معاون سازمان برنامه و بودجه: بودجه پارک های علم و فناوری ۷۳ درصد افزایش یافت

بودجه پارک های علم و فناوری ۷۳ درصد افزایش یافت

بیرجند- معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: از سال ۹۲ تا کنون ۴۰۰ درصد بودجه نظام سلامت را افزایش داده‌ایم و دیگر امکان تزریق پول بیشتر به وزارت بهداشت وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی پنج شنبه شب در شورای توسعه و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در سازمان برنامه و بودجه بر مبنای یک هدف تعریف شده به سراغ  استان‌های کمتر توسعه یافته رفته و از نزدیک مشکلات آنان را جویا می‌شویم.

معاون سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: با توجه به خرده فرهنگ ها متعدد در کشور برنامه ریزی برای هر منطقه کشور باید  به صورت مجزا و با توجه به نیازهای آن منطقه صورت گیرد.

تفاهمات سفر پیگیری می‌شود

نمکی ادامه داد: پیرو سفر به خراسان جنوبی کمیته‌ای تشکیل خواهیم داد و تفاهمی مبنی بر اینکه توسعه استان از چه محورهایی محقق می‌شود، صورت خواهد گرفت و بعد از سه ماه پیگیر نتایج و تفاهمات می‌شویم.

وی با اشاره به برخی از گلایه‌ها در زمینه سرانه دانشگاه بیرجند در مقایسه با دانشگاه‌های مشابه در کشور افزود: اگر بی عدالتی در توزیع منابع وجود داشته باشید بی شک با راهکارهایی چون افزایش تخصیص جبران خواهیم کرد.

معاون سازمان برنامه و بودجه با تبیین اینکه در زمینه فضاهای آموزشی در خراسان‌جنوبی نیز انتقاداتی مطرح شد، گفت: حدود ۶۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه عمرانی نهادها و سازمان‌های مرتبط با آموزش در بودجه سال ۹۸ گذاشته‌ایم.

ترمز پروژه های با زیر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی را کشیده‌ایم

نمکی با تأکید بر اینکه ترمز پروژه های با زیر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی را کشیده‌ایم، اظهار کرد: با برنامه‌هایی چون خرید تضمینی خدمت از سرمایه گذار بخش خصوصی می‌خواهیم انگیزه بخش خصوصی برای ورود به این پروژه‌ها را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: هر چند پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت بازنشستگان در سازمان ها و اداراتی چون دانشگاه علوم پزشکی  با توجه به کاهش ارزش پول باعث تأسف و ناراحتی است ولی با وجود این سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در این زمینه برای بازنشستگان گذاشته شده بود.

معاون سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: هر چند انتظارات از سازمان برنامه و بودجه بسیار است ولی با توجه  به محدودیت‌های درآمدی و مالی در کشور نگذاشتیم حتی برای یک روز حقوق کارمند و بازنشسته به تأخیر بیفتد.

نمکی افزود:  از ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی که برای رفاه اجتماعی در نظر گرفتیم حدود ۸۳ هزار میلیارد به دو صندوق بازنشستگان کشوری و لشکری پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری در خراسان جنوبی، گفت: معتقد هستیم که در زمینه زیر ساخت‌ها، کارآفرینی در حوزه گردشگری و ایجاد بازارچه های محلی کار جدی باید صورت گیرد و در این زمینه حمایت لازم را انجام می‌دهیم.

نظام آموزش عالی کشور دارای اشکالات جدی است

معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برخی اشکالات در حوزه آموزش عالی گفت: متأسفانه آموزش عالی در کشور ما  به هیچ وجه با نیازها متناسب نیست و علی ‌غم همه پیشرفت ها اشکالات جدی در آن وجود دارد.

نمکی اظهار کرد: چرا در خراسان‌جنوبی ۸۵ درصد رشته های دو دانشگاه باید مشابه همدیگر باشد و شاهد هم افزایی در عرصه های مختلف آموزشی نیستیم در حالی که با همفکری و هم افزایی می‌توان به موفقیت‌های بزرگی رسید.

