خراسان جنوبی، ششمین استان گردشگرپذیر کشور

خراسان جنوبی با افزایش ۳۰ درصدی گردشگران در نوروز امسال، از آغاز تعطیلات تا کنون جایگاه ششمین استان گردشگر پذیر کشور را از آن خود کرده است.

 گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع ترین صنایع دنیا مطرح  است و رشد سریع آن تغییرات اجتماعی، اقتصادی و محیطی فراوانی را به دنبال داشته و به همین علت نیز به یک حوزه مهم مطالعاتی برای پژوهشگران مبدل شده است.
از نظر اقتصادی، گردشگری بین المللی بیشترین عایدی را ایجاد می کند، دریافتی های ارزی حاصل از گردشگری بین المللی بیشتر از محصولات نفتی، خودرو و تجهیزات ارتباطی نمود دارد. گردشگری نقش مهمی در ترغیب سرمایه گذاری در زیرساختها، ایجاد درآمد برای دولت و اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم دارد.
گردشگری می تواند به عنوان شکلی با اهمیت از فعالیت های انسانی اثرات قابل توجهی داشته باشد. این اثرات در منطقه  مقصد جاییکه گردشگران با محیط محلی، اقتصاد، فرهنگ و جامعه تعامل دارند بسیار مشهود است ،   از این رو می توان به طور مرسوم اثرات گردشگری را تحت عناوین اثرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی مورد بررسی قرار داد.
خراسان جنوبی، ششم استان گردشگر پذیر کشور در نوروز امسال
این روزها خراسان جنوبی  نیز همانند سایر مناطق کشور میزبان گردشگران داخلی و خارجی است، صنعتی که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی استان در سالهای اخیر رونق چشمگیری داشته و سبب شده است تا این استان هم در کنار استانهای گردشگر پذیر همچون اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد قرار گیرد .
استاندار خراسان جنوبی نیز اعلام کرده است که از آغاز تعطیلات نوروز تاکنون بر اساس آمار میراث فرهنگی استان و کشور ، این استان در جایگاه ششمین استان گردشگر پذیر کشور قرار گرفته است.
جایگاهی که به گفته رمضانی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با افزایش ۳۰ درصدی گردشگران از آغاز تعطیلات نوروز امسال به دست آمده است.

آثار تاریخی، امامزاده ها، چشمه های آب گرم، روستاهای هدف گردشگری، کوههای مینیاتوری،  کویر و مناطق حفاظت شده گوشه ای از جاذبه های طبیعی و تاریخی خراسان جنوبی است که می تواند نوروزی سرشار از شادی را برای هم وطنانمان فراهم کند.
بیرجند، مرکز استان و پر جمعیت ترین شهرستان خراسان جنوبی
بیرجند، سرزمین علم و ادب، شهری که در فاصله هزار و ۱۰۰ کیلومتری پایتخت کشور و  ۵۰۰ کیلومتری شهرهای مشهد، زاهدان، کرمان و یزد قرار دارد و میزبان خوبی برای مسافران است.
از بناهای معروف این شهرستان می توان مدرسه شوکتیه سومین مدرسه به سبک جدید بعد از دارالفنون و رشدیه تبریز، ارگ کلاه فرنگی، قلعه، باغ ها و عمارت های اکبریه و رحیم آباد، خانه های تاریخی اعتمادی نیا، آراسته،  پردلی، بند دره، بافت تاریخی شهر، بند امیرشاه، آبشارهای چارده و گیوک را نام برد.
بازار بیرجند هم دارای کوچه‌هایی باریک با معماری سنتی قدیمی است که این معماری نشان از اصالت و قدمت دیرینه این بازار دارد.
بشرویه، شهری خشت و گلی، شهری با بادگیرهای سر به فلک کشیده
عمارت های عیان نشین این شهر از دوران تیموری و قاجار است که در قلب کویر با برخورداری از جاذبه های گردشگری و توریستی و ده ها اثر تاریخی و باستانی، پذیرای میهمانان نوروزی است.
آقای فکری گردشگر تهرانی که چند روزی مهمان شهرستان بشرویه بود می گوید: به  ۲۵۰ شهر  در ۶۵ کشور جهان سفر کرده ام و در سفر به خراسان جنوبی نیز از مهمان نوازی، ‌آثار تاریخی و طبیعت بشرویه لذت بردم.
خانم جیریانی دیگر گردشگر تهرانی که از کویر بشرویه دیدن کرده است می گوید: کویر این شهرستان فوق العاده و بی نظیر بود  از گردشگران دعوت می کنم سری به این مکان بزنند.
سلیمانی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه می گوید: این شهرستان ۷۵ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد و می توان معماری دوره اسلامی را در این شهرستان دید.

