خانه تکانی و افزایش ۲۰ درصدی در مصرف آب / مطالبه ۱۵۰ میلیارد ریالی از مشترکین آب استان

امروز خراسان جنوبی _ حمیدی / در آستانه سال نو بنا به سنت دیرینه ما ایرانیان خانه تکانی رنگ و بوی خاصی به خود می گیرد و هر خانواده ای بدنبال زدودن گرد و غبار از خانه و زندگی خود می افتد، شستشویی که به قیمت مصرف بیش از حد آب تمام می شود و به گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب شهری استان این میزان مصرف بیش از ۲۰ درصد رشد را نسبت به ماه های گذشته نشان می دهد . افزایش مصرفی که با توجه به خشکسالی های دو دهه و کمبود آب در استان می تواند با مدیریت شهروندان بخش قابل توجهی از کسری مخازن آب را پر کند و اولین چیزی که می توانیم در موقع خانه تکانی از خودمان بپرسیم این است که آیا شستن آن ضروری است یا فقط از روی عادت اقدام به شستن می کنید .
افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب
معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی هم از افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب در ایام پایانی سال خبر داد و گفت: در طول سال دو پیک مصرف تابستانه و ایام منتهی به عید را داریم که ناشی از خانه تکانی است. مهندس نادی با بیان اینکه بر همین اساس تمامی منابع آبی را وارد مدار کرده ایم ، افزود: مصرف ماهانه آب هر خانوار در حالت استاندارد حدود ۱۸ متر مکعب در شهرهای سردسیر و ۲۲متر مکعب در شهرهای گرمسیر باید باشد . وی ادامه داد: قبوض آب مشترکین بصورت طبقاتی بنا بر میزان مصرف آب محاسبه می شود بنابراین اگر مشترکی طبق الگوی مصرف، آب استفاده کند رقم کمتری برایش محاسبه خواهد شد در غیر این صورت باید مبلغ بیشتری بپردازد .
مردم در استفاده از آب صرفه جویی کنند
وی از شهروندان خواست با توجه به افزایش قابل توجه مصرف آب در این ایام در استفاده از این ماده حیاتی دقت بیشتری داشته باشند و گفت: بهتر است برای کاهش مصرف آب از تجهیزات کاهنده مصرف آب استفاده شود و شیر آلات فرسوده را تعویض کنند تا شاهد قطعی و یا جیره بندی آب نباشیم.
در ساعات پیک در مصرف آب صرفه جویی کنید
معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آبفای استان از مردم خواست در ساعات پیک مصرف یعنی ۸ صبح و ۲۰ شب آب مصرف نکنند چرا که شبکه تأسیسات که آب را از مخازن به مشترکین می رساند ظرفیت خاص و محدودی دارد و ممکن است دچار مشکل شود.
مطالبه ۱۵۰ میلیارد ریالی آب و فاضلاب از مشترکین
نادی با اشاره به مطالبه ۱۵۰ میلیارد ریالی شرکت آبفای استان از مشترکین افزود : از این رقم ۱۰ میلیارد ریال مربوط به مشترکین مسکونی و ۱۴ میلیارد ریال مربوط به مشترکین غیر مسکونی است . وی از مشترکین آب استان خواست با پرداخت به موقع مطالبات، این مجموعه را در ارائه خدمات بهتر یاری کنند .
فعالیت ۲۰۰ قالی شویی و ۱۸۵ کارواش در استان
وی از فعالیت ۲۰۰ قالی شویی و ۱۸۵ کارواش در استان خبر داد و گفت : تعداد کارواش ها نسبت به سال گذشته ۷درصد رشد داشته اند که مصرف آبشان هم رشد ۱۱درصدی را نشان می دهد.
دوم فروردین ماه روز جهانی آب
وی با اشاره به نامگذاری اول آوریل( دوم فروردین ماه ) به نام روز جهانی آب ادامه داد : هر چند امسال بارندگی های خوبی در استان داشته ایم ولی این بارندگی ها بر آبهای زیرزمینی تأثیر چندانی نخواهد داشت و باید در مصرف آب صرفه جویی کرد.
نکات لازم در خانه تکانی
_ برای شستشو برنامه داشته باشید اقلام هم‌جنس را می‌توان در کنار هم با میزان مصرف آب کمتری تمیز کرد.
_ اگر قرار است فرش‌های منازل شستشو شود بهتر است از طریق قالیشویی‌ها انجام شود، چون آنها منابع آب غیرکیفی را که برای شرب مناسب نیست، در اختیار دارند. _ شستن پرده‌ها را به کار بلد‌ها بسپارید تا هم خسته نشوید و هم از آب تصفیه شده استفاده نشود.
_ از تجربه پیشینیان در راستای اصلاح الگوی مصرف آب بهره ببرید. در گذشته برای شستشوی برخی اقلام از تشت آب استفاده می کردند و در انتها از این آب برای آبیاری گل ها و گیاهان استفاده می کردند. شما نیز در استفاده مجدد از آب خاکستری، هوشمند باشید و از آن در چرخه شستشو استفاده کنید. آب خاکستری به فاضلاب تولیدی خانگی از ظرفشویی یا دست شویی، حمام، ماشین لباسشویی و آشپزخانه  ها گفته می شود. می توانید آبی که حاوی مواد شوینده شیمیایی نیست را به مصرف گل‌ها و گیاهان خانگی بسپارید. _در تمیز کردن بالکن یا حیاط، از آب به‌عنوان جارو استفاده نکنید. _مصرف بهینه آب بهترین عیدی ما

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*