تـو تنهـا نمـی مانـی…

امروز خراسان جنوبی- حسین زاده / چند ماهی است که استان خراسان جنوبی حال و هوای دیگری دارد. حال و هوای سال های دهه شصت. روزهای جدایی. شب های روشن و ستاره هایی که تا ابد جاودانه شدند. این روزها به پایان رسید تا بگوییم بر آن عهدی که بسته ایم تا ابد خواهیم ماند و تک تک شان را مخاطب قرار دهیم . کسانی که وجودمان مدیون رشادت هایشان است و بگوییم که «تو تنها نمی مانی ای مانده بی من».
پس از برگزاری ۱۱ اجلاسیه به نام شهدای اقشار مختلف، اجلاسیه نهایی کنگره ملی ۲ هزار شهید استان روز گذشته با حضور چشمگیر و فراتر از حد انتظار میهمانان مدعو اعم از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان، مسئولان کشوری، لشکری و استانی و مردم شهیدپرور و ولایتمدار و همیشه در صحنه استان و حضور دو میهمان ویژه‌ای که دو شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس بودند در سالن اصلی حسینیه جماران و سالن شماره ۲ و حتی محوطه بیرونی این سالن‌ها برگزار شد.
اجلاسیه ای تأثیرگذار و به یاد ماندنی
حضور خانواده‌های معظم شهدا شامل پدران، مادران، فرزندان، برادران و خواهران شهدا همراه با تصاویر شهدای گرانقدرشان جلوه‌ای خاص به محفل بخشیده بود. اجلاسیه با هنرنمایی هنرمندان که به قرائت آیات روح بخش قرآن کریم ختم شد آغاز گردید و پس از آن سرود جمهوری اسلامی ایران در فضای کنگره طنین انداز شد.
در ادامه فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع مسئولان استان و دست اندرکاران کنگره ملی دو هزار شهید استان که آبان ماه امسال به محضر معظم له مشرف شده بودند پخش گردید. سپس پیکر مطهر دو شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس که میهمانان ویژه این اجلاسیه بودند در میان ابراز احساسات پاک حضار وارد سالن اصلی حسینیه جماران شد که همراه با روضه خوانی یکی از مداحان بر معنویت جلسه افزود.
سعی کردیم تمامی برنامه‌های کنگره پیوست فرهنگی داشته باشد
فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) استان در این مراسم با ذکر اینکه رمز این کنگره یا حسین(ع) است ضمن خیرمقدم به میهمانان و حضار گزارشی از فعالیت‌های کنگره ملی ۲ هزار شهید استان که با تشکیل ۲۷ کمیته اجرایی از آبان ماه سال ۹۵ آغاز شد ارائه داد.
سردار علی قاسمی افزود: اجتماعی کردن برنامه‌ها از اهداف ما بود و سعی کردیم تمامی برنامه‌ها پیوست فرهنگی داشته باشد و عطر و بوی شهید و شهادت بدهد. وی به همت و تلاش صورت گرفته برای جمع‌آوری آثار شهدا و دیدار و مصاحبه با خانواده‌های معظم شهدا در قالب کنگره ملی ۲۰۰۰ شهید استان اشاره کرد و با ذکر اینکه بر دادن نقش بیشتر به اقشار مختلف مردم تأکید داشتیم، اضافه کرد: برگزاری همایش‌های مردمی، خدمات رسانی در مناطق محروم و توزیع بسته‌های حمایتی در این مناطق به نیابت از شهدا و با نام و یاد آنها، نامگذاری گروه‌های جهادی به نام شهیدان، برپایی موکب در اربعین و در مسیر مشهد مقدس به نام شهدا، تولید فیلم و مستند و تألیف کتاب از زندگی و خاطرات شهدا، برقراری ارتباط با جوانان و نوجوانان از طریق برگزاری مسابقات و… از جمله برنامه‌های اجرایی در راستای کنگره شهدا بود.
توجه به صرفه جویی و در عین حال کیفیت برنامه‌ها
سردار قاسمی با اشاره به تعامل و مشارکت اقشار مختلف مردم و مسئولان در اجرای برنامه‌های کنگره شهدا و توجه به صرفه جویی در هزینه کرد و در عین حال کیفیت برنامه‌ها، از دیدار با خانواده‌های معظم دو هزار شهید استان و اعطای لوح و انتقال پیام کنگره به آنها، ترویج و گفتمان سازی نذر فرهنگی از جمله ختم قرآن، ختم صلوات و دعای توسل به نام شهدا و… به عنوان برخی دیگر از برنامه های کنگره نام برد و اظهار کرد: ایجاد ۱۴ المان و تألیف ۱۴۳ کتاب و ۳۰۰ کتاب جیبی با موضوع شهدا از دیگر برنامه‌ها و اقدامات کنگره ملی دو هزار شهید استان بود.