درمیان، سرزمین قلاع خراسان جنوبی
در شهرستان درمیان در ۱۰۰ کیلومتری  بیرجند  می توانید از مناطق بکر و زیبای آن بهره مند شوید.
قلعه فورگ، قلعه اسدیه ،آرامگاه ابراهیم رضا، مساجد هندوالان و درخش، منطقه گردشگری قهستان، درخت چنار دوشنگان و روستاهای فورگ  و خوان از جمله نقاط گردشگری این شهرستان است که اقدامات لازم برای پذیرایی از مسافران نوروزی در آنها صورت گرفته است.
می توانید گونه منحصر به فرد قوچ و میش اوریال را هم در منطقه حفاظت شده درمیان ببینید.
یک گردشگر آلمانی در بازدید از قلعه تاریخی فورگ شهرستان درمیان می گوید: وصف این قلعه را زیاد شنیده بودم اما نمی دانستم که این مکان تاریخی در کجای ایران قرار گرفته است تا اینکه به اتفاق دوستانم به خراسان جنوبی سفر کردم و شکوه آن را دیدم.
۳۰۰ جاذبه طبیعی و گردشگری، یکجا در فردوس
اگر می خواهید بیش از ۳۰۰ جاذبه طبیعی و گردشگری را یکجا کنار هم ببینید می توانید توقفی در شهرستان فردوس داشته باشید .
شهر تاریخی تون، قنات جهانی بلده و آبگرم تنها بخشی از این آثار است که زائران امام رضا (ع) که قصد سفر به مشهد مقدس را دارند می توانند از آنها در شهرستان فردوس دیدن کنند.

دره های سرسبز و لاله های رنگین، در شهرستان زیرکوه
۵۰  اثر تاریخی، کویر همت آباد، منطقه حفاظت شده شاسکوه، دشت لاله زار اردکول و آبشار تجنود، تنها بخشی از مناطق زیبا و گردشگری شهرستان زیرکوه است.
مرتضایی گردشگر مشهدی است که از کویر همت آباد دیدن کرده است و می گوید:  راه رفتن روی خاک های کویر خیلی لذت بخش بود.
احمدی هم که خودش مسئول تورهای گردشگری است می گوید: سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ نفر از هموطنانمان را فقط به این منطقه می آورم.
خانم جهانی گردشگر تهرانی است که از کویر همت آباد و روستای تجنود بازدید کرده است و می افزاید: اصلا فکر آن را نمی کردم در دل کویر دره ای سر سبز و رودخانه ای خنک باشد.

