توطئه های ناتمام علیه ایران، از ورشو تا خاش

تهران – ایرنا – شیوه های دشمنی با مردم ایران و دامنه توطئه ها علیه جمهوری اسلامی در سالگرد چهلمین سال پیروزی انقلاب، از کنفرانس هایی با توهم صلح تا تحرکاتی با توهم عدل گسترده شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، همزمان با برگزاری دورهمی های ضد ایرانی و به اصطلاح صلح طلبانه در پایتخت لهستان، شامگاه چهارشنبه ۲۵ بهمن، گروهک تروریستی جیش العدل، در عملیاتی انتحاری، اتوبوس حامل مرزبانان ایران را در جاده خاش به زاهدان مورد حمله قرار داد و تا این لحظه ۲۱ نفر از مسافران این اتوبوس را به شهادت رسانده است.
گرچه به سیاق گذشته مدافعان حقوق بشر بازهم ارتباطی ظاهری میان آن کنفرانس این ترور نخواهند یافت! اما مردم ایران سال هاست که ارتباط میان نشست های صلح طلبانه آمریکا محور را با شرارت ها و ترورهای منطقه ای دیده و درک کرده اند. به ویژه آنکه ورشو این روزها به بهانه صلح در خاورمیانه، دولت ها و رژیم هایی را میزبانی می کند که از حامیان تروریست های منطقه هستند.
از دیگر سو، برخی پایتخت های اروپای شرقی سال هاست به مرکز تجمع و زندگی گروهک هایی تبدیل شده است که نخستین ترورها در ایران پس از انقلاب از سوی آن ها انجام یافته است. تجمع برخی منافقان در محل برگزاری نشست ورشو، حضور رژیمی که مبدع تروریسم دولتی در جهان است و مقامات کشورهایی که برای ناامن سازی مرزهای ایران دلارهای نفتی میلیاردی هزینه می کنند همان دلایل مبرهنی هستند که می توانند این دو رویداد را به هم ربط دهند و آشکار کنند که طرح جنگ و ترور می تواند از کانون نشستی برای صلح هم کشیده و اجرا شود.
کلیدواژه صلح در خاورمیانه، که یک ماه تمام در بوق و کرنای رسانه های غربی بود، شاید پیش از این هم به دلیل عدم رغبت بسیاری از کشورها، شکست خورده به نظر می رسید اما با حادثه تروریستی در زاهدان ناظران باید یقین یابند که هدف از نشست ورشو هرچه بوده و باشد، ریشه کنی ترور نبوده است.

**ترور آخرین دستاویز دشمنی
تلخکامی حاصل از ترور که این روزها مردم ایران را عزدار فرزندان خود کرده، آن هم دو روز پس از شیرینی حضور مردم در جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد که این حضور تا چه اندازه برای دشمنان ایران گران آمده که خشم خود را از زبان گروهک های حقیر منطقه بیان کرده اند. چهل سال ترور، جنگ و تحریم نتوانست این حضور را کم رنگ کند و این حربه نامبارک ترور شاید آخرین دستاویزی باشد که برای ایرانیان تدارک دیده شده است.
تحریم ها، تبلیغات و تحریکات گسترده برای از صحنه به در کردن مردم نتیجه بخش نبود و گروهک های منطقه ای ماموریت یافتند تا به حذف فیزیکی روی آورند. تاریخ ملت ها اما نشان داده است که این میزان سبعیت و وحشیگری درباره انسان ها از سوی هر شخص و نهاد و گروهی باشد، بومرنگ وار به خود آن ها باز خواهد گشت. فهرست ترورهای صورت گرفته علیه مردم و مسوولان ایرانی هم نشان می دهد اولین ضررکنندگان از ترور مردم، تروریست ها بوده اند.
دریافت این نکته که ایرانیان به وضوح ردپای بسیاری از مدافعان ظاهری حقوق بشر را در این ترورها آشکارا می بینند، می تواند پرده جهل چهل ساله را از دیدگان آن ها بردارد اما معادلات جهانی و منافع اقتصادی و دادوستدهای سیاسی پیچیده تر از آن هستند که اجازه برداشتن دهند.
ریشه کنی تروریسم در خاورمیانه بسیاری از کارخانه های اسلحه سازی در شرق و غرب عالم را تعطیل کرده و نقشه های تفرقه افکن بسیاری از تندروهای مذهبی و مرتجع در منطقه را نقش بر آب خواهد کرد، طبیعی است که نه صاحبان کارخانه های اسلحه و نه حامیان تندروی ها، به این ریشه کنی علاقه ای نداشته باشند و کنفرانس ها قبل و بعد از ورشو هم تنها صحنه نمایشی باشد به کارگردانی آمریکا و تهیه کنندگی محور عبری-عربی.

