اخبار علمی

خواص کدو تنبل برای کودکان

کدو حاوی ویتامین C است، این ویتامین با اهمیت در رژیم غذایی کودکان از ابتلا به عفونت جلوگیری می‌کند و سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد، ویتامین A موجود در کدو برای سلامت چشم کودک توصیه می‌شود، این ویتامین علاوه بر سلامت چشم کودک پوست را درخشان و سالم نگاه می‌دارد و برای سلامت دندان‌ها مفید است، همچنین حاوی مواد معدنی دیگر مانند پتاسیم، فسفر، منیزیم و کلسیم است که برای رشد و سلامتی کودک بسیار مفید خواهد بود.

////

خواص باور نکردنی سیر

سیر برای درمان تب، سرفه، سردرد، شکم درد، احتقان سینوسی، نقرس، روماتیسم، هموروئید، آسم، برونشیت، تنگی نفس، فشار خون پایین، قند خون پایین، قند خون بالا و جای گزیدگی مار استفاده می‌شود، همچنین از سیر برای مبارزه با استرس و خستگی و حفظ سلامت کبد نیز استفاده می‌شود؛ سیر برای درمان نسیان و فراموشی مفید است و مالیدن آن روی گل مژه و جوش پلک چشم باعث برطرف شدن آنها می‌شود.

////

خواص فلفل قرمز چیلی

فلفل چیلی از میوه‌های گیاهان فلفلی است که به خاطر طعم تندشان معروف هستند؛ آنها با فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی مرتبط هستند و بیشتر به گونه‌ای تعلق دارند که از لحاظ علمی به عنوان کاپسیکوم آنوم شناخته می‌شود، انواع زیادی فلفل چیلی مانند فلفل ماین و فلفل هالوپینو وجود دارد، فلفل چیلی از ابتدا به عنوان ادویه و یا مواد جزئی در غذا‌های مختلف، ادویه‌ها و سس‌ها استفاده می‌شده است که آنها معمولاً پخته، خشک و پودر می‌شوند.

////

شیوه نادرست استفاده از سبزیجات

اگر به هر دلیل معمولا غذای در طول هفته‌تان را یک‌جا آماده می‌کنید، برایتان راحت‌تر است به پخت غذا‌هایی بپردازید که به راحتی گرم می‌شوند؛ غذا‌هایی مانند فیله مرغ، جوجه و همچنین انواع پاستا و ماکارونی با سبزیجات اغلب در اولویت قرار دارند؛ بهترین غذایی که باعث کاهش وزن می‌شود باید غنی از مواد مغذی باشد، یعنی هر وعده غذایی باید از ۵۰ درصد میوه و سبزی تهیه شده باشد، اگر به سبزیجات بخارپز و گرم مانند بروکلی علاقه ندارید، به سراغ وعده‌های مورد علاقه خودتان بروید، سبزیجاتی که کمی تفت داده شده باشند، بهتر از انواع بخارپز یا سرخ شده گرم می‌شوند.

////

 

فواید پوست لیمو در پیشگیری از سرطان پوست و کاهش وزن

بسیاری از ما درباره خواص مفید و ارزش غذایی پوست لیمو اطلاعی نداریم، بنابراین بهتر است قبل از دور انداختن پوست لیمو کمی به خواص آن فکر کنیم، چرا که حتی پوست لیمو نیز بسیار مفید است.

به گزارش خبرنگار مهر، ارزش غذائی پوست لیمو ترش برای سلامت بسیار زیاد است. پوست لیمو ۵ تا ۱۰ برابر آب لیمو ویتامین دارد. از جمله خواص لیموترش می توان به موارد زیر اشاره کرد.

پیشگیری از سرطان پوست: پوست لیموترش حاوی میزان بالا لیمونن است که می تواند از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری کند.

کنترل وزن: میزان بالا پلی فنول های موجود در پوست لیمو می تواند به حفظ وزن سالم کمک کند. همچنین می تواند به خلاصی از چربی های اضافی تجمع یافته در کبد هم کمک کند.

افزایش مقاومت انسولین: زمانیکه بدن قادر به واکنش به عملکرد هورمون انسولین نباشد، میزان قندخون افزایش یافته که منجر به شرایطی موسوم به پیش دیابت می شود. پوست لیموترش می تواند موجب تقویت مقاومت انسولین شود. چراکه حاوی پلی فنول های است که با هدف قراردادن تجمع چربی در ناحیه شکمی به بهبود این مشکل کمک می کند.

پیشگیری از سرطان روده: پوست مرکباتی نظیر لیمو و پرتقال حاوی خواص ضدسرطانی قوی ای هستند. آنها حاوی مقادیر زیاد فلاوونوئیدهای موسوم به پلی متوکسی فلاوون هستند که رشد تومور درروده را هدف قرار می دهند. همچنین سرشار از هسپریدین و دیوسمین هستند که به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک می کنند.

ورزش روزانه از بروز سنگ کلیه جلوگیری می کند

تهران – ایرنا – رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش موثر تحرک بدنی در کاهش سنگ سازی کلیه،گفت: ورزش روزانه حدود ۳۰ دقیقه می تواند از بروز سنگ کلیه جلوگیری کند.

دکتر عباس بصیری در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه مردم نباید ورزش را فراموش کنند،اظهار داشت:تحرک بدنی مناسب علاوه بر کاهش ابتلا به سنگ کلیه، دفع سنگ کلیه را راحت تر می کند.
وی حفظ مایعات بدن در هنگام ورزش را لازم دانست و گفت:در زمان ورزش نباید مصرف آب فراموش شود.

** نمک بزرگ ترین عامل ایجاد سنگ دستگاه ادراری است
وی بر لزوم کاهش مصرف نمک تاکید کرد و اظهار داشت:نمک یکی از بزرگ ترین عوامل تولید کننده سنگ در دستگاه ادراری است و مردم باید از مصرف بی رویه آن به شدت پرهیز کنند.
بصیری، مصرف سرانه نمک در کشور را بیش از حد مجاز اعلام کرد و گفت: مصرف روزانه نمک در کشور حدود ۱۲ گرم است در حالی که حد مجاز آن شش گرم در روز است.
رئیس انجمن اورولوژی ایران به مردم توصیه کرد از خوردن نمک، آجیل شور و فست فودها پرهیز کنند تا دچار عوارض آن از جمله سنگ دستگاه ادراری نشوند.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده با مصرف سیر و پیاز

به گفته محققان، مصرف سبزیجات خانواده آلیوم که شامل پیاز، سیر، تره فرنگی و موسیر هستند، با کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، تحقیقات محققان دانشگاه پزشکی چین نشان می دهد مصرف میزان بالا سبزیجات آلیومی ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۷۹ درصد کاهش می دهد.

«ژی لی»، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «نکته حائز اهمیت در این تحقیق این است که هر چقدر مصرف سبزیجات آلیومی بیشتر باشد، میزان حفاظت در مقابل سرطان روده بزرگ بیشتر خواهد بود.»

وی در ادامه می افزاید: «به طورکلی یافته های فعلی نشان می دهد که چقدر پیشگیری اولیه از ابتلا به سرطان روده بزرگ از طریق تغییر در سبک زندگی مهم است.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*