رود طبق وعده‌های داده شده هزینه کرد شهرداری به جز در بحث احداث پل در سایر موارد جبران گردد.
هزینه یک میلیاردی تامین روشنایی معبر
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان نیز در بحث تامین روشنایی معبر احداث شده مذکور گفت: در جلسه ای که با حضور مدیر کل دفتر فنی استانداری، شهردار بیرجند و مدیرکل راه و شهرسازی استان برگزار گردید، مقرر شد راه و شهرسازی از محل اعتبارات بازآفرینی شهری هزینه روشنایی معبر مورد نظر را تامین نماید. محمد ابراهیم شرکاء افزود: هزینه اجرای این پروژه حدود یک میلیارد تومان می باشد که اسناد مناقصه آن آماده و تحویل راه و شهر سازی گردیده است.
فرمانداری با اوضاع فعلی موافق بازگشایی معبر نیست
فرماندار شهرستان بیرجند نیز در این باره گفت: پیش از بازگشایی معبر مذکور باید اصلاحات لازم در محل و خیابان انجام و طرح ترافیک لازم توسط مراجع ذیربط تهیه گردد. ناصری تصریح کرد: با اوضاع فعلی فرمانداری موافق بازگشایی معبر نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*