فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور خبر داد: اعتبارات ویژه برای محیط بانان

امروز خراسان جنوبی – محمودآبادی mahmoodabadi@birjandtoday.ir
اعتبارات ویژه برای ارتقای جایگاه و حق و حقوق محیط بانان در کشور به تصویب رسید. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور روز گذشته با حضور در دانشکده محیط زیست و منابع طبیعی خراسان جنوبی خبرهای خوبی را در حمایت از جامعه محیط بانان کشور مطرح کرد. سرهنگ دکتر جمشید محبت خانی از مصوبات اعتباری گفت که شرایط کاری محیط بانان از جمله محیط بانان خراسان جنوبی را ارتقا می دهد. وی با اشاره به مشکلات محیط بانان در کشور گفت: امروز مردم نیز مشتاق رفع مشکلات این سربازان گمنام هستند. وی ادامه داد: در سال های اخیر تلاش کردیم مشکلات محیط بانان را به لحاظ قانونی بررسی و رفع کنیم که اولین گام برای این امر مهم افزایش سطح و اهمیت کار محیط بانان در چارت سازمانی است. وی توضیح داد: برای این امر ابتدا لازم است قوانین حمل سلاح و استفاده از آن برای محیط بانان تغییر کند چرا که بر اساس قانون موجود محیط بان در مواجه شدن با متخلفی که به عنوان مثال ۱۰ عدد از بهترین گونه جانوری را شکار کرده و در حال فرار است حق استفاده از سلاح حتی برای متوقف کردن خودروی متخلف را ندارد.
فرمانده یگان محیط زیست کشور با اشاره به کمبود نیرو در این حوزه از مصوبه استخدام های جدید خبر داد و گفت: از امسال تا زمان ۲ برابر شدن ظرفیت کنونی محیط بانان هر استان در سراسر کشور سالانه ۳۵۰ نفر استخدامی برای شغل محیط بانی خواهیم داشت. محبت خانی اضافه کرد: با توجه به وسعت خراسان جنوبی نیاز این استان به محیط بان بر اساس نرم جهانی باید به ۱۲ هزار نیرو برسد. به گفته وی هم اکنون در کشور به ۸ هزار محیط بان نیاز است اما تنها ۳ هزار و ۴۰۰ محیط بان در کشور فعالیت دارند. محبت خانی تاکید کرد: برای اهمیت بخشیدن به نقش محیط بان با توجه به تمامی معضلات و مشکلات محیطی و منابع طبیعی که داریم درخواست تعیین یک روز به عنوان محیط بان در تقویم ایران را داریم. وی تاریخ ولادت امام رضا (ع) را از طرف یگان حفاظت محیط زیست کشور پیشنهاد داده است تا بر اساس آن حداقل یک روز توجه کشوری به محیط زیست به وجود آید. فرمانده یگان محیط زیست کشور گفت: ۴۰ سال به محیط زیست بی مهری شده است و جبران این همه سال را یک ساله نمی توان ادا کرد بنابر این باید با همدلی و همبستگی تلاش کنیم علاوه بر داشتن محیط بان های خوب در کشور محیط دان های خوب هم داشته باشیم. جمشید محبت خانی به لایحه ادغامی برای مرتبط شدن محیط بان ها و جنگل بان ها با یکدیگر اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم یگان حفاظت محیط زیست یک ردیف بودجه مشخص مانند نیروهای مسلح در بودجه داشته باشد.
وی در این باره گفت: مقرر شد برای تامین تجهیزات و ملزومات محیط زیست و نیازمندی های پاسگاه های این حوزه مبلغ ۳۵ میلیارد تومان اعتبار به عنوان ردیف مستقل به محیط زیست کشور تعلق گیرد. وی با اشاره به اقدامات این سازمان و پیگیری های انجام شده برای افزایش سطح رفاه محیط بانان اعلام کرد: از بودجه ۹۷ به زودی تمام محیط بانان کشور و البته خراسان جنوبی بیمه خواهند شد . این بیمه به شکلی است که تمام موارد بیمه یک فرد در نیروهای مسلح را شامل می شود چرا که قرار داد بیمه ای با همان شرکت بیمه امید نیروهای انتظامی است.
وی با اشاره به سختی کار محیط زیست و همچنین نزدیکی عملکرد محیط زیست و منابع طبیعی از مسئولان خواست ادغام محیط زیست و منابع طبیعی را مد نظر قرار دهند چرا که این خواسته تمامی کارکنان این دو حوزه است. وی در ادامه قرار داد ۶۰ میلیارد تومانی برای تامین زیرساخت های پاسگاه های محیط زیست استان ها و همچنین رفع مشکلات بی سیمی و تبادل اطلاعات بین محیط بانان و جنگل بانان . صدور کارت همیار طبیعت و . . . را از جمله اقدامات در دست اجرا عنوان کرد. در این جلسه رئیس دانشکده محیط زیست و منابع طبیعی دکتر محمد رضا رضایی نیز با اشاره به برخی از نیازمندی های این دانشکده گفت: انتظار داریم طرح های پژوهشی و پروژه هایی که در دانشکده ها انجام می شود در بدنه سازمان مورد استفاده قرار گیرد. وی خواست توجه به دانشکده های دور از مرکز را نیز مد نظر قرار دهند و برخی از نیازمندی های این دانشکده را در اعتبارات مورد توجه قرار دهند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه خراسان جنوبی کلکسیونی از ویژگی های طبیعی در کشور و حتی دنیا است، گفت: ۲۰۰ گونه پرنده ،۶۰ گونه پستاندار ، بیش از ۱۵۰۰ گونه گیاهی و… این استان را مانند ثروتی طبیعی در کشور شاخص می کند.
دکتر حسن اکبری افزایش کانون های بحرانی، دشت های ممنوعه و پدیده ریزگرد ها را از جمله معضلاتی دانست که باید هرچه زودتر به رفع و کنترل آن جامعه عمل پوشاند. وی توجه به محیط زیست را در واقع توجه به ادامه زندگی و حیات دانست که حیات و ممات آیندگان به آن وابسته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*