در جلسه کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان مطرح شد: ایمن سازی ۲۰ نقطه پرحادثه نیازمند ۴۰ میلیارد تومان/ ضرورت تلاش همگانی در راستای فرهنگ سازی در حوزه ایمنی ترافیک

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بر لزوم تلاش دستگاه‌های فرهنگی در راستای فرهنگ سازی در حوزه ایمنی ترافیک تأکید کرد. علوی مقدم در پنجمین جلسه کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان
با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی و آموزش برای کاهش سوانح رانندگی گفت: حضور فیزیکی پلیس و استفاده از دوربین های ثبت تخلف به تنهایی و بدون فرهنگ سازی و آموزش کافی نیست و تمامی دستگاه های فرهنگی و همه ما باید در راستای فرهنگ سازی در مباحث ایمنی ترافیک تلاش کنیم. وی تصریح کرد: در بدترین و کم عرض ترین جاده ها در صورت رانندگی با سرعت مطمئنه، احترام به حق و حقوق دیگران و رعایت قوانین و مقررات، راه ها و شهرهایی با ایمنی بالا خواهیم داشت. در این جلسه مدیر کل راه و شهرسازی استان به عنوان اولین دستور کار جلسه به تشریح وضعیت باندهای دوم استان پرداخت و گفت: از مجموع ۱۸۶۵ کیلومتر باند دوم پیش بینی شده برای استان ۴۷۵ کیلومتر در دست اجرا می باشد و ۵۱۱ کیلومتر به اتمام رسیده است. جعفری افزود: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۱۶۷ کیلومتر باند دوم در دست اجرا در استان آسفالت شده که ۶۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و ۴۴ کیلومتر از ۱۰۱ کیلومتر باند دوم باقیمانده نیز در حال اجرای خط کشی و نصب علائم می باشد. به گفته وی در حال حاضر ۶۷ کیلومتر باند دوم در استان آماده آسفالت است و با تکمیل ۱۶۸ کیلومتر مذکور، طول کل باندهای دوم استان به ۷۰۷ کیلومتر خواهد رسید.
زیرگذر شاهیک قاین نیازمند بررسی بیشتر
دستور کار بعدی جلسه احداث پل زیرگذر شاهیک قاین و ایمن سازی ورودی این شهر بود که با حضور کریمی سرپرست فرمانداری شهرستان قاین مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با نظر علوی مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مقرر شد دفتر فنی استانداری تیمی را برای بازدید و بررسی میدانی پروژه مشخص نماید تا با در نظر گرفتن تمامی جوانب طرحی کارشناسی، محکم و قابل اجرا برای آن تهیه شود. علوی مقدم در ادامه خواستار تهیه طرحی مناسب برای رفع مشکلات محل عبور جاده بیرجند- قاین از وسط آرین شهر و رفع نقایص فعلی محدوده شد که مقرر گردید در جلسه ای شهرستانی در قاینات این موضوع بررسی و نتایج آن به معاونت عمرانی استانداری اعلام شود. رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان نیز در ادامه گزارشی از سوانح رانندگی در ۹ ماهه سال جاری ارائه داد و گفت: تصادفات فوتی و تلفات ناشی از این تصادفات طی ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در محورهای برون شهری بیرجند، فردوس، دیهوک و سربیشه کاهش داشته اما در همین مدت در شهرستان‌های نهبندان، قاین، طبس و زیرکوه شاهد افزایش تصادفات جاده ای منجر به فوت و تعداد متوفیان ناشی از این تصادفات بوده‌ایم.
مرگ ۱۶۰ نفر و مجروح شدن ۲۳۶۰ نفر
طی ۹ ماه در جاده های استان
سرهنگ علیرضا رضایی افزود: در ۹ ماهه امسال ۱۶۰ نفر در ۱۲۷فقره تصادف جاده ای منجر به فوت در استان جان باخته اند که تعداد تصادفات فوتی کاهش ۳ درصدی و تعداد متوفیان کاهش ۱۲ درصدی داشته است ضمن اینکه در همین مدت ۲ هزار و ۳۶۰ نفر در ۱۲۹۸ تصادف منجر به فوت در جاده‌های استان مجروح شدند که تعداد تصادفات جرحی ۱۵ درصد و تعداد مجروحین ۱۶ درصد افزایش داشته است. به گفته وی ۴۹ درصد تصادفات جاده ای استان در سال جاری در جاده های اصلی، ۲۶ درصد در راه‌های روستایی و ۱۹ درصد در جاده های فرعی رخ داده و شهریورماه با ۱۵ درصد، مردادماه با ۱۴ درصد و تیرماه با ۱۳ درصد پرتصادف ترین ماه های سال جاری بوده اند.

راهکارهای کاهش حوادث جاده ای
در سه محور پرحادثه استان
وی تصریح کرد: امسال در چهار تصادف فوتی محور روستایی آبیز چهار نفر جان باخته و در ۶ تصادف جرحی این محور ۱۲ نفر مجروح شده اند و لذا خواستار از سرگیری و تسریع در اجرای عملیات تعریض، احداث پل در مسیر مستقیم راه بر روی رودخانه و نصب چشم گربه‌ای و سرعت گاه استاندارد در این محور هستیم. وی افزود: امسال در محور طبس- یزد نیز ۱۲ نفر در ۶تصادف فوتی فوت کردند و ۳۶۲ نفر در ۱۳۶ تصادف جرحی مجروح شدند که اجرای شیب شیروانی، اجرای شیارهای لرزاننده طولی و عرضی، نصب چراغ های پلیس مجازی، احداث مجتمع رفاهی در طول مسیر و ایجاد خاکریز در دهانه پل ها ضرورت دارد. سرهنگ رضایی اضافه کرد: در محور طبس_ ده محمد نیز احداث باند دوم یا تعریض راه، اجرای کامل شیب شیروانی در تمام مسیر و نصب سامانه های هوشمند ثبت تخلفات ضرورت دارد. مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز در خصوص احداث محور حاجی آباد_ آبیز گفت: طول این پروژه ۷۵ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی آن ۴۰ درصد است و مبلغ قرارداد با پیمانکار ۱۵ میلیارد ریال می‌باشد که اعتبار سال ۹۷ آن ۵۱۰ میلیون تومان با تخصیص ۸۳ میلیون تومان بوده است.
۲۰ نقطه حادثه خیز و ۴۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز با ذکر اینکه ۲۷ نقطه پرتصادف و ۴۹ نقطه دارای تصادف جاده ای در استان داریم، گفت: در خصوص محور بیرجند_ اسدیه و منطقه ویژه اقتصادی قرار داد برای ایمن سازی با پیمانکار منعقد شده است. شهامت افزود: با رفع ۷ نقطه پرتصادف استان در حال حاضر ۲۰ نقطه پر تصادف جاده ای داریم که حدود ۴۰ میلیارد تومان برای ایمن‌سازی این نقاط مورد نیاز است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*