بیداری ممالک اسلامی به برکت خون شهداست
تولیت آستان قدس رضوی و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این اجلاسیه با بیان اینکه رسیدن به جایگاه کرامت و بزرگواری در زندگی انسان در پرتو انبیای الهی ممکن است، گفت: بزرگواری جایگاهی است که انسان در سایه عبودیت پروردگار و تسلط بر هواهای نفسانی پیدا می‌کند و کرامت یعنی اینکه انسان به جایگاهی برسد که جز خدا را نبیند و جز به خدا نیندیشد. آیت ا… سید ابراهیم رئیسی افزود: استان در پرتو این عبودیت گاهی باید مال ببخشد و زمانی باید جان خود را تقدیم کند و تا انسانی کریم نباشد، شهید نمی‌شود و اگر شهید شد نظر به وجه ا… کرده است. وی با اشاره به نسبت شهدا با ثارا…(ع) گفت: اگر کسی به ثارا…(ع) متصل شد خداوند همان طور که خون خواه حسین (ع) است، خون خواهش می‌شود. وی اظهار کرد: چقدر تلاش کردند کربلا و عاشورا محو شود اما عاشورا روز تولد آزادگان و عاشورائیان شد. بسیار تلاش کردند تا نام شهدا نباشد اما همان‌طور که خون اباعبدا…(ع) از عالم، جهل زدایی نمود، بیداری در ممالک اسلامی نیز به برکت خون شهداست.
پرچم شهدا هیچ گاه محو نخواهد شد
آیت ا… رئیسی با ذکر اینکه خانواده‌های شهدا هر کجا باشند بدانند پرچم شهدای آنها برافراشته است و هیچ گاه محو نخواهد شد، اضافه کرد: مگر کسی می‌تواند در فضای شهید و شهادت زندگی کند و به جای استقلال دم از ناتوانی، به جای اتکا به فرهنگ غنی اسلام دم از وادادگی و به جای ایستادگی دم از کوتاه آمدن و تسلیم بزند؟
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در این استان که دلدادگی به نظام و ولایت از امتیازات مردم غیرتمند و شهیدپرور آن می‌باشد، نرخ جرم پایین‌تر است و رمز آن در برگزاری این جلسات و تدین و دلدادگی به خداوند است. به گفته وی مردم استان خراسان جنوبی به رغم تمامی مشکلات و کمبودها و کاهش نزولات آسمانی، گوش به فرمان رهبر در دفاع از نظام اسلامی، جزو پیشتازان امت اسلامی ما هستند. نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: ای شهدا آمده‌ایم تا با شما پیمان ببندیم که نگذاریم وصایای شما بر زمین بماند و با خدای خود پیمان می‌بندیم که پاسدار خون مطهر شما باشیم.
خراسان‌جنوبی استان اول کشور در ولایت مداری
و دفاع از ارزش های اسلامی
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه تقدیم دو هزار شهید، بیش از ۴هزار جانباز و ۴۰۰ آزاده از افتخارات استان خراسان جنوبی است، گفت: این تعداد شهید و ایثارگر در استانی که کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد نشان بارز ایمان، معنویت و ولایتمداری مردم شهیدپرور خراسان جنوبی است که امیدواریم این ایمان، معنویت و بصیرت به برکت خون شهدا روز به روز عمیق‌تر شود و همان طور که این استان در ولایتمداری و دفاع از ارزش‌های اسلام و پشتیبانی از نظام اسلامی مقام اول را در کشور دارد بتوانید این مقام را حفظ کنید.
تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت گرامیداشت نام و یاد شهدا
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری با اشاره به سخنان و عبارات تکان دهنده مقام معظم رهبری در خصوص شهدا و ارزش‌گذاری گرامیداشت یاد شهدا در دیدار با مسئولان و دست‌اندرکاران کنگره ملی شهدای خراسان جنوبی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دست اندرکاران کنگره شهدای استان قزوین نیز جلسات بزرگداشت شهدا را در ادامه حرکت جهادی و شهادت دانستند و فرمودند همانطور که حضرت زینب (س) ادامه دهنده راه سیدالشهدا (ع) بودند و اگر نبود حرکت زینبی، حرکت عاشورایی ر می‌ماند باید قدر این یادواره‌های شهدا را بدانیم. وی افزود: مقام معظم رهبری همچنین فرمودند باید روز به روز تکرار نام و یاد شهدا در جامعه ما رواج پیدا کند و اگر این شد مسئله شهادت در جامعه ماندگار خواهد شد و در چنین جامعه‌ای دیگر شکست معنایی نخواهد داشت.
گوش‌های ما سنگین است و پیام شهدا را درست نمی‌شنویم
وی به ارتباط مهم جلسات یاد شهدا با پیروزی انقلاب و استمرار نظام اسلامی و شکست دشمنان اشاره کرد و افزود: به فرموده مقام معظم رهبری نطق شهدا پس از شهادت شان باز می‌شود و لذا نباید گوشمان سنگین باشد و باید صدای شهدا را بشنویم و خداوند هم در صدای شهدا اثر گذاشته و لذا حرف و پیام آنها بر دل‌ها اثر می‌گذارد اما گوش‌های ما سنگین است و این پیام‌ها را درست نمی‌شنویم که اگر بشنویم روحیه‌ها قوی می‌شود و گرایش به شرق و غرب رخت برخواهد بست.
فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه مقام معظم رهبری شهدا را مایه رونق حیات معنوی جامعه می‌دانند، اضافه کرد: امروز این حیات معنوی در جامعه اسلامی ما موج می زند و به تفسیر مقام معظم رهبری این حیات معنوی یعنی روحیه، احساس هویت، هدف داری، حرکت به سوی آرمان ها و عدم توقف و امید به آینده که این حیات معنوی، دشمن را به خاک مذلت نشانده و هر چقدر تلاش می‌کنند که مردم ما را خسته کرده و جمهوری اسلامی را به شکست بکشانند نمی‌توانند.
قدرت و هیمنه آمریکا رو به زوال است
سردار جعفری با ذکر اینکه قدرت و هیمنه آمریکا رو به زوال است، اظهار کرد: دشمن امروز به قدرت نظام اسلامی اعتراف می‌کند و از فشار، مبارزه و تهدید علیه ایران اسلامی ناامید است و علاوه بر این از انتقام ملت ایران هم وحشت دارد. وی با اشاره به شکست‌های متعدد دشمن در عرصه‌های مختلف در طول ۴۰ سال گذشته گفت: دشمن حتی جرأت بیان آرزویش یعنی ساقط کردن نظام اسلامی را ندارد و تنها به تغییر رفتار ایران اسلامی به عنوان هدف خود اشاره می‌نماید اما آنها با ملت مؤمن، آگاه، بصیر، ولایت‌مدار، زیرک، هوشیار و دیندار ما رو به رو هستند که به برکت خون شهدا راهی الهی را در پیش گرفته‌اند و با عمل به قرآن کریم، مقابله با ظلم و استبداد و دفاع از مظلومین و اسلام را در دستور کار دارند.
یاری دین خدا، رمز پیروزی‌های ملت ایران
و شکست‌های دشمنان است
وی رمز پیروزی‌ها و توفیقات ایران اسلامی و شکست‌های پی درپی دشمنان را یاری دین خدا توسط ملت بزرگ ایران ذکر کرد و گفت: این وعده الهی است و لذا ملت ما هیچ ترس و اندوهی ندارد و امیدواریم که خداوند توفیق استقامت و بصیرت هرچه بیشتر را به ملت ما عنایت فرماید تا پرچم نظام اسلامی را که با خون شهدا برافراشته شده به دست صاحب اصلی آن یعنی امام زمان(عج) برسانند.
دکتر محمود تولایی رئیس مرکز تحقیقات ژنتیکی نور و فعال در شناسایی هویت پیکر شهدای گمنام نیز در اجلاسیه نهایی کنگره ملی ۲ هزار شهید استان با بیان این که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر امنیت و عزت می‌خواهید به علم اهمیت دهید، گفت: در شرایطی که دفاع مقدس جای خود را به جهاد علمی داد ما در مرکز تحقیقات ژنتیکی نور به عنوان سربازان این عرصه تلاش می‌کنیم و خانواده‌های شهدا بدانند که اگر خودشان در کنار پیکرهای عزیزان شان نیستند ما خادمین این مرکز با استفاده از فناوری‌های روز دنیا برای نشاندن لبخند رضایت بر لبان آنها تلاش می‌کنیم و برای تکریم شهدا و خدمت به خانواده‌های معظم آنان کم نمی‌گذاریم.
رونمایی بیش ازیکصد عنوان کتاب و تمبر یادبود کنگره
حضور مادران تعدادی از شهدای عزیز استان از جمله سردار شهید محمود کاوه و مادر شهیدی که از آمریکا میهمان اجلاسیه بود در کنار پیکرهای پاک دو شهید گمنام و ادای احترام این عزیزان به دو شهید مذکور از بخش‌های تأثیرگذار اجلاسیه نهایی بود. اجرای سرود، روضه خوانی و برنامه‌های هنری و تصویرگری از چهره سردار شهید آهنی و شهید مدافع حرم بصیری پور از دیگر بخش‌های اجلاسیه نهایی بود. در پایان نیز از ۱۰۰ عنوان کتاب تألیف شده و تمبر یادبود کنگره ملی ۲ هزار شهید استان رونمایی شد. نماینده ولی فقیه در استان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم استان در مجلس، ائمه جمعه و روحانیون، فرمانداران و بخشداران، فرماندهان نظامی و انتظامی، مدیران و اقشار مختلف مردم شهیدپرور در این اجلاسیه حضور داشتند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*