اروپائیان، عاشق کویر لوت نهبندان
اما نهبندان، جنوبی ترین شهرستان خراسان جنوبی است، کوه های مینیاتوری، بیابان جهانی لوت قلعه نهبندان، آسبادها، قلعه شاهدژ، جنگل بنه احمد شاهی و تالاب کجی نمکزار از جمله مناطقی گردشگری این شهرستان است که اگر می خواهید سفری به جنوب شرق ایران داشته باشید می توانید بیننده آنها باشید.
یک گردشگر اروپایی که از بیابان لوت بازدید کرده می گوید: مردم بویژه اروپا عاشق کویر هستند و من فکر می کنم اینجا مکان مناسبی برای سفرهای آنهاست.
طبس، سرزمین نخل و نارنج، پهناورترین شهرستان ایران
این شهرستان با آستان مقدس حسین بن موسی الکاظم(ع)، باغ گلشن، چشمه آبگرم معدنی مرتضی علی(ع)، روستاهای نایبند و خرو، بافت تاریخی اصفهک، سرزمین سیاه و سد تاریخی کریت  میزبان گردشگران است.
آقای قربانی گردشگری است که از زنجان به این شهرستان سفر کرده و می گوید: در این شهرستان ستاره ها را از نزدیک دیدم و حالا افسوس آن را می خورم که چرا در گذشته توقفی در این شهرستان نداشتم.
آقای براتی اهل اصفهان است. او در بازدید از باغ گلشن می گوید: زیبا ترین باغی است که در طول سالهای زندگی ام دیده ام.
سرایان، دیار آب انبارها و کاروانسراهای قدیمی
شما می توانید در این شهرستان گشتی در کاروانسراهای قدیمی، مسجد جامع تاریخی ، بازار میثم، آسیاب آبی کاه کو، آرامگاه تورانشاه، خانه تاریخی هروی و جهانی، غار بتون  و منطقه نمونه گردشگری مصعبی کریمو داشته باشید.
آقای محمدی گردشگری است که از شیراز آمده و در بازدید از بازارچه صنایع دستی سرایان می گوید: در این مکان دوغ و نان محلی و حوله سنتی، زنگوله و خراطی را دیدم که نشان از فرهنگ آنها داشت.
سربیشه، زادگاه عالمان و سرزمین رنگها
سربیشه شهری در ۶۵ کیلومتری بیرجند و در مسیر جاده  بین المللی بیرجند – زاهدان و زادگاه  پروفسور مهدی بلالی مود پدر علم سم شناسی  و پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات ایران است.  قلعه و باغ تاریخی مود، مزار کاهی، روستای ماخونیک با آدم کوتوله هایش، روستای چشنت با لباسهای محلی و رنگین مردمانش، مسجد تاریخی پخت و مجتمع آب درمانی آب ترش از جاذبه های این شهرستان است که تا کنون گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را برای دیدن خود جذب کرده است.
یک گردشگر آلمانی در بازدید از روستای چنشت می گوید: غارها و طریقه لباس پوشیدن این روستا برای من خیلی جذاب بود.
خوسف، دیار خوشبوترین گلهای نرگس جهان
سنگ نگاره کال جنگال، آرامگاه ابن حسام خوسفی، تالاب گواب، مسجد جامع، آبگرم لوت، ارگ شیبانی، کویر خور، روستاهای گردشگری آرک و خور از جاذبه های گردشگری است که در این روزهای تعطیل می توانید از آنها در شهرستان خوسف، دیار گل های نرگس
بازدید کنید.
قاین، سرزمین زعفران، طلای سرخ ایران و جهان
شهری که سابقه آن به پیش از اسلام بر می گردد. قلعه کوه ، مسجد جامع، آرامگاه بوذرجمهر قاینی، دشت اسفدن همراه با آهوان زیبا، موزه آب و خانه سلطانی از جمله جاذبه های دیدنی این شهرستان است که اگر قصد گذر از این مسیر را دارید می توانید برای دیدن شان توقفی در قاین داشته باشید .
برگزاری آیین نوروزگاه در نقاط مختلف استان در نوروز
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی هم به برگزاری آیین نوروزگاه در ۸۱ نقطه  استان در نوروز امسال اشاره می کند و می گوید:  در این نوروزگاهها غذاهای سنتی و محلی، آداب و رسوم، صنایع دستی، جشن ها و مناسبت های مختلف معرفی و اجرا می شود.
رمضانی ادامه می دهد: پارسال ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مسافران و گردشگران وارد استان شدند  و امسال تنها در نیمه اول تعطیلات، این آمار ۳۰ درصد افزایش یافته است.
وی می افزاید: اپلیکیشن گردشگری استان نیز با هدف سهولت سفر و راهنمایی گردشگران راه اندازی شده که می‌توانند آن را از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۳۱۷۵ و یا با دانلود از کافه بازار و گوگل‌پلی دریافت کنند.
۱۸ موزه خراسان جنوبی، پذیرای گردشگران نوروزی
شعیبی مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم  با بیان اینکه ۱۸   موزه خراسان جنوبی این روزها میزبان گردشگران و مسافران نوروزی آماده است گفت: این موزه ها در شهرهای بیرجند، طبس، فردوس، سرایان، نهبندان، قاین و بشرویه به روی علاقه مندان باز است.
۴۵۰ غرفه سوغات و ۴۵ سیاده چادر عشایر در نوروز امسال
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز به اقدامات انجام شده برای افزایش جذب گردشگر در این استان اشاره می کند و می گوید:  امسال  ۴۵۰ غرفه بازارچه صنایع دستی و ۴۵ سیاه چادر عشایری ویژه مسافران و گردشگران راه اندازی شده که دو برابر سال گذشته است.
عربی با اشاره به چاپ کتابچه سفر در خراسان جنوبی می افزاید: البته تیراژ این کتاب کم بوده که انتظار می رود دستگاه های اجرایی به جای موازی کاری و توزیع کتابچه های مشابه، به افزایش تیراژ کتابچه سفر استان کمک کنند.
وی از پذیرایی میهمانان نوروزی در باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند خبر داد و گفت: ارگ کلاه فرنگی و  باغ شوکت آباد بیرجند نیز با توافقی هایی که شده برای اولین بار میزبان گردشگران است.
کوزه شکنی، عروسی چنشت و جشن هم ولایتی برای مهمانان نوروزی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به اجرای برنامه های ویژه در این ایام برای مسافران نوروزی اشاره کرد و افزود :  مراسم معنوی کوزه شکنی، جشن نمادین از عروسی چنشت، جشنواره «هم ولایتی سلام» در نهبندان با حضور پنج هزار نهبندانی مقیم داخل و خارج کشور و  جشن های نوروزگاهی  از جمله برنامه هایی است که از آغاز تعطیلات نوروز در تمام شهرستانهای استان در حال برگزاری است.
عربی می گوید:  بیش از ۲ هزار تخت در فضاهای رسمی از جمله هتل ها و مهانپذیرها برای اسکان مسافران نوروزی فراهم شده است  و علاوه براینها  ۵۰۰ سوئیت هم  توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز پذیرای گردشگران نوروزی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*