**ترور در ایران و چشم بسته جهان
تاریخچه تروریسم در ایران چهل سال گذشته از همان ماه های نخست پیروزی انقلاب ایران آغاز شده است. انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، انفجار دفتر نخست وزیری، ترور شخصیت ها و مسوولان اثرگذار جمهوری اسلامی، مردمان عادی و زنان و کودکان بی گناه نمونه هایی از چهاردهه ترور در ایران است که در بسیاری از آن ها مدافعان حقوق بشر چشم بر آن بستند.
عمق جنایت در خاش زاهدان گرچه محکومیت های بین المللی را در پی داشت اما لهستان به عنوان میزبان کنفرانس ضد ایرانی ورشو در واکنش خود هم عملیات تروریسیتی را محکوم کرده و هم در موضعی عجیب اعلام کرده است که در لهستان تروریسیتی وجود ندارد. این درحالی است منافقین طی روزهای برگزاری کنفرانس ورشو، در این شهر میتینگ های سخنرانی با حضور برخی چهره ها و مقامات آمریکایی و با حمایت و بسترسازی دولت لهستان برگزار کردند. به طور یقین لهستان درباره پیشینه ترورهای سازمان یافته از سوی این گروه علیه مردم ایران آگاه است و این نوع موضع گیری با وجود آن نوع آگاهی نشان از چشم بستن بر واقعیات تروریسم در ایران دارد.
واقعیت آن است که برخی از کشورهای واکنش دهنده به حادثه تروریستی خاش نه تنها برای نابودی ترور در مرزهای ایران تلاش نکردند، بلکه پناهگاه تروریست ها هم شدند و از آن ها حمایت مادی و معنوی کردند.
به دنبال امنیت خاورمیانه، در کنفرانسی که ایران در آن حضور ندارد از نوع همان چشم بستن بر حقایقی است که غرب طی چهاردهه گذشته پی گرفته و آزمودن روش هایی است که آزموده شده و خطا بوده اند.

** امنیت مرزهای ایران و وظیفه همسایگان
این دومین حادثه تروریستی طی سه ماه گذشته در جنوب شرق ایران و استان سیستان و بلوچستان است. موقعیت خاص این استان هم در داخل مرزهای ایران و هم به لحاظ همسایگی با کشورهایی چون پاکستان و افغانستان سبب شده است که تروریست ها و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آن ها، ناامنی مرزهای ایران را از این ناحیه پیگیری کنند.
حضور پررنگ سعودی ها در کنفرانس ورشو، سفر منطقه ای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که آغاز آن از پاکستان و همراه با وعده های رنگارنگ بود و فراموشی قوانین و تعهدات همسایگی و مرزی از سوی پاکستان در برخورد قاطع با گروهک های تروریستی حاضر در این کشور، بخش های مختلف طرح پازل مانندی هستند که کنار هم چیده شدند و شب گذشته ۲۷ نفر از جوانان ایران را به شهادت رساندند.
پاکستان به عنوان دولت مسوول در مرزها، گرچه نمی تواند چشم بر دلارهای نفتی شاهزاده سعودی ببندد اما با سهل انگاری در حراست از مرزهای خود برشاخه نشسته و بُن امنیت می بُرد.
به گزارش ایرنا ۲۷ تن از مرزبانان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته در حرکت کور تروریستی گروه تکفیری به اصطلاح به جیش العدل در جاده زاهدان به خاش در استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند و ۱۲ تن نیز مصدوم شدند.
همزمان با این رویداد تلخ وزیران برخی از کشورهای جهان روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۴ و ۲۵ بهمن در ورشو گرد هم آمدند تا درباره روند صلح در خاورمیانه و نقش ایران در این زمینه به گفتگو بنشینند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*