بهترین روش‌ برای کنترل دعوای بین خواهر و برادر/ در برابر دعوای فرزندانمان چه واکنشی نشان دهیم؟

یک متخصص اطفال گفت: والدین نباید در دعوا‌های فرزندان خود دخالت کنند چرا که با ورود به این ماجرا به ناچار از یکی از طرفین درگیری حمایت می‌کنند.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بسیاری از بچه‌ها دوست دارند پس از دعوا با خواهر یا برادر خود  جمله «حق با تواست» را از زبان والدین خود بشنوند لذا گفتن اینکه تو مقصر هستی روابط میان فرزندان را بیش از پیش خراب‌ می‌کند.

دخالت در دعواهای خواهر برادری ممنوع

این متخصص اطفال بیان کرد: والدین به هیچ عنوان نباید در دعوا‌های فرزندان خود دخالت کنند چراکه با ورود به این ماجرا والدین به ناچار از یکی از طرفین درگیری حمایت می‌کنند و از طرفی فرزندان یاد می‌گیرند که تا والدین به بحث آنها ورود پیدا نکنند این ماجرا همچنان ادامه دارد؛ لذا بهتر آن است بگذاریم فرزندان خودشان به اختلافات خود خاتمه دهند.

آنچه پدر و مادر‌ها در دعوای خواهر و برادری باید بدانند/ هرگز قضاوت نکنید



محتشمی ادامه داد: از فریاد کشیدن بر سر فرزندان خود پرهیز کنید چرا که با این کار بسیاری از وقت و انرژی خود را از دست می‌دهید و از طرفی فرزندان شما یاد می‌گیرند که به هنگام عصبانیت باید داد و فریاد کرد.

وی افزود: والدین هرگز به هنگام دعوا به کودک خود پند و اندرز ندهند که کسی که عاقل‌تر است، تسلیم می‌شود؛ چون نه تنها او را برای زندگی واقعی پرورش نمی‌دهند بلکه یاد می‌گیرند که همیشه در برابر خواسته‌های منطقی و غیر منطقی دیگران تسلیم شوند، گفتن این جمله باعث می‌شود تا فرزند کوچک همیشه حق با خود بداند و به لیل اینکه همیشه شاهد حمایت والدین است، بسیاری از مواقع شروع کننده و تشدید کننده درگیری‌ها خواهد بود.

خشم فرزندتان را درک کنید

این متخصص اطفال گفت: خشم فرزند خود را درک کنید، در هنگام میانجی گری واقعا سعی کنید تا احساس خشم کودک را بفهمید چرا که اگر یکی از طرفین دعوا حس کند که مادر یا پدر در نقش میانجی حرف او را نمی‌فهمد و به علت عصبانیتش اهمیتی نمی‌دهد، میانجی گری مادر یا پدر سودی ندارد و بچه همچنان کینه خود را از برادر یا خواهرش در دل نگاه می‌دارند تا در یک فرصت مناسب تلافی آن را سر او دربیاورند.

محتشمی تشریح کرد: در صورتی که محیط خانواده دور از اختلافات و دعوا و مرافعه‌های مداوم باشد، باید روابط موجود بین پدر و مادر بر اصول و مبانی محبّت و صمیمیت مبتنی باشد، والدین باید در تربیت فرزندان خود توافق نظر داشته باشند و بدون اعمال تبعیض به تعلیم فرزندان اقدام کنند تا روح صمیمیت و یگانگی در خانواده حکمفرمایی کند، در این صورت اطمینان داشته باشید که بچه‌ها کمتر با هم دعوا می‌کنند.

آنچه پدر و مادر‌ها در دعوای خواهر و برادری باید بدانند/ هرگز قضاوت نکنید



با کودکان خود از دوران کود‌کی‌تان بگویید

وی گفت: خاطرات دوران کودکی خود را برای فرزندتان بگویید، با بیان خاطرات دعوا‌های دوران کودکی خود با خواهران و برادران، کودکانمتوجه خواهند شد که روزگاری پدر و مادر آنها بچه بوده‌اند و می‌فهمند که گرفتاری‌های فعلی خودشان هم معمولی و قابل حل است.

این متخصص اطفال بیان کرد: برای کودکتان در حوزه وسیله‌‌ها و اسباب بازی‌هاحق مالکیت قائل شوید با وجود اینکه اشتراک مهم است، اما نباید کودکان برای تقسیم هر چیزی تحت فشار قرار گیرند؛ هر کودکی باید وسایل مختص به خود را داشته باشد، که کاملا برای خودش باشد، اینگونه یاد می‌گیرند به حریم خصوصی و اموال شخصی یکدیگر احترام بگذارند.

محتشمی یادآوری کرد: وقتی کودکان با هم کنار می‌آیند، آنها را تشویق کنید، تحسین و تمجید کمک بسیار زیادی به ایجاد رفتار‌های مثبت در فرزندتان دارد؛ رمز کار این است که دعوای آنها را نادیده بگیرید و وقتی درست رفتار می‌کنند به آنها توجه کنید زیرا کودکتان خیلی زود متوجه این موضوع می‌شود، به بچه‌ها راه‌هایی آموزش دهید که بتوانند با آرامش و همکاری برای مشکلاتشان راه‌حل پیدا کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*