چگونه به فرزندمان کمک کنیم تا تکالیفش را انجام دهد؟

یک مشاور خانواده معتقد است باید کودکان را مسئول و مالک تکلیفشان دانست تا این کار را بهترین شکل انجام دهند.

شکوفه اویار حسینی مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: مسئولیت و مالکیت تکلیف را به کودکانتان واگذار کنید؛ این مسئله باید بوسیله کودک کاملا درک شود که انجام تکالیف مدرسه، یکی از اولویت‌هایی کار آنها است، وظیفه والدین این است که محیطی مناسب برای انجام تکالیف او فراهم کنند و در این زمان باید به عنوان مدیر یا مربی عمل کرد.

برای انجام تکلیف کودکان وقت تعیین کنید

این مشارو خانواده بیان کرد: در انجام کارهای کودک، زیاد خود را درگیر نکنید زیرا هرچه والدین مسئولیت بیشتری به عهده بگیرند، بچه‌ها مسئولیت کمتری احساس می‌کنند، زمان و محل خاصی را برای انجام تکالیف تعیین کنید، مثلا بلافاصله پس از اینکه ظرف‌های ناهار شسته و آشپزخانه تمیز شد، تمام تکالیف روی میز آشپزخانه باشند.


 


چگونه به فرزندمان کمک کنیم تا تکالیفشان را انجام دهند؟

اویارحسینی ادامه داد: برای حفظ این الگو و ایجاد عادت، وقتی کودک تکلیفی ندارد، می‌توانند از این زمان برای خواندن یا نوشتن نامه یا یادداشت‌های تشکر استفاده کنید؛ اگر بعضی روزهای هفته برنامه‌ی خاصی به طور همزمان با این مدت وجود دارد، می‌توانید تنها در همان روزها برنامه را تغییر دهید، مراقب باشید که میز تمیز و لوازم مورد نیاز در دسترس باشند.

وی افزود: در زمان انجام تکالیف کودکتان قدری خوراکی و نوشیدنی نزدیک او قرار دهید، در این اوقات، هیچ گاه او را سرزنش نکنید، غر نزنید و شکایت نکنید؛ بعضی بچه‌ها با شنیدن موسیقی ملایم و یا هنگامی که پنجره باز باشد و هوای تازه به بیرون بیاید، بهتر تکلیفشان را انجام می‌دهند اما برخی دیگر نیاز به سکوت مطلق دارند، حواس بعضی بچه به سادگی پرت می‌شود و نیاز به سکوت مطلق دارند.

این مشاور خانواده گفت: سعی کنید بفهمید چه کار یا فضایی برای فرزندتان بهتر است، شاید این کار را ترجیح ندهید اما بهترین فضای مناسب با شخصیت فرزندتان را انتخاب کنید؛ هیچ گاه برای انجام تکالیف مدرسه جایزه یا تنبیه در نظر نگیرید این مسائل تمرکز او را از روند آموزش منحرف و استرس بیشتری ایجاد می‌کند، در این مواقع سعی می‌کند از تنبیه جلوگیری کند یا جایزه را به دست آورد.

چگونه به فرزندمان کمک کنیم تا تکالیفشان را انجام دهند؟


 


اویار حسینی تشریح کرد: زمانی که تنبیه و جایزه برای کودک در نظر می‌گیرید فرزندتان به این نتیجه می‌رسد، تنبیه زیاد هم بد نیست یا جایزه چندان هم عالی نیست، پس همچنان به دلخواه خود عمل می‌کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*