هشدار دامپزشکی در خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص ورود ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به مرغداریهای استان هشدار داد.

عجم رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور خراسان جنوبی گفت: به دلیل سرد شدن هوا، افزایش تعداد پرندگان مهاجر در زیستگاه ها و تالاب ها، افزایش جوجه ریزی های غیر مجاز و حمل و نقل غیر قانونی طیور از خارج استان احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شدت می گیرد.

وی با بیان اینکه امسال در تمام کشور حضور پرندگان مهاجر در زیستگاهها با تأخیر همراه بود، افزود: در هفته های گذشته حضور این پرندگان پر رنگ تر شده است و این هشدار به دلیل اینکه مرغداری های استان تاکنون عاری از بیماری بودند و به ویروس حساسند، به محض ورود ویروس تلفات سنگینی خواهند داد.

عجم با اشاره به افزایش جوجه ریزی های غیر مجاز گفت: افزایش تقاضای بازار و افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ موجب شده  تا افراد با سرمایه اندک و نداشتن اطلاعات کافی در زمینه پرورش طیور نسبت به احداث واحدهای پرورش کوچک و غیرمجاز اقدام کنند که این موضوع ریسک انتشار و تلفات بیماری را به شدت افزایش می دهد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور استان از مردم خواست تا در صورت اطلاع از وجود واحد پرورش طیور فاقد پروانه، مراتب را در اسرع وقت به دامپزشکی شهرستان خود اعلام کنند تا برخورد قانونی و کنترل های بهداشتی لازم صورت گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*