اخبار علمی/از خواص موز غافل نشوید/تاثیر کنجد بر شیرمادر/خاصیت زیره در نفخ/خواص انار برای مادران باردار چیست؟/ عوارض وحشتناک خوردن قرص بدون آب/تقویت حافظه طولانی مدت با افزایش سطح هیستامین

از خواص موز غافل نشوید

شکم در حالتی که به نفخ دچار شده است بسیار بزرگتر از اندازه اصلی خود می‌شود؛ اگر قصد دارید با گاز، نفخ و احتباس آب در بدن مبارزه کنید بهتر است موز بخورید، مطالعات انجام شده نشان داده است افرادی که ۲ بار در روز موز مصرف می‌کنند پس از ۶۰ روز حدود ۵۰ درصد از گاز و نفخ شکم خود را از دست خواهند داد، این میوه نه تنها باکتری‌های مبارزه کننده با نفخ را در شکم افزایش می‌دهد بلکه منبع غنی از پتاسیم است که به کاهش احتباس آب در بدن کمک می‌کند.

////

تاثیر کنجد بر شیرمادر

پزشکان معتقد هستند مصرف کنجد در طول دوران شیردهی موجب افزایش کیفیت و مقدار شیرمادر می‌شود؛ بالا بودن کلسیم کنجد کمیت و کیفیت شیر​​مادر را بهبود خواهد بخشید؛ علاوه بر این، کنجد غنی از آهن است که برای تشکیل سلول‌های قرمز خون مهم است، داشتن مقدار کافی آهن در رژیم غذایی با افزایش کیفیت شیر ​​مادر برای رشد نوزادان نیز بسیار مفید است، همچنین کنجد حاوی مواد معدنی دیگر مانند منیزیم، روی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین E است که برای مادران و نوزادان مفید است.

////

 

خاصیت زیره در نفخ

مصرف زیاد زیره به‌ویژه در گرم مزاج‌ها مضر است و موجب می‌شود به ریه آسیب وارد شود؛ مصرف زیره با مخلوط سرکه و آب برای تنگی نفس مفید است، اگر آن را در سرکه خیس کرده و  سپس بریان کنید، رطوبات معده را تحلیل می‌کند، ضماد زیره با آرد باقلا و روغن زیتون در برخی موارد ورم بیضه و تخمدان را برطرف می‌کند.

////

 

خواص انار برای مادران باردار چیست؟

انار میوه‌ای خون‌ساز است؛‌ خون را تصفیه می‌کند، هر چقدر یک مادر باردار دارای خون بیشتر و سالمتری باشد مسلم است که بهتر و سالم‌تر می‌تواند دوران بارداری را سپری کند، زیرا نیاز یک زن حامله در دوران بارداری به خون بیشتر می‌شود و کمبود خون می‌تواند خدای ناکرده مشکلاتی را برای مادر باردار یا جنین او به همراه داشته باشد، خاصیت دیگر انار برای زنان باردار، خاصیت ضد ویاری و ضد تهوعی انار است، مصرف انار به صورت ناشتا در هنگام صبح و قبل از صرف صبحانه از تهوع بارداری جلوگیری می‌کند.

////

یک متخصص گوارش گفت: باز شدن قرص داخل مری، پیش از رسیدن به معده باعث ایجاد اختلالاتی وحشتناک در مری و حتی سوراخ شدن آن می‌شود.

شهرام آگاه متخصص گوارش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره عوارض خوردن قرص بدون آب و عوارض ناشی از آن اظهار کرد: قرصی پس از بلعیده شدن  توسط تحرکات مری به سمت معده هدایت می‌شود؛ با توجه به اینکه قرص‌های مصرفی اغلب شکل مناسبی ندارند و عنصری سخت برای بلعیدن محسوب می‌شود؛ بدیهی است که برای سر خوردن و پایین رفتن از مری نیاز به همراه شدن با مایعاتی مانند آب دارد.