وی با اشاره به لزوم تقویت پارک‌های علم و فناوری بیان کرد: در بودجه سال ۹۷ بودجه پارک های علم و فناوری حدود ۷۳ درصد افزایش یافته است.

امکان تزریق پول بیشتر به وزارت بهداشت وجود ندارد

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: از سال ۹۲ تا کنون ۴۰۰ درصد بودجه نظام سلامت را افزایش داده‌ایم و دیگر امکان تزریق پول بیشتر به وزارت بهداشت وجود نداشته و باید به سمت روش‌هایی چون سیستم ارجاع  و پرونده الکترونیک برای کاهش هزینه‌ها برویم.

نمکی اظهار کرد: در بودجه ۹۸ برای وزارت بهداشت ۳۶ هزار میلیارد تومان پول گذاشته‌ایم.

 وی بیان کرد: حقوق کارمندان دولت جهت جا نماندن از تورم احتمالی سال آینده در بودجه ۲۰درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به برخی از انتقادات در زمینه کمبود کلاس درس در بیرجند یادآور شد: این  مشکل باید رفع شود ولی در کنار آن باید این نکته را در نظر بگیریم که دیگر در هیچ کجای دنیا  کلاسی با دو – سه دانش‌آموز وجود ندارد.

گلایه رئیس دانشگاه بیرجند از سرانه اعتباری پایین دانشگاه

بیرجند-رئیس دانشگاه بیرجند در شورای برنامه‌ریزی خراسان جنوبی در زمینه تفاوت سرانه اعتباری دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های برخی دیگر از استان‌ها، گفت: دلیل این تفاوت به‌هیچ‌وجه مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد خامسان، پنج‌شنبه‌شب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی اظهار کرد: دانشگاه  بیرجند ۱۲ هزار و ۳۴۸ دانشجو دارد که از این تعداد ۷۰ درصد در مقطع کارشناسی و ۳۰ درصد در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند.

رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: ۴۳ درصد دانشجویان دانشگاه بیرجند بومی و ۵۷ درصد غیربومی هستند و همچنین دارای ۳۴۶ عضو هیأت علمی هستیم که ۳۰ درصد آنان دانشیار به بالا هستند.

خامسان با اشاره به اینکه  بسیاری از نیروهای کادر اداری دانشگاه در حال بازنشستگی هستند، ادامه داد: اگر به‌جای بازنشستگان نیرو جذب نکنیم در سال‌های آتی با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

وی افزود: تلاش ما بر این است که تا دو سال آینده پردیس شهدا دانشگاه به پردیس شوکت‌آباد منتقل شود.

رئیس دانشگاه بیرجند همچنین در این جلسه نسبت به تفاوت سرانه دانشگاه بیرجند نسبت به دانشگاه‌های برخی دیگر از استان‌ها، گفت: دلیل این تفاوت به‌هیچ‌وجه مشخص نیست.

محمد دهقانی فیروزآبادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند سه هزار و ۵۰۰ دانشجو تحصیل می‌کنند و همچنین ۲۵۹ عضو هیأت علمی داریم.

وی با اشاره به تخصیص نیافتن ۴۲ میلیارد تومان از بودجه سال قبل دانشگاه اظهار کرد: این مسئله دانشگاه را از جهت مالی دچار مشکل کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: متوقف ماندن پروژه بیمارستان ۳۲ تختخوابی بشرویه، مکان نامناسب  بیمارستان زیر کوه، پرداخت نشدن پایان خدمت بازنشستگان و نداشتن ردیف بودجه مستقل برخی از دانشکده‌های اقماری دانشگاه از جمله مشکلات است.

پنج هزار کلاس درس در خراسان جنوبی هوشمندسازی نشده است

بیرجند- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: پنج هزار کلاس درس در خراسان جنوبی هوشمند سازی نشده که هر کلاس درس نیازمند ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی واقعی پنج شنبه شب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در خراسان جنوبی ۱۵۱ مرکز شبانه روزی با ۱۸ هزار دانش آموز داریم که باید نسبت به سرانه این دانش آموزان توجه ویژه‌ای داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: ۱۷۱ دانش آموز و نزدیک به ۹ هزار کلاس درس در خراسان جنوبی وجود دارد.

