در کارگروه ستاد مقابله با گرد و غبار خراسان‌جنوبی مطرح شد رشد ۱۵ برابری ابتلا به سرطان در ۶ سال گذشته

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: آمار بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا در کشور رو به افزایش بوده و هر چند آمار سرطان نسبت به دیگر کشورها بر اثر آلودگی هوا نگران‌کننده نیست، اما نسبت به ۱۵ سال گذشته آمار تعداد مبتلایان به سرطان شش برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، صبح امروز سومین جلسه کارگروه ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار در دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در این جلسه با اشاره به اینکه مسئله گرد و غبار تبدیل به یک معضل گردیده است، اظهار داشت: همه آحاد جامعه باید در حوزه محیط زیست نقش داشته باشند.

حسن اکبری با بیان اینکه آمار نشانگر این بوده که روند خوبی در حوزه هوای پاک و مسئله گرد و غبار در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: سالانه ٢٣ میلیارد دلار خسارت ناشی از آلودگی هوا در کشور هزینه می‌گردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۴۵ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور می‌میرند، یادآور شد: آمار بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا در کشور رو به افزایش بوده و هر چند آمار سرطان نسبت به دیگر کشورها بر اثر آلودگی هوا نگران‌کننده نیست اما نسبت به ١۵ سال گذشته آمار تعداد مبتلایان به سرطان شش برابر شده است.

اکبری با بیان اینکه کم‌ترین سهم آلودگی هوا در استان مربوط به بخش صنعت است، اضافه کرد: چهار صنعت بزرگ استان به عنوان چهار صنعت سبز در کشور انتخاب شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مشکل آلودگی هوا در استان مقداری به خشکسالی و مقداری به سوءمدیریت در عرصه‌های طبیعی که سبب افزایش فرسایش خاک شده بوده است، یادآور شد: شعار امسال هوای پاک آلودگی هوا، مسؤولان و مردم انتخاب شده که این شعار نشان می‌دهد اگر بخواهیم به موفقیت در این حوزه دست یابیم باید ابتدا آگاهی مردم را در این رابطه بالا برده و سپس همگرایی با مسؤولان را در نظر بگیریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی حوزه دشت سهل‌آباد را یکی از کانون فرسایش بادی در استان دانست و گفت: تالاب کجی نمکزار به کانون گرد و غبار تبدیل شده و امسال اعتبار خوبی برای آن در نظر گرفته شده که با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان کارهای خوبی آغاز که یکی از آن مطالعات ظرفیت‌سازی، مشارکت و آگاهی‌رسانی «cepa» پناهگاه حیات وحش و تالاب کجی نمکزار نهبندان است.

اکبری خاطرنشان کرد: سیزدهم بهمن‌ماه امسال همزمان با روز جهانی تالاب، جشنواره تالاب در محل تالاب کجی نمکزار نهبندان برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*