گزارش امروز خراسان جنوبی در پی فوت یک دانش آموز بیرجندی/ سرویس مدارس نیازمند رسیدگی بیشتر/ ابطال موقت مجوز شرکت پیمانکار و محکومیت راننده

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / جان باختن یکی از دانش آموزان دبستان دخترانه علامه حلی بیرجند روز چهار شنبه هفته گذشته در پی بی احتیاطی راننده سرویس بسیاری از همشهریانمان را متاثر کرد. حادثه تلخی که می توانست با اندکی صبر و تحمل و نظارت بیشتر دستگاه های متولی و هم چنین دقت نظر بیشتر والدین هیچ گاه به وقوع نپیوندد و امروز سیده کیانا موسوی دانش آموز پایه اول این آموزشگاه همانند سایر هم کلاسی هایش بر سر کلاس درس حاضر شود. بعد از وقوع این حادثه دردناک تعدادی از والدین دانش آموزان با دفتر روزنامه تماس داشتند و با طرح شکایاتی از برخی سرویس مدارس خواستار پیگیری موضوع شدند.
اعتراض والدین به برخی از سرویس های مدارس
والدین یکی از همکلاسی های سیده کیانا موسوی در گفت و گو با خبرنگار ما با ابراز تاسف از این حادثه تلخ گفت : یکی دو بار نسبت به سرویس مدرسه دخترم اعتراض کرده ام چرا که معمولا این مینی بوس ها صبح ها سرویس چند مدرسه اند برای مثال سرویس دختر بزرگم با وجود اینکه مدرسه نمونه هم هست ساعت ۶ و نیم بدنبالش می آید چون بعد از آن سرویس مدرسه دیگری است و به همین خاطر تند هم رانندگی می کنند. او ادامه می دهد : چند بار به این مساله معترض شده ام ولی بجایی نرسیده که‌ از شما درخواست دارم این مشکل را پیگیری کنید . مادر یکی دیگر از دانش آموزان بیرجندی هم به خبرنگار ما گفت : در وقوع این حادثه خیلی ها مقصرند و نمی توان آن را بر گردن یک نفر انداخت ولی ما وقتی برای سرویس فرزندمان با مدیریت مدرسه هماهنگی می کنیم با خیال راحت ، هم به ماشین و هم به راننده اعتماد می کنیم چرا که مطمئنیم هر دوی اینها تایید صلاحیت شده اند.
وی گفت : چرا باید همیشه حوادث تلخی مثل پر پرشدن تعدادی از بچه ها را در زاهدان و یا در چنین حادثه ای شاهد باشیم تا بعد به فکر راه حل و نظارت بیشتری باشیم .
برگزاری کلاس های آموزشی برای رانندگان سرویس مدارس قبل از شروع فصل تحصیلی
در ادامه به سراغ مسئولان متولی رفتیم که فرمانده پلیس راهور استان به عنوان یکی از متولیان در این حوزه به خبرنگار ما گفت : یکی از وظایفی که برای پلیس تعریف شده گزارش و برخورد با تخلفات رانندگی است که در سطح معابر شهری بوقوع می پیوندد . سرهنگ عباسی با اشاره به اینکه قبل از شروع سال تحصیلی ، کلاس های آموزشی همگانی برای رانندگان سرویس مدارس را برگزار کرده ایم و از مرکز سرویس مدارس هم رونمایی شده ، افزود : بعد از وقوع این حادثه تلخ مجوز شرکت مورد نظر بصورت موقت ابطال و حکم محکومیت راننده هم صادر شده است .
رسیدگی به تخلفات شرکت در اسرع وقت
در کمیسیون ماده ۲۰
وی ادامه داد : این موضوع بر اساس قانون، در کمیسیون ماده ۲۰ و بر اساس ماده ۳۲ رسیدگی به تخلفات رانندگی در سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بررسی و به تخلفات شرکت رسیدگی می شود . وی با تاکید بر اینکه این جلسه در اسرع وقت برگزارخواهد شد ، ادامه داد : راننده قصور ۱۰۰ درصدی داشته چرا که با عبور از چراغ قرمز، ترمز ناگهانی هم گرفته و علاوه بر این بر اثر بی احتیاطی درب خودرو را هم کامل نبسته است .
حضور یکی از معلمان در سرویس مدارس
فرمانده پلیس راهور استان در ادامه به ارائه پیشنهادی برای حضور یک مراقب در سرویس مدارس پرداخت و گفت : یکی دیگر از قصورهای شرکت نداشتن مراقب در سرویس مد نظر بر خلاف قرار داد اولیه است که پیشنهاد می شود یکی از معلمان مدرسه که مسیرش با سرویس یکی است با حضور در خودرو به عنوان مراقب هم نقش ایفا کند و از طرف دیگر نیازی به استفاده از ماشین شخصی خودش هم نخواهد داشت . عباسی با بیان اینکه پلیس برسرویس مدارس نظارت عام دارد نه خاص افزود : راننده این سرویس کارت صلاحیت داشته که در تیر ماه به مدت یکسال صادر می شود و در زمان گرفتن کارت احتمالا اعتیادش منفی بوده ولی موقع تصادف این تست مثبت شده که این موضوع هم در دست بررسی است .
پلیس مرجع تایید صلاحیت راننده
و سرویس مدارس نیست
وی با بیان اینکه تا سال ۸۷ پلیس مرجع تایید صلاحیت راننده و خودروی سرویس مدارس را برعهده داشته که از این تاریخ بر اساس دستور العمل اجرایی جدید این وظیفه از ما گرفته شده، ادامه داد : با توجه به حجم کار و تعداد معدود نیرو نظارت مستمر بر این ناوگان امکان پذیر نیست ولی نظارت رندمی همواره وجود داشته است .
استفاده از خود روی جایگزین تایید صلاحیت نشده در حادثه اخیر
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حادثه اخیر با توجه به نقص فنی سرویس از خودروی جایگزین که تایید صلاحیت هم نشده استفاده شده، بیان کرد : درب ماشین معمولا به این راحتی باز نمی شود ولی در این حادثه بعلت قصور راننده درب بطور کامل بسته نشده و یا آخرین دانش آموزی که سوار شده درب را نتوانسته کامل کیپ کند که متاسفانه شاهد پرت شدن این دختر بچه از خودرو بوده ایم .
مدیر عامل شرکت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند هم به عنوان متولی صدور کارت صلاحیت برای راننده و سرویس مدرسه به خبرنگار ما گفت : رانندگان سرویس مدارس باید پروانه فعالیت از این مجموعه بگیرند . غلامپور افزود : علاوه بر این تمامی ون ها ، مینی بوس ها و خودروی شخصی که سرویس مدرسه اند باید گواهی صلاحیت شامل : داشتن بیمه نامه خودرو، داشتن معاینه فنی ، وضعیت ظاهری مناسب خودرو ،برچسب سرویس مدرسه و ….را هم داشته باشند‌.
مینی بوس روز حادثه مجوز فعالیت نداشته است
وی با بیان اینکه مبنی بوس روز حادثه مجوز فعالیت نداشته، افزود: شرکت مدنظر یک مینی بوسش را فروخته و خودرویی را جایگزین کرده که از ما مجوز فعالیت و برچسب سرویس مدرسه را نداشته است . وی با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد حتی یک روز هم خودرویی غیر از خودروی تایید صلاحیت شده سرویس مدرسه باشد باید از شرکت حمل و نقل بار و مسافر مجوز دریافت کند ، ادامه داد : دبیرخانه کمیسیون ماده ۲۰ و ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در شهرداری تشکیل می شود که پلیس هم عضو این کمیسیون است و در اسرع وقت هم تشکیل خواهد شد .
اگر شرکت قصور کرده باشد
و یا راننده برخورد می شود
غلامپور با بیان اینکه اگر در حادثه اخیر راننده و یا شرکت قصور کرده باشند برخورد خواهد شد ، افزود : از ابتدای سال تحصیلی ۱۷۰ مورد گشت نظارت با همراهی پلیس بر روی سرویس مدارس داشته ایم که در قانون فقط جریمه برای تخلف پیش بینی شده است .
فعالیت ۲۲ شرکت حمل و نقل در۴ شهر ستان استان
مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در پاسخ به سوالات خبرنگار ما در پی وقوع این حادثه از فعالیت ۲۲ شرکت حمل و نقل در بیرجند ،قاین، طبس و فردوس در قالب اتوبوس، مبنی بوس و سواری خبر داد که نمایندگان اولیا برابر قرارداد تیپ مورد تایید آموزش و پرورش با اشخاص حقیقی( راننده ) قرارداد منعقد می کنند . حسینی با بیان اینکه در سطح این شهرستانها ۴۴۳۸ دانش آموز توسط ۲۳۵ خودرو جابجا می شوند ، در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش چگونه بر این سرویس ها نظارت می کند ، افزود : در وهله اول نظارت توسط مدیر مدرسه با توجه به انعقاد قرارداد با پیمانکار و شرکت تایید صلاحیت شده انجام می شود و در ادامه واحدهای نظارتی آموزش و پرورش با همکاری واحد انجمن اولیا و مربیان بر این سرویس ها نظارت می کنند .
انتخاب مراقب برای سرویس مدارس
بر عهده شرکت پیمانکار است
وی ادامه داد: هم چنین در طول مسیر تردد نیز سرویس های مدارس توسط عوامل کار گروه( آموزش و پرورش ، شهرداری و پلیس راهور ) تحت نظارت و بازرسی قرارمی گیرند و تذکرات لازم داده می شود که در صورت مشاهده تخلف در صورت لزوم پلیس اعمال قانون می کند. وی تاکید کرد : بر اساس ماده ۹ شیوه نامه حمل و نقل دانش آموز ی مسئولیت انتخاب و معرفی مراقبین سرویس بر عهده شرکت پیمانکار بوده و موضوع در دو جلسه کار گروه ماده ۱۸ مصوب، ابلاغ و تاکید شده است که مدیران مدارس بر این امر نظارت کامل داشته باشند ‌.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*