مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی خبر داد: کاهش یک میلیون متر مکعبی برداشت آب از منابع زیرزمینی استان/ مطالبه ۱۴ میلیارد تومانی آب و فاضلاب استان از مشترکین

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از کاهش یک میلیون متر مکعبی برداشت آب از منابع زیرزمینی طی ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در سطح استان خبر داد.
مهندس مهدی هاشمی مقدم روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت یازدهم دیماه سالروز تصویب قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب در کشور برگزار شد، گفت: متوسط جمعیت تحت پوشش شرکت در استان در بحث آب شرب ۸۵/۹۹ درصد است که بالاتر از متوسط کشوری که حدود ۹۹ درصد است، می‌باشد. ضمن اینکه درصد جمعیت برخوردار ما نیز در بحث آب شرب در کشور حدود ۴۶ درصد و در استان ۳۶ درصد است که بستگی به شرایط هر منطقه دارد و ما در راستای افزایش جمعیت برخوردار تلاش می‌کنیم.
برداشت ۳۰ میلیون متر مکعبی آب
از منابع زیرزمینی استان در سال‌جاری
وی با ذکر اینکه با تلاش همکارانم در تابستان امسال در هیچ کدام از محدوده‌های تحت پوشش در شهرهای استان مشکل کمبود آب نداشتیم، اضافه کرد: در سطح استان ۱۳۹ هزار مترمکعب مخزن ذخیره سازی پیش بینی شده که در روزهای گرم سال نیازهای ساعتی و تغییرات ساعتی مصرف را تامین می کنیم. وی افزود: طول خطوط انتقال آب در شهرهای استان ۵۷۰ کیلومتر می‌باشد و در ۸ ماهه امسال ۳۰ میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت و به شبکه‌های شهری تزریق شده است که البته با توجه به تدابیر اندیشیده شده از سوی دولت و اقدامات همکارانم در شرکت آب و فاضلاب استان کاهش سه درصدی مصرف و کاهش یک میلیون متر مکعبی برداشت آب از منابع زیرزمینی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد بوده‌ایم.
کاهش ۱۹ درصدی مصرف آب شهرداری ها
مهندس هاشمی مقدم به تکالیفی که هیئت وزیران در بحث کاهش مصرف برای دستگاه‌های اجرایی مشخص کرده اشاره و اظهار کرد: در این راستا امسال شهرداری‌ها مکلفند مصرف آب خود را ۳۰ درصد و دستگاه‌های اجرایی و ادارات ۲۰ درصد کاهش دهند که در این راستا جلسات متعددی با دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها داشته‌ایم که در نتیجه این اقدامات و پیگیری‌ها در هشت ماهه امسال شهرداری‌ها حدود ۱۹ درصد و دستگاه‌های اجرایی و ادارات حدود ۸ درصد کاهش مصرف از منابع آبی شهری داشته‌اند.
به گفته وی در بحث کاهش هدررفت آب نیز با وجود کمبود منابع مالی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طی ۸ ماهه امسال بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر از شبکه‌های آبی استان نشت یابی و رفع نشت شده است.
تعویض ۳۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب طی ۸ ماهه امسال
وی افزود: در ۸ ماهه امسال همچنین ۲۶۰۰ رشته انشعاب را به طور کامل و بدون دریافت یک ریال بازسازی کردیم در حالی که هزینه بازسازی هر رشته انشعاب حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌شود علاوه بر این دو هزار و ۳۷۰ دستگاه کنتور با صرف هزینه هر کنتور ۳۱۰ هزار تومان تعویض شده است البته در مواردی که قصور در نگهداری کنتور از سوی مشترک محرز شود هزینه تعویض بر عهده مشترک می‌باشد. مهندس هاشمی مقدم از تعویض حدود ۳۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب در استان طی هشت ماهه امسال خبر داد و اضافه کرد: در مجموعه‌های مسکن مهر نیز توسعه شبکه آب در دستور کار است و جا دارد واحدهای مسکونی هر چه زودتر واگذار و متقاضیان برای اشتراک اقدام نمایند البته سرجمع توسعه شبکه ما ۹ تا ۵/۹ کیلومتر است که نشان از به روز بودن توسعه دارد.
درآمد حاصله از واگذاری پساب تصفیه
خانه فاضلاب صرف راهبری و توسعه شبکه شود
وی در خصوص احداث تصفیه خانه فاضلاب بیرجند گفت: این پروژه پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی دارد و بخش اعظمی از تجهیزات آن تأمین و قراردادهای تولید برخی تجهیزات دیگر هم منعقد شده و با روند موجود انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۹۸ به بهره برداری برسد که قطعاً از دستاوردهای بسیار بزرگ خواهد بود. به گفته وی استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب در اختیار آب منطقه‌ای است که با توجه به هزینه‌های سنگین نگهداری تصفیه خانه پیشنهاد ما به وزارت نیرو این است که درآمد حاصل از واگذاری پساب صرفه راهبری و توسعه شبکه فاضلاب شود.
مطالبات ۱۱ میلیاردی از ادارات
مهندس نادی معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان نیز مطالبات این شرکت از مشترکین را حدود ۱۴ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: حدود ۳ میلیارد تومان از این مطالبات مربوط به مشترکین بخش مسکونی است و عمده مطالبات ما به دستگاه‌های اجرایی مربوط می‌شود. وی افزود: با توجه به اینکه آب بهای مدارس رایگان است متاسفانه بعضاً مصارف آنها دو سه برابر شده و لذا در کل کشور ۱۰ میلیارد تومان برای آب بهای مدارس در نظر گرفته شده که باید سهم استان از این محل و در ادامه سهم مدارس از سرجمع سهم استان مشخص شود. با این حال بحث قطع آب مدارس را نداشتیم و مدارس دولتی به شرط رعایت الگوی مصرف از پرداخت آب بها معاف هستند ضمن اینکه باید پیگیر نصب شیرهای کاهنده و کنترل ترکیدگی‌ها و نشت داخلی انشعاب خود باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*