آخرین تحولات خاورمیانه: دستور کار پنهان اردوغان در تحقیقات از قتل خاشقجی/قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی عربستان و بحرین!/ حمله نیروهای یمنی به خاک عربستان/ رشوه پیشنهادی عربستان به اردوغان در پرونده خاشقجی

حمله نیروهای یمنی به خاک عربستان، رشوه پیشنهادی عربستان به اردوغان در پرونده خاشقجی، کمک ۳ میلیارد دلاری عربستان به پاکستان، قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی عربستان و بحرین! و اولین واکنش رسمی سعودی به سخنان اردوغان درباره خاشقجی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به دستور کار پنهان اردوغان در تحقیقات از قتل خاشقجی نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشتی به بررسی سخنرانی روز سه‌شنبه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره روزنامه‌نگار مقتول سعودی در کنسولگری استانبول پرداخته و نوشت که در ورای جست‌وجوی اردوغان برای حقیقت این جنایت، دستورکار گسترده‌تری نهفته است.

در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه اردوغان بعد از چند روز انتظار، همان حرف‌هایی که همه درباره قتل خاشقچی می‌دانستند را تکرار کرد، آمده است: «تحلیلگران می‌گویند با توجه به لحن غیرهمیشگی دیپلماتیک اردوغان، او یا دعوتی برای مذاکره (به سعودی‌ها) داد یا واقعا در حال افزایش فشار بر رژیم سعودی بود».

واشنگتن پست با بیان اینکه سوای از درست بودن هر مورد، اردوغان همان اردوغان است، نوشت: «او مردی غیرقابل پیش‌بینی است… که از جنایت وحشیانه‌ای که در وطنش رخ داده ناراحت است. از ابتدای مفقود شدن خاشقچی، آنکارا استراتژی درز قطره‌چکانی اطلاعات به رسانه‌ها را استفاده کرد تا از مدفون شدن پرونده توسط ریاض یا واشنگتن ممانعت کند. سخنرانی سه‌شنبه درباره عقب‌نشینی از ماجرای خاشقچی نبود بلکه با هدف فشار بر سعودی‌ها برای امتیاز دادن بیشتر بود».

دستور کار پنهان اردوغان در تحقیقات از قتل خاشقجی/قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی عربستان و بحرین!/ حمله نیروهای یمنی به خاک عربستان/ رشوه پیشنهادی عربستان به اردوغان در پرونده خاشقجی

این روزنامه با بیان اینکه توضیحات رژیم سعودی هیچکسی را قانع نکرده، توضیح داد: «تا اینجای کار ما به خوبی می‌دانیم که چه کسی دستور این قتل را صادر کرده و افراد چه کسی با یک اره استخوان‌بُر وارد استانبول شدند… رئیس‌جمهور ترکیه از بردن نام محمد بن‌ سلمان ولی‌عهد سعودی در سخنرانی خود اجتناب کرده و وظیفه تحقیقات بیشتر را بر دوش شاه سعودی گذاشت».

نویسنده این یادداشت با اشاره به مصاحبه‌هایی که با مقامات ترکیه‌ای داشته، نوشت که آنها گمان می‌کنند دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، از بن‌سلمان حمایت خواهد کرد. اردوغان قطعا می‌خواهد آزادی عمل را از او بگیرد ولی می‌داند که آنکارا آنقدر قوی نیست که او را از ولی‌عهدی کنار بزند.

واشنگتن پست سپس به تحلیل دعوت مخفی اردوغان از سعودی‌ها برای مذاکره پرداخته و افزود: «مقامات ترکیه در گفت‌وگوهای خصوصی به من گفته‌اند که فایل صوتی وهمناکی از جنایت دارند ولی اردوغان هیچ اشاره‌ای به آن نکرد. این برگ برنده اوست… مذاکره اصلی بین آنکارا و واشنگتن است. ترکیه می‌خواهد ایالات متحده همکاری‌اش با کُردهای سوریه را کاهش دهد و از تحریم‌های نفتی و گازی علیه ایران معاف شود».

