رئیس دانشگاه بیرجند در مراسم تجلیل از ۳۴ پژوهشگر برتر : پژوهشگران نباید دغدغه اعتباری داشته باشند

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / رئیس دانشگاه بیرجند در آیین تجلیل از ۳۴ پژوهشگر نمونه دانشگاه بیرجند عنوان کرد: پژوهشگران نباید دغدغه اعتباری برای پژوهش داشته باشند و دانشگاه بیرجند در این زمینه از هیچ تلاشی چشم پوشی نخواهد کرد. احمد خامسان در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران نمونه دانشگاه بیرجند افزود: وجود آموزش عالی در مناطق برای تربیت نیروی انسانی به تنهایی کافی نیست چرا که باید بقا و امنیت پایدار منطقه را تأمین کند که با توسعه پژوهش هدفمند محقق می شود. وی با اشاره به سند چشم انداز دانشگاه تا ۱۴۰۴ گفت: برای رسیدن به جایگاه ۱۵ کشوری و رتبه زیر هزار جهانی، ۱۰۰ درصد اعتبارات پژوهشی تخصیص می یابد و تلاش خواهیم کرد فرایند مربوط به پژوهش تا حد امکان تسهیل شود.
پژوهش ها بر اساس نیازمندی ها باشد
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم گفت: پژوهش باید براساس نیازمندی های روز و هدف گذاری معین و مدون باشد که با توجه به شعار پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی، باید در این راستا حرکت کرد. حمیدرضا نجفی افزود: در تدوین نقشه جامع پژوهشی، حمایت مالی، ارتقای جایگاه دانشگاه، توسعه فعالیت های بین المللی و تجاری سازی دنبال می شود. وی بر لزوم ارتقای رتبه بندی پژوهشی دانشگاه در رنکینگ های مختلف تاکید و تصریح کرد: متاسفانه در وضعیت خوبی قرار نداریم. به گفتۀ وی ارتقای دانشگاه پیشرفت پژوهشگران را به دنبال خواهد داشت و از جمله برنامه های یکساله حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند نیز رشد جایگاه پژوهش، نگهداری زیرساخت ها، اصلاح فرایند ها و افزایش بهره وری دانشگاه می باشد که امیدواریم با مشارکت بیش از پیش پژوهشگران بتوانیم نقش موثری را در این زمینه ایفا کنیم.
از ظرفیت ستاد بازنگری و بازنویسی نقشه
جامع علمی کشور استفاده شود
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت امنای دانشگاه های خراسان جنوبی هم در این آیین عنوان کرد: پژوهش باید روزآمد، روش مند و موثر باشد تا بتوان سهم هر مرکز آموزشی را از تولید پژوهش احصا کرد. حجت الاسلام سید علی عماد ادامه داد: سال ۲۰۱۶ سهم ایران در تولید علم ۱٫۷ درصد بوده است و اگر بخواهیم این درصد را از طریق پژوهش ارتقا دهیم باید سهم بومی هر فضای آموزشی مشخص شود. وی خاطر نشان کرد: خراسان جنوبی همواره مهد انسان های بزرگ علمی بوده است و امروزه دانشگاه ها بخصوص دانشگاه بیرجند باید براساس نقشه جامع علمی کشور حرکت کنند تا سهم تولید علم هر مرکز مشخص باشد. به گفتۀ وی ستاد بازنگری و بازنویسی نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال شده است که باید از این ظرفیت به خوبی بهره برد. عضو هیئت امنای دانشگاه های خراسان جنوبی با بیان اینکه سهم پژوهش باید در دانشگاه بیرجند تعیین شود، افزود: نباید دوری از مرکز باعث کاهش در امر پژوهش شود زیرا با تعامل سازنده می توان فرایند افزایشی تولید علم را تجربه کرد. حجت الاسلام عماد تصریح کرد: اگر امروز مدیران دانشگاه بیرجند چشم اندازی برای قرار گرفتن در رنکینگ رتبه پانزدهم دانشگاه های کشور و زیر هزار جهان را دنبال می کنند این مهم جز با علم سنجی، مدل و شاخص تاثیرگذار رنکینگ ها قابل حل نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*