گرگم و گله می برم

داستان «گرگم و گله می برم» فقط در کتاب ها نیست و نمونه های آن را می توان در جاهایی مثل روستاهای شهرستان فردوس دید.

به گزارش خبرنگار ایرنا از ابتدای امسال گرگ ها به گله گوسفندان در بیشتر روستاهای شهرستان فردوس حمله کرده و مردم روستاهایی نظیر خرو، امرودکان،‌ انارستانک، ظِهر و… که بیشتر آنها دامدار هستند را متضرر کرده است.
دامداران که چشم امید و منبع درآمدشان از طریق چند راس گوسفند است، باید با چشمان خود نظاره گر حمله گرگ و دریده شدن دام هایشان باشند.
یکی از اهالی روستای خرو که تاکنون پنج راس از گوسفندانش توسط گرگ ها دریده شده است، گفت: بیشتر مردم روستا دامدار هستند و منبع درآمد دیگری ندارند.
عیدی افزود: با وجود خشکسالی های طولانی و نبود علوفه باز هم مجبوریم گوسفندان را به چرا ببریم ولی شاهد حمله گرگ ها و از بین رفتن دام هایمان هستیم.
این دامدار که از نزدیک شاهد حمله این حیوان به گله بوده است گفت: گرگ ها حتی از سگ گله و چوپان خیالی ندارند و حتی ممکن است به چوپان هم حمله کنند.
یکی از اهالی روستای امرودکان فردوس نیز که چند قلاده گرگ چند روز گذشته چهار راس گوسفند وی را دریده و سه راس را زخمی کردند، گفت: ‌در شرایط فعلی با وجود گرانی دام و علوفه، یک دامدار باید همواره نگران حمله گرگ ها و از بین رفتن دام هایش باشد.
علی بشیری زاده افزود: در چند روز اخیر گرگ ها با حمله به گله گوسفندان، ‌نزدیک به پنج میلیون تومان به بنده خسارت زدند که این مبلغ برای یک پیرمرد روستایی واقعا سنگین و غیرقابل جبران است.
وی بیان کرد: مسئولان باید برای مهار و کنترل این حیوان و جلوگیری از حمله آنها به گوسفندان فکری بکنند چون این روزها با سرد شدن هوا،‌ گرگ ها حتی در کوچه های روستاهای فردوس پرسه می زنند و ممکن است به مردم نیز حمله کنند.
سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان فردوس هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر سال با سرد شدن هوا گرگ ها به جوامع انسانی نزدیک تر می شوند و اینکه در بعضی مواقع حمله این حیوان به دام ها بیشتر شده و خسارت های بیشتری به بار می آورد، معلول علت های مختلفی است.
سیدرضا فیض بخش افزود: امسال از ۲ ماه گذشته با گزارش حمله گرگ به دام های روستای امرودکان و برون این خسارت ها رخ داد که از همان زمان پیگیری فرمانداری، بخشداری، اداره حفاظت محیط زیست و دیگر ارگان های مختلف با گرفتن جلسات و حضور محیط بانان در کنار چوپانان آغاز و تذکرات لازم به اعضای شورا، دهیاران و دامداران به صورت حضور در روستا و ارسال شیوه نامه کتبی چگونگی برخورد با گرگ ها داده شد.
وی گفت: همچنین اجازه تیراندازی برای فراری دادن گرگ ها و از بین بردن گرگ های دو رگ یا به اصطلاح گرگاس ها در مناطق حفاظت شده نیز به محیط بانان داده شده است.
سر‌پرست حفاظت محیط زیست شهرستان فردوس بیان کرد: در پیگیری های مختلف دلایل نزدیک شدن گرگ ها به جوامع انسانی اینگونه بررسی شده است که قطعا شرایط موجود به دلیل آسیب هایی است که به اکوسیستم وارد شده و بیشترین این آسیب ها را انسان به طبیعت وارد کرده است، البته شاید کمترین آسیب را همین دامداران و روستاییان زده اند که اکنون خسارت دیده اند.
وی گفت: بیشترین حمله مربوط به گرگ های دو رگی است که از جفت گیری گرگ ها با سگ های ولگرد بوجود آمده اند که این گرگاس ها جسورتر بوده و به انسان نیز نزدیک تر می شوند.
فیض بخش تصریح کرد: تخریب زیستگاه های طبیعی به دلایل انسانی مانند شکار غیرمجاز و تخریب مراتع و چرای بی رویه و اقلیمی مانند خشکسالی ها و کم شدن غذا در طبیعت باعث نزدیک شدن گرگ ها به جوامع انسانی برای تامین غذا می شود.
وی گفت: رها کردن زباله ها، لاشه های مرغ ها و حیوانات تلف شده در اطراف روستاها و مرغداری ها سبب نزدیک شدن حیوانات گوشتخوار مانند گرگ ها به اطراف جوامع انسانی یا ایجاد نسل های دو رگ سگ سانان شده است.
وی افزود: رعایت نکردن نکات ایمنی مانند نداشتن سگ خوب محافظ گله، همراه بودن پیرمردان یا کودکان با گله و نداشتن حریم و دیوار مناسب دامداری ها گرگ ها را به حمله به دام های اهلی ترغیب می کند ‌که امید است ما انسان ها نقش خود در آسیب به طبیعت را بپذیریم.
سرپرست حفاظت محیط زیست فردوس گفت: باید بدانیم قوانین موجود در طبیعت قوانین الهی هستند که در صورت زیر پا گذاشتن این قوانین آسیب آن به خود انسان بر می گردد و معمولا کسانی آسیب می بینند که شاید خودشان کمترین آسیب را به طبیعت وارد کرده اند.
وی تصریح کرد: در ۲ ماه گذشته بیش از ۳۰ مورد ماموریت برای فراری دادن گرگ ها و دفع گرگاس ها برای محیط بانان صادر شده و همچنین با هدف کمک به روستاییان، مجوز میرشکار نیز برای چند نفر صادر شده ا‌ست.
استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و فردوس در ۱۹۵ کیلومتری بیرجند مرکز این استان است.
گزارش: اعظم جمالی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*