قوی‌ترین مرد استان: ۲۰ سال عقب‌ هستیم

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / جزو قوی‌ترین مردان کشور است و چندین قهرمانی در پاورلیفتینگ دارد. او مشکل اصلی ورزشکاران حرفه‌ای را آسیب دیدگی می‌داند که باعث می‌شود نتوانند به آنجایی که باید برسند. اشکان خراشادی زاده ۲۸ ساله و دانشجوی ارشد رشته فیزیولوژی ورزشی معتقد است خراسان جنوبی از نظر ورزشی، امکانات، تجهیزات، علم روز و تکنیک‌ها حداقل ۲۰ سال از تهران عقب‌تر است و باید این خلاء را با راهکارهای درست پر کرد.
*از چه سنی ورزش بدنسازی را شروع کردید و چه مقام‌هایی دارید؟
از سال ۸۵ بدنسازی و پرورش اندام را شروع کردم و در سال۸۹ نیز به سمت رشته قوی‌ترین مردان رفتم و به صورت حرفه‌ای این ورزش را ادامه دادم. البته قبل از این رشته‌هایی مانند بسکتبال و کاراته هم کار می‌کردم.
در رشته قوی‌ترین مردان در سال ۹۱ به مرحله نیمه نهایی رسیدم، در قوی‌ترین مردان خراسان بزرگ فینالیست شدم و در سال ۹۵ هم در مسابقات کشوری اصفهان به نیمه نهایی راه پیدا کردم، در مسابقات قوی‌ترین مردان جنوب شرق کشور هم سوم شدم و در قوی‌ترین مردان استان هم قهرمان شدم. در رشته پاورلیفتینگ هم در سال ۹۴ به اردوی تیم ملی دعوت شدم و مقام‌های زیادی در این رشته دارم.
*حمایت‌ها از شما چگونه بود؟
هیچ حمایتی از لحاظ مادی نشدم و حتی تمام هزینه‌های مسابقات و اعزام‌ها را هم خودم پرداخت می‌کردم و این درباره تمام ورزشکاران صدق می‌کرد و اعزام هم نداشتیم. از لحاظ روحی نیز هیئت قبلی کمکی نکرد. در مسابقات پرس سینه کشوری تاندون سینه‌ام پاره شد ولی حتی یک احوال پرسی ساده هم نداشتند و تماسی نگرفتند و فقط مقام‌هایی که کسب می‌کردیم به اسم آنها بود وگرنه در کل خبری از هیئت نداشتیم.
*با این مشکلات، سختی و خطرات این رشته بازخورد خانواده چگونه بود؟
خانواده من کلاً فرهنگی هستند و کاری به تصمیمات ما نداشتند ولی بعد از آسیب دیدگی و این که ۶ ماه از کارافتاده شده بودم تمایل نداشتند که دیگر ادامه بدهم ولی باز هم با دیدن علاقه من به این ورزش جلوی مرا نگرفتند و همیشه همراه من بودند.
*اصلی‌ترین مشکلات پیش روی شما چه بود؟
بزرگ‌ترین مشکل برای یک ورزشکار آسیب دیدگی است اگر یک ورزشکار آسیب جدی ببیند این امکان وجود دارد که دیگر نتواند به اوج کار خود بازگردد و حتی آسیب‌های کوچک هم باعث عقب افتادگی ورزشکار می‌شود و یک ورزشکار اگر آسیب نبیند شاید بتواند به مراحل بالایی از قهرمانی برسد. من هم با آسیب دیدگی که دارم تمام تلاش خود را به کار بسته‌ام که دوباره بتوانم زندگی ورزشی حرفه‌ای خود را ادامه دهم و خودم را برای مسابقات آسیایی آماده کنم. مشکل دیگر هم برای ورزشکاران مسائل مالی است که اگر به خوبی حمایت شوند می‌توانند به جایگاه‌های خوبی دست پیدا کنند و هیئت کنونی و ریاست کارآمد این هیئت هم کارهای خوبی در حال انجام دارد و انجام داده است.
*جایگاه استان ما در این رشته ورزشی کجا است؟
ورزشکاران ما در این رشته در ایران حرف برای گفتن دارند مثلاً در همین مسابقات که چندی قبل رفتند در پرس سینه مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند و از لحاظ قدرتی خیلی خوب هستیم و هیئت هم برای توسعه این ورزش کمک می‌کند. اما اگر بخواهیم سطح کلی ورزش خراسان جنوبی را نسبت به کشور بسنجیم باید بگویم که خوب نیست و شاید حداقل ۲۰ سال عقب‌تر باشیم چرا که از نظر امکانات و تجهیزات سطح خوبی نداریم. همچنین در زمینه علم و تکنیک به روز هم خوب نیستیم چرا که دیگر ورزشکاران و تیم‌های ورزشی همیشه در مسابقات و انواع لیگ‌ها شرکت می‌کنند و دارای حامیان مالی خوب هستند ولی در استان ما اینگونه نیست.
*به نظر شما برای ارتقای ورزش استان چه کاری باید انجام داد؟
مسئولان ما باید از افراد کار بلد در حیطه ورزش استفاده کنند و برای تصمیم گیری‌ها در بطن ورزش باشند و علم و تحصیلات این حوزه را داشته باشند تا بتوانند واقعاً کار مفیدی انجام دهند و برنامه‌های توسعه‌ای در نظر بگیرند.
*با وجود آسیب دیدگی‌هایی که داشتید توصیه می‌کنید باقی جوانان هم به سمت ورزش حرفه‌ای بیایند؟
آسیب دیدگی قسمتی از ورزش حرفه‌ای است و باید با آن کنار بیاییم هر چند می‌توان با بالا بردن علم و بیشتر دقت کردن در نوع تمرینات آن را به حداقل رساند. ورزش حرفه‌ای وقتی مقامی کسب می‌کنی باعث می‌شود که در تمام عمر این افتخارات را داشته باشی هر چند اگر کسی به دنبال طول عمر می‌باشد که مطمئناً همه دوست دارند بهتر است که به سمت ورزش حرفه‌ای نروند و فقط همان ورزش عادی را داشته باشد.
*استقبال کنونی جامعه را نسبت به بدن سازی چگونه می‌بینید؟
معمولاً در هر دوره‌ای یک تب خاص در ایران راه می افتد و اکنون هم که جوانان همه به دنبال زیبایی اندام خود هستند که خیلی هم خوب است و اگر فرهنگ سازی در جامعه انجام شود که بدن سازی یک ورزش است و حتی مکمل هم باید به درستی استفاده شود چرا که ما علم تغذیه و مصرف مکمل داریم و برای ورزشکاران حرفه‌ای مناسب است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*