زخم‌های درد ناک مری با خوردن بدون آب دارو

 

وی بیان کرد: برخی از قرص‌ها مانند قرص‌های آهن، قرص‌های  پتاسیم، برخی آنتی بیوتیک‌ها، دارو‌های  تتراسیاکلین و اتی سایکلین و همین طور برخی از داروهای درمان پوکی استخوان به مری آسیب می‌رسانند؛ خطر ایجاد آسیب ناشی از مصرف این دارو‌ها بسیار بالاست تا جایی که حتی پزشکان این حوزه به بیماران توصیه می‌کنند حتما این قرص‌ها را ایستاده، با شکم خالی و همراه با آب فراوان مصرف کنید؛ همچنین برخی از پزشکان توصیه می‌کنند یک خوردنی ساده مانند نان را پس از این دارو میل کنید تا از پایین رفتن قرص و باز نشدن آن در مری مطمئن شوید.


 


آگاه گفت: در بسیاری از موارد مصرف دارو باعث ایجاد اختلالات مری  می‌شود به‌طوری که می‌توان آن را یکی از عل شایع ناراحتی‌های مری دانست. برخی از قرص‌های خاص مانند مواردی که در بالا ذکر شد  باعث زخم شدن مری می شوند؛ البته این اثرات منفی در بسیاری دیگر از قرص‌ها نیز وجود دارد اما هیچ‌کدام به شدت موارد ذکر شده نیست، به همین دلیل حتما باید با آب فراوان مصرف شوند.

تقویت حافظه طولانی مدت با افزایش سطح هیستامین

تقویت حافظه با هیستامین

گروهی از محققان ژاپنی در بررسی‌های خود به تاثیر دارویی پی بردند که می‌تواند به تقویت حافظه طولانی مدت کمک کند.

به گزارش ایسنا، در این بررسی گروهی از محققان ژاپنی دریافتند: حافظه طولانی مدت افراد را می‌توان با مصرف داروهای تقویت کننده هیستامین در مغز بهبود داد.

نتایج بدست آمده در این تحقیق که در مجله Biological psychiatry منتشر شده می‌تواند در آینده به درمان اختلالات حافظه از جمله بیماری آلزایمر کمک کند.

هیستامین در دستگاه عصبی مرکزی در یادگیری و حافظه نقش دارد و حافظه طولانی مدت به حافظه پیش از ۴۸ ساعت گذشته اشاره دارد. تجویز داروهایی که سطح هیستامین را افزایش می‌دهند کمتر متداول است، اما پزشکان گاهی اوقات از این داروها برای درمان سرگیجه استفاده می‌کنند.

محققان ژاپنی به منظور بررسی تاثیر داروهای تقویت کننده سطح هیستامین در مغز به مطالعه روی ۳۸ زن و مرد که همگی در اواسط دهه ۲۰ سالگی عمر خود بودند، پرداختند. محققان از این افراد درخواست کردند تا تصاویر اشیاء و وسایلی که روزانه با آن‌ها سرکار دارند به خاطر بسپارند.

با گذشت چند روز محققان تست‌هایی را روی این افراد انجام دادند. محققان ترکیبی از عکس‌های قدیمی با تصاویر جدید را در اختیار شرکت کنندگان قرار دادند که پیش از این ندیده بودند. سپس از آنان درخواست شد تا عکس‌های جدید را تشخیص دهند.

حدود هفت تا ۹ روز بعد نیز مجدد این افراد تحت آزمایشاتی قرار گرفتند. هرچند، این بار پیش از شروع آزمایشات گروهی از شرکت کنندگان از داروهای تقویت کننده هیستامین در مغز و گروهی از دارویی مشابه مصرف کردند.

محققان همانطور که انتظار داشتند مشاهده کردند که مصرف داروهای تقویت کننده هیستامین بر عملکرد بهتر شرکت کنندگان در انجام تست‌های حافظه نقش داشته‌ است. در افرادی با قدرت حافظه ضعیف، هیستامین به آنان کمک کرده تا تصاویر بیشتری را نسبت به آنچه در تست اول تشخیص داده بودند، شناسایی کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، محققان ژاپنی همچنین تاکید کردند که هیستامین تنها حافظه طولانی مدت را تقویت می‌کند و در بهبود دیگر قدرت‌های شناختی تاثیر ندا

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*