اعضای شورای شهر بیرجند بعد از ابطال برخی از مصوبات شوراهای اسلامی کشور توسط دیوان عدالت اداری به شهرداری ابلاغ کردند / یک قانون اجرا نشده در مورد تمدید پروانه های ساختمانی

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / ارسال نامه یکی از شهروندان بیرجندی به دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و ارجاع این نامه به شورا برای بررسی و تعیین تکلیف فتح بابی شد تا با کار کارشناسی در کمیسیون حقوقی شورا بر اجرای یک قانون اجرا نشده در شهرداری تأکید شود.
رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر بیرجند در جلسه روز گذشته شورا با اشاره به مضمون این نامه و در خواست گفت : این شهروند بیرجندی در مرداد ماه ۹۷ بعد از اتمام سه سال مهلتی که برای ساخت فرصت داشته به نظام مهندسی و شهرداری برای تمدید پروانه مراجعه کرده که به او گفته شده در خرداد ماه مدت زمان پروانه به اتمام رسیده و باید عوارض و هزینه و جریمه سنگینی بپردازد که بنا به گفته این شهروند با توجه به مفقود شدن اصل پروانه ساختمانیش گمان می کرده هنوز پروانه قبلی باطل نشده است.

عدم اجرای قانون تبصره ۲ ماده ۲۹ نوسازی
و عمران شهری در شهرداری ها
طاهری با بیان اینکه این شهروند به تبصره ۲ ماده ۲۹ قانون نوسازی و عمران شهری ارجاع کرده و پرداخت این مبلغ عوارض را عادلانه ندانسته افزود: بر اساس این قانون در پروانه های ساختمانی که از سوی شهرداری صادر می شود باید حداکثر مدتی که برای پایان بنای ساختمانی ضروری است قید شود و کسی که در میادین اصلی شهر ساخت و ساز می کند باید در همان مدت مقرر پروانه ساختمانی اقدام کند و بنا را به پایان برساند و در صورتی که تا ۲ سال بعد از زمان که برای اتمام پروانه قید شده باز هم بنا را ناتمام بگذارد عوارض مقرر در این قانون به دو برابر افزایش می یابد و چنانچه بعد این دو سال باز هم ناتمام گذاشت این عوارض به دو برابر ماخذ ۲ سال قبل افزایش می یابد.

ابطال برخی مصوبات شورای اسلامی در یزد
و کرج بر اساس حکم دیوان عدالت اداری
وی با بیان اینکه بر اساس همین قانون برخی از مصوبات شوراهای اسلامی در شهرهایی مانند یزد و کرج بر اساس حکم کمیسیون عمومی عدالت اداری ابطال شده، افزود: این حکم یکی دو هفته گذشته صادر شده و با توجه به اینکه قبل از این بر اساس مصوبه شورا این عوارض از شهروندان اخذ میشده برای ابطال آن و ابلاغ مصوبه جدید بر اساس این قانون به شهرداری، باید این موضوع در شورا هم به تصویب برسد.

اخذ هرگونه هزینه مازاد بر تمدید
پروانه قانونی نخواهد بود
وی با تأکید بر اینکه رأی دیوان عدالت اداری برای همه شهرداری ها لازم الاجراست، ادامه داد: بر همین اساس تا قبل از اتمام دو سال بعد از اتمام زمان تعیین شده در پروانه، اخذ هرگونه وجه اضافی بجز هزینه تمدید از شهروندان قانونی نخواهد بود.
قانونی که به نفع شهروندان در حوزه ساخت و ساز است
عضو حقوقدان شورای شهر بیرجند اجرای این قانون و مصوبه را به نفع شهروندان دانست در ادامه با اشاره به تصویب این موضوع در کمیسیون حقوقی خواستار اظهار نظر اعضا و اعلام نظر نهایی پیرامون آن شد.