واقعی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد مدارس خراسان‌جنوبی مجهز به سیستم گرمایش حرارت مرکزی نیستند، ادامه داد: متصل کردن این مدارس به سیستم گرمایش حرارت مرکزی  حدود ۶۳ میلیارد تومان هزینه می‌طلبد.

وی افزود: با توجه به اینکه در نتیجه خشکسالی‌ها سیل مهاجرت را از روستاها به شهر بیرجند داریم جمعیت دانش آموز استان و شهر بیرجند رشد داشته و بیش از سایر شهرستان‌ها با کمبود کلاس درس رو به رو هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در مسکن مهر خراسان جنوبی نیازمند ۳۶۵ کلاس درس هستیم که از این تعداد ۲۴۴ کلاس مربوط به مرکز استان است.

واقعی با اشاره به اینکه پنج هزار کلاس درس در خراسان جنوبی هوشمند سازی نشده است، اظهار کرد: هوشمند سازی هر کلاس درس نیازمند ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

وضعیت پوشش رادیویی و تلویزیونی در برخی شهرستانها ۵۰ درصد است

علیرضا آیینه دار مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی هم  در این جلسه اظهار کرد: در زمینه پوشش رادیویی و تلویزیونی استان وضعیت خوب و قابل قبولی نداریم و از میانگین کشوری پایین تر هستیم به گونه‌ای که در حال حاضر شهرستان‌هایی با ۵۰ درصد پوشش تلویزیونی در استان داریم که اکثر آنها در مناطق مرزی است.

وی اظهار کرد: در حوزه های مختلف نمایندگی استان نیز به خاطر پراکندگی ۳۹۶ ایستگاه تلویزیونی، پنج ایستگاه رادیویی و یک ایستگاه پرقدرت کار پوشش را انجام می دهیم.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان‌جنوبی بیان کرد: سال گذشته تنها از این تعداد ۴۲ ایستگاه تبدیل به دیجیتال شده و امسال ۳۶ ایستگاه تلویزیونی را با کمک فرمانداران، دهیاران و خودیاری مردم آغاز کرده ایم.

وی گفت: اگر امسال نتوانیم این تجهیزات را نصب و ایستگاه ها را مستقر کنیم عملکرد خوبی نخواهیم داشت چون این ایستگاه ها از ۶۰ تا ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما هر کدام به دلایلی متوقف شده است.

کمبود کلاس درس در بیرجند به وضعیت قرمز رسیده است

بیرجند- نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت: کمبود کلاس درس در بیرجند به ویژه منطقه شمال شهر آن در وضعیت قرمز است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید محمد باقر عبادی پنج شنبه شب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی در خراسان جنوبی کمبود کلاس درس است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کمبود کلاس درس در شهر بیرجند و به ویژه منطقه شمال شهر  به وضعیت قرمز رسیده و شرایط در این زمینه بحرانی است که باید تدبیر جدی صورت گیرد.

عبادی ادامه داد: گلایه فعالان حوزه آموزشی این است که چرا سرانه دانشگاه بیرجند در مقایسه با دانشگاه هایی چون سیستان و بلوچستان پایین‌تر است که این عدم توازن نیز باید مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت ورود جدی به بخش آموزش در حوزه اشتغال افزود: کشاورزی که با خشکسالی چند ساله رو به رو است باید در زمینه حرفه جایگزین برای درآمدزایی آموزش ببیند چرا که در غیر اینصورت با مشکل رو به رو می شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه آموزش عالی یکی از مهمترین مشکلات این است که دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی ساختمان مناسبی ندارد.

عبادی با گلایه از طولانی شدن پروژه اجرای باند دوم جاده بیرجند- قاین- مشهد و عملیاتی نشدن راه آهن بیرجند یادآور شد:  مردم احساس می‌کنند که بودجه پروژه‌ها در نقاط  مختلف کشور عادلانه توزیع نمی‌شود که با توجه به عملیاتی نشدن برخی پروژه‌ها جوابی برای این سؤال مردم وجود ندارد.