حمله نیروهای یمنی به خاک عربستان

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عصر سه‌شنبه علیه مواضع ارتش سعودی در داخل خاک عربستان در استان عسیر دست به عملیات زدند.

به گزارش شبکه المسیره، این عملیات در منطقه «الربوعه» صورت گرفت و نیروهای یمنی با استفاده از توپخانه و شلیک مستقیم تعدادی از نیروهای سعودی را از پا در آوردند و چندین تن دیگر نیز زخمی شدند.

خبرگزاری رسمی یمن (سبأ نت) نیز گزارش داد که یگان موشکی یمن با یک فروند موشک زلزال۱، محل تجمع نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی- اماراتی را در صحرای «الاجاشر» در استان «نجران» عربستان هدف قرار داد. یک پاسگاه سربازان سعودی نیز در منطقه «مراش» با توپخانه نیروهای یمنی هدف قرار گرفت و منهدم شد.

در همین حال پهپاد «قاصف۱» نیز محل تجمع نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی-اماراتی را در استان نجران هدف قرار داد.

در غرب یمن و در جنوب استان الحدیده، طی یک عملیات گسترده، ۱۴ خودروی نظامی ائتلاف سعودی- اماراتی منهدم شد. به طوریکه دهها تن کشته و زخمی شدند و منطقه مورد نظر نیروهای یمنی نیز کاملا پاکسازی شد.

در مقابل نیز جنگنده‌های سعودی، مواضع نیروهای یمنی را در شهرستان «صرواح» را در استان مأرب، بمباران کردند.

توپخانه ائتلاف سعودی-اماراتی نیز روستا‌های منطقه «شدا» در شمال یمن و در مرز با عربستان را هدف قرار دادند.

حمله همه‌جانبه ائتلاف سعودی-اماراتی علیه یمن که در ابتدا قرار بود یک ائتلاف عربی جامع باشد، از شش فروردین سال ۹۴ آغاز شده است و عملیاتی که قرار بود نهایتا چندین ماه به طول بیانجامد در چهارمین سال خود قرار دارد.

رشوه پیشنهادی عربستان به اردوغان در پرونده خاشقجی

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از یک منبع نزدیک به رئیس جمهور ترکیه نوشت: شاهزاده خالد الفیصل امیر منطقه مکه مکرمه دو روز پیش در قالب هیئت رسمی سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی به ترکیه رفت و روز دهم ماه جاری میلادی با اردوغان دیدار کرد. او در این دیدار برای بستن پرونده جمال خاشقجی پیشنهاد اعطای یک بسته مشوق را به آنکارا داد.

به نوشته این روزنامه، این بسته حاوی کمک های مالی و سرمایه گذاری برای کمک به اقتصاد ترکیه و پایان دادن به محاصره قطر بوده است.

این روزنامه به نقل از منبع یاد شده که او را هم پیمان نزدیک رئیس جمهور ترکیه توصیف کرد، افزود: اردوغان پیشنهاد خالد الفیصل را رد و آن را “رشوه سیاسی” توصیف کرد.

این دیدار پیش از اعلام موافقت آنکارا برای تشکیل کمیته ای مشترک از ترکیه و عربستان برای تفتیش کنسولگری و خانه محمد العتیبی منزل کنسول سعودی در قالب تحقیقات برای تعیین سرنوشت خاشقجی انجام شد.

دستور کار پنهان اردوغان در تحقیقات از قتل خاشقجی/قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی عربستان و بحرین!/ حمله نیروهای یمنی به خاک عربستان/ رشوه پیشنهادی عربستان به اردوغان در پرونده خاشقجی

بعد از گذشت تقریبا سه هفته از ناپدید شدن خاشقجی که در دوم ماه اکتبر جاری روی داد، مسئولان سعودی روز شنبه ۲۸ مهر اعلام کردند که این روزنامه نگار منتقد در کنسولگری عربستان در استانبول براثر مشاجره و ضد و خورد در جریان بحثی کشته شده است.