افزایش بازه زمانی در تمدید پروانه ساختمانی
و ایجاد مزاحمت برای مردم
مهندس میری از اعضای شورای شهر بیرجند و رئیس کمیسیون عمران شورا در ادامه با بیان اینکه شهرداری تاکنون این قانون را رعایت نمی کرده، گفت : در صدور پروانه ساختمانی دو بازه زمانی ۵ و ۳ ساله برای اتمام بنا با توجه به اینکه ملک در میادین اصلی باشد یا فرعی در نظر گرفته شده که با احتساب این دو سال مدت زمانی که در این قانون لحاظ شده عملا این بازه زمانی به ۵ و ۷سال افزایش می یابد.
وی افزود: با توجه به لازم الاجرا بودن این قانون باید اهرم فشاری در بودجه ۹۸ شهرداری پیش بینی شود تا با این افزایش مدت زمان پروانه ساختمانی برای مردم مزاحمت ایجاد نشود.
قانون لازم الاجراست نیازی به مصوبه شورای شهر ندارد
دکتر حسنی صفت و مهندس یزدان شناس از اعضای شورای شهر بیرجند هم بیان کردند: اگر این مورد قانون است بنابراین لازم الاجراست و نیازی به مصوبه شورای شهر و رأی گیری ندارد. هم چنین برخی از اعضای شورا این موضوع را مطرح کردند که آیا شهروندانی که قبل از این هزینه ای اضافه از آنها دریافت شده می توانند ادعایی داشته باشند و معترض شوند که طاهری عضو حقوق دان شورا اینگونه پاسخ داد که این قانون عطف به ماسبق نمی شود و از زمان حکم دیوان عدالت اداری لازم الاجرا خواهد بود بنابراین جایی برای اعتراض هم باقی نمی ماند.

لحاظ قانون تبصره ۲ ماده ۲۹ نوسازی و عوارض شهری در دفترچه عوارض سال ۹۸
دکتر تقی زاده رئیس شورای شهر بیرجند هم بر لحاظ قانون تبصره ۲ ماده ۲۹ نوسازی و عوارض شهری در دفترچه عوارض سال ۹۸ تأکید کرد. وی افزود: با توجه به اینکه قبل از این شهرداری بر اساس مصوبه شورا از مردم در این حوزه هزینه دریافت می کرده برای ابلاغ این قانون به شهرداری به مصوبه شورای شهر نیاز است. در نهایت اعضای شورا با تأکید و تصویب این قانون در شورا آن را برای اجرا به شهرداری ابلاغ کردند.
تهیه لیست ۴۳ نفره از مشاهیر بیرجندی
در جلسه روز گذشته شورای شهر بیرجند علاوه بر طرح چند مصوبه کمیسیون حقوقی چند مصوبه کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی هم مطرح و در مورد آنها اظهار نظر شد. رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر با اشاره به اینکه از حدود دو سال گذشته برای شناسایی و رتبه بندی مشاهیر و سرآمدان بیرجندی که همواره مورد درخواست بوده اقدام شد، گفت: جلسات زیادی با حضور متخصصین و کارشناسان این حوزه در استان برگزار شده که در نهایت یک لیست ۴۳ نفره در کمیسیون به تصویب رسیده و به شورا ارسال شده است. حجت الاسلام والمسلمین عبدالرزاق نژاد با اشاره به اینکه آیتم ها و فرمت های زیادی برای رتبه بندی این افراد در نظر گرفته شده، افزود: در این لیست ۵ نفر به عنوان پدر علوم مختلف، ۵نفر به عنوان سرآمدان ملی منطقه ای و محلی، ۷ نفر به عنوان سرآمدان منطقه ای محلی، ۶ نفر سرآمدان بین المللی و ملی ، ۷ نفر سرآمد ملی ، ۴ نفر سرآمد ملی محلی و ۹ نفر سرآمد محلی معرفی شده اند. در این مورد با نظر اعضای شورای شهر بیرجند مقرر شد این لیست مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد و بعد از تائید در هیات تطبیق رسانه ای شود.
در ادامه جلسه تعدادی دیگر از مصوبات کمیسیون فرهنگی مطرح و در مورد آن اظهار نظر شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*