محمدرضا امیر حسنخانی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس نیز در این جلسه گفت:  برخی از پزشکان طرح خود را در منطقه تمام کرده ولی هنوز  کارانه خود را دریافت نکرده‌اند.

وی اظهار کرد: اگر می خواهیم پزشکی در منطقه محروم باقی بماند باید حدأقل حقوق مالی او را درست و به موقع پرداخت کنیم.

نماینده فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس با اشاره به اینکه خراسان جنوبی تنها استانی است که یک کیلومتر آزاد راه ندارد، بیان کرد: این مشکلات باعث شده مردم خراسان‌جنوبی هر روز با حوادث تلخ ترافیکی رو به رو شوند.

امیر حسنخانی با اشاره به اینکه در بودجه سال های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ ردیف‌های ملی خراسان‌جنوبی بسیار کم است، یادآور شد: در حال حاضر فردوس بیشترین نرخ مهاجرت و سرایان بالاترین نرخ بیکاری در خراسان‌جنوبی را دارد.

خراسان جنوبی محروم از نگاه ملی/توجه به زیرساخت های توسعه استان

بیرجند- استاندار خراسان‌جنوبی بابیان اینکه منطقه‌ای برخوردار از نعمت های الهی ولی محروم از توجه ملی است، گفت: توجه به زیرساخت های توسعه استان را در بخش های مختلف مدنظر قرار داده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صادق معتمدیان پنج شنبه شب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خراسان‌جنوبی منطقه‌ای برخوردار از نعمت های الهی ولی محروم از توجه ملی است.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: در خراسان‌جنوبی هر چند تلاش‌های زیادی در حوزه ایجاد بازارها انجام شده ولی در حال حاضر از چهار بازارچه آن تنها در بازارچه ماهیرود به صورت نیمه فعال فعالیت صورت می‌گیرد.

معتمدیان ادامه داد: ایجاد زیر ساخت‌های جدید توسعه صادرات خراسان‌جنوبی جهت ارتقاء وضعیت معیشت مردم استان به ویژه مرزنشینان در کوتاه مدت مد نظر است.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه از نظر معدن رتبه چهارم در کشور را داریم ولی زیر ساخت اساسی در این حوزه صورت نگرفته است، افزود: در حوزه معدن در استان بیشتر به صورت خام فروشی کار می‌شده است و به سمت فراوری نرفته‌ایم.

معتمدیان با تأکید بر اینکه گردشگری و کشاورزی از اضلاع توسعه خراسان‌جنوبی است، گفت: در زمینه محصولات کشاورزی نیز باید به سمت ایجاد گمرک های تخصصی و صنایع بسته‌بندی و تبدیلی برویم.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: در دولت یازدهم دسترسی خراسان‌جنوبی به استان فراه افغانستان فراهم شده که سبب رونق ترانزیت در این منطقه می‌شود.

معتمدیان اظهار کرد: خراسان‌جنوبی تنها استانی است که یک کیلومتر آزادراه نداشته و علیرغم اینکه با ۶ استان مهم در ارتباط هستیم اما جاده‌ها وضعیت مناسبی ندارد.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های جدی ما در زیرساخت‌ها موضوع راه‌هاست که با وجود موقعیت ممتاز استان از چابهار به سرخس اقدام عملیاتی در خصوص ریل صورت نگرفته است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه‌های منابع طبیعی، عشایری و سایر حوزه ها نیز ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد.

معتمدیان ادامه داد: یکی از مشکلات در حوزه سلامت، بهداشت و درمان نامتوازن بودن خدمات بهداشتی و درمانی در سطح استان و شهر بیرجند است.

وی یادآور شد: با توجه به هم مرز بودن با افغانستان می‌توان برای روابط پزشکی و پروژه‌ای با این کشور و جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه بیرجند نیز برنامه‌ریزی کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*