اخبارعلمی/داروهای یک هفته در یک کپسول/مطالعات نشان می دهد؛ تاثیر آب گشنیز در کنترل قندخون/ با این ماده سلامت موهایتان را تضمین کنید/ ۳ راهکار برای درمان گودی کمر/ نوع مزاجتان را از رنگ پوست تشخیص دهید/ درجه حرارت مناسب برای استحمام بانوان باردار

داروهای یک هفته در یک کپسول

تهران – ایرنا –محققان موفق به ساخت کپسولی شده اند که داروی مورد نیاز یک هفته بیمار درون یک پلیمر ستاره ای شکل قرار می گیرد،‌ بیمار اول هفته قرص را می بلعد، قرص یک هفته درون معده باقی می ماند و هر روز یک بازوی ستاره که حاوی دوز مناسب آن روز است جذب می شود.

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، استفاده روزانه دارو معمولا برای بیمار دشوار است و گاهی استفاده منظم دارو فراموش می شود. ایده ساخت یک کپسول واحد که ترکیبی از دوز مناسب برای چند روز است و بیمار را به مدت یک هفته یا بیشتر از مصرف روزانه داروی موردنظر بی نیاز می کند، برای اولین بار توسط محققان دانشگاه های ام آی تی و بریگهام در آمریکا مطرح شد.
این ایده توسط یک شرکت تجاری به نام Lyndra Therapeutics توسعه یافته و به تازگی در انسان ازمایش شده و نتایج موفقیت آمیز گزارش شده است.
این دارو شکلی شبیه به ستاره دارد که از شش بازوی پلیمری تشکیل شده است. هر بازو از دارو انباشته می شود. بازوها توسط یک هسته ارتجاعی زیست تخریب پذیر به هم متصل می شوند که اجازه می دهد بازوها به راحتی خم شوند. تمام این مجموعه داخل یک کپسول ژلاتینی قرار داد و به راحتی مانند قرص عادی بلعیده می شود.
پس از رسیدن به معده،‌ ژلاتین حل می شود و ستاره به همراه بازوهایش آزاد می شود. این ستاره به مدت یک هفته یا بیشتر درون معده می ماند و به مرور بازویی که حاوی داروی هر روز است، دارو را آزاد کرده و دارو توسط پوشش معده جذب می شود. هر بازو پس از ترشح داروی مورد نظر، به سمت هسته خم می شود و در نهایت پس از خروج تمام دارو ها در مدت یک هفته یا بیشتر، هسته به همراه مدفوع دفع می شود. ستاره به اندازه است که تا تخلیه تمام دارو ها از معده خارج نمی شود و از طرفی ایجاد انسداد و ناراحتی نمی کند.

تاثیر آب گشنیز در کنترل قندخون

طبق نتایج برخی مطالعات، آب گشنیز می تواند به کنترل میزان قندخون در افراد دیابتی کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، گشنیز مملو از فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم و ویتامین های A، B، C و K است که می تواند به افزایش سلامت و تندرستی کمک کند. این گیاه دارویی می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.

گشنیز حاوی بورنئول و لینالول است که به بهبود عملکرد کبد کمک کرده، حرکات روده را تنظیم می کند و اسهال را بهبود می بخشد. همچنین می تواند به مقابله با ورم ملتحمه، اختلالات قند خون و بیماری های چشم کمک کند.

بعلاوه گشنیز دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است و می تواند به کنترل کلسترول، تحریک اشتها و افزایش روند هضم هم کمک نماید.

اما جالب تر اینکه گشنیز می تواند میزان قندخون را نیز کنترل نماید. گشنیز دارای خاصیت تحریک کنندگی بر غدد درون ریز است که موجب افزایش ترشح انسولین از لوزالمعده شده و در نتیجه میزان انسولین خون را افزایش می دهد. مصرف این گیاه دارویی می تواند به تنظیم جذب قند درصورت اُفت قندخون کمک نماید.

نتایج برخی مطالعات هم نشان داده اند عصاره دانه های گشنیز حاوی ترکیبات مهمی هستند که درصورت رهاشدن در خون موجب حرکات شبه انسولین شده و در تنظیم میزان قندخون مفیدند.

 

تشخیص مزاج بدن از روی رنگ پوست

بررسی رنگ پوست در کنار بررسی بافت بدن و سردی و گرمی آن می‌تواند سومین گام برای نزدیک شدن به نوع مزاج و طبع هر فرد باشد؛ درمانگران طب سنتی برای شناسایی نوع مزاج علاوه بر بافت بدن و استخوان بندی به رنگ پوست برای شناسایی نوع مزاج افراد توجه می‌کنند، از دیدگاه این درمانگران رنگ پوست می‌تواند نشانه خوبی برای بررسی نوع مزاج و طبع باشد در شرایطی که پوست فرد سفید رنگ و مایل به سفید باشد می‌تواند نشانه خوبی برای تشخیص سردمزاجی باشد، افرادی که پوست بدن آنها قرمز رنگ یا مایل به قرمز است جزو دسته افراد گرم مزاج به شمار می‌روند.

///

جودوسر و خواص آن

جودوسر یکی از غلات مغذی و ایده آل برای مقابله با ریزش مو است؛ به دلیل اینکه حاوی میزان زیادی ویتامین‌ها، ب کمپلکس و مواد معدنی است سلامت موها را تضمین می‌کند، همچنین به دلیل اینکه به مقدار کافی روی و آهن دارد بسیاری از پزشکان استفاده آن را توصیه می‌کنند؛ همچنین ترکیب آب با انجیر تازه یا خشک برای ارتقای سلامت موها فوق العاده است چرا که انجیر سرشار از زینک است، همچنین استفاده از مخمر آب جو برای پایان دادن به مشکلات پوست و مو موثر است و به کنترل بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.

///

چند پیشنهاد برای کاهش گودی کمر

محققان طب سنتی راهکارهای زیادی را برای درمان گودی کمر ارائه دادند که با استفاده از آن می‌توان این مشکل را حل کرد؛ در زمان نشستن، کف پا را صاف بر روی زمین قرار دهید، صندلی خود را تنظیم کنید و در صورت نیاز از یک بالشتک کوچک برای پر کردن فضای خالی پشت کمرتان استفاده کنید؛ زمانی که ایستاده‌اید، یک پا را مستقیم روی زمین و دیگری را روی یک پله، چهارپایه و یا هر چیز مشابه در سطح کمی بالاتر از پای دیگر قرار دهید، این کار حمایت کمرتان را افزایش خواهد داد، توجه داشته باشید که پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند موجب افزایش گودی کمرتان می‌شود.

///

مراقبت از جنین با حمام در آب گرم

استحمام منظم در دوران بارداری افزون بر آرام بخشی سبب تقویت سیستم ایمنی بانوان باردار می‌شود اما درجه حرارت آب نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند استحمام با آب گرم دارای درجه حرارت ۳۷ درجه سلسیونس یا حتی سونا با درجه حرارت ۴۰ درجه سانتیگراد که بیشتر از ۲۰ دقیقه نشود، برای سلامت بانوان باردار مفید است و می‌تواند سبب آرامش، رفع استرس، کاهش دردهای عضلانی و کمردرد شایع در دوران بارداری و محافظت از جنین و جلوگیری از سقط جنین به ویژه در ماه‌های اول بارداری شود.

///

بدترین  غذاها برای یبوست

استفاده از برخی غذاها، یبوست را بدتر می‌کند که باید از مصرف آنها پرهیز کرد؛ فست‌فودها یکی از موادی است که یبوست را بدتر می‌کند که باید از مصرف آن خودداری کرد؛ تخم مرغ هم جزو مواد غذایی حاوی پروتئین بالا و فیبر کم است که در دفع ادرار موثر است، اما لازم نیست این ماده غذایی را از برنامه غذایی حذف کرد تنها باید تلاش کرد آن را با مواد غذایی حاوی فیبر بالا مصرف کرد مثلا تخم مرغ را با اسفناج تازه مخلوط کنید و املت سبزیجات درست کنید.

///

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*