منابع نزدیک به دولت سعودی گفته اند: این بحث به احتمال زیاد برای تلاش جهت متقاعد کردن خاشقجی برای تحویل خود بود که به خوبی پیش نرفت.

کمک ۳ میلیارد دلاری عربستان به پاکستان

عربستان سعودی قرار است ۳ میلیارد دلار کمک مالی را در اختیار پاکستان قرار دهد.

این کمک مالی از سوی عربستان با هدف کمک به بحران بدهی پاکستان عنوان شده است.

ریاض همچنین به اسلام‌آباد زمان داده است که این کشور بتواند به مدت یک سال نفت عربستان را تا ۳ میلیارد دلار خریداری کند و هزینه آن را یک سال بعد پرداخت کند.

کمک مالی عربستان به پاکستان همزمان با سفر عمران خان، نخست وزیر این کشور به ریاض برای شرکت در نشست اقتصادی «داووس صحرا» صورت گرفته است.

دستور کار پنهان اردوغان در تحقیقات از قتل خاشقجی/قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی عربستان و بحرین!/ حمله نیروهای یمنی به خاک عربستان/ رشوه پیشنهادی عربستان به اردوغان در پرونده خاشقجی

نشست داووس صحرا در عربستان متاثر از واکنش‌های منفی جهانی به قتل جمال خاشقجی، نویسنده منتقد سعودی با غیبت بسیاری از چهره‌های سیاسی و شرکت‌های اقتصادی برگزار شده است.

قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی عربستان و بحرین!!

وزارت خزانه‌داری آمریکا با ادعای اعمال تحریم‌هایی جدید علیه گروه طالبان افغانستان، هشت نفر از جمله دو شهروند ایرانی را در فهرست سیاه خود قرار داد. رویترز نوشته است که این دو تبعه ایرانی وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران [انقلاب اسلامی] هستند.

شش نفر دیگری که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا هدف تحریم قرار گرفته‌اند، چهار تن تبعه افغانستان و دو نفر پاکستانی هستند.

در پی این اقدام، عربستان سعودی و بحرین در بیانیه‌ای مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را در فهرست تروریسم قرار دادند.

عربستان و بحرین در این بیانیه مشترک مدعی شدند که ۹ نفر از افرادی را که به طالبان کمک می‌کنند از جمله حامیان ایرانی آنها را تحریم کرده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: عربستان و بحرین در اقدامی مشترک و با تأسی از اقدام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، نام چهار فرد و نهاد را در فهرست افراد و نهادهایی قرار دادند که  از اقدامات مخرب ایران حمایت می‌کنند که این اسامی عبارتند از: قاسم سلیمانی، حامد عبداللهی، عبدالرضا شهلائی، و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

این اقدام خصمانه عربستان در حالی صورت گرفته است که خبر قتل فجیع جمال خاشقجی نویسنده منتقد سعودی طی هفته‌های اخیر در صدر رسانه‌های منطقه و بین‌الملل قرار گرفته است.

اولین واکنش رسمی سعودی به سخنان اردوغان درباره خاشقجی

شبکه الجزیره از بیانیه حکومت سعودی در واکنش به سخنان رجب طیب اردوغان خبر داد.

شورای وزیران سعودی ادعا کرده است سعودی تمام کسانی را که در حادثه(قتل) خاشقجی مقصر بودند، بازخواست خواهد کرد.

در بیانیه این شورا آمده است تدابیر تنها به بازخواست مقصران و مسئولان مستقیم محدود نخواهد شد، بلکه شامل اقدامات اصلاحی در این زمینه خواهد شد.

رویترز هم به نقل از سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی مدعی شد که تمام کسانی را که در مسئله قتل خاشقجی مقصر بودند، بازخواست خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه امروز با اشاره به جنایت ۱۸ مامور امنیتی عربستانی درباره خاشقجی گفت: از آنجا که این جنایت در ترکیه صورت گرفته درخواست داریم که محاکمه آنها در کشورمان انجام شود.

خبر دیگر اینکه سعدالحریری نخست وزیر لبنان به طور کامل از رژیم سعودی که متهم به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی است، حمایت کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*