در نشست معاون وزیر با نمایندگان دانشجویان دانشگاه های بیرجند، صنعتی و فردوسی مشهد عنوان شد: گلایه های دانشگاه ها از مشکلات فراوان

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / روز گذشته معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشستی با نمایندگان دانشجویان دانشگاه های بیرجند، صنعتی بیرجند و فردوسی مشهد داشت که در این جلسه نمایندگان دانشجویان گلایه ها و مشکلات فراوانی را بیان کردند و خواستار رفع آنها شدند. حسینی دبیر شورای صنفی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه گاهی لازم است مطالبات فراسازمانی داشته باشیم، گفت: رشد تورم دانشگاه ها و قراردادها، در سال جاری ۳۰ درصد بوده است اما تنها ۶ درصد به بودجه دانشگاه ها قرار است اضافه شود.
کمبود خوابگاه بانوان
بایزیدی، دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی بیرجند هم در این جلسه به مشکل کمبود خوابگاه برای بانوان دانشجو اشاره کرد و خواستار تخصیص بودجه به این موضوع شد. وی به کمبود امکانات ورزشی و فضای کوچک سلف نیز اشاره کرد. مرتضوی، دبیر شورای صنفی دانشگاه بیرجند نیز به کمبود امکانات آزمایشگاه ها، پروژه های ناتمام دانشگاه و پاسخگو نبودن مبلغ وام های دانشجویی اشاره کرد و افزود: قول احداث خوابگاه ۲۵۰ نفره داده شد اما تاکنون شاهد هیچ حرکتی در این زمینه نبودیم.
رستم پور، یکی از اعضای شورای صنفی دانشگاه بیرجند هم از سهم صفر این دانشگاه از اعتبارات توازن سخن گفت و اضافه کرد: بازدیدهای علمی دانشجویان از سایر دانشگاه ها می تواند همراه با صرفه جویی در هزینه بوده و دانشگاه میزبان، حداقل هزینه های اسکان و غذا را بپردازد. وی به فرسودگی ناوگان حمل و نقل و عمر بالای آن نیز اشاره کرد و گفت: خواهشمندیم اولویت استخدام با دانشجوهای دانشگاه های دولتی باشد تا امیدی به آینده داشته باشیم.
معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم بعد از شنیدن این مشکلات پاسخ هایی ارائه کرد. مجتبی صدیقی با بیان این که بودجه سال ۹۸ به دلیل مشکلات کشور، بیشتر متمرکز بر قشر آسیب پذیر جامعه و نهادهای حمایتی است، گفت: با این حال رشد بودجه دانشگاه ها به نسبت متوسط بیشتر است و اگر دانشگاه را به عنوان نهادی اصلی در کشور قبول کنیم قطعا بودجه بیشتری هم باید داشته باشد.
مقام عالی دولت تأکید کرد: باید بر قراردادهای پیمانکاران دانشگاه نظارت شود و این کار توسط انجمن صنفی هر دانشگاه انجام می شود. صدیقی با اشاره به مشکل خوابگاه ها هم گفت: این مشکل در تمام کشور جدی است و بودجه ای برای این موضوع در سال جاری تعیین و برای سال ۹۸ نیز دیده شده است. وی ادامه داد: در همین راستا خود دانشگاه یا بخش خصوصی می تواند از بانک تسهیلات دریافت کرده و سود آن را صندوق رفاه پرداخت کند. به گفته وی با این شرایط دانشگاه صنعتی هنوز درخواستی نداده و در دیدار با مسئولان تکلیف را مشخص خواهیم کرد.
امکانات ورزشی دانشگاه ها اولویت جدی وزارت
معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم همچنین یکی از اولویت های جدی وزارت را امکانات ورزشی دانشگاه ها اعلام کرد و افزود: برنامه ما افزایش زیرساخت ها و کمک برای برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی است. همچنین اتاق های تندرستی خوابگاه ها را در دستور کار داریم. صدیقی از افزایش وام های دانشجویی برای شهریه و وام ضروری در سال ۹۸ نیز خبر داد و تصریح کرد: وام کار دانشجویی نیز نیاز به بازنگری و افزایش دارد. وی به طرح توازن که سال ۹۷ انجام شده اشاره کرد و توضیح داد: توقع ما این است که مسئولان استانداری و استان، دانشگاه را به عنوان یک بخش جدی در نظر بگیرند، بودجه صفر، کم لطفی است، ما هم پیگیر خواهیم بود تا در دیدار با استاندار این موضوع را مطرح کرده و این یک ماه باقی مانده جبران